Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Etapele angajarii unui cetatean UE: Documente pentru angajare, inregistrare in Revisal si obtinere rezidenta

02-Aug-2016
2194

Regasiti, prin cele ce urmeaza, documentele necesare pentru angajare, transmitere REVISAL si etapele cu documuntele aferente dupa inregistrarea la ITM. Pentru a ilustra aceste conditii, dam ca exemplu o firma care doreste sa angajeze un cetatean englez pe functia de director adjunct cu contract de doua ore/zi cu salariu minim si perioada nedeterminata. Persoana detine un certificate de rezidenta pe teritoriul Romaniei.

Etapele angajarii unui cetatean UE in succesiunea derularii lor si documentele necesare sunt urmatoarele:

- selectarea persoanei si informarea cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract

Potrivit art. 17 din Codul muncii, anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract.

Obligatia de informare a persoanei selectate in vederea angajarii sau a salariatului se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca.

Persoana selectata in vederea angajarii va fi informata cu privire la cel putin urmatoarele elemente:
- identitatea partilor;
- locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
- sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

- functia/ocupatia conform specificatiei COR sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
- criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
- riscurile specifice postului;
- data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
- in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
- durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
- conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
- salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
- durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
- indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
- durata perioadei de proba.

Elementele din informare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.

- consituirea dosarului necesar angajarii
Pentru cetateanul unui alt stat membru UE selectat in vederea angajarii in Romania, legislatia romana nu introduce diferente fata de procedura de urmat in cazul angajarii propriilor nationali, documentele solicitate urmarind acelasi scop, al identificarii persoanei si nivelului de studii/calificari dobandite/aptitudini pentru ocuparea postului, informarii cu privire la sarcinile si obsigatiile si drepturile care decurg din aplicarea dreptului muncii.

Documentele necesare pentru angajare sunt strict legate de functia pe care persoana trebuie sa o ocupe, astfel ca pentru exercitarea functiei pentru care sunt efectuate formalitatile de angajare, importante sunt calificarile impuse de COR, dar si criteriile stabilite de angajator.

Astfel pe langa documente precum curriculum vitae cuprinzand principalele date biografice si profesionale, acte de stare civila, acte de identitate, aviz medical, printre actele necesare la angajare se vor regasi si actele de studii (certificate, diplome, atestate, traduse in limba romana, eventual recunoscute sau echivalate in functie de specificul activitatii) si/sau de calificare, necesare pentru executarea viitoarelor sarcini care decurg din fisa postului, recomandari de la locurile de munca anterioare.

Angajatorul va trebui sa pastreze de asemenea contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia, fisa postului, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca.
- semnarea contractului individual de munca
Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului. Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului.

Contract individual de munca se incheie in doua exemplare, cate unul pentru fiecare parte salariat si angajator. Obligatia de informare cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract a persoanei selectate in vederea angajarii se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca.

- inregistrarea contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor
Anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca in conditiile si la termenele prevazute de HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Angajatorul este obligat de asemenea ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca, si, in temeiul art. 8 din HG 500/2011, sa intocmeasca un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, sa il pastreze in bune conditii la sediu, precum si sa il prezinte inspectorilor de munca, la solicitarea acestora."
Alin. (2) al art. 8 din HG 500/2011 enumera documentele cu caracter minimal pe care dosarul personal al salariatului trebuie sa le cuprinda. Astfel, dosarul personal intocmit trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele documente:
- actele necesare angajarii;
- contractul individual de munca;
- actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- acte de studii/certificate de calificare;
- orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in Revisal.
- obtinerea dreptului de rezidenta pentru o perioada de peste 3 luni

Potrivit art. 13 din OUG 102/2005, in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare, cetatenii Uniunii Europene care au statutul de lucrator vor depune la sediul formatiunii teritoriale competente a Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul Romaniei, o cerere insotita de documentul national de identitate sau pasaportul, valabile, precum si de contractul de munca sau o adeverinta eliberata de angajator, vizate in conditiile legii.

Cetatenii UE pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani pe baza unui contract individual de munca. Pentru obtinerea certificatului de inregistrare acestia trebuie sa prezinte, asa cum rezulta de pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari, la formatiunile teritoriale din judetul in care locuiesc, o serie de documente, in functie de scopul sederii in Romania.

Certificatul de inregistrare se emite in aceeasi zi si este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an. In acest sens, pentru obtinerea certificatului de inregistrare ca urmare a angajarii in munca, sunt solicitate a fi prezentate urmatoarele documente:
- cererea tip pentru eliberarea certificatului de inregistrare,
- carte de identitate/document national de identitate/pasaport (original si copie),
- contract de munca (original si copie) sau adeverinta eliberata de angajator (original),
- "print screen" din registrul general de evidenta a salariatilor, la sectiunea unde se regasesc datele referitoare la contractul de munca, stampilat si semnat de catre angajator pentru confirmarea veridicitatii documentului prezentat;

- taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de inregistrare de 2 lei (se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului local nr. 21340202 sau se poate prezenta si un timbru fiscal cu aceiasi valoare;

Cetatenii Uniunii Europene care au o rezidenta continua si legala pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de cel putin 5 ani beneficiaza de dreptul de rezidenta permanenta, fiind necesare urmatoarele documente: cerere tip pentru eliberarea cartii de rezidenta permanenta pentru cetatenii UE, cartea de identitate sau pasaportul (valabile) in original si copie, certificatul de inregistrare in original si copie, acte si documente care sa faca dovada indeplinirii conditiilor prevazute de lege cu privire la legalitatea si continuitatea rezidentei, in vederea obtinerii dreptului de rezidenta permanenta, taxa pentru eliberarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta de 7 lei (taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468).

- inregistrarea fiscala

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In vederea completarii formularului 112 , pentru persoana fizica nerezidenta angajata pe teritoriul Romaniei trebuie obtinut codul de identificare fiscala potrivit art. 82 din Codul de procedura fiscala, care poate fi codul numeric personal dobandit sau pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.

Formularul care trebuie depus in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii este formularul 020 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane ?i straine care detin cod numeric personal (OPANAF 3698/2015 modificat prin OPANAF 371/2016) sau 030 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice care nu detin cod numeric personal (OPANAF 3698/2015 modificat prin OPANAF 371/2016), al caror model se gasesc pe site-ul ANAF.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Etapele angajarii unui cetatean UE: Documente pentru angajare, inregistrare in Revisal si obtinere rezidenta":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.