Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Finantele MODIFICA procedura de acordare a facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor

30-Iun-2023
5816
Finantele MODIFICA procedura de acordare a facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr.1528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor.

Conform Referatului de aprobare, prevederile proiectului de ordin au in vedere revizuirea reglementarilor privind procedura de acordare a facilitatii fiscale in sectorul constructii, in scopul corelarii acestora cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 aprobata cu modificari si completari prin Legea 370/2022 si cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168 / 2022.

Totodata, se aduc clarificari referitor la situatiile in care, desi salariul brut de incadrare este cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, salariatul realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor mai mici de 4.000 de lei/luna. Exemplificativ mentionam cazul in care activitatea se desfasoara pentru o fractie din luna: contractul individual de munca incepe/inceteaza in cursul lunii, salariatul a beneficiat de concediu fara plata s.a.m.d. Astfel, in situatiile in care veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor, realizate in baza unui contract individual de munca, sunt mai mici de 4.000 de lei/luna, se prevede faptul ca facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca acestea sa fie calculate la un salariu brut de incadrare cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 165,333 de ore pe luna.

Extras din Proiectul de ORDIN pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr.1528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor

Avand in vedere dispozitiile art.60 pct.5, art.138 1 alin.(1), art.154 alin.(1) lit.r) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

In temeiul art. 60 pct.5 lit.d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul finantelor emite urmatorul ordin:

ART. I

Anexa la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.661 din 1 iulie 2022, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“(1) Persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, pentru activitatea desfasurata in Romania, in baza contractului individual de munca, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, in domeniul constructiilor, beneficiaza de facilitati fiscale daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.”

2. La articolul 3, alineatul (4) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

“(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizata cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea. (...) (7) In sensul art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie contracte individuale de munca.”

3. La articolul 3, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8) cu urmatorul cuprins:

“(8) Acordarea facilitatilor fiscale constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venituri.”

4. La articolul 6, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"(2) Pentru determinarea procentului de 80% din cifra de afaceri totala, la calculul cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii, angajatorii au in vedere numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei. Veniturile realizate din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei se vor avea in vedere pentru calculul cifrei de afaceri totale.

(3) Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, in intelesul prezentei proceduri, se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania, in scopul realizarii de produse si prestarii de servicii, indiferent de statutul de rezidenta al beneficiarilor."

5. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„In vederea aplicarii facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, angajatorii care desfasoara activitatile aferente cel putin unuia din codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal procedeaza dupa cum urmeaza:

1. In cazul angajatorilor existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an: a) se calculeaza raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinate conform art. 4, cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea; b) in situatia in care procentul rezultat din calculul raportului de la lit. a) este de cel putin 80% din „Cifra de afaceri totala“ determinata conform art. 4 pct. 1 din prezenta procedura, facilitatile fiscale se acorda pe durata anului in curs cu respectarea conditiei prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal pe toata perioada aplicarii facilitatilor fiscale;

2. In cazul angajatorilor nou-infiintati:

a) indicatorii „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinati conform art. 4 se calculeaza cumulat de la data inregistrarii, inclusiv luna in care se aplica scutirea; b) pentru a beneficia de facilitatile fiscale, raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinate conform lit. a) trebuie sa fie in procent de cel putin 80%.”

6.Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“(1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:

a) in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, incheiate potrivit legii, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 de lei lunar.

Salariul minim brut pe tara de 4.000 de lei lunar este stabilit proportional cu castigul salarial brut de baza pentru un program de lucru in medie de 165,333 de ore pe luna.

Pentru salariatii care au incheiate contracte de munca cu timp partial, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca venitul brut lunar din salarii si asimilate salariilor este calculat proportional cu salariul brut de incadrare pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi;

b) in situatia in care o persoana fizica realizeaza venituri, in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, incheiate potrivit legii, in aceeasi luna, la acelasi angajator, in vederea acordarii facilitatilor fiscale se verifica mai intai daca fiecare contract individual de munca respecta conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) prima teza din Codul fiscal, respectiv daca venitul brut este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 de lei lunar, in cazul contractului individual de munca cu norma intreaga, sau daca venitul brut lunar este calculat proportional cu salariul brut de incadrare pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi, in cazul contractului individual de munca cu timp partial. Pentru acordarea facilitatilor fiscale, veniturile aferente contractelor individuale de munca care respecta conditia de raportare la 4.000 de lei se cumuleaza. In acest caz, facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care cumulate nu depasesc plafonul prevazut la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal. Pentru partea care depaseste acest plafon nu se acorda facilitatile fiscale.

“(1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:

(2) Pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor, realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 4.000 de lei/luna, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca acestea sa fie calculate la un salariu brut de incadrare cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 165,333 de ore pe luna.

ART. II

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

Sursa: MFP

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Modificari la Legea societatilor: Actionarii pot vota si prin corespondenta sau online in Adunarile Generale (Legea 299/2024)

    • Legea 299/2024 pentru modificarea si completarea Legii societatilor nr. 31/1990 a introdus si reglementarea conform careia actionarii unor societati pot vota online sau prin corespondenta la Adunarile Generale. Legea nr. 299/2024 pentru modificarea si completarea Legii societatilor nr. 31/1990 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 1212 din 3 decembrie 2024. Modificari la Legea societatilor: Actionarii pot vota si prin corespondenta sau online in Adunarile Generale (Legea 299/2024)...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016