Evidenta fiscala a operatiunilor intracomunitare cu bunuri. Regim TVA
O societate care efectueaza achizitii / livrari intracomunitare trebuie sa evidentieze aceste tranzactii intr-un registru (registrul achizitiilor UE)? Este obligatoriu acest registru? Daca da cum se evidentiaza in registru tranzactiile?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri efectuate in sistemul normal de livrare/achizitie nu este obligatorie organizarea unei evidente fiscale distincte, cu exceptia jurnalelor pentru TVA, necesare pentru completarea decontului de TVA cod 300 aferent fiecarei perioade fiscale de raportare. De exemplu, in situatia in care se efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania, baza de impozitare a TVA si TVA datorata prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 se evidentiaza in:
• jurnalul pentru cumparari, corespunzator rulajului debitor al contului 4426;
• jurnalul pentru vanzari, corespunzator rulajului creditor al contului 4427.
Totusi, incepand cu anul 2020, organizarea evidentei fiscale este obligatorie pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri, constand in achizitii si livrari de bunuri, dar cele efectuate in sistemul "stocuri la dispozitia clientului" pentru care sunt aplicabile regulile reglementate prin O.G. nr. 6/2020 la art. 270 1 "Stocuri la dispozitia clientului".
Obligatia este reglementata prin O.G. nr. 6 din 28 ianuarie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in M. Of. nr. 72 din 31 ianuarie 2020. Astfel, pentru stocurile de bunuri expediate si primite in Romania, persoana impozabila din Romania trebuie sa organizeze evidenta acestora cu ajutorul unui registru special, asa cum se reglementeaza prin art. 321 alin. (6) si (7) din Codul fiscal:
• alin. (6): Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 270 1 pastreaza un registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. "
• alin. (7): " Fiecare persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 270 1 tine un registru al bunurilor respective. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alineatul (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Aceste completari in Codul fiscal din Romania s-au efectuat ca urmare a adoptarii Regulamentului CEE nr. 1912 din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului CEE nr. 282/2011 de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul TVA la incasare prin care s-a introdus articolul 54a denumita "Obligatii generale”. Cele doua registre care trebuie organizate de catre un vanzator sau cumparator in regim de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
• registrul tinut de fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stoc la dispozitia clientului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
1. statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile si data expeditiei sau transportului bunurilor;
2. numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile, eliberat de statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile;
3. statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile, numarul de identificare in scopuri de TVA al antrepozitarului, adresa antrepozitului in care sunt depozitate bunurile la sosire si data sosirii bunurilor in antrepozit;
4. valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor care au sosit in antrepozit;
5. numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care inlocuieste persoana mentionata la litera (b) in conditiile mentionate la articolul 17a alineatul (6) din Directiva 2006/112/CE;
6. suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor livrate si data la care se efectueaza livrarea bunurilor mentionate la articolul 17a alineatul (3) litera (a) din Directiva 2006/112/CE si numarul de identificare in scopuri de TVA al cumparatorului;
7. suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor si data aparitiei oricareia dintre situatii si temeiul corespunzator in conformitate cu articolul 17a alineatul (7) din Directiva 2006/112/CE;
8. valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor returnate si data returnarii bunurilor mentionate la articolul 17a alineatul (5) din Directiva 2006/112/CE.
• registrul organizat de persoana impozabila careia i se livreaza bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
1. numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care transfera bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului;
2. descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt destinate;
3. data la care bunurile care ii sunt destinate sosesc in antrepozit;
4. suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt livrate si data la care se efectueaza achizitia intracomunitara de bunuri mentionata la articolul 17a alineatul (3) litera (b) din Directiva 2006/112/CE;
5. descrierea si cantitatea bunurilor si data la care bunurile sunt scoase din antrepozit din ordinul persoanei impozabile mentionate la litera (a);
6. descrierea si cantitatea bunurilor distruse sau care lipsesc si data distrugerii, pierderii sau furtului bunurilor care au sosit anterior in antrepozit sau data la care s-a descoperit lipsa sau distrugerea bunurilor.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Eroare SAF-T Am primit urmatoarea eroare la depunerea SAF-T: E: MasterFiles (1) sectiune AnalysisTypeTable (1) sectiune AnalysisTypeTableEntry (1) sectiune AnalysisIDDescription (1) eroare...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Intrarea in reorganizare a societatii Societatea X nu reuseste sa isi mai achite datoriile si vrea sa intre in reorganizare. Care sunt pasii de urmat si care sunt atributiile juristului, dar si ale contabilului?citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Antecontracte apartamente O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA...citeste mai mult
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie duba din Olanda taxata cu TVA de 21%
Intrebare: Am achizitionat o autoutilitara second hand din Olanda. Desi i-am comunicat vanzatorului codul de TVA, factura a fost emisa cu TVA 21%, aplicata la valoarea de vanzare. Valoarea fara TVA: 12.396,69 euro + TVA 2.603,30 euro, total factura 14.999,99 lei. Intentionez sa solicit rambursarea TVA achitata in Olanda, in valoare de 2.603 euro, prin declaratia 318. Din informatiile mele, achizitia nu se declara in D390, dar nu stiu pe ce rand se declara achizitia in decontul de TVA si daca trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatii privind declaratia 406. SAF-T
Intrebare: Am un chirias care are urmatorul CIF emis de ANAF: 9000000282163. Certificatul este emis in 2012, iar CIF-ul este atribuit din 2005. Chiriasul este Organizatia Internationala pentru Migratie, cu domiciliul fiscal in Bucuresti, sector 2. Organizatia nu este inregistrata la Registrul Comertului. Problema este ca nu pot transmite SAF-T, deoarece nu recunoaste acest CIF. Factura emisa pentru acest CIF se incarca in SPV, in declaratia 394 apare clientul, dar la CIF nu se inregistreaza nimic, desi se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Formalitati necesare pentru inceperea desfasurarii activitatii economice
Intrebare: Dorim sa deschidem o firma conform Legii 31/1990. Dorim sa fie SRL, platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA. In afara de deschiderea firmei la Registrul Comertului, care sunt formele legale (ce declaratii se depun, cand primim certificatul de platitor de TVA) prin care, incepand cu data deschiderii, acest SRL sa fie platitor de TVA si platitor de impozit pe profit? De asemenea, am vrea sa putem emite facturi si bonuri fiscale din a doua zi de functionare a firmei. Acest lucru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regim TVA pentru achizitie si vanzare autoturism la export
Intrebare: O societate A, platitoare de TVA, achizitioneaza in 2024 un autoturism de la o societate platitoare de TVA din Romania. In mai 2025 a decis sa il vanda catre o societate B din Republica Moldova, societate afiliata a societatii A. Masina a fost achizitionata cu TVA, iar societatea A a facut factura de vanzare catre societatea B (client persoana juridica din afara UE) fara TVA, la un pret superior valorii fara TVA ramase neamortizate a autoturismului. Avand in vedere ca cele doua societati sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Exigibilitatea TVA la facturare avans incasat si servicii prestate
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea intrebare, pentru o SRL care in anul 2024 era neplatitoare de TVA si a facturat avansuri pentru prestari servicii de dirigentie santier. La acea vreme, firma era neplatitoare de TVA. Incepand cu anul 2025, a devenit platitoare de TVA si acum s-au finalizat serviciile si trebuie sa stornam avansurile initiale si sa facturam prestarea de serviciu finala. Acum, cand emitem factura fiscala, avansurile se vor storna cu TVA 0%, iar prestatia finala, in intregime,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<