Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Executare silita a creantelor. Cum poate fi ridicata poprirea?

28-Aug-2017
55596

In cazul in care s-a instituit de catre organele fiscale proprire la terti pentru obligatii neachitate, vom vedea in ce conditii poate fi ridicata aceasta in contextul in care mai sunt obligatii de achitat.

Mentionam ca procedura de executare silita a creantelor fiscale este reglementata, in principal, de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:

Suspendarea si incetarea executarii silite sunt prevazute la art. 233-234 din Codul de Procedura Fiscala.

Nu se intelege exact, din expunerea dvs., daca sunteti debitorul sau tertul poprit.
In cazul in care dvs. sunteti debitorul si vi s-a instituit poprire asupra conturilor bancare atunci, pentru achitarea sumei datorate, atat disponibilitatile existente (in conturi), precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt indisponibilizate in limita sumei ce se executa silit (precizata in adresa de infiintare a popririi transmisa bancii/bancilor de catre autoritatea fiscala).

De la data si ora primirii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, bancile nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primate si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, cu cateva exceptii (de exemplu: sumele necesare platii drepturilor salariale)

Executarea silita inceteaza daca:


a) s-au stins integral obligatiile fiscale prevazute in titlul executoriu, inclusiv obligatiile de plata accesorii, cheltuielile de executare si orice alte sume stabilite in sarcina debitorului, potrivit legii;
b)a fost desfiintat titlul executoriu;

c)in alte cazuri prevazute de lege.

Masurile de executare silita aplicate in conditiile Codului de Procedura Fiscala se ridica prin decizie intocmita in cel mult doua zile de la data la care a incetat executarea silita, de catre organul de executare.

In cazul in care sunteti tertul poprit si, la data comunicarii adresei de infiintare a popririi, nu datorati vreo suma de bani debitorului urmarit sau nu veti datora in viitor asemenea sume in temeiul unor raporturi juridice existente, veti instiinta despre acest fapt organul de executare in termen de 5 zile de la primirea adresei de infiintare a popririi.(art. 236 alin 10 din Codul de procedura fiscala).

In consecinta, daca sunteti debitorul si nu ati achitat toate sumele reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv accesorii, nu veti putea ridica poprirea pana la plata integrala a debitului.

Art. 148 din acelasi act normative prezinta si cateva situatii in care executarea silita poate fi suspendata sau intrerupta.

Astfel, executarea silita se suspenda:
a) cand suspendarea a fost dispusa de instanta sau de creditor, in conditiile legii;
b) la data comunicarii aprobarii inlesnirii la plata, in conditiile legii;
c) in cazul prevazut la art. 244 din cod (procedura fiscala) cu privire la suspendarea executarii silite a bunurilor imobile;
d) pe o perioada de cel mult 6 luni, in cazuri exceptionale, si doar o singura data pentru acelasi debitor, prin hotarare a Guvernului;
e) in alte cazuri prevazute de lege.

Executarea silita se suspenda si in cazul in care, ulterior inceperii executarii silite, se depune o cerere de restituire/rambursare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a inceput executarea silita. In acest caz, executarea silita se suspenda la data depunerii cererii.

Pe perioada suspendarii executarii silite, actele de executare efectuate anterior, precum si orice alte masuri de executare, inclusiv cele de indisponibilizare a bunurilor, veniturilor ori sumelor din conturile bancare, raman in fiinta.

Suspendarea executarii silite prin poprire bancara are ca efect incetarea indisponibilizarii sumelor viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta, incepand cu data si ora comunicarii catre institutiile de credit a adresei de suspendare a executarii silite prin poprire.

Executarea silita se intrerupe in cazurile prevazute expres de lege. Executarea silita nu se intrerupe pe perioada in care un contribuabil este declarat insolvabil.

Totodata, in conformitate cu art. 235 alin 1 din Codul de procedura fiscala, in cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca contribuabilul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie bancara la nivelul obligatiilor fiscale contestate. Valabilitatea scrisorii de garantie bancara trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii.

In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara contestatia este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia;
b) contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie bancara;
c) instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Scrisoarea de garantie bancara ramane fara obiect in urmatoarele situatii:

a) contestatia a fost admisa, in totalitate, de organul de solutionare a contestatiei;

b) actul administrativ fiscal contestat a fost desfiintat, in totalitate, de catre organul de solutionare a contestatiei;

c) actiunea in contencios administrativ a fost admisa in totalitate;

d) instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului/platitorului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;

e) daca pe perioada solutionarii contestatiei, in procedura administrativa sau in procedura de contencios administrativ, contribuabilul/platitorul achita in totalitate obligatiile fiscale contestate.

Cititi si: 


Cand se prescrie dreptul de a cere executarea silita

Executare silita. Care vor fi obligatiile tertului poprit si ce calcule face societatea?

Scutiri de la executarea silita! Pe cine va proteja ANAF de poprire?

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Firme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabil

    • Odata cu venirea sarbatorilor de iarna, multe firme aleg sa ofere clientilor sai cadouri, pachete, pentru a-si arata recunostinta. Insa cum sunt tratate din punct de vedere fiscal aceste cadouri? Firme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabil Sa luam cazul unui contribuabil care doreste sa trimita clientilor, de Craciun, pachete cadou. Unii clienti vor primi prin curier pachetele, iar altii le vor primi personal. Intern a fost intocmita o...» citeste mai departe aici

  • Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. Daca Proiectul va fi promulgat de Presedinte si publicat in Monitor, vor avea obligatia depunerii acestui formular operatorii Bolt, Uber, BlackCab. Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna Conform...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formular

    • ANAF pune in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin prin care aduce mai multe modificari Declaratiei Unice pentru anul 2025, care va trebui completata si depusa de persoanele care obtin venituri din chirii, investitii, activitati independente, etc. Este vorba despre Proiectul de ordin al ANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venit

    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect de OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri. Printre schimbari se numara cateva si in privinta impozitului pe profit, impozitul suplimentar si celui pe veniturile micro. Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, micro si pe venit In ceea ce priveste impozitul pe profit, contribuabilii care datoreaza impozite specifice pe cifra de...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscale

    • Guvernul adopta o serie de modificari pentru flexibilizarea utilizarii sistemelor de digitalizare a administratiei fiscale si pentru combaterea evaziunii fiscale Modificari in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii Se propune instituirea unor masuri in vederea combaterii evaziunii in domeniul produselor accizabile, avand in vedere ca in urma actiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea platii obligatiilor fiscale la bugetul de stat de catre unii operatori...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016