Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Dezbatem mai jos implicatiile fiscale aferente cazului in care trebuie sa inregistram penalitatile. Astfel de proceduri implica un grad de dificultate ridicat si un grad de risc mare, mai ales in cazul firmelor cu penalitati mari de plata.
Avem urmatoarele date: “Firma A s-a inscris la masa credala a firmei B cu o suma din penalitati in valoare de 1.500.000 lei (in baza unei facturi emise anterior catre B si neincasata s-a inscris la masa credala si cu factura neincasat). La data inscrierii la masa credala firma A nu si-a inregistrat penalitatile pe care le cerea catre B (venituri) cu scopul de a nu afecta fiscal, realiza venituri si apoi rezulta un provizion (cheltuiala). In decembrie 2016 firma B, in baza planului de reorganizare isi scoate intreaga datorie inclusive penalitatile insa hotareste sa si faca pentru penalitatile de 1.500.000 lei cheltuiala si apoi venit.
Este obligatoriu ca firma A sa isi inregistreze si veniturile din penalitati ca apoi sa le puna pe cheltuiala? Firma A in 2016 este platitoare de impozit pe venit si efectul fiscal la nu este zero. Cum trebuie procedat contabil si fiscal? Ce inregistrari se fac si care este impactul fiscal?”
Deoarece ati mentionat ca la data emiterii facturii nu era afectat rezultatul fiscal, presupun ca ati emis factura cand erati platitori de impozit pe profit.
Potrivit punctului 19 alin. (3) din OMFP 1802/2014, veniturile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o crestere a beneficiilor economice viitoare legate de cresterea valorii unui activ sau de scaderea valorii unei datorii. Astfel, la data emiterii facturii de penalitati aveati obligatia recunoasterii veniturilor, concomitent cu constituirea provizionului.
Puteti trata aceasta situatie ca pe o eroare contabila. Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor. Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
Prin urmare, veti corecta erorile contabile pe seama rezultatului reportat, afectand astfel rezultatul fiscal al exercitiului in care ati emis factura:
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
4111 = 1174 valoarea penalitatilor facturate in execitiul precedent
1174 = 491 suma provizionului la valoarea probabila de incasat.
Daca la data emiterii facturii de penalitati erati platitori de impozit pe profit, rectificati declaratia 101 pentru respectiva perioada.
Daca totusi erati microintreprindere, depuneti rectificativa pentru formularul 100 si platiti impozit pe venit (desigur, se vor calcula si accesorii).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Studiu de caz: Regimul de impozitare in cazul unei facturi de penalitati intracomunitaraConditii in care se poate REFUZA o factura de penalizariStudiu de caz: Conditiile de facturare a penalitatilorArticole similare
Termene de prescriptie in cazul procedurii insolventeiANAF a publicat modelul cererii de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata. Masura este permanenta de la 1 octombrie 2021Ministrul Finantelor Publice: Ordonanta privind insolventa, o masura de stopare a practicilor abuziveNoile masuri privind combaterea intarzierii la plata. Vezi sumarul Legii 72 din 2013!Suspendare activitate. Incasare clienti incerti si inregistrare extrase de cont in perioada suspendariiUltimele articole
Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabiliiRegularizare TVA. 3 studii de caz practice si de folos oricarui contabilMetodologia de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale va fi modificata de ANAFDe la 1 octombrie esalonarea la plata va fi permanentizata. Masura NU se acorda pentru obligatiile fiscale sub 500 leiEsalonarea la plata va fi permanentizata. Obligatii fiscale pentru care NU se acorda aceasta facilitate (OG 11/2021)Articole similare
Vanzare imobil. Cum intocmim monografia contabila?Regimul TVA in cazul unui export. Documente justificativeVanzare cladire reevaluata. Cum facem tratamentul fiscal al rezervei?Valoare reziduala. INREGISTRARI CONTABILE factura cu TVAPlus de inventar. Implicatii fiscaleUltimele articole
Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiVenituri asimilate salariilor. Studii de caz utileMajorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileMONOGRAFIE contabila necesara firmelor care acorda servicii medicale angajatilor si copiilor acestoraMONOGRAFII contabile in 2023. Cum se elaboreaza corect o monografie contabila - exemple practiceArticole similare
Note CORECTARE ERORI: Rectificarea declaratiilor fiscaleDistribuire dividende inainte de acoperirea pierderii. Opinia specialistuluiCum faceti corectarea facturilor emise pentru aplicare masuri de simplificare?Factura declarata de doua ori. Corectarea erorii in formularele D300 si D394Puteti corecta greselile, dar nu scapati de amenzi! Top 25 erori contabile pe care sa nu ajungeti sa le facetiUltimele articole
Situatii financiare anuale: Cum se efectueaza corectarea erorilor contabileErori impozit pe dividende. Cand se poate efectua corectarea lor?Cum poti indrepta erorile din documentele eliberate de ONRC?Diferente in D394, constatate de ANAF. Cum se pot corecta erorile contabile si fiscale?Tratamentul fiscal-contabil legal al Mijloacelor fixe si noile reguli de Impozitare a Profitului ReinvestitSfaturi de la experti
Cheltuieli de protocol. Mese la restaurant si cazare salariat cu mic dejun inclus
Intrebare: In cadrul desfasurarii activitatii, societatea noastra s-a intalnit cu urmatoarele situatii: 1. Angajatii iau masa in oras/restaurant impreuna cu partenerii de afaceri, aduc factura fiscala impreuna cu decontul de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Legea nu reglementeaza nota de lichidare si concediul de odihna
Intrebare: 1. La incetarea contractului de mandat, mandatarul trebuie sa isi faca o nota de lichidare? 2. In contractul de mandat i-au fost stabilite mandatarului un numar de zile de concediu de odihna. La incetarea mandatului este corect sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<