Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evidenta fiscala a operatiunilor intracomunitare cu bunuri. Regim TVA

28-Mai-2020
3130
O societate care efectueaza achizitii / livrari intracomunitare trebuie sa evidentieze aceste tranzactii intr-un registru (registrul achizitiilor UE)? Este obligatoriu acest registru? Daca da cum se evidentiaza in registru tranzactiile?
 
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
 
Pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri efectuate in sistemul normal de livrare/achizitie nu este obligatorie organizarea unei evidente fiscale distincte, cu exceptia jurnalelor pentru TVA, necesare pentru completarea decontului de TVA cod 300 aferent fiecarei perioade fiscale de raportare. De exemplu, in situatia in care se efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania, baza de impozitare a TVA si TVA datorata prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 se evidentiaza in: 
• jurnalul pentru cumparari, corespunzator rulajului debitor al contului 4426;
• jurnalul pentru vanzari, corespunzator rulajului creditor al contului 4427.
 
Totusi, incepand cu anul 2020, organizarea evidentei fiscale este obligatorie pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri, constand in achizitii si livrari de bunuri, dar cele efectuate in sistemul "stocuri la dispozitia clientului" pentru care sunt aplicabile regulile reglementate prin O.G. nr. 6/2020 la art. 270 1 "Stocuri la dispozitia clientului". 
 
Obligatia este reglementata prin O.G. nr. 6 din 28 ianuarie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in M. Of. nr. 72 din 31 ianuarie 2020. Astfel, pentru stocurile de bunuri expediate si primite in Romania, persoana impozabila din Romania trebuie sa organizeze evidenta acestora cu ajutorul unui registru special, asa cum se reglementeaza prin art. 321 alin. (6) si (7) din Codul fiscal: 
• alin. (6): Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 270 1 pastreaza un registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. "
• alin. (7): " Fiecare persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 270 1 tine un registru al bunurilor respective. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alineatul (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.”
 
Aceste completari in Codul fiscal din Romania s-au efectuat ca urmare a adoptarii Regulamentului CEE nr. 1912 din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului CEE nr. 282/2011 de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul TVA la incasare prin care s-a introdus articolul 54a denumita "Obligatii generale”. Cele doua registre care trebuie organizate de catre un vanzator sau cumparator in regim de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii: 
• registrul tinut de fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stoc la dispozitia clientului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
1. statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile si data expeditiei sau transportului bunurilor;
2. numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile, eliberat de statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile;
3. statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile, numarul de identificare in scopuri de TVA al antrepozitarului, adresa antrepozitului in care sunt depozitate bunurile la sosire si data sosirii bunurilor in antrepozit;
4. valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor care au sosit in antrepozit;
5. numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care inlocuieste persoana mentionata la litera (b) in conditiile mentionate la articolul 17a alineatul (6) din Directiva 2006/112/CE;
6. suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor livrate si data la care se efectueaza livrarea bunurilor mentionate la articolul 17a alineatul (3) litera (a) din Directiva 2006/112/CE si numarul de identificare in scopuri de TVA al cumparatorului;
7. suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor si data aparitiei oricareia dintre situatii si temeiul corespunzator in conformitate cu articolul 17a alineatul (7) din Directiva 2006/112/CE;
8. valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor returnate si data returnarii bunurilor mentionate la articolul 17a alineatul (5) din Directiva 2006/112/CE.
 
• registrul organizat de persoana impozabila careia i se livreaza bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
1. numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care transfera bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului;
2. descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt destinate;
3. data la care bunurile care ii sunt destinate sosesc in antrepozit;
4. suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt livrate si data la care se efectueaza achizitia intracomunitara de bunuri mentionata la articolul 17a alineatul (3) litera (b) din Directiva 2006/112/CE;
5. descrierea si cantitatea bunurilor si data la care bunurile sunt scoase din antrepozit din ordinul persoanei impozabile mentionate la litera (a);
6. descrierea si cantitatea bunurilor distruse sau care lipsesc si data distrugerii, pierderii sau furtului bunurilor care au sosit anterior in antrepozit sau data la care s-a descoperit lipsa sau distrugerea bunurilor.
 
 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016