Raportul Special
realizat de specialisti
expert contabil Madalina Paraschiv
Insolventa sau falimentul se caracterizeaza prin insuficient a fondurilor banesti disponibile pentru plata de catre debitor a datoriilor ajunse la scadenta. Starea de faliment poate fi declarata in situatia in care debitorul nu isi achita datoriile dupa 30 de zile de la data scadentei acestora.
Procedura falimentului este reglementata prin Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006 si reprezinta procedura de insolventa colectiva si egalitara care se aplica debitorului pentru lichidarea averii acestuia pentru acoperirea datoriilor. Procedura are caracter colectiv deoarece pentru recuperarea creantelor contra debitorului sunt chemati toti creditorii.
Prin Legea nr. 85/2006 s-a instituit procedura simplificata, prin care, in anumite conditii, debitorul intra direct in procedura falimentului, fie odata cu deschiderea procedurii insolventei, fie dupa o perioada de observatie de maximum 60 de zile. Procedura simplificata este aplicata firmelor care solicita in mod expres aceasta forma de inchidere, dar si firmelor care si-au pierdut dreptul la reorganizare judiciara. Procedura simplificata este aplicabila pentru urmatoarele categorii de debitori aflati in stare de insolventa:
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
1. nu detin niciun bun in patrimoniul lor;
2. nu pot fi gasite actele constitutive sau documentele contabile;
3. nu poate fi gasit administratorul;
4. nu mai exista sediul sau sediul nu corespunde adresei din registrul comertului;
Procedura falimentului se poate incheia prin radierea debitorului din registrul comertului.
Existenta unei hotarari definitive si irevocabile de inchidere a procedurii de declarare a falimentului permite creditorului firmei insolvente ajustarea bazei de impozitare aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii efectuate anterior deschiderii procedurii de insolventa.
Astfel, baza de impozitare inscrisa intr-o factura emisa initial catre un client bun platnic la momentul faptului generator poate fi redusa partial sau total in situatia in care contravaloarea acesteia nu se mai poate incasa datorita falimentului beneficiarului.
Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 411. O factura emisa initial catre un client poate sa fie partial incasata sau poate sa fie integral neincasata. Astfel, in functie de situatia existenta, dovedita cu documente si evidente contabile, ajustarea bazei de impozitare a TVA se poate limita doar la suma partial neincasata sau se poate extinde la intreaga suma facturata, neincasata. Prin ajustarea bazei de impozitare se reduce in mod corespunzator si suma TVA colectata initial, la data emiterii facturii.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea bazei de impozitare este permisa prin art. 138 lit. d) din Codul fiscal si poate fi efectuata numai dupa data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei si
numai daca hotararea respectiva a ramas definitiva si irevocabila.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA este posibila numai daca beneficiarul a fost declarat in stare de insolventa ulterior livrarii bunurilor si prestarii serviciilor.
Prin Codul fiscal sunt reglementate doua situatii diferite care pot interveni in relatiile dintre furnizori si clienti:
In acest context, la momentul livrarii bunurilor si a prestarii serviciilor, furnizorul emite factura prin aplicarea regimului normal de taxare si colecteaza TVA. Doar pentru astfel de situatii este posibila ajustarea bazei de impozitare a TVA daca pentru respectivul client se pronunta, ulterior livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, o hotarare judecatoreasca, ramasa definitiva si irevocabila.
Spre deosebire de regimul de taxare prin aplicarea masurilor de simplicare in cazul deschiderii procedurii de insolventa a cumparatorului, regim aplicat conditionat de calitatea de platitor de TVA a ambelor parti participante la tranzactie, ajustarea de catre furnizor a bazei de impozitare a TVA dupa pronuntarea hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de insolventa a cumparatorului, nu este conditionata de calitatea de platitor de TVA a cumparatorului declarat falimentar.
O alta diferenta intre cele doua regimuri fiscale prezentate consta in faptul ca regimul de taxare prin aplicarea masurilor de simplificare in cazul deschiderii procedurii de insolventa are un caracter obligatoriu, spre deosebire de ajustarea prin reducerea bazei de impozitare, care are un caracter optional.
Facturile emise in acest regim de taxare prin aplicarea masurilor de simplificare nu se raporteaza prin formularul ?Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national?, cod 394, reglementat prin O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007.
Facturile emise prin ajustarea bazei de impozitare se raporteaza prin formularul ?Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national? doar de catre creditor.
P rocedura ajustarii bazei de impozitare
Procedura de ajustare a bazei de impozitare impune parcurgerea urmatoarelor etape de lucru:
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa).
Aceeasi obligatie rezulta si din normele de aplicare ale Codului fiscal elaborate pentru punerea in practica a art. 138 pct. 20 alin. (1) prin care se face precizarea ca furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii in situatia in care evenimentele enumerate la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In continuare, se mentioneaza obligatia furnizorilor sau a prestatorilor de a emite, in astfel de situatii, facturi cu valorile inscrise cu semnul minus deoarece are loc reducerea bazei de impozitare a TVA.
Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea ?ajustare baza de impozitare?. D.p.d.v. al formei, factura de ajustare a bazei de impozitare a TVA poate fi considerata o factura de stornare.
Nu s-ar mai respecta astfel cerintele impuse prin art. 155 alin. (5) literele k), l), m) si n) din Codul fiscal cu privire la informatiile ce trebuie furnizate obligatoriu prin fiecare factura emisa, referitoare la: denumirea si cantitatea bunurilor livrate si denumirea serviciilor prestate;
Furnizor: | Cumparator: |
S.C. AUTOMEC S.A. | S.C. COVRIGEI S.R.L. |
Sediul social: str. .................... nr. ........... | Sediul social: str. .................... nr. ........... |
Dolj | Roman |
Nr. O.N.R.C. J 34/265/1997 | Nr. O.N.R.C.J 52/43456/2007 |
C.U.I. RO 9625020 | C.U.I. RO 323459 |
Nr. crt. | Denumire | U.M. | Cantit. | Pretul unitar? lei ? | Valoare(fara TVA)? lei ? | Valoare TVA? lei ? |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Ajustare baza de impozitare la factura nr. 23467/05.02.05 conform art. 138 lit. d), hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila din data de 02.03.09 | x | x | x | - 24.500 | - 4.655 |
2 | Total factura (col. 5 + col. 6) | | | | | - 29.155 |
Prin decontul de TVA nu au fost reglementate in mod expres situatiile de ajustare a TVA colectate admise prin art. 138 din Codul fiscal, ci doar situatiile de ajustare a TVA deduse initial la data achizitiei bunurilor mobile corporale si a bunurilor imobile, in functie de situatiile intervenite ulterior achizitiei, in perioadele fiscale de raportare.
Din acest motiv, consider ca ajustarea TVA colectata trebuie inscrisa la randul de regularizari TVA colectata din decontul de TVA reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008, respectiv la randul 13 destinat regularizarilor privind taxa colectata.
Astfel de regularizari sunt impuse de aparitia unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial prin decontul de TVA.
Prin O.M.F.P. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 se face precizarea ca se evidentiaza la randul 13 sumele rezultate din:
? acordarea de reduceri de pret;
? modificarea pretului de vanzare;
? nedeclararea din eroare a operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea etc.
O astfel de posibilitate a ajustarii bazei de impozitare a TVA nu este reglementata in mod expres prin legislatia contabila.
Totusi, notiunea de ajustare se regaseste si in legislatia contabila! In acest sens, insolventa unui client este tratata d.p.d.v. contabil prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005, la sectiunea 7.1.4. ?Evaluarea la data iesirii din entitate? la pct. 62 ?Evenimente ulterioare datei bilantului? alin. (3) lit. b). Prin acest act normativ, insolventa este considerata un eveniment ulterior datei bilantului care trebuie reflectat in situatiile financiare anuale. Insolventa unui client confirma faptul ca la data bilantului exista o pierdere aferenta unei creante comerciale, motiv pentru care firma care a inregistrat pierderea din aceasta cauza are obligatia sa ajusteze valoarea contabila a creantei comerciale.
Prin pct. 154 din acelasi ordin, se impune inregistrarea distincta in evidenta contabila a creantelor incerte. Evidenta clientilor incerti, rau-platnici sau in litigiu, se tine cu ajutorul contului 4118.
Referitor la categoria clientilor incerti, dubiosi, rau-platnici sau in litigiu, in practica ne putem confrunta cu urmatoarele trei situatii posibile:
1) In cursul unui exercitiu financiar, un debitor introduce din proprie initiativa cererea de intentie pentru intrarea in faliment, instanta emite hotararea de inchidere a procedurii de insolventa definitiva si aceasta ramane definitiva si irevocabila pana la data de 31 decembrie a anului curent.
Datorita procedurii simplificate de declarare in stare de faliment si de pronuntare a hotararii definitive si irevocabile, se poate intampla ca debitorul caruia i s-a livrat un bun sau i s-a prestat un serviciu sa fie declarat in faliment in cursul aceluiasi an calendaristic prin depunerea din proprie initiativa a cererii introductive a intentiei de intrare in faliment.
In aceasta situatie, neincasarea creantei de la acel debitor nu mai poate fi considerata un eveniment ulterior datei bilantului. In acest caz, in baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile primite, furnizorul rocedeaza la emiterea facturii de ajustare a bazei de impozitare si, implicit, a TVA colectate.
In baza facturii emise, creditorul efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
4118 | = | 4111 |
?Clienti incerti si in litigiu? |
| ?Clienti? |
4118 ?Clienti incerti si in litigiu? = % 701..........708 ?Venituri din vanzarea produselor finite?... ?Venituri din activitati diverse? 4427
?TVA colectata?
Acelasi efect contabil si fiscal s-ar obtine si in situatia in care s-ar efectua urmatoarele doua inregistrari contabile:
654 | = | 4118 (baza de impozitare a TVA) |
?Pierderi din creante si debitori diversi? |
| ?Clienti incerti si in litigiu? |
4118 = 4427 ?Clienti incerti si in litigiu? ?TVA colectata?
% =
?TVA colectata?
2) Inainte de efectuarea formalitatilor de inchidere a exercitiului financiar, caracterul incert al creantei se poate consemna in Procesul-verbal de inventariere anuala prin care se propune trecerea sumelor neincasate din contul de clienti in contul de clienti incerti si in litigiu.
Inregistrarea contabila se face prin utilizarea formulei:
4118 = 4111 ?Clienti incerti si in litigiu? ?Clienti?
Prin referatul intocmit de comisia centrala de inventariere, daca sumele aferente clientilor neincasati este mult prea mica astfel incat nu s-ar justifica recuperarea in instanta a debitelor, se poate propune scoaterea din evidenta a clientilor incerti, dubiosi, rau-platnici fara alte formalitati, prin inregistrarea acestora direct pe cheltuieli nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. Trecerea pe cheltuieli de exploatare se face pe baza deciziei conducatorului firmei fara a introduce actiune in instanta. Pentru inchiderea contului de clienti neincasati se efectueaza inregistrarea contabila:
654 = 4118 ?Pierderi din creante si debitori diversi" ?Clienti incerti si in litigiu?
Intr-o astfel de situatie, clientii incerti, dubiosi sau rau-platnici sunt scosi din evidenta contabila fara a mai fi evidentiati in bilantul contabil al exercitiului financiar in curs.
3) Prin referatul intocmit de comisia centrala de inventariere, se constata riscul de neincasare la scadenta a sumelor datorate de diversi clienti pentru care s-a deschis procedura de insolventa, ulterior livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii. In aceasta situatie, clientii cu probleme sunt evidentiati distinct, prin aceeasi formula contabila:
4118 = 4111 ?Clienti incerti si in litigiu? ?Clienti?
Pentru creantele cu probabilitate mare de neincasare se poate inregistra o ajustare pentru deprecierea creantelor, in baza formulei contabile:
6814 = 491 ?Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante? ?Ajustari pentru deprecierea creantelor ? clienti?
In situatia prezentata, in anul imediat urmator inchiderii exercitiului financiar, creditorul poate intra in posesia unei hotarari judecatoresti de inchidere a procedurii de insolventa. Daca aceasta hotarare ramane definitiva si irevocabila, creditorul poate sa ajusteze baza de impozitare a TVA aferente facturii neincasate, incepand cu data pronuntarii respectivei hotarari. Ajustarea se efectueaza prin emiterea unei facturi cu semnul minus care se inregistreaza d.p.d.v. contabil in rosu:
4118 ?Clienti incerti si in litigiu? = % 701..........708 ?Venituri din vanzarea produselor finite?... ?Venituri din activitati diverse? 4427
?TVA colectata?
Inregistrarea in rosu pe venituri de exploatare conduce implicit la pierderi care sunt admise d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil asa cum se reglementeaza prin art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 1: ?pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;?.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 02 iulie 2009
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Restrictii si obligatii mai dure in legea insolventei. ANAF schimba regulileContribuabilii pot beneficia de esalonarea la plata pentru obligatiile bugetare RESTANTE daca indeplinesc 6 conditii cumulativeTVA Split. Sanctiuni pentru platitorii de TVA care nu aplica sistemulIMM-urile din domeniul agroalimentar care solicita granturi de pana la 120.000 euro au la dispozitie doar 6 zile pentru inscriereCazierul fiscal va putea fi solicitat si eliberat in format electronicUltimele articole
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieCasare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileSAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiArticole similare
Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel europeanInregistrarea TVA anulata din oficiu pentru cei fara cod valid de TVA. Noile modificariCabinet de insolventa. Ce reguli se aplica privind semnarea bilantului de lichidare?Bancherii cauta motive sa amane FALIMENTul personalImpozitul pe venit de pana la 65.000 euro FALIMENTeaza firmeleUltimele articole
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareCONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLAnul 2024, sub amenintarea amenzilor! Iata solutiile consultantilor fiscali pentru perioada de dupa 1 iulieArticole similare
Declaratia 094: Se mai depune formularul?Calendar ANAF 2022: 10 iunie 2022, termenul limita pentru depunerea declaratiei de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAUnde platim impozitul salariatilor de la sediile secundare? La ANAF?Incadrare venituri din subventii. Cum procedam?Aplicarea discriminatorie a impozitului minimUltimele articole
TOATE obligatiile FISCALe ale anului 2025Exemplu calcul recuperare pierdere FISCALaE-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile FISCALeProiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAFArticole similare
Seminarul National de Fiscalitate si CONTABILitate, Bucuresti, 12 iulie!Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileSe face cu TVA facturarea de penalitati catre furnizor?Viitorul a sosit: Transmiterea facturilor in forma electronicaIn atentia firmelor: Diurna sofer si stabilirea locului de muncaUltimele articole
TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025MEGA OFERTELE lunii decembrie de la R&S! Titluri de fiscalitate reduse cu pana la 75% si transport GRATUITSemnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea[MODEL] Bilant CONTABIL si reglementari cheieArticole similare
Cand se anuleaza din oficiu inregistrarea TVA? Modificari de la 1 februarie 2015Vosganian: Romania trebuie sa reduca TVA-ul pentru a avea crestere economica de peste 4 la sutaCota unica ar putea fi eliminata din 2013Cum s-au modificat recent reglementarile privind TVA?Inregistrarea ca platitor de TVA a unei gradinite particulareUltimele articole
TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/202410+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaE-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025E-Factura si E-TVA, modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG! Care sunt noutatileSfaturi de la experti
Expropriere teren. Emitere factura
Intrebare: O persoana juridica are in proprietate un teren care a fost expropriat pe motiv de utilitate publica de catre o primarie. Pentru aceasta operatiune, este obligatorie emiterea facturii catre primarie si raportarea acesteia in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie intracomunitara de bunuri exportate ulterior
Intrebare: O firma din Austria (A) livreaza niste generatoare catre o firma din Romania in luna septembrie. Firma din Romania nu face plata, iar contractul se anuleaza, astfel ca firma din Austria (A) ramane proprietara generatoarelor, care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA