Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr.1528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor.
Conform Referatului de aprobare, prevederile proiectului de ordin au in vedere revizuirea reglementarilor privind procedura de acordare a facilitatii fiscale in sectorul constructii, in scopul corelarii acestora cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 aprobata cu modificari si completari prin Legea 370/2022 si cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168 / 2022.
Totodata, se aduc clarificari referitor la situatiile in care, desi salariul brut de incadrare este cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, salariatul realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor mai mici de 4.000 de lei/luna. Exemplificativ mentionam cazul in care activitatea se desfasoara pentru o fractie din luna: contractul individual de munca incepe/inceteaza in cursul lunii, salariatul a beneficiat de concediu fara plata s.a.m.d. Astfel, in situatiile in care veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor, realizate in baza unui contract individual de munca, sunt mai mici de 4.000 de lei/luna, se prevede faptul ca facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca acestea sa fie calculate la un salariu brut de incadrare cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 165,333 de ore pe luna.
Extras din Proiectul de ORDIN pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr.1528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor
Avand in vedere dispozitiile art.60 pct.5, art.138 1 alin.(1), art.154 alin.(1) lit.r) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
In temeiul art. 60 pct.5 lit.d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor emite urmatorul ordin:
ART. I
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Anexa la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.661 din 1 iulie 2022, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(1) Persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, pentru activitatea desfasurata in Romania, in baza contractului individual de munca, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, in domeniul constructiilor, beneficiaza de facilitati fiscale daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.”
2. La articolul 3, alineatul (4) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizata cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea. (...) (7) In sensul art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie contracte individuale de munca.”
3. La articolul 3, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8) cu urmatorul cuprins:
“(8) Acordarea facilitatilor fiscale constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venituri.”
4. La articolul 6, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru determinarea procentului de 80% din cifra de afaceri totala, la calculul cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii, angajatorii au in vedere numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei. Veniturile realizate din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei se vor avea in vedere pentru calculul cifrei de afaceri totale.
(3) Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, in intelesul prezentei proceduri, se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania, in scopul realizarii de produse si prestarii de servicii, indiferent de statutul de rezidenta al beneficiarilor."
5. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„In vederea aplicarii facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, angajatorii care desfasoara activitatile aferente cel putin unuia din codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal procedeaza dupa cum urmeaza:
1. In cazul angajatorilor existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an: a) se calculeaza raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinate conform art. 4, cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea; b) in situatia in care procentul rezultat din calculul raportului de la lit. a) este de cel putin 80% din „Cifra de afaceri totala“ determinata conform art. 4 pct. 1 din prezenta procedura, facilitatile fiscale se acorda pe durata anului in curs cu respectarea conditiei prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal pe toata perioada aplicarii facilitatilor fiscale;
2. In cazul angajatorilor nou-infiintati:
a) indicatorii „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinati conform art. 4 se calculeaza cumulat de la data inregistrarii, inclusiv luna in care se aplica scutirea; b) pentru a beneficia de facilitatile fiscale, raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinate conform lit. a) trebuie sa fie in procent de cel putin 80%.”
6.Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:
a) in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, incheiate potrivit legii, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 de lei lunar.
Salariul minim brut pe tara de 4.000 de lei lunar este stabilit proportional cu castigul salarial brut de baza pentru un program de lucru in medie de 165,333 de ore pe luna.
Pentru salariatii care au incheiate contracte de munca cu timp partial, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca venitul brut lunar din salarii si asimilate salariilor este calculat proportional cu salariul brut de incadrare pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi;
b) in situatia in care o persoana fizica realizeaza venituri, in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, incheiate potrivit legii, in aceeasi luna, la acelasi angajator, in vederea acordarii facilitatilor fiscale se verifica mai intai daca fiecare contract individual de munca respecta conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) prima teza din Codul fiscal, respectiv daca venitul brut este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 de lei lunar, in cazul contractului individual de munca cu norma intreaga, sau daca venitul brut lunar este calculat proportional cu salariul brut de incadrare pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi, in cazul contractului individual de munca cu timp partial. Pentru acordarea facilitatilor fiscale, veniturile aferente contractelor individuale de munca care respecta conditia de raportare la 4.000 de lei se cumuleaza. In acest caz, facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care cumulate nu depasesc plafonul prevazut la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal. Pentru partea care depaseste acest plafon nu se acorda facilitatile fiscale.
“(1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:
(2) Pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor, realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 4.000 de lei/luna, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca acestea sa fie calculate la un salariu brut de incadrare cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 165,333 de ore pe luna.
ART. II
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Sursa: MFP
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
OUG 114/2018: Explicatii privind aplicarea facilitatilor in DOMENIUL CONSTRUCTIILORGhid ANAF privind facilitatile fiscale acordate angajatilor si angajatorilor din DOMENIUL CONSTRUCTIILOROUG 43/2019. Calcul salarii luna iulie 2019 si cifra de afaceriDeclaratia 112 - versiunea actualizata 2021Comunicat MFP privind majorarea impozitelor si taxelor localeUltimele articole
Microintreprinderi in 2024. Cotele de impozit sunt de 1% sau 3%, in functie de cifra de afaceri si/sau de domeniul de activitateVenituri asimilate salariilor. Studii de caz utileProiect: ANAF actualizeaza formularul D112 in urma modificarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023Salariu minim in constructii: NU mai exista un proiect legislativ care sa majoreze salariul la 4.500 leiScutiri de impozit in domeniul IT: Angajatii NU beneficiaza de facilitati pentru venitul brut lunar care depaseste 10.000 leiArticole similare
Facilitatile fiscale explicate in detaliu. Amanarea la plata si anularea obligatiilor de plata accesoriiCare sunt facilitatile fiscale care va pot ajuta sa reduceti impozitul pe profit?Petitie Stop Split TVA, initiata de Consiliul National al IMM-urilorProcedura de anulare a contributiei de asigurari sociale conform OUG 31/2019Noul Cod fiscal: FACILITATI FISCALE acordate persoanelor din conducerea societatilorUltimele articole
Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieMicrointreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiSfaturi de la experti
Expropriere teren. Emitere factura
Intrebare: O persoana juridica are in proprietate un teren care a fost expropriat pe motiv de utilitate publica de catre o primarie. Pentru aceasta operatiune, este obligatorie emiterea facturii catre primarie si raportarea acesteia in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie intracomunitara de bunuri exportate ulterior
Intrebare: O firma din Austria (A) livreaza niste generatoare catre o firma din Romania in luna septembrie. Firma din Romania nu face plata, iar contractul se anuleaza, astfel ca firma din Austria (A) ramane proprietara generatoarelor, care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA