
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
O compania a primit, in luna septembrie 2019, o factura de prestari servicii de la un furnizor cu cod TVA anulat din oficiu, din data de 08.04.2019. Furnizorul inca apare cu cod TVA anulat. "Va rog sa-mi spuneti care sunt inregistrarile contabile privind TVA si daca aceasta factura o declar in decont TVA si in declaratia 394", scrie unul dintre citirorii nostri.
In cele ce urmeaza, specialistii nostri ne arata cum se procedeaza corect, din punct de vedere legal, in acest caz:
Conform prevederilor art. 11 alin. (9) din Codul fiscal, beneficiarul serviciilor facturate de catre o persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, nu beneficiaza de dreptul de deducere al sumei TVA deductibile inscrise in factura emisa pe numele sau.
Totusi, acest drept de deducere poate fi exercitat ulterior, dupa reinregistrarea prestatorului in scopuri de TVA, aspect reglementat prin acelasi alineat al art. 11:
"(9) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (8), prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."
Astfel, la primirea facturii, beneficiarul nu poate exercita dreptul de deducere al sumei TVA deductibile, motiv pentru care, in lipsa unei reglementari legale, va propun selecatarea uneia din urmatoarele doua variante:
1. sa reintregiti costul de achizitie al serviciului cu suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa, daca aveti certitudinea ca prestatorul nu se va reinregistra in scopuri de TVA. In acest caz, valoarea facturii primite, inclusiv TVA se raporteaza doar prin:
a) decontul de TVA cod 300 la randul 30;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea neagra a controlului fiscal
"4. In categoria persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA se includ si persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA conform prevederilor legale in vigoare. In cazul in care persoana impozabila care depune declaratia 394 efectueaza operatiuni cu un partener caruia in aceeasi perioada de raportare i s-a anulat codul de TVA, aceasta va inscrie operatiunile respective in cartusul C - pentru perioada in care a detinut un cod valabil de TVA (partener tip 1) si in cartusul D - pentru perioada de la care i-a fost anulat codul de TVA (partener tip 2). "
2. sa inregistrati suma TVA care nu poate fi dedusa in debitul unui cont aferent cheltuielilor de exploatare, fie in contul 471 analitic distinct, fie in contul 658 analitic distinct prin formula contabila 471 = 4426 sau 658 = 4426. In acest caz, valoarea facturii se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 24, dar fara preluarea sumei TVA deductibile la randul 32. Raportarea operatiunii prin declaratia cod 394 se efectueaza similar situatiei de la pct. 1.
In situatia in care codul de TVA al prestatorului a fost anulat din oficiu datorita faptului ca acesta este declarat inactiv, trebuie sa cunoasteti faptul ca, in calitate de beneficiar al serviciilor nu aveti nici drept de deducere al cheltuielilor inregistrate in evidenta contabila in baza facturii primite ca document justificativ. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal:
"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Articole similare
COD TVA ANULAT si deducere TVA din facturi emise inainte de anulare. Cum procedam?Cum facem reinregistrarea la cerere in scopuri de TVA dupa ce a fost anulat codul de TVA?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA si monografia contabila. Care sunt consecintele fiscale negative?OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu COD TVA ANULATTratament mijloace fixe la lichidare. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Furnizor cu codul TVA anulat din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?Furnizor cu COD TVA ANULAT. Ce consecinte fiscale apar pentru cumparator?Articole similare
Procedura legala de anulare a unor facturi declarate in D 394Comunicat ANAF: Intrarea in sistemul TVA la incasare in 2013Cum inregistram o factura de protocol?NOU: Raportare fiscala 2012 prin declaratiile 394, 300 si 390Vanzare produse firma straina la o expozitie temporara. Ce documente se depun si ce obligatii declarative avem?Ultimele articole
Completare D394 in 2023: Daca bonul fiscal si factura sunt emise in perioade fiscale diferite, acestea se vor declara fiecare la momentul emiteriiMEGA OFERTE in luna decembrie la Rentrop& Straton. Reduceri de 80% si transport GRATUITDECLARATIA 394 in 2022. In formular trebuie sa apara autofactura?La finalul lunii martie 2022 se implineste termenul limita pentru depunerea Formularului 394Contribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 februarie 2022Articole similare
Stabilirea venitului net anual din drepturile de proprietate intelectualaContract de comodat. Investitii efectuate in 2009 de catre comodatar. Regim fiscalA fost publicata Ordonanta privind Loteria fiscalaVenituri din drepturi de proprietate intelectuala. Calcul si retinere impozit si contributii socialeAmortizarea cheltuielilor de constituireUltimele articole
Plati efectuate fara inregistrarea facturilor. Care este MONOGRAFIA contabila?Majorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileScutire de TVA, conform Legii 88/2023 si HG 653/2023. Care este perioada in care se aplica prevederile Codului Fiscal?D301 in 2023. Cine are obligatia depunerii formularului?Luni, 25 septembrie, termenul de depunere a 3 declaratii fiscale importanteArticole similare
Documentar fiscal: Inregistrarea livrarii in declaratia 394Analiza: Compensarea obligatiilor reciprocePrestari intracomunitare de servicii in marketing. Cum se face evidentierea din decontul de TVA?ANAF propune Formularul 700, similar D 010, pentru depunere doar in format electronicPrevederi noi privind inregistrarea in scopuri de TVA si vectorul fiscalUltimele articole
Achizitii intracomunitare. 3 studii de caz utile oricarui contabilAchizitii de marfuri pe baza de bon fiscal. Pana in ce perioada poate fi solicitata factura?Inchidere PFA: Cum se radiaza un PFA si documentele de care ai nevoieOne Stop Shop: 7 lucruri importante pe care trebuie sa le stie contribuabilii despre Ghiseul Unic pentru TVA si cum se depune D398Completare D394 in 2023: Daca bonul fiscal si factura sunt emise in perioade fiscale diferite, acestea se vor declara fiecare la momentul emiteriiSfaturi de la experti
Incadrare ansamblu schela dpdv contabil si fiscal
Intrebare: Am achizitionat un ansamblu schela, compus din balustrada, picior, dsipozitiv cadru etc., in valoare totala de 143.032 lei + TVA. Cum le putem inregistra ca mijloace fixe, evidentiand elementele separat, in eventualitatea in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fasonare otel. Obligatii privind casa de marcat
Intrebare: Pentru activitatea de fasonare a otelului prestata catre persoane fizice avem obligatia de a emite bon fiscal sau e corecta si varianta emiterii de factura si chitanta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<