Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Firma partenera in cadrul unui proiect finantat prin POSDRU

01-Sep-2010
6880

Intrebare:

O societate comerciala X inregistrata ca platitoare de taxa pe valoarea adaugata are calitatea de Partener in cadrul unui proiect finantat prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU). Activitatile pe care le desfasoara sunt prevazute in cadrul Acordului de Parteneriat incheiat cu Beneficiarul P ( inregistrat in scopuri de TVA) . Beneficiarul P este titularul Contractului de Finantare si intretinere relatia cu Autoritatea de Management.

Beneficiarul P primeste la inceputul derularii proiectului de la Autoritatea de

Management un avans (prefinantare). O parte din prefinantare este virata de beneficarul P partenerului X.

Partenerul X desfasoara pe parcursul a doi ani de zile urmatoarele activitati in cadrul

proiectului ( activitati prevazute expres in Acordul de Parteneriat incheiat cu beneficiarul P)

  • organizarea si derularea programelor de formare/dezvoltare a competentelor de utilizare a calculatorului.
  • organizarea a 3 seminarii in regiunea de dezvoltare Centru.
  • proiectarea, realizarea si actualizarea paginii web a proiectului.
  • proiectarea, utilizarea si actualizarea platformei electronice.

Conform Ghidului privind relatiile de parteneriat postat pe site-ul programului POSDRU, PCT 6.1 ?Partenerul, persoana impozabila din punct de vedere al taxei, daca incaseaza avansuri de la Beneficiar, acesta trebuie sa emite o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi lucratoare a Iunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa?

Intrucat Autoritatea de Management finanteaza proiectul la valoarea fara tva a activitatilor de implementat si vireaza prefinantarea Beneficiarului tot la aceasta valoare va rugam sa precizati care este valoarea facturii de avans pe care trebuie sa o emita Partenerul X ( avansul incasat se considera inclusiv cu tva-ul aferent chiar daca Autoritatea de Management nu a finantat tva-ul)

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

Spre exemplificare:

Beneficiar:

- inregistrarea contractului de finantare

445 = 475 subventia pt active

445 = 472 subventia pt venituri

445 = 458 suma cuvenita partenerului

- incasarea prefinantarii de la Autoritatea de Management

5121 = 462

- virarea prefinantarii cuvenite partenerului

461 = 5121 300

subventia pt active

subventia pt venituri

Partener

- inregistrarea contractului de finantare

445 = 475

445 = 472

- incasarea prefinantarii

5121 = 462 300

461 = 419 252

461 = 4427 48

462 = 461 300

Sau

2) 5121 = 462 300

461 = 419 300

461 = 4427 57

462 = 461 300

In cazul 2 rezulta ca Partenerul plateste la bugetul de stat tva in valoare de 57 lei pe care il va recupera cu greu de la Beneficiar cel mai probabil la sfarsitul perioadei de implementare

a proiectului.

R aspuns:

Valoarea totala a avansului incasat cuprinde si suma TVA aferenta operatiunilor economice care urmeaza a fi realizate de catre prestatorul X. Suma TVA inscrisa in factura emisa se determina prin cota recalculata 19 x 100/119 sau 24 x 100/124 in functie de cota TVA aplicabila la data faptului generator si al exigibilitatii TVA. De exemplu, daca firma pe care o reprezentati a achitat in luna iunie 2010 un avans in suma totala de 300 lei, factura emisa de catre prestator trebuie structurata pe urmatoarele doua elemente de calcul mentionate de dvs. prin intrebarea formulata:

  • baza de impozitare: 252 lei (300 ? 48)
  • TVA colectata: 48 lei (300 x 19 x 100/119)

Chiar daca este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre prestator.

Astfel, in functie de natura operatiunilor economice realizate prin obiectul sau de activitate, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in factura partenerului emisa pentru avansul incasat. Prin exercitarea acestui drept, firma dvs. se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, aceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare. Astfel, in situatia in care prin contract se prevede obligatia firmei dvs. de a vira in luna iunie 2010 suma de 300 lei, exclusiv TVA, reprezentand 25% din valoarea serviciilor prestate, aceasta va trebui sa vireze in fapt suma de 357 lei, din care:

? 300 lei avand drept sursa de finantare fondurile primite de la Autoritatea de Management;

? 57 lei (300 x 19%) avand drept sursa de finantare disponibilitati proprii, obtinute din veniturile activitatii de baza.

In acest caz, pentru avansul incasat partenerul dvs. este obligat sa colecteze TVA in suma de 57 pe care trebuie sa o vireze bugetului de stat, indiferent de faptul ca o incaseaza sau nu o incaseaza de la beneficiarul P. De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca la momentul facturarii serviciilor efectiv prestate, partenerul dvs. va trebui sa efectueze regularizarea avansului incasat in luna iunie 2010 prin aplicarea unei cote TVA de 24% (300 x 24% = 72 lei) in vigoare la data faptului generator al operatiunii.

Referitor la inregistrarile contabile, va recomand sa renuntati la inregistrarea sumelor virate de catre beneficiar prin rulajul contului 461 ,,Debitori,, si a sumelor incasate de catre prestator prin creditul contului 462 ,,Creditori,,. In cadrul derularii unei tranzactii intre doua parti contractante care stabilesc prin contract plata unui avans se utilizeaza conturile:

- 4092 ,,Furnizori - debitori pentru prestari de servicii,, pentru platitorul avansului;

- 419 ,,Clienti ? creditori,, pentru beneficiarul avansului.

In acest context, pentru inregistrarea avansului, daca prin contract se prevede obligatia achitarii unui avans in suma de 300 lei, inclusiv TVA, va recomand urmatoarele formule contabile pentru plata avansului in luna iunie 2010:

La beneficiar:

o plata sumei de 300 lei prin cont bancar avand ca document justificativ extrasul de cont:

4092 = 5121 300

,,Furnizori ? debitori,, ,,Conturi la banci in lei,,

o exercitarea dreptului de deducere a TVA in baza facturii emise de catre prestator pentru avansul incasat:

4426 = 4092 48

,,TVA deductibila,, ,,Furnizori ? debitori,,

Nota:

La data de 30.06.2010, contul 4092 prezinta un sold creditor in suma de 252 lei reprezentand baza de impozitare a serviciilor care urmeaza a fi efectuate de catre prestator.

La prestator:

o incasarea sumei de 300 lei prin cont bancar avand ca document justificativ extrasul de cont:

5121 = 419 300

,,Conturi la banci in lei,, ,,Clienti ? creditori,

o emiterea facturii pentru avansul incasat cu cota TVA 19%:

Factura nr. 433/28.06.2010

Nr. crt.

Denumire

U.M.

Cantit.

Pretul unitar (fara TVA) - lei -

Valoare - lei -

Valoare TVA - lei -

0

1

2

3

4

5

6

1

Avans incasat TVA 19%

-

1

252.00

252.00

48.00

x

Total factura (col. 5 + col. 6)

300.00

- evidentierea sumei TVA colectate in baza facturii emise (emiterea facturii pentru TVA colectata aferenta avansului este obligatorie):

419 = 4427 48

,,Clienti ? creditori,, ,,TVA colectata,,

Nota:

La data de 30.06.2010, contul 419 prezinta un sold creditor in suma de 252 lei reprezentand baza de impozitare a serviciilor care urmeaza a fi prestate.

De asemenea, in cadrul unor contracte de acest gen, denumirea generica de ,,partener,, nu este similara cu aceea a unui partener in cadrul unui contract de asociere in participatiune incheiat in baza articolelor 251 ? 256 din Codul comercial. Din acest motiv, nu inteleg de ce ati efectuat inregistrarea contabila 445 ,,Subventii,, = 458 ,,Decontari din operatii in participatie,,. In fapt, beneficiarul si prestatorul nu se asociaza pentru obtinerea de profit in baza aportului adus in cadrul unei asociatii in participatiune.

In concluzie, prestatorul este obligat sa colecteze TVA pentru avansul incasat, respectiv pentru serviciile prestate pe parcursul derularii contractului chiar daca beneficiarul nu primeste finantarea pentru aceasta suma. Chiar daca beneficiarul nu este finantat in mod direct pentru suma TVA, acesta isi recupereaza indirect suma TVA colectata de prestator prin exercitarea dreptului de deducere a acestei sume, in baza decontului de TVA cod 300. Valoarea facturii de avans trebuie sa corespunda clauzei contractuale prin care se prevede obligatia beneficiarului de a plati un avans de 15% ?75% din program inclusiv sau exclusiv TVA, indiferent de faptul ca beneficiarul primeste sau nu primeste finantarea pentru suma TVA aferenta.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Firma partenera in cadrul unui proiect finantat prin POSDRU":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

12-Mar-2012

Daca nu tratati corespunzator rezerva exprimata in legatura cu art.145,146,combinate cu 141,al.1,lit f din CF, riscati sa dati un raspuns, care daca va fi urmat, poate crea probleme majore. Sunt interesat de opinia dvs referitoare la regimul fiscal al tva aferent cumpararilor in proiect posdru, al contributiei eligibile de 5% in proiect posdru, al cheltuielilor neeligibile in in proiect posdru, in care Beneficiarul, contribuind cu 5% din chelt eligibile face formare prof. pentru altii, NU pentru proprii angajati. Contractul este semnat inainte de 01.01.2012. Daca imi trimiteti un raspuns justificat care sa ma convinga, voi reancepe colaborarea cu dvs.





Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.