Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facilitati fiscale in anul 2024 pentru domeniul constructiilor

21-Aug-2024
73905
Facilitati fiscale in anul 2024 pentru domeniul constructiilor
In acest articol vom vedea doua spete importante cu privire la facilitatile fiscale care pot fi acordate in domeniu constructiilor in anul 2024.

Speta 1. Activitate in constructii. Conditii si facilitati fiscale

Societatea A care activeaza cu cod CAEN 8299, doreste ca pe un teren aflat in proprietate sa construiasca prin contractarea unui alt prestator de servicii. Societatea B, un imobil in vederea vanzarii lui ulterioare.

Societatea A detine terenul, pune la dispozitia prestatorului B toate materialele necesare iar acesta, Societatea B, va construi imobilul cu mijloacele lui proprii.


Intrebare:

Poate fi aceasta activitate incadrata la activitate de constructii pentru societatea A, chiar daca nu A executa lucrarile de constructii? Intreb din prisma facilitatilor fiscale pentru salariatii in constructii si modul in care ar afecta aceasta activitate nivelul salariului pentru restul salariatilor societatii A. Multumesc.

Raspuns: 


Avand in vedere informatiile pe care ni le-ati ati transmis, nu rezulta daca in obiectul dvs de activitate (principal sau secundar) se regaseste vreunul din domeniile prevazute la art. 60 alin. 5 din Codul fiscal.

Activitatea pe care o realizeaza Societatea A poate fi incadrata ca fiind o activitate de constructii, doar daca sunt indeplinite conditiile stricte si limitative prevazute de art. 60 alin. 5) din Codul fiscal.

Astfel, beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 60, alin.5) din Codul Fiscal persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
(ii) domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:

2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramica;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
2351 - Fabricarea cimentului;
2352 - Fabricarea varului si ipsosului;
2399 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;
(iii) 711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;

b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile prevazute la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala determinata potrivit prevederilor lit. b1). Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal in cursul anului, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la data inregistrarii, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an, cifra de afaceri se calculeaza cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea. Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor prevazute la lit. a). Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata;

b1) pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii;

c)veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi prin raportare la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut de lege pentru activitatile din domeniul constructiilor prevazute la lit. a). Scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor de pana la 10.000 lei inclusiv, realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, cu norma intreaga sau cu timp partial, dupa caz. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale;

d)scutirea se aplica potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finantelor.

Astfel, incepand cu veniturile lunii ianuarie 2024, salariul minim in sectorul constructiilor, adica in cazul companiilor care au angajati care lucreaza in cadrul vreuneia dintre activitatile enumerate prin codurile CAEN din art. 60 pct.5 din Codul fiscal, a fost de 4.582 de lei, indiferent daca veniturile din aceste activitati nu au fost foarte mari sau au fost zero in unele luni si indiferent daca au fost sau nu eligibili angajatorii pentru aplicarea facilitatilor fiscale (scutirea de impozit, de contributia la sanatate si aplicarea unei cote reduse a contributiei la pensii – 21,25%).

Asadar, pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, firma A trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- realizeaza cifra de afaceri din activitatile prevazute de Codul fiscal in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala;
- compania desfasoara activitate in cadrul domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
- veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.582 de lei (in 2024) lunar;
- scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor. Facilitatile se pot aplica si contractelor part-time.

 Precizari referitoare la calculul CA de afaceri pentru sectorul constructiilor in 2024:

Un alt aspect important se refera la conditia privind cifra de afaceri. Pe regulile vechi, determinarea procentului de 80% se facea, pentru firmele deja existente la inceputul de an curent, in baza cifrei de afaceri din anul anterior, insa, pentru aceste firme, a contat numai cifra de afaceri din anul curent.

Astfel, legat de CA in constructii, retinem umatoarele:
- pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii;

- angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile prevazute la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala determinata potrivit prevederilor lit. b1). Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal in cursul anului, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la data inregistrarii, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an, cifra de afaceri se calculeaza cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea.

Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor prevazute la lit.a). Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata.

Asadar, facilitatile acordate salariatilor care lucreaza in domeniul constructii sunt urmatoarele:

- facilitatile se acorda exclusiv pentru venituri brute din salarii, respectiv asimilate salariilor realizate de persoana fizica, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, dupa caz, dar numai pentru sume a caror valoare bruta este de maxim 10.000 lei.
- facilitatile se acorda pentru un singur contract individual de munca, respectiv pentru acel contract de munca aferent functiei de baza, asa cum este aleasa ea de catre persoana care beneficiaza de facilitati.
- facilitatile in cazul contractului individual de munca cu norma partiala se vor calcula prin raportare la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut de lege pentru activitatile din constructii,
- sumele ce depasesc venitul brut lunar de 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.
- Cota CAS se reduce cu procentul contributiei la fondul de pensii administrat privat, prevazuta de Legea 411/2004. Acest procent poate sa fluctueze in functie de cum si daca se modifica in legea 411/2004 la art.43. In aceste conditii reducerea CAS este de 4,75%. Asadar scutirea de CASS a disparut.

Contributia de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate, calculate prin aplicarea cotei de 10 % asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CASS, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.

In cazul in care CASS ar fi mai mic decat cel calculat la salariul minim brut pe tara, angajatorul va suporta diferenta.
Salariul minim brut pe tara, in functie de care se calculeaza diferentele de contributii sociale, pentru toti salariatii, indiferent de domeniul de activitate, este cel stabilit prin HG 900/2023 si nu este cel stabilit la nivel de domeniu de activitate.

Speta 2. Societate cu activitate mixta. Facilitati fiscale in constructii

Societate comerciala avand cod CAEN 2399 ponderea in CA pe acest cod este sub 40%. La salariul minim de 4582 lei din constructii trec toti angajatii sau numai cei care lucreaza efectiv in acest domeniu? Beneficiaza in aceste conditii de facilitatile fiscale din sectorul constructii? Celorlalti angajati ce regim fiscal li se aplica?

Raspuns: 

Potrivit art. 60 pct. 5 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,
5. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), pentru activitatea desfasurata in Romania, in baza contractului individual de munca, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: (...) c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi prin raportare la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut de lege pentru activitatile din domeniul constructiilor prevazute la lit. a). Scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor de pana la 10.000 lei inclusiv, realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, cu norma intreaga sau cu timp partial, dupa caz. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale;.

Potrivit art. 1 alin. (1) si (2) din OUG nr. 93/2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara,

(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul constructii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Din analiza textului sus-mentionat, rezulta ca nivelul salariului minim la 4.582 lei se aplica salariatilor angajatorilor care desfasoara activitati exclusiv in domeniile de activitati definite de codurile CAEN enumerate mai sus, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora, asadar in functie de codul CAEN al angajatorului si nu in functie de codul COR al functiei ocupate de salariat.

O societate care are in obiectul de activitate unul din codurile CAEN enumerate de art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, va considera drept salariu minim nivelul de 4.582 lei, aplicabil pentru toti salariatii sai.

Intrucat nu exista nici o dispozitie legala suplimentara privind diferentierea intre obiectul principal de activitate al societatii si cele secundare, respectiv privind salariului minim aplicat salariatilor pentru activitatea principala a angajatorului de cei implicati in celelalte activitati desfasurate de angajator si incluse in actul constitutiv drept obiect secundar de activitate, este dificil sa fie facuta o separare intre salariatii repartizati uneia sau alteia dintre activitati.

Mai mult decat atat, in Ghidul privind facilitatile fiscale acordate angajatilor si angajatorilor din domeniul constructiilor elaborat de ANAF, care poate fi accesat la urmatorul link:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_facilitati_domeniul_constructiilor_2020.pdf, se mentioneaza faptul ca facilitatile fiscale se acorda tuturor angajatilor, indiferent de activitatea prestata, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si indiferent daca conditia referitoare la cifra de afaceri este indeplinita din activitatea secundara sau principala.

In concluzie, o societate care are in obiectul de activitate unul din codurile CAEN enumerate de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, va considera drept salariu minim nivelul de 4.582 lei, aplicabil pentru toti salariatii sai, intrucat nu exista nicio prevedere legala care sa stabileasca ca salariul minim de 4.582 lei se acorda doar salariatilor care desfasoara efectiv activitate de constructii si aplica facilitatile fiscale din domeniul constructiilor tuturor salariatilor daca sunt indeplinite conditiile de la art. 60 pct. 5.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici