Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Factura emisa de prestator cu codul TVA anulat din oficiu. Regim fiscal si contabil

11-Oct-2019
21740

O compania a primit, in luna septembrie 2019, o factura de prestari servicii de la un furnizor cu cod TVA anulat din oficiu, din data de 08.04.2019. Furnizorul inca apare cu cod TVA anulat. "Va rog sa-mi spuneti care sunt inregistrarile contabile privind TVA si daca aceasta factura o declar in decont TVA si in declaratia 394", scrie unul dintre citirorii nostri.

In cele ce urmeaza, specialistii nostri ne arata cum se procedeaza corect, din punct de vedere legal, in acest caz:

Conform prevederilor art. 11 alin. (9) din Codul fiscal, beneficiarul serviciilor facturate de catre o persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, nu beneficiaza de dreptul de deducere al sumei TVA deductibile inscrise in factura emisa pe numele sau.

Totusi, acest drept de deducere poate fi exercitat ulterior, dupa reinregistrarea prestatorului in scopuri de TVA, aspect reglementat prin acelasi alineat al art. 11:

"(9) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (8), prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."

Astfel, la primirea facturii, beneficiarul nu poate exercita dreptul de deducere al sumei TVA deductibile, motiv pentru care, in lipsa unei reglementari legale, va propun selecatarea uneia din urmatoarele doua variante:

1. sa reintregiti costul de achizitie al serviciului cu suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa, daca aveti certitudinea ca prestatorul nu se va reinregistra in scopuri de TVA. In acest caz, valoarea facturii primite, inclusiv TVA se raporteaza doar prin: 
a) decontul de TVA cod 300 la randul 30;


b) declaratia cod 394. Prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cu modificarile si completarile ulterioare nu s-a reglementat, in mod expres,modul de raportare a operatiunilor realizate cu o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA al carei cod de TVA a fost anulat din oficiu de catre organul fiscal competent. Din acest motiv, pentru tranzactiile efectuate cu aceste persoane, nu s-a alocat un cartus distinct in formularul cod 394. Avand in vedere faptul ca prin art. 1 din actul normativ mentionat se face referire la obligatia persoanei impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania de a declara livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritoriul Romaniei catre/de la orice persoana, asa cum este definita la art. 266 alin. (1) pct. 24 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, va recomand sa raportati valoarea acestor tranzactii realizate la cartusul D "REZUMAT DECLARATIE cu privire la NUMARUL TOTAL AL PERSOANELOR NEINREGISTRATE IN SCOPURI DE TVA INCLUSE IN DECLARATIE" ca partener tip 2 care se refera la persoane neinregistrate in scopuri de TVA. Acest aspect este precizat in Ghidul M.F.P. versiunea 2, la pag. 28, pct. 4:

"4. In categoria persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA se includ si persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA conform prevederilor legale in vigoare. In cazul in care persoana impozabila care depune declaratia 394 efectueaza operatiuni cu un partener caruia in aceeasi perioada de raportare i s-a anulat codul de TVA, aceasta va inscrie operatiunile respective in cartusul C - pentru perioada in care a detinut un cod valabil de TVA (partener tip 1) si in cartusul D - pentru perioada de la care i-a fost anulat codul de TVA (partener tip 2). "

2. sa inregistrati suma TVA care nu poate fi dedusa in debitul unui cont aferent cheltuielilor de exploatare, fie in contul 471 analitic distinct, fie in contul 658 analitic distinct prin formula contabila 471 = 4426 sau 658 = 4426. In acest caz, valoarea facturii se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 24, dar fara preluarea sumei TVA deductibile la randul 32. Raportarea operatiunii prin declaratia cod 394 se efectueaza similar situatiei de la pct. 1.

In situatia in care codul de TVA al prestatorului a fost anulat din oficiu datorita faptului ca acesta este declarat inactiv, trebuie sa cunoasteti faptul ca, in calitate de beneficiar al serviciilor nu aveti nici drept de deducere al cheltuielilor inregistrate in evidenta contabila in baza facturii primite ca document justificativ. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal:

"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016