
Raportul Special
realizat de specialisti
O compania a primit, in luna septembrie 2019, o factura de prestari servicii de la un furnizor cu cod TVA anulat din oficiu, din data de 08.04.2019. Furnizorul inca apare cu cod TVA anulat. "Va rog sa-mi spuneti care sunt inregistrarile contabile privind TVA si daca aceasta factura o declar in decont TVA si in declaratia 394", scrie unul dintre citirorii nostri.
In cele ce urmeaza, specialistii nostri ne arata cum se procedeaza corect, din punct de vedere legal, in acest caz:
Conform prevederilor art. 11 alin. (9) din Codul fiscal, beneficiarul serviciilor facturate de catre o persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, nu beneficiaza de dreptul de deducere al sumei TVA deductibile inscrise in factura emisa pe numele sau.
Totusi, acest drept de deducere poate fi exercitat ulterior, dupa reinregistrarea prestatorului in scopuri de TVA, aspect reglementat prin acelasi alineat al art. 11:
"(9) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (8), prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."
Astfel, la primirea facturii, beneficiarul nu poate exercita dreptul de deducere al sumei TVA deductibile, motiv pentru care, in lipsa unei reglementari legale, va propun selecatarea uneia din urmatoarele doua variante:
1. sa reintregiti costul de achizitie al serviciului cu suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa, daca aveti certitudinea ca prestatorul nu se va reinregistra in scopuri de TVA. In acest caz, valoarea facturii primite, inclusiv TVA se raporteaza doar prin:
a) decontul de TVA cod 300 la randul 30;
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
"4. In categoria persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA se includ si persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA conform prevederilor legale in vigoare. In cazul in care persoana impozabila care depune declaratia 394 efectueaza operatiuni cu un partener caruia in aceeasi perioada de raportare i s-a anulat codul de TVA, aceasta va inscrie operatiunile respective in cartusul C - pentru perioada in care a detinut un cod valabil de TVA (partener tip 1) si in cartusul D - pentru perioada de la care i-a fost anulat codul de TVA (partener tip 2). "
2. sa inregistrati suma TVA care nu poate fi dedusa in debitul unui cont aferent cheltuielilor de exploatare, fie in contul 471 analitic distinct, fie in contul 658 analitic distinct prin formula contabila 471 = 4426 sau 658 = 4426. In acest caz, valoarea facturii se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 24, dar fara preluarea sumei TVA deductibile la randul 32. Raportarea operatiunii prin declaratia cod 394 se efectueaza similar situatiei de la pct. 1.
In situatia in care codul de TVA al prestatorului a fost anulat din oficiu datorita faptului ca acesta este declarat inactiv, trebuie sa cunoasteti faptul ca, in calitate de beneficiar al serviciilor nu aveti nici drept de deducere al cheltuielilor inregistrate in evidenta contabila in baza facturii primite ca document justificativ. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal:
"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Cum facem reinregistrarea la cerere in scopuri de TVA dupa ce a fost anulat codul de TVA?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA si monografia contabila. Care sunt consecintele fiscale negative?Furnizor cu codul TVA anulat din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu COD TVA ANULATCOD TVA ANULAT si deducere TVA din facturi emise inainte de anulare. Cum procedam?Ultimele articole
Tratament mijloace fixe la lichidare. Care sunt implicatiile fiscale?Furnizor cu COD TVA ANULAT. Ce consecinte fiscale apar pentru cumparator?Articole similare
Categorii de contribuabili care au obligatia depunerii Formularului 394. Termenul limita se apropieE oficial! Se modifica DECLARATIA 394 si Formularul 088. Termen amanat si cerinte anulateComunicat ANAF: Intrarea in sistemul TVA la incasare in 2013Calendar depunere declaratii cu termen in decembrie 2014Declaratia informativa cod 394. Cum raportam achizitiile efectuate?Ultimele articole
Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateCalendar ANAF: Joi, 29 februarie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Completare D394 in 2023: Daca bonul fiscal si factura sunt emise in perioade fiscale diferite, acestea se vor declara fiecare la momentul emiteriiMEGA OFERTE in luna decembrie la Rentrop& Straton. Reduceri de 80% si transport GRATUITArticole similare
Sotiile veteranilor de razboi si sotii vaduvelor de razboi vor fi scutiti de la plata impozitelor localeImpunerea dividendelor obtinute de o persoana fizica cu dubla cetatenieConform recentei OUG 115/2023, o persoana poate sa fie asociat in mai multe societati?Noul formular al Declaratiei 112 a fost publicat in Monitorul Oficial ( Ordinul comun 203/188/207)Pret de vanzare al unui apartamentUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitArticole similare
Operatorii economici care au optat pentru utilizarea E-Factura sunt inscrisi in sistem incepand cu data de 1 a lunii urmatoare transmiterii F084Plata cotizatie de membru entitate non profit. Care va fi tratamentul fiscal?Achizitii bunuri de la furnizor aflat in insolventa. Care e procedura corecta?ONG si donatii. Ce obligatii precum decont si declaratii exista?Controlul Garzii Financiare conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaE-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/202412+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA