Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!

16-Mar-2017
7498

Inregistrarea de TVA, operatiunile scutite de TVA, documentele justificative necesare, sunt toate aspecte importante si esentiale pe care trebuie sa le avem in vedere in cadrul operatiunilor intracomunitare si nu numai. Exportul de bunuri reprezinta o astfel de operatiune care poate implica multe elemente pe care sa le trecem cu vederea din neatentie sau din interpretarea gresita a legii.

In analiza urmtoare, avem datele: "Societatea cu sediul in Romania produce echipamente care urmeaza a fi livrate in afara Uniunii Europene. Cele mai frecvente operatiuni de export presupun ca marfa este facturata catre o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE care la randul ei emite factura catre clientul final (non UE). Transportul este organizat de cele mai multe ori de catre clientul final si operatiunile vamale se desfasoara in frontiera aleasa de catre transportatorul clientului. Operatiunea prezentata este scutita de TVA? Ce documente justificative trebuie sa prezinte firma? Firma din cadrul grupului trebuie sa se inregistreze in scop de TVA in Romania?"

 

In opinia mea, operatiunea nu este un export de bunuri in Romania, scutit cu drept de deducere, daca, in relatia dintre A (furnizor din Romania) si B (cumparator stabilit pe teritoriul unui stat tert) nu exista dovada exportului de bunuri, justificat cu documentele reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Conform prevederilor Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal aplicabil in Romania, art. 181 alin. (1), regimul de export permite scoaterea marfurilor romanesti in afara teritoriului vamal al Romaniei. In acest sens, conform prevederilor alin. (2) al ar. 181, toate marfurile romanesti destinate exportului trebuie sa fie plasate sub regimul de export. Exportul poate fi dovedit prin declaratia vamala de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului.

Astfel, pentru ca operatiunea sa fie tratata drept un export in Romania, exportatorul trebuie sa indeplineasca formalitatile vamale de declarare la un birou vamal din Romania care acorda liberul de vama. Liberul de vama pentru export se acorda cu conditia ca marfurile exportate sa paraseasca teritoriul vamal al Romaniei in aceeasi stare in care acestea se aflau in momentul acceptarii declaratiei de export.



Asa cum se poate constata, formalitatile de export trebuie indeplinite pe teritoriul vamal al Romaniei, caz in care, exportatorul trebuie sa respecte prevederile Codului vamal din Romania astfel incat livrarea efectuata de catre furnizorul din Romania sa fie considerata un export de bunuri ca operatiuni scutita de TVA, cu drept de deducere.

Exporturile de bunuri in Romania sunt reglementate d.p.d.v. fiscal prin anexa din O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 1 lit. e) “e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru."

Codul fiscal din Romania prevede ca exportul poate fi efectuat si de catre cumparatorul bunurilor, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b), in cazul dvs., o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE, dar nu poate fi efectuat de catre "cumparatorul (clientul final)" "cumparatorului (firma din cadrul grupului" pentru a beneficia de scutire in Romania.

Art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal prevede ca sunt scutite de taxa livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau. In situatia prezentata, cumparatorul B nu poate justifica exportul deoarece nu este titular al unei operatiuni de export. Documentele de justificare a exportului sunt reglementate la art. 2 alin. (2):

- factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. Factura de A pe numele lui B, fara TVA, numai daca A sau B poate justifica exportului;
- certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica.

Astfel, in situatia prezentata, in relatia dintre A si B, livrarile efectuate de catre A sunt operatiuni taxabile pe teritoriul Romaniei deoarece B, in calitate de cumparator, nu face dovada realizarii exportului conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Societatea B poate fi considerata un exportator daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania si efectueaza livrari catre C, D, E, situate in diverse state terte, conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b). Chiar si in acest caz, societatea A efectueaza livrari taxabile in Romania deoarece exportatorul este societatea B, inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania, societatea B isi poate exercita dreptul de deducere pentru suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de catre A.

Prin art. 3 alin. (1) din Instructiuni se reglementeaza faptul ca sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal care sunt aplicabile in cazul unui contract din care reyulta ca persoana obligata sa transporte bunurile in afara Uniunii Europene este cumparatorul nestabilit in Romania sau alta persoana in contul sau. In acest caz, scutirea trebuie justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) de catre furnizorul care realizeaza livrarea.

O astfel de situatie, relativ similara, este reglementata prin alin. (2) al art. 3, in cazul unui cumparator stabilit pe teritoriul unui stat membru. Acest exemplu poate fi adaptat si situatiei prezentate de dvs.

"(2) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2).

Exemplu: Societatea A, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, livreaza piese de schimb catre societatea B, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Spania. Societatea B nu este stabilita in Romania. Conditia de livrare a bunurilor este ex-works, transportul bunurilor fiind in sarcina societatii B, care transporta piesele de schimb din Romania in Canada, bunurile fiind ulterior livrate de catre societatea B catre societatea C stabilita in Canada.

Formalitatile vamale de export sunt realizate in Romania, declaratia vamala de export fiind intocmita pe numele societatii B din Spania, care este mentionata ca si expeditor/exportator in cadrul declaratiei vamale. Intrucat exportul bunurilor in Canada este realizat de societatea B din Spania, aceasta justifica scutirea de TVA cu documentele prevazute la alin. (2). Societatea B din Spania are obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal. Livrarea efectuata de societatea A catre societatea B este o livrare locala, taxabila in Romania conform regulilor generale. "

Prin art. 316 alin. (4) se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei. Exportul reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. b) este o operatiune scutita de TVA cu drept de deducere, realizata pe teritoriul Romaniei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!":
Rating:

Nota: 4.1 din 5 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a decis repartizarea pe unitati administrativ - teritoriale a sumelor defalcate din TVA (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala, luni - 14 octombrie, un proiect de Hotarare privind repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, conform art. 20 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.12/2019 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019. In Nota de fundamentare se arata ca, in prezent, in anexa nr.4, la pozitia 3226 - "Sume rezervate" s-a aprobat o suma...» citeste mai departe aici

  • Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea contribuabililor cu un material exemplificativ in care arata concret care sunt limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal. La baza acestor informatii stau Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Codului fiscal prin Legea 172
    • Prin Legea 172/2019 publicata in M.Of. nr. 815 din 08.10.2019 au fost aduse modificari si completari Codului fiscal. Modificarile vizeaza: - modificarea art. 270 alin. (3) lit. b) care prevedea ca se considera livrare de bunuri, din punct de vedere al TVA, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii silite. Conform modificarilor aduse, incepand cu 11 octombrie 2019, nu se considera livrare de bunuri transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma...» citeste mai departe aici

  • Teodorovici: Guvernul a incercat modificarea a doua scheme de ajutor de stat, fara succes!
    • Ministrul demis al Finantelor Publice sustine ca Executivul a incercat sa modifice doua scheme de ajutor de stat gestionate de MFP, fara succes, motivul fiind acela ca este interimar si actele ar excede atributiile sale. "Am incercat sa discutam in sedinta de Guvern doua Hotarari de Guvern pentru modificarea celor doua scheme de ajutor de stat pe care Ministerul de Finante le gestioneaza. Cea aprobata prin Hotararea de Guvern 807/ 2014. Stiti, s-au semnat foarte multe proiecte pentru mediul de...» citeste mai departe aici

  • Optiune privind aplicarea impozitului pe profit. Salariati cu timp partial. Trecere la impozit micro.
    • Un SRL infiintat in luna iulie cu un capital social de 45.000 lei a optat, la infiintare, pentru a fi platitor de impozit pe profit. Societatea nu a desfasurat activitate pana in prezent, fiind in organizarea business-ului pentru care a fost infiintata aceasta firma. La inceputul lunii octombrie au fost angajate doua persoane cu timp partial (cumulat 3 ore). In aceste conditii, aceasta firma ramane in continuare platitoare de impozit pe profit sau trebuie sa aiba doi salariati (respectiv...» citeste mai departe aici

  • Persoanele cu venituri mici ar putea beneficia de subventii majorate pentru plata chiriei (proiect de HG)
    • Potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern pus in dezbatere publica de Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratuei Locale, subventia pentru plata chiriei la locuintele sociale ar putea fi majorata pentru cei cu venituri mici, astfel incat sa acopere si cheltuielile cu utilitatile. Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Strategiei Nationale a Locuirii include asumarea anumitor obiective, precum majorarea subventiilor pentru plata chiriei si utilitatilor, acordate...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016