Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!

16-Mar-2017
279

Inregistrarea de TVA, operatiunile scutite de TVA, documentele justificative necesare, sunt toate aspecte importante si esentiale pe care trebuie sa le avem in vedere in cadrul operatiunilor intracomunitare si nu numai. Exportul de bunuri reprezinta o astfel de operatiune care poate implica multe elemente pe care sa le trecem cu vederea din neatentie sau din interpretarea gresita a legii.

In analiza urmtoare, avem datele: "Societatea cu sediul in Romania produce echipamente care urmeaza a fi livrate in afara Uniunii Europene. Cele mai frecvente operatiuni de export presupun ca marfa este facturata catre o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE care la randul ei emite factura catre clientul final (non UE). Transportul este organizat de cele mai multe ori de catre clientul final si operatiunile vamale se desfasoara in frontiera aleasa de catre transportatorul clientului. Operatiunea prezentata este scutita de TVA? Ce documente justificative trebuie sa prezinte firma? Firma din cadrul grupului trebuie sa se inregistreze in scop de TVA in Romania?"

 

In opinia mea, operatiunea nu este un export de bunuri in Romania, scutit cu drept de deducere, daca, in relatia dintre A (furnizor din Romania) si B (cumparator stabilit pe teritoriul unui stat tert) nu exista dovada exportului de bunuri, justificat cu documentele reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Conform prevederilor Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal aplicabil in Romania, art. 181 alin. (1), regimul de export permite scoaterea marfurilor romanesti in afara teritoriului vamal al Romaniei. In acest sens, conform prevederilor alin. (2) al ar. 181, toate marfurile romanesti destinate exportului trebuie sa fie plasate sub regimul de export. Exportul poate fi dovedit prin declaratia vamala de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului.

Astfel, pentru ca operatiunea sa fie tratata drept un export in Romania, exportatorul trebuie sa indeplineasca formalitatile vamale de declarare la un birou vamal din Romania care acorda liberul de vama. Liberul de vama pentru export se acorda cu conditia ca marfurile exportate sa paraseasca teritoriul vamal al Romaniei in aceeasi stare in care acestea se aflau in momentul acceptarii declaratiei de export.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii

Asa cum se poate constata, formalitatile de export trebuie indeplinite pe teritoriul vamal al Romaniei, caz in care, exportatorul trebuie sa respecte prevederile Codului vamal din Romania astfel incat livrarea efectuata de catre furnizorul din Romania sa fie considerata un export de bunuri ca operatiuni scutita de TVA, cu drept de deducere.

Exporturile de bunuri in Romania sunt reglementate d.p.d.v. fiscal prin anexa din O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 1 lit. e) “e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru."

Codul fiscal din Romania prevede ca exportul poate fi efectuat si de catre cumparatorul bunurilor, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b), in cazul dvs., o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE, dar nu poate fi efectuat de catre "cumparatorul (clientul final)" "cumparatorului (firma din cadrul grupului" pentru a beneficia de scutire in Romania.

Art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal prevede ca sunt scutite de taxa livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau. In situatia prezentata, cumparatorul B nu poate justifica exportul deoarece nu este titular al unei operatiuni de export. Documentele de justificare a exportului sunt reglementate la art. 2 alin. (2):

- factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. Factura de A pe numele lui B, fara TVA, numai daca A sau B poate justifica exportului;
- certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica.

Astfel, in situatia prezentata, in relatia dintre A si B, livrarile efectuate de catre A sunt operatiuni taxabile pe teritoriul Romaniei deoarece B, in calitate de cumparator, nu face dovada realizarii exportului conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Societatea B poate fi considerata un exportator daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania si efectueaza livrari catre C, D, E, situate in diverse state terte, conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b). Chiar si in acest caz, societatea A efectueaza livrari taxabile in Romania deoarece exportatorul este societatea B, inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania, societatea B isi poate exercita dreptul de deducere pentru suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de catre A.

Prin art. 3 alin. (1) din Instructiuni se reglementeaza faptul ca sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal care sunt aplicabile in cazul unui contract din care reyulta ca persoana obligata sa transporte bunurile in afara Uniunii Europene este cumparatorul nestabilit in Romania sau alta persoana in contul sau. In acest caz, scutirea trebuie justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) de catre furnizorul care realizeaza livrarea.

O astfel de situatie, relativ similara, este reglementata prin alin. (2) al art. 3, in cazul unui cumparator stabilit pe teritoriul unui stat membru. Acest exemplu poate fi adaptat si situatiei prezentate de dvs.

"(2) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2).

Exemplu: Societatea A, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, livreaza piese de schimb catre societatea B, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Spania. Societatea B nu este stabilita in Romania. Conditia de livrare a bunurilor este ex-works, transportul bunurilor fiind in sarcina societatii B, care transporta piesele de schimb din Romania in Canada, bunurile fiind ulterior livrate de catre societatea B catre societatea C stabilita in Canada.

Formalitatile vamale de export sunt realizate in Romania, declaratia vamala de export fiind intocmita pe numele societatii B din Spania, care este mentionata ca si expeditor/exportator in cadrul declaratiei vamale. Intrucat exportul bunurilor in Canada este realizat de societatea B din Spania, aceasta justifica scutirea de TVA cu documentele prevazute la alin. (2). Societatea B din Spania are obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal. Livrarea efectuata de societatea A catre societatea B este o livrare locala, taxabila in Romania conform regulilor generale. "

Prin art. 316 alin. (4) se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei. Exportul reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. b) este o operatiune scutita de TVA cu drept de deducere, realizata pe teritoriul Romaniei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.