
Atentie contabili!
Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate
Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal si prorogarea unor termene.
Astfel, conform notei de fundamentare, scutirea de impozit specific ar putea fi prelungita pentru inca o perioada de 90 de zile.
Masuri fiscale pentru contribuabilii care intra in sfera impozitului specific unor activitati
In contextul mentinerii restrictiilor privind desfasurarea activitatilor, pentru contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati se propune scutirea de impozit specific unor activitati, pentru anul 2021, pentru inca o perioada de 90 de zile calculata incepand cu data de 1 aprilie 2021.
1. Impozitul pe venit
Se propune clarificarea modului de distribuire a cheltuielii cu achizitia aparatelor de marcat electronice fiscale utilizate de asocierile fara personalitate juridica, respectiv deducerea costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale sa se efectueze de catre fiecare asociat din impozitul anual, proportional cu cota de participare in asociere.
2. Taxa pe valoarea adaugata
2.1. Pentru corelarea prevederilor legale in ceea ce priveste regimul fiscal din perspectiva TVA aferent transferului gratuit al alimentelor destinate consumului uman, se impune modificarea Codului fiscal, prin eliminarea referirii la bunurile de natura alimentara din cadrul prevederilor art. 286 alin. (1) litera c) din Codul fiscal care reglementeaza baza de impozitare a TVA.
2.2. Avand in vedere ca aplicarea taxarii inverse de catre persoanele impozabile care comercializeaza aur de investitii este reglementata la art. 331 din Codul fiscal, la care se face deja referire in cadrul tezei a doua a art. 297 alin. (3) din Codul fiscal, pentru corelarea corespunzatoare a prevederilor legale se impune o corectie tehnica la art. 297 alin. (3) din Codul fiscal, prin eliminarea din teza a doua a referirii eronate la dispozitiile art. 313 alin. (10) din Codul fiscal, care reglementeaza obligativitatea tinerii evidentelor de catre persoanele impozabile care comercializeaza aur de investitii.
2.3. Se propune introducerea unor exceptii de la depunerea declaratiei recapitulative pentru operatiunile desfasurate intre persoanele impozabile din Romania si persoanele impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, avand in vedere ca sistemul VIES nu mai ofera informatii cu privire la inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord. Exceptiile de la depunerea declaratiilor recapitulative nu vor viza operatiunile care implica transporturi de bunuri in/din Irlanda de Nord.
2.4. Este necesara o interventie legislativa rapida asupra art. 303 din Codul fiscal prin care sa se reintroduca prevederea referitoare la exceptarea de la includerea in decontul de taxa a sumelor reprezentand TVA de plata cu care organul fiscal s-a inscris la masa credala, potrivit Legii nr. 85/2014.
Reglementari fiscale referitoare la educatia timpurie
Se propune suspendarea aplicarii dispozitiilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere faptul ca aceste dispozitii nu asigura reguli fiscale suficiente si neechivoce de aplicare a stimulentului fiscal reglementat pentru educatia timpurie, care sa conduca la stabilitate si eficienta legislativa, ceea ce impune astfel o revizuire a acestor reglementari.
Luand in considerare modul de calcul si declarare a impozitului pe profit datorat, respectiv trimestrial/anual, perioada suspendarii incepe cu data de 1 aprilie 2021 si se incheie la data de 31 decembrie 2021. Aceeasi perioada de suspendare se aplica si pentru contribuabilii cu an fiscal modificat. Perioada propusa are in vedere complexitatea elementelor prezentate la Sectiunea „Descrierea situatiei actuale” din prezenta Nota si asigurarea unei perioade de timp adecvate pentru dezbaterea si reglementarea lor.
Pe perioada suspendarii, in cazul cheltuielilor pentru functionarea creselor/gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor se reglementeaza regimul fiscal aplicabil inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 239/2020 respectiv de cheltuieli sociale deductibile, la calculul rezultatului fiscal, in limita de 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.
Totodata, se propune suspendarea prevederilor art. 76 alin. (4) litera x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Masura se aplica incepand cu veniturile aferente lunii aprilie 2021.
Masura este justificata, de asemenea, si de faptul ca norma actuala are caracter discriminatoriu prin raportare la diferite categorii de angajati, si mai mult decat atat contravine dispozitiilor legislatiei europene in materia taxei pe valoarea adaugata si a accizelor, aducandu-se atingere si prevederilor imperative consacrate la nivel constitutional.
Sursa: MFP
Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate
Sfaturi de la experti
Cota de impozit pe dividende interimare distribuite in anul 2022
Intrebare: O societate repartizeaza profitul realizat la 30.06.2022 pe dividende in avans. Plata dividendelor catre asociati s-a facut in iulie 2022. Ce impozit se retine? 5% sau 8%?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Criterii marime. Raportare la 30.06.2022
Intrebare: Conform Ordinului 1669/2022, stabilirea criteriilor de marime se face astfel: â
vezi AICI raspunsul specialistilor <<