Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturi simplificate versus facturi incomplete. Cine le poate emite si cum se pot deosebi?

25-Aug-2016
5045

In ce priveste facturile simplificate, vom vedea unde anume se poate verifica dreptul agentului economic de a emite acest tip de document fiscal si cum se poate deosebi o factura simplificata de o factura fiscala incomplet intocmita.

Facturile emise in sistem simplificat, trebuie sa contina informatiile de la art. 319 alin. (21) din Codul fiscal:
a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
e) In cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura in conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.

La art. 319 alin. (12) si (13), se prevede ca:

(12) Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii potrivit alin. (11) pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 290;

b) In cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura conform alin. (2).

(13) In urma consultarii Comitetului TVA instituit in temeiul prevederilor art. 398 din Directiva 112, prin ordin al ministrului finantelor publice se aproba ca persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii potrivit alin. (11) sa inscrie in facturi doar informatiile prevazute la alin. (21), in urmatoarele cazuri, conform procedurii stabilite prin normele metodologice:

a) valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 euro, dar mai mica de 400 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 290; sau
b) In cazul in care practica administrativa ori comerciala din sectorul de activitate implicat sau conditiile tehnice de emitere a facturilor face/fac ca respectarea tuturor obligatiilor mentionate la alin. (20) sau la alin. (23) sa fie extrem de dificila.

La pct. 94 alin. (2) din Normele metodologice, se prevede ca:

(2) In vederea emiterii de facturi conform prevederilor art. 319 alin. (13) din Codul fiscal, Directia generala de legislatie Cod fiscal si reglementari vamale din cadrul Ministerului Finantelor Publice, la solicitarea persoanelor impozabile interesate sau din oficiu, va consulta Comitetul TVA. Persoanele impozabile interesate care solicita consultarea Comitetului TVA pentru emiterea de facturi conform prevederilor art. 319 alin. (13) din Codul fiscal trebuie sa prezinte Directiei generale de legislatie Cod fiscal si reglementari vamale motivatia solicitarii emiterii de facturi conform art. 319 alin. (13) din Codul fiscal. Din motivatia prezentata trebuie sa rezulte motivele obiective pentru care nu este posibila emiterea facturilor care contin toate elementele prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal.

Directia generala de legislatie Cod fiscal si reglementari vamale analizeaza daca exista motive obiective pentru care se solicita emiterea de facturi conform art. 319 alin. (13) din Codul fiscal. Daca nu sunt indeplinite conditiile minimale prevazute de lege si/sau se constata ca nu exista motive obiective pentru solicitare, aceste informatii se comunica solicitantului. Solicitarile avizate favorabil de Directia generala de legislatie Cod fiscal si reglementari vamale se transmit in vederea consultarii Comitetului TVA, conform prevederilor Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. Ulterior consultarii Comitetului TVA, ministrul finantelor publice emite un ordin prin care aproba, dupa caz, fie emiterea de facturi conform art. 319 alin. (13) lit. a) din Codul fiscal, fie emiterea de facturi conform art. 319 alin. (13) lit. b) din Codul fiscal.

Prin urmare, pentru a emite facturi simplificate agentul economic trebuie sa detina o aprobare emisa de MFP.

Puteti solicita informatii, accesand link-ul acesta.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016