Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 31.05.2016

28-Iun-2016
2183

Executia bugetului general consolidat pe primele cinci luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un deficit de 780 de milioane de lei, respectiv 0,10% din PIB, fata de un excedent de 6,32 miliarde de lei, respectiv 0,89% din PIB, inregistrat la aceeasi perioada a anului 2015.

1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 91,2 miliarde de lei, reprezentand 12% din PIB, au fost cu 2,1% mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent.

S-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada a anului precedent la incasarile din: impozitul pe profit (+11,3%), accize (+7,4%), contributii de asigurari sociale (+6,1%), impozitul pe salarii si venit (+1,7%), precum si din taxa pe utilizarea bunurilor (+13,3%), in special din taxele pe jocuri de noroc.

In ceea ce priveste incasarile din TVA, acestea au inregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului 2015 de 7,9% in conditiile in care au fost afectate atat de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat in incasarile din februarie, cat si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicata de la 1 iunie 2015.

Incasarile din contributii de asigurari sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,1% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Asta in conditiile in care au fost influentate negativ de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii ]n urma majorarii cotei de contributii de la 5% in anul 2015, la 5,1% in anul 2016, precum si de aplicarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care nu se mai platesc la bugetul asigurarilor sociale de stat contributiile de asigurari sociale aferente angajatorului din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale.

La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 16,3%, in timp ce la taxa pe utilizarea bunurilor s-a inregistrat o scadere de 2%. La impozite si taxe pe proprietate s-a inregistrat o scadere de 17,% datorita amanarii termenului de plata a impozitului pe proprietate pana la 30 iunie, data pana la care se aplica o reducere de 10% la plata integrala a impozitului pe locuinta, terenuri si masini.

2. Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 92 miliarde de lei, au crescut in termeni nominali cu 5,9% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar s-au redus cu 0,1 puncte procentuale ca pondere in PIB.

Cheltuielile de personal au crescut cu 9,8% fata de aceeasi perioada a anului precedent fiind determinate in principal de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015, respectiv 12% pentru personalul din institutiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si a personalului din sistemul public de asistenta sociala, 15% pentru personalul din invatamant, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala, precum si majorarea salariului minim brut pe tara cu 75 de lei incepand cu 1 iulie 2015. Mentionam ca in analiza cheltuielilor de personal trebuie tinut cont de faptul ca in trimestrul I 2015 s-a platit prima transa aferenta platilor drepturilor stabilite prin hotarari judecatoresti, de aproximativ 1,5 miliarde de lei.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 2,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de aceeasi perioada a anului precedent cu 7,6%, fiind influentate in principal de majorarea cu 5% a punctului de pensie incepand cu 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 9 miliarde de lei, respectiv 1,2% din PIB, cu aproximativ 24,2% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016