Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Executare silita. Care vor fi obligatiile tertului poprit si ce calcule face societatea?

28-Aug-2017
24623

In cazul discutat mai jos, avem ca punct de pornire o societate cu patru asociati. Pe numele unuia dintre asociati, de asemenea angajat al societatii, au sosit trei hotarari judecatoresti de executare silita a veniturilor. In momentul venirii popririlor asociatul avea doar venitul din salarii care putea fi supus popririlor. Popririle au venit in momente diferite.



Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
- Cum se calculeaza si vireaza aceste popriri?
- Se poate face poprire doar pe 13% din salariu?
- Se vireaza toata suma de 13% primului executor sau se imparte suma si se vireaza separat fiecaruia dintre executori?
- Daca se impart aceste sume, care este algoritmul de calcul?

In termen de 5 zile de la comunicarea popririi, tertul poprit este obligat daca sunt infiintate mai multe popriri, sa comunice, dupa caz, executorului ori creditorilor numele si adresa celorlalti creditori, precum si sumele poprite de fiecare in parte.
Daca exista un impediment la executarea popririi, tertul poprit are obligatia de a-l informa pe creditor.

Articolul 787 C. pr. civ. prevede insa alte cateva obligatii punctuale ale tertului poprit din perimetrul efectivitatii popririi:

a) Sa consemneze suma de bani daca creanta poprita este exigibila sau, dupa caz, sa indisponibilizeze bunurile mobile incorporale poprite si sa trimita dovada executorului judecatoresc, iar in cazul popririi sumelor de bani datorate in viitor, de la scadenta acestora;

b) Sa plateasca direct creditorului suma retinuta si cuvenita acestuia, insa numai in cazul sumelor datorate cu titlu de despagubiri pentru repararea pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii. Rezulta, asadar, ca in cazul acestor categorii de creante, tertului poprit nu ii mai revine obligatia - generala – prevazuta de art. 787 alin. (1) pct. 1 C. pr. civ., aceea de a consemna suma de bani si de a-i trimite executorului dovada consemnarii, ci obligatia specifica de a-i plati suma in mod nemijlocit creditorului. Este, desigur, vorba despre o rezolvare mai supla si mai pragmatica, totodata mai putin costisitoare a problemei platii, limitata insa la tipurile de creante mentionate de art. 787 alin. (1) pct. 2 C. pr. civ. La cererea creditorului, suma ii va fi trimisa la domiciliul indicat sau, daca este cazul, la resedinta indicata, cheltuielile de trimitere fiind in sarcina debitorului;

c) Daca sunt infiintate mai multe popriri, tertul poprit va comunica, dupa caz, executorului ori creditorilor, numele si adresa celorlalti creditori, precum si sumele poprite de fiecare in parte.

Sub aspectul distribuirii sumei de bani consemnate de tertul poprit, alin. (1) al art. 788 trimite la procedura generala in materie, reglementata prin dispozitiile art. 864 si urm. C. pr. civ. Nu ar fi existat nicio justificare pentru a se urma o alta procedura, indestularea creditorilor facandu-se, la finele urmaririi, dupa reguli unitare, indiferent de forma de executare aleasa.
Din ratiuni de ordin practic, pentru a se evita deplasarea creditorilor la biroul executorului judecatoresc, ceea ce ar presupune cheltuieli suplimentare, alin. (2) al art. 788 C. pr. civ. stabileste ca in cazul creditorilor care nu locuiesc sau nu isi au sediul in localitatea unde „functioneaza” executorul, sumele consemnate de tertul poprit vor fi trimise acestora, de catre executor, la adresa indicata in cererea de infiintare a popririi ori vor fi virate in contul indicat de acestia, pe cheltuiala debitorului.
In cazul in care sunt infiintate mai multe popriri si sumele pentru care s-a dispus infiintarea popririi depasesc suma urmaribila din veniturile debitorului, tertul poprit, in termenul prevazut la art. 787 alin. (1) respectiv de 5 zile, va retine si va consemna suma urmaribila, instiintandu-i pe executorii judecatoresti care au infiintat popririle, dispozitiile art. 654 aplicandu-se in mod corespunzator.

Distribuirea se va face de catre executorul judecatoresc competent, potrivit dispozitiilor art. 864 si urmatoarele astfel:
Daca exista un singur creditor urmaritor, dupa retinerea cheltuielilor de executare, cand este cazul, suma de bani realizata prin urmarirea silita se elibereaza acestuia pana la acoperirea integrala a drepturilor sale, iar suma ramasa disponibila se preda debitorului.

In cazul in care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori sau cand, pana la eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executare, au depus si alti creditori titlurile lor, executorul judecatoresc procedeaza la distribuirea sumei potrivit urmatoarei ordini de preferinta, daca legea nu prevede altfel:

a) creantele reprezentand cheltuieli de judecata, pentru masuri asiguratorii sau de executare silita, pentru conservarea bunurilor al caror pret se distribuie, orice alte cheltuieli facute in interesul comun al creditorilor, precum si creantele nascute impotriva debitorului pentru cheltuielile efectuate cu ocazia indeplinirii conditiilor sau formalitatilor prevazute de lege pentru dobandirea dreptului asupra bunului adjudecat si inscrierea acestuia in registrul de publicitate;
b) cheltuielile de inmormantare a debitorului, in raport cu conditia si starea acestuia;
c) creantele reprezentand salarii si alte datorii asimilate acestora, pensiile, sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, ajutoarele pentru intretinerea si ingrijirea copiilor, pentru maternitate, pentru incapacitate temporara de munca, prevenirea imbolnavirilor, refacerea sau intarirea sanatatii, ajutoarele de deces, acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si creantele reprezentand obligatia de reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii;
d) creantele rezultand din obligatia legala de intretinere, alocatii pentru copii sau obligatia de plata a altor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;
e) creantele fiscale provenite din impozite, taxe, contributii si din alte sume stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale;
f) creantele rezultand din imprumuturi acordate de stat;
g) creantele reprezentand despagubiri pentru repararea pagubelor pricinuite proprietatii publice prin fapte ilicite;
h) creantele rezultand din imprumuturi bancare, din livrari de produse, prestari de servicii sau executari de lucrari, precum si din chirii sau arenzi;
i) creantele reprezentand amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor locale;
j) alte creante.

Dispozitiile privind subrogatia legala raman aplicabile in folosul celui care achita oricare dintre creantele prezentate mai sus.
In cazul creantelor care au aceeasi ordine de preferinta, daca legea nu prevede altfel, suma realizata se repartizeaza intre creditori proportional cu creanta fiecaruia.

In practica se poate intampla ca asupra aceleiasi sume datorate de tertul poprit sa se infiinteze mai multe popriri, de obicei de catre executori judecatoresti diferiti. Situatia nu ar ridica nicio dificultate atunci cand suma datorata de tertul poprit ar fi indestulatoare, acoperind in totalitate creantele puse in executare. Cand insa respectiva suma apare ca insuficienta, tertul poprit are obligatia ca, respectand termenul de „5 zile de la comunicarea popririi, iar in cazul sumelor de bani datorate in viitor de la scadenta acestora” [art. 787 alin. (1) C. pr. civ.], sa retina si sa consemneze suma urmaribila, instiintandu-i pe executorii judecatoresti care au infiintat popririle.

Pretinzand ca tertul poprit sa "retina" suma, art. 789 alin. (1) C. pr. civ. lasa sa se inteleaga ca in nicio situatie tertul poprit nu ar putea face vreo plata, fie ea si partiala. Prin urmare, dispozitiile art. 787 alin. (1) pct. 2 C. pr. civ. nu si-ar mai avea, in acest caz, aplicare, ramanand ca suma consemnata sa fie, mai apoi, distribuita de catre executorul judecatoresc tinandu-se seama de ordinea legala de preferinta la indestulare [art. 865 alin. (1) C. pr. civ.] si, dupa caz, de repartizarea proportionala intre creditorii titulari de creante egale ca preferinta [art. 865 alin. (3) C. pr. civ.].

Cititi si:

Cand se prescrie dreptul de a cere executarea silita

Executare silita a creantelor. Cum poate fi ridicata poprirea?

Scutiri de la executarea silita! Pe cine va proteja ANAF de poprire?

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Executare silita. Care vor fi obligatiile tertului poprit si ce calcule face societatea?":
Rating:

Nota: 4.11 din 14 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti

  • Declaratia 205

    Intrebare: In luna aprilie 2023 profitul anului 2022 a fost repartizat in totalitate pentru distribuirea de dividende catre actionari persoane fizice. In urma aprobarii situatiilor financiare - 31.12.2022, in luna iunie s-a facut plata...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Proiect in faza de preserie

    Intrebare: Societatea noastra are un proiect in faza preserie pentru productia de piese auto. In perioada pana la intrare in serie se desfasoara teste de fabricatie, in acest sens consumandu-se materii prime si materiale. As dori opinia...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

    • Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art....» citeste mai departe aici

  • Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utile

    • OUG 115/2023 a adus modificari semnificative in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din chirii pentru persoanele fizice, incepand cu anul 2024. Noutati impozit chirii 2024 VENITUL BRUT DIN CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR Pana la 31.12.2023, art. 84 alin. 1 din Codul fiscal, prevedea: ”Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in...» citeste mai departe aici

  • Plafon casierie 2024. Ce se intampla cu sumele ce depasesc plafonul de 50.000 lei

    • Care e opinia dvs. in legatura cu tratarea sumei peste plafonul legal de casa ca venit din alte surse cu declararea si plata impozitului aferent de 10%? Plafon casierie 2024 – raspunsul specialistului: Din informatiile prezentate retinem ca sunteti o societate cu raspundere limitata neplatitoare de impozit pe profit a carei activitate este, potrivit codului CAEN 3011 Constructia de nave si structuri plutitoare. Intrebarea d-voastra face subiectul Legii nr. 70/2015 pentru intarirea...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

    • Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023. Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?

    • Va rog sa precizati care e textul de lege care precizeaza obligativitatea incepand cu data de 01.01.2024 a raportarii/transmiterii facturilor prin sistem RO E FACTURA, in relatia B2B. Doar din lecturarea OUG 120/2021 asa cum a fost aceasta modificata prin OUG 115/2023 si legea 296/2023, ar rezulta ca aceasta obligatie intervine la 01.07.2024. Utilizare E-Factura in relatia B2B – raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligativitatea transmiterii facturilor prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit

    • Prin OPANAF nr. 6/2024, in vigoare din 9 ianuarie a.c., a fost aprobat noul model al formularului 212 referitor la declararea impozitului pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si la impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024. Formularul a fost suferit modificari importante fata de anul trecut, determinate de aparitia unor obligatii fiscale noi sau de cresterea salariului minim pe economie – lucruri care au impus introducerea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016