Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!

16-Mar-2017
9562

Inregistrarea de TVA, operatiunile scutite de TVA, documentele justificative necesare, sunt toate aspecte importante si esentiale pe care trebuie sa le avem in vedere in cadrul operatiunilor intracomunitare si nu numai. Exportul de bunuri reprezinta o astfel de operatiune care poate implica multe elemente pe care sa le trecem cu vederea din neatentie sau din interpretarea gresita a legii.

In analiza urmtoare, avem datele: "Societatea cu sediul in Romania produce echipamente care urmeaza a fi livrate in afara Uniunii Europene. Cele mai frecvente operatiuni de export presupun ca marfa este facturata catre o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE care la randul ei emite factura catre clientul final (non UE). Transportul este organizat de cele mai multe ori de catre clientul final si operatiunile vamale se desfasoara in frontiera aleasa de catre transportatorul clientului. Operatiunea prezentata este scutita de TVA? Ce documente justificative trebuie sa prezinte firma? Firma din cadrul grupului trebuie sa se inregistreze in scop de TVA in Romania?"

 

In opinia mea, operatiunea nu este un export de bunuri in Romania, scutit cu drept de deducere, daca, in relatia dintre A (furnizor din Romania) si B (cumparator stabilit pe teritoriul unui stat tert) nu exista dovada exportului de bunuri, justificat cu documentele reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Conform prevederilor Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal aplicabil in Romania, art. 181 alin. (1), regimul de export permite scoaterea marfurilor romanesti in afara teritoriului vamal al Romaniei. In acest sens, conform prevederilor alin. (2) al ar. 181, toate marfurile romanesti destinate exportului trebuie sa fie plasate sub regimul de export. Exportul poate fi dovedit prin declaratia vamala de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului.

Astfel, pentru ca operatiunea sa fie tratata drept un export in Romania, exportatorul trebuie sa indeplineasca formalitatile vamale de declarare la un birou vamal din Romania care acorda liberul de vama. Liberul de vama pentru export se acorda cu conditia ca marfurile exportate sa paraseasca teritoriul vamal al Romaniei in aceeasi stare in care acestea se aflau in momentul acceptarii declaratiei de export.



Asa cum se poate constata, formalitatile de export trebuie indeplinite pe teritoriul vamal al Romaniei, caz in care, exportatorul trebuie sa respecte prevederile Codului vamal din Romania astfel incat livrarea efectuata de catre furnizorul din Romania sa fie considerata un export de bunuri ca operatiuni scutita de TVA, cu drept de deducere.

Exporturile de bunuri in Romania sunt reglementate d.p.d.v. fiscal prin anexa din O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 1 lit. e) “e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru."

Codul fiscal din Romania prevede ca exportul poate fi efectuat si de catre cumparatorul bunurilor, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b), in cazul dvs., o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE, dar nu poate fi efectuat de catre "cumparatorul (clientul final)" "cumparatorului (firma din cadrul grupului" pentru a beneficia de scutire in Romania.

Art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal prevede ca sunt scutite de taxa livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau. In situatia prezentata, cumparatorul B nu poate justifica exportul deoarece nu este titular al unei operatiuni de export. Documentele de justificare a exportului sunt reglementate la art. 2 alin. (2):

- factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. Factura de A pe numele lui B, fara TVA, numai daca A sau B poate justifica exportului;
- certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica.

Astfel, in situatia prezentata, in relatia dintre A si B, livrarile efectuate de catre A sunt operatiuni taxabile pe teritoriul Romaniei deoarece B, in calitate de cumparator, nu face dovada realizarii exportului conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Societatea B poate fi considerata un exportator daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania si efectueaza livrari catre C, D, E, situate in diverse state terte, conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b). Chiar si in acest caz, societatea A efectueaza livrari taxabile in Romania deoarece exportatorul este societatea B, inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania, societatea B isi poate exercita dreptul de deducere pentru suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de catre A.

Prin art. 3 alin. (1) din Instructiuni se reglementeaza faptul ca sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal care sunt aplicabile in cazul unui contract din care reyulta ca persoana obligata sa transporte bunurile in afara Uniunii Europene este cumparatorul nestabilit in Romania sau alta persoana in contul sau. In acest caz, scutirea trebuie justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) de catre furnizorul care realizeaza livrarea.

O astfel de situatie, relativ similara, este reglementata prin alin. (2) al art. 3, in cazul unui cumparator stabilit pe teritoriul unui stat membru. Acest exemplu poate fi adaptat si situatiei prezentate de dvs.

"(2) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2).

Exemplu: Societatea A, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, livreaza piese de schimb catre societatea B, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Spania. Societatea B nu este stabilita in Romania. Conditia de livrare a bunurilor este ex-works, transportul bunurilor fiind in sarcina societatii B, care transporta piesele de schimb din Romania in Canada, bunurile fiind ulterior livrate de catre societatea B catre societatea C stabilita in Canada.

Formalitatile vamale de export sunt realizate in Romania, declaratia vamala de export fiind intocmita pe numele societatii B din Spania, care este mentionata ca si expeditor/exportator in cadrul declaratiei vamale. Intrucat exportul bunurilor in Canada este realizat de societatea B din Spania, aceasta justifica scutirea de TVA cu documentele prevazute la alin. (2). Societatea B din Spania are obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal. Livrarea efectuata de societatea A catre societatea B este o livrare locala, taxabila in Romania conform regulilor generale. "

Prin art. 316 alin. (4) se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei. Exportul reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. b) este o operatiune scutita de TVA cu drept de deducere, realizata pe teritoriul Romaniei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!":
Rating:

Nota: 4.1 din 5 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica 2020. ANAF reaminteste care este termenul de depunere
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala reaminteste contribuabililor ca termenul de depunere a Declaratiei Unice este 25 mai 2020, fata de 15 martie – cat fusese stabilit anterior. Contribuabilii persoana fizica vor depune Declaratia Unica atat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pentru anul 2019, cat si pentru estimarea obligatiilor datorate pentru anul 2020. Cine are obligatia completarii si depunerii Declaratiei Unice? Declaratia...» citeste mai departe aici

  • Erori contabile. Cum se face corectarea greselilor cuprinse in situatiile financiare si raportarile anuale
    • Conform Agentiei National de Administrare Fiscala, corectarea greselilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale se poate efectua doar in conditiile Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016, cu modificarile si completarile ulterioare. Situatiile financiare...» citeste mai departe aici

  • Obligatii si sanctiuni noi referitoare la prevenirea si combaterea spalarii banilor
    • Legea nr. 129/2019 din 21 iulie 2019, privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, a adus modificari importante in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor. Confiscarea unor sume de bani sau retragerea avizelor sau a autorizatiilor, doar cateva dintre sanctiunile nerespectarii legii. Pentru a scapa de sanctiunile dure sau chiar de amenzile usturatoare, care pot ajunge si pana la sute de mii de lei, comanda lucrarea pe stick Prevenirea si combaterea spalarii banilor....» citeste mai departe aici

  • Contabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economici
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid oficial cu privire la utilizarea documentelor financiar-contabile si intocmirea raportarilor anuale. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla, dupa caz. Intr-un articol anterior am discutat despre normele generale, formularele financiar-contabile si registrele...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial ( Buletin informativ ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili, a facut public buletinul informativ nr. 8 din 24 februarie 2020, cu toate noutatile legislative cu incidenta fiscala, care au aparut in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 17-21 februarie 2020. Noile acte normative cu incidenta fiscala care apar in buletinul informativ sunt urmatoarele: 1. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 624/2020 privind aprobarea atributiilor de detaliu,...» citeste mai departe aici

  • Planul de Conturi 2020 pentru societati comerciale si pentru ONG-uri
    • Ca sa ai siguranta ca folosesti intotdeauna conturile corecte, foloseste Planul de Conturi 2020 in format tiparit, actualizat, atat pentru societatile comerciale, cat si pentru ONG-uri! Noutatea in domeniul contabilitatii consta in publicarea unui instrument de lucru de mare folos in activitatea contabililor. Vorbim de Planul de Conturi, in format tiparit, de buzunar, atat in varianta pentru societati comerciale, cat si in cea pentru ONG-uri! Concret, este vorba despre un memorator care contine...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016