Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Exercitarea dreptului de deducere TVA pentru spatii comerciale inchiriate. Cum procedam?

03-Oct-2016
5380

In analiza de mai jos, o unitate de cult recunoscuta de statul roman detine in proprietate si spatii comerciale inchiriate la diversi agenti economici. In cazul in care va depasi plafonul de scutire pentru TVA si va deveni platitoare de TVA, stabilim daca va putea deduce TVA-ul aferent facturilor de utilitati. Avand in sarcina sa si intretinerea si reparatiile spatiilor in cauza, vom vedea daca va putea solicita rambursarea de TVA daca opteaza pentru taxarea operatiunilor.

In primul rand, trebuie retinut faptul ca activitatea desfasurata intr-o biserica nu reprezinta operatiune din sfera de aplicare a TVA, motiv pentru care nu se poate considera ca biserica realizeaza operatiuni scutite fara drept de deducere asa cum sunt reglementate prin art. 292 " Scutiri pentru anumite activitati de interes general si scutiri pentru alte activitati " alin. (1) din Codul fiscal
. O operatiune este in sfera de aplicare a TVA daca se efectueaza cu plata. Astfel, pentru activitatile desfasurate pentru sustinerea unui cult religios, biserica se considera persoana neimpozabila d.p.d.v. al TVA. Astfel, conform prevederilor pct. 4 alin. (10) lit. b) din normele de aplicare ale art. 269 "Persoane impozabile si activitatea economica",

"Nu sunt considerate activitati economice: ….. b) livrarea de catre organismele de cult religios a urmatoarelor obiecte: vase liturgice, icoane metalice sau litografiate, cruci, crucifixe, cruciulite si medalioane cu imagini religioase specifice cultului, obiecte de colportaj religios, calendare religioase, produse necesare exercitarii activitatii de cult religios, precum tamaia, lumanarile, cu exceptia celor decorative si a celor pentru nunti si botezuri. "

Reprezinta operatiune din sfera de aplicare a TVA inchirierea de spatii comerciale catre diversi beneficiari. Din momentul inceperii inchirierii de spatii, contra cost, biserica dobandeste calitatea de persoana impozabila doar pentru activitatea economica astfel desfasurata. Dupa dobandirea calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal, a depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei din operatiuni taxabile sau din operatiuni scutite cu drept de deducere pentru care opteaza in vederea aplicarii regimului normal de taxare, biserica va avea posibilitatea sa exercite dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente utilitatilor. Totusi, exercitarea acestui drept se va efectua numai pe baza de pro rata in situatia in care nu se poate determina cat din consumul total facturat de catre furnizor este utilizat pentru biserica si cat pentru acele spatii comerciale inchiriate.


Modul de exercitare a dreptului de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor de bunuri si servicii este reglementat in Codul fiscal prin art. 300 denumit "Deducerea taxei pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila" din care rezulta ca o persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316, are posibilitatea sa aleaga una din urmatoarele alternative:

- sa deduca, integral, taxa aferenta achizitiilor destinate, exclusiv, realizarii de operatiuni care permit exercitarea dreptului de deducere, inclusiv de investitii destinate realizarii de astfel de operatiuni;

- sa nu deduca taxa aferenta achizitiilor destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere, inclusiv pentru taxa aferenta investitiilor destinate realizarii de operatiuni scutite fara drept de deducere.

- sa exercite dreptul de deducere pe baza de pro-rata in situatia achizitiilor pentru care, fie nu se cunoaste destinatia, pentru operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, fie nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere.

In astfel de situatii, pentru exercitarea integrala a dreptului de deducere a sumei TVA deductibile aferente consumului de energie electrica, apa, gaze, etc. este recomandabila instalarea de contoare separate pentru fiecare loc de consum. In acest caz, factura se emite de catre furnizor, distinct, pe codul de TVA obtinut de biserica in calitate de persoana impozabila care isi poate exercita, integral dreptul de deducere a TVA, daca:

- spatiile respective sunt inchiriate cu obligativitatea furnizarii de catre locator a utilitatilor, iar locatorul (biserica) opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxare in cazul inchirierii spatiului. De retinut este faptul ca inchirierea de spatii este operatiune economica din sfera de aplicare a TVA, scutita fara drept de deducere conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal;

- locatorul (biserica, in calitate de persoana impozabila) refactureaza chirasului (locatarul), cu TVA colectata, valoarea exacta a consumului efectuat in spatiul inchiriat.

In concluzie, daca inchirierea spatiului se efectueaza cu TVA , iar locatorul factureaza valoarea utilitatilor colectand TVA, nu se mai inregistra TVA de rambursat. Daca locatorul nu opteaza pentru taxarea operatiunilor de inchiriere, exercitarea dreptului de deducere pentru utilitatile aferente nu va fi dedusa, caz in care locatorul nu va avea TVA de rambursat.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Exercitarea dreptului de deducere TVA pentru spatii comerciale inchiriate. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti

  • Declaratia 205

    Intrebare: In luna aprilie 2023 profitul anului 2022 a fost repartizat in totalitate pentru distribuirea de dividende catre actionari persoane fizice. In urma aprobarii situatiilor financiare - 31.12.2022, in luna iunie s-a facut plata...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Proiect in faza de preserie

    Intrebare: Societatea noastra are un proiect in faza preserie pentru productia de piese auto. In perioada pana la intrare in serie se desfasoara teste de fabricatie, in acest sens consumandu-se materii prime si materiale. As dori opinia...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

    • Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art....» citeste mai departe aici

  • Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utile

    • OUG 115/2023 a adus modificari semnificative in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din chirii pentru persoanele fizice, incepand cu anul 2024. Noutati impozit chirii 2024 VENITUL BRUT DIN CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR Pana la 31.12.2023, art. 84 alin. 1 din Codul fiscal, prevedea: ”Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in...» citeste mai departe aici

  • Plafon casierie 2024. Ce se intampla cu sumele ce depasesc plafonul de 50.000 lei

    • Care e opinia dvs. in legatura cu tratarea sumei peste plafonul legal de casa ca venit din alte surse cu declararea si plata impozitului aferent de 10%? Plafon casierie 2024 – raspunsul specialistului: Din informatiile prezentate retinem ca sunteti o societate cu raspundere limitata neplatitoare de impozit pe profit a carei activitate este, potrivit codului CAEN 3011 Constructia de nave si structuri plutitoare. Intrebarea d-voastra face subiectul Legii nr. 70/2015 pentru intarirea...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

    • Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023. Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?

    • Va rog sa precizati care e textul de lege care precizeaza obligativitatea incepand cu data de 01.01.2024 a raportarii/transmiterii facturilor prin sistem RO E FACTURA, in relatia B2B. Doar din lecturarea OUG 120/2021 asa cum a fost aceasta modificata prin OUG 115/2023 si legea 296/2023, ar rezulta ca aceasta obligatie intervine la 01.07.2024. Utilizare E-Factura in relatia B2B – raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligativitatea transmiterii facturilor prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit

    • Prin OPANAF nr. 6/2024, in vigoare din 9 ianuarie a.c., a fost aprobat noul model al formularului 212 referitor la declararea impozitului pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si la impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024. Formularul a fost suferit modificari importante fata de anul trecut, determinate de aparitia unor obligatii fiscale noi sau de cresterea salariului minim pe economie – lucruri care au impus introducerea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016