Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturare chirie spatii, refacturare utilitati

14-Iun-2019
31085

"Suntem o societate comerciala care obtine venituri din inchirierea unor spatii catre o alta societate comerciala. Se factureaza chiria separat. Se factureaza utilitatile separat (apa, gaz, energie, caldura). Care este monografia contabila aferenta acestor operatiuni? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute prin facturare - in special pentru refacturarea utilitatilor - in conditiile in care societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor de 3%? Cum se calculeaza si se inregistreaza impozitul pe venitul microintreprinderilor in acest caz?"

Raspunsul specialistului

Potrivit Codului Fiscal, tranzactiile ce au ca obiect inchirierea de imobile sunt scutite de TVA. Prin optiune insa, aceste tranzactii pot intra in sfera operatiunilor taxabile, intrucat majoritatea proprietarilor prefera sa factureze chiria cu TVA, deoarece au dedus aceste sume la momentul constructiei sau achizitiei.

Notificarea depusa de firma dumneavoastra la ANAF justifica optiunea de taxare cu TVA a tranzactiei si va fi transmisa in copie locatarului. In cazul nedepunerii notificarii, TVA-ul aferent facturii de chirie nu este deductibil, daca ati emis facturi cu TVA 19%.

Din punct de vedere fiscal inchirierea unui bun imobil este o operatiune scutita de taxa conform art. 292, al. (2), lit.e), Cod Fiscal. Cu toate aceste orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea acestor operatiuni respectand prevederile art.292, al. (3).

“ART. 292 (2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

e) arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct si superficia, cu plata, pe o anumita perioada.

(3) Orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin normele metodologice. “

Proprietarul spatiului are dreptul sa opteze pentru facturarea cu TVA, conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal, prin depunerea unei notificari la ANAF, insa operatiunea de inchiriere este la origine o operatiune scutita fara drept de deducere al TVA.

Monografia contabila, in cazul in care facturati chirie cu tva : 411 = 706, 4427

Daca pentru serviciul de inchiriere se aplica regimul de scutire fara drept de deducere, la refacturarea costurilor legate direct de bunul imobil inchiriat se aplica regimul normal de taxare. 

Din punctul de vedere al TVA, proprietarul spatiului, care refactureaza utilitatile, este considerat cumparator-revanzator, In cazul in care se refactureaza cheltuieli efectuate pentru alta persoana, respectiv atunci cand o persoana impozabila primeste o factura sau alt document pe numele sau pentru livrari de bunuri/prestari de servicii/importuri efectuate in beneficiul altei persoane si refactureaza contravaloarea respectivelor livrari/prestari/importuri, se aplica structura de comisionar.

Este vorba asadar de o simpla refacturare de cheltuieli, daca firma dvs.are in vedere doar recuperarea costului suportat initial in nume propriu, fara urmarirea obtinerii unui castig aditional (cazul clasic in care sunt suportate cheltuieli ocazionale in nume propriu, dar pe seama tertilor). In acest caz, nu e necesar sa aveti inscris in in obiectul de activitate un cod CAEN distinct pentru operatiunile de recuperare de costuri.

Monografia contabila ,in cazul in care achizitionati utilitati : 461,4426=401

Monografia contabila, in cazul in care refacturati utilitati : 411 = 461 ,4427
Dupa cum se observa, impozitul pe veniturile microintreprinderii se aplica doar la veniturile din chirii, cont 706, contravaloarea recuperararii costurilor aferente utilitatilor (cont 461) nu intra in baza de calcul a impozitului pe veniturile microintreprinderii.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Facturare chirie spatii, refacturare utilitati":
Rating:

Nota: 4.27 din 22 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Persoanele juridice NU mai depun raportarile contabile la data de 30 iunie daca indeplinesc anumite conditii
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov informeaza contribuabilii faptul ca, incepand cu anul 2021 Legea 82/1991, Legea contabilitatii, instituie ca Ministerul Finantelor Publice poate stabili intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare sau a unor raportari contabile si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar, doar de catre persoanele care au realizat o cifra de afaceri mai mare decat...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune modificarea formularului tipizat Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
    • ANAF a publicat, in data de 11 iunie 2021, un nou Proiect de Ordin pentru aprobarea formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor" utilizat in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale. Conform referatului de aprobare, verificarea situatiei fiscale personale cu privire la impozitul pe venit reprezinta ansamblul activitatilor desfasurate de organul fiscal avand ca obiect examinarea totalitatii drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala,...» citeste mai departe aici

  • Care sunt contribuabilii care au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer? Raspuns oficial ANAF
    • Care sunt contribuabilii care au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer? Raspunsul ANAF: Conform prevederilor legale, in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer contribuabilii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil si fiscal al operatiunilor de LOHN
    • Activitate in sistem de LOHN in cazul unei societati SRL micro-intreprindere, platitoare de TVA in sistem normal lunar, care activeaza in sistem de lohn cu obiectul principal de activitate 1520 fabricarea incaltamintei. Societatea primeste materialele necesare confectionarii incaltamintei prin import direct de la clientii sai din Italia (IT) si Marea Britanie (UK), iar ulterior acestea sunt returnate si facturate clientului ca produs finit manopera incaltaminte. Pentru fabricarea produsului...» citeste mai departe aici

  • Vineri 25 iunie 2021-termen limita pentru depunerea a opt declaratii fiscale-
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca vineri, 25 iunie 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor declaratii: - "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" - formularul 100; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal al cheltuielilor cu testele Covid suportate de angajator pentru salariat
    • Intrebare Care este tratamentul fiscal al cheltuielilor cu testele Covid suportate de angajator pentru salariati? Raspuns oficial ANAF: La stabilirea regimului fiscal aplicabil contravalorii testelor Covid suportate de angajator pentru angajatii sai, este necesara analizarea de catre angajator a scopului pentru care au fost facute testele, respectiv pentru asigurarea masurilor specifice care au ca obiect protejarea sanatatii angajatilor si desfasurarea activitatii in conditii de securitate si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016