Raportul Special
realizat de specialisti
conf. univ. dr. Mirela Cristea
prof. univ. dr. Sorin Domnisoru
lect. univ. dr. Raluca Dracea, Universitatea din Craiova
1. Introducere
In tarile dezvoltate, asigurarile reprezinta o parte a educatiei, a traditiei, a vietii, in timp ce in Romania, in perioada actuala, suntem departe de a vorbi de o educatie la nivelul intregii populatiei in acest domeniu. La conditiile tarii noastre se adauga si factorii financiari, oferta fiind limitata si mai putin adaptata la nevoile pietei, cu o flexibilitate redusa.
Astfel, anumite conditii nefavorabile unei dezvoltari sanatoase a acestei piete au continuat sa se mentina in actualitate, precum:
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Pe acest fond al mediului asigurarilor, in multe tari s-a apelat la introducerea unor avantaje fiscale pentru diferitele categorii de asigurati. O forma de relaxare fiscala in acest domeniu consta in deductibilitatea primelor de asigurare care se regaseste in legislatiile nationale ale tarilor din Europa Centrala si de Est, unde gradul de densitate a asigurarilor ? volumul de prime de asigurare repartizate pe cap de locuitor ? a crescut substantial si datorita influentei favorabile a deductibilitatii fiscale a primelor de asigurare.
2. Fiscalitatea asigurarilor in Romania
Avand in vedere rezultatele obtinute de catre sectorul asigurarilor pe piata institutiilor financiare din Romania in luarea deciziei de subscriere a contractelor de asigurare, trebuie acordata importanta cuvenita aspectelor fiscale.
Cu toate acestea, in Romania, facilitatile acordate asiguratilor pentru produsele de asigurare incheiate nu sunt resimtite pe deplin pentru incurajarea dezvoltarii asigurarilor.
Astfel, la inceputul anului 2004, s-a lansat initiativa incurajarii asigurarii locuintelor prin acordarea de deductibilitati persoanelor fizice ce contractau o asigurare a locuintei, pentru sume platite drept prime de asigurare ce nu depaseau un plafon echivalent cu 200 euro. Aceasta decizie avea rolul de a contribui la majorarea gradului de cuprindere in asigurare a asigurarii locuintelor. Totusi, efectele ? evaluate preliminar de catre reprezentantii companiilor de asigurari ? nu au fost spectaculoase, astfel ca, din anul 2005, potrivit modificarilor aduse Codului fiscal, deducerea primelor de asigurare pentru asigurarea locuintelor a fost eliminata.
Conform rezultatelor Comisiei Centrale pentru recensamantul populatiei si al locuintelor, in Romania sunt inregistrate 8,11 mil. locuinte, din care 52,5% (4,26 milioane) sunt situate in mediul urban. Dintre toate acestea, calculele indica faptul ca doar aproximativ 380.000 de locuinte sunt acoperite prin asigurare impotriva riscurilor de incendiu si calamitati naturale.
In majoritatea tarilor din Europa, gradul de cuprindere in asigurare a cladirilor ce apartin persoanelor fizice este cuprins intre 50% si 94%.
Astfel, in Portugalia, acest indicator se situeaza la nivelul a 51%, in Spania 60%, in Ungaria la peste 64%, in Marea Britanie 70%, in Austria 91%, in Belgia, dintr-un total de aproximativ 4,3 milioane de locuinte, nu mai putin de 4 milioane erau asigurate impotriva incendiului (grad de cuprindere de peste 94%).
Toate aceste rezultate se datoreaza includerii asigurarii locuintelor in cadrul celor obligatorii (in Romania exista un proiect de lege ce prevede includerea asigurarii locuintelor in asigurarea obligatorie incepand cu anul 2008), dar si facilitatilor fiscale acordate pentru primele de asigurare platite la contractarea unei astfel de asigurari.
Stabilirea facilitatilor fiscale pentru incheierea de asigurari facultative in Romania se face distinct pe trei categorii de contribuabili: persoane fizice salariate, persoane juridice si persoane fizice independente. Pentru persoanele fizice salariate, exclusiv la functia de baza:
In ce priveste persoanele juridice, Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare prevede urmatoarele aspecte referitoare la fiscalitatea primelor de asigurare platite de catre persoanelor juridice:
? activele corporale (bunurile materiale apartinand societatii comerciale, cum ar fi: hale, masini si utilaje, hoteluri, autovehicule, nave, aeronave, marfuri fabricate ? la vanzare si pe stoc etc.);
? active necorporale (prime de asigurare pentru software, titluri de participare, licente, brevete de inventie, drepturi de autor, marci si altele similare sau echivalente), precum si toate activele ce privesc obiectul de activitate al acestora.
In ce priveste abordarea socio-profesionala, in Romania se regaseste o categorie distincta, cea a persoanelor fizice independente, ce beneficiaza de un regim distinct al deducerilor fiscale pentru incheierea de asigurari facultative. Persoana fizica independenta este persoana ce desfasoara prin forte proprii activitati economice in mod independent sau este membru al vreunei asociatii familiale, fara a implica raporturi de munca fata de un angajator (Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice ? art. 3 alin. (1)).
Aceste persoane au calitatea de angajat propriu. In ce priveste facilitatile fiscale de care beneficiaza acestia pentru incheierea de asigurari facultative, prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda deduceri din baza impozabila a impozitului pe venit anual pentru o suma de pana la 200 euro pe an pentru incheierea de asigurari facultative de sanatate (art. 48 alin. (5) lit. h)), dar si pentru incheierea de asigurari de pensii private facultative (art. 48 alin. (5) lit. g)).
3. Alternative de facilitati fiscale pentru incheierea de asigurari de viata in lume
In cazul politelor de asigurari de viata, in sistemele fiscale ale lumii se practica mai multe alternative de facilitati fiscale acordate asiguratilor, asupra sumelor intervenite intr-un contract de asigurari de viata, si anume: asupra sumelor platite sub forma primelor de asigurare, dar si a sumelor incasate de la asigurator sub forma indemnizatiilor de asigurare (sumele asigurate).
S-a conturat o optica potrivit careia abordarea fiscalitatii asigurarilor de viata se poate face din doua perspective:
Abordarea pur tehnica trateaza fiscalitatea primelor de asigurare prin doua alternative:
1. deductibilitatea primelor de asigurare din impozitele datorate;
2. reducerea directa de impozit.
Deductibilitatea primelor de asigurare platite pentru contractarea de asigurari de viata cel mai adesea este conditionata si plafonata.
Plafonarea poate fi stabilita:
Reducerea de impozit este intotdeauna plafonata si poate opera:
Fiscalitatea indemnizatiilor de asigurare primite de la asiguratori la aparitia evenimentelor asigurate sau la maturitatea politelor de asigurare are in vedere modalitatea de plata a indemnizatiei de asigurare care depinde de tipul contractului de asigurare, respectiv daca este asigurare de supravietuire, asigurare de deces sau asigurare mixta de viata. Astfel, indemnizatia de asigurare se poate plati integral peste un anumit numar de ani de la incheierea contractului de asigurare, denumita suma asigurata (in cazul asigurarilor de deces, mixte de viata si de supravietuire cu plata unica a sumei asigurate) sau se poate plati esalonat, pe anumite perioade de timp sau pe toata durata de viata a asiguratului, denumite rente (in cazul asigurarilor de supravietuire, in special).
Pentru impozitarea sumei asigurate, se pot practica urmatoarele facilitati fiscale:
Facilitatile fiscale acordate pentru plata sumelor asigurate se aplica la intreaga valoare a acestora sau la diferent a dintre sumele asigurate incasate si primele de asigurare platite de catre asigurati. Pentru impunerea sumelor asigurate in totalitatea lor, se practica urmatoarele variante:
Pentru impunerea diferentei ce ramane dupa scaderea din sumele asigurate incasate a primelor de asigurare platite de catre asigurati, se practica urmatoarele sisteme de impunere:
In cazul platii indemnizatiilor de asigurare sub forma de rente viagere sau pe o anumita perioada de timp, impunerea acestora poate fi conditionata de varsta beneficiarului in momentul incasarii rentelor, printr-o impunere partiala a acestora, asa cum reiese din tabelul nr. 1.
Abordarea socio-profesionala trateaza fiscalitatea primelor de asigurare din perspectiva a trei categorii socio-profesionale: persoane fizice salariate, persoane juridice si persoane nesalariate.
Persoanele fizice pot beneficia sau nu de deductibilitatea primelor pe care le platesc, diferentiata prin sistemele fiscale nationale astfel:
Persoanele juridice pot beneficia de multiple modalitati de facilitati fiscale pe linia produselor de asigurari incheiate in functie de tipul produsului. De exemplu, asigurarile de viata pe care o persoana juridica le poate incheia sunt: asigurari profesionale pentru salariatii sai; asigurari colective de pensii si prevedere pentru personalul sau; asigurarea managerului firmei; asigurare ? garantie a finantarii firmei; asigurare ? indemnizatie la sfarsitul carierei si asigurare ? indemnizatie de concediere.
Nesalariatii pot incheia polite de asigurare individuale sau colective deschise adeziunii individuale ale lucratorilor nesalariati (fermieri, artizani, comercianti) si care pot sau nu sa beneficieze de deductibilitatea primelor platite, conditionat sau nu de natura riscurilor acoperite de polita.
In tabelul nr. 2 sunt prezentate avantajele fiscale acordate celor care incheie asigurari de viata in tarile Europei Centrale si de Est, precum si efectele asupra rezultatelor pietei asigurarilor.
4. Concluzii
Efectele pozitive pe care recunoasterea deductibilitatii le-ar avea nu numai la nivelul pietei asigurarilor, ci si asupra intregii economii nationale sunt evidente, mai ales daca tinem cont de faptul ca sectorul asigurarilor sustine activitatea celorlalte sectoare ale economiei prin faptul ca atrage importante resurse financiare pe care le reinvesteste.
In Uniunea Europeana nu s-a realizat o armonizare deplina a legislatiilor nationale privind sistemul de impozite si taxe, lasandu-se la latitudinea politicilor interne fiscale si modalitatile de punere in practica a deductibilitatii fiscale la cheltuielile efectuate cu asigurarea persoanei si a proprietatilor acesteia. Eliminarea restrictiilor interne din domeniul asigurarilor ar conduce cert la o crestere a tranzactiilor internationale cu asigurari, insa acest lucru este greu de atins datorita obisnuintei asiguratilor de a apela la asiguratorii locali sau reglementarilor restrictive din unele tari referitoare la asiguratorii straini.
Pentru conectarea la international, dar si pentru dezvoltarea culturii asigurarilor, apreciem ca legislatia fiscala nationala ar putea avea in vedere urmatoarele perspective:
Astfel, pe langa cresterea limitei deductibilitatii (200 euro fiind absolut nesemnificativ comparativ cu evolutia preturilor in domeniu), sa se considere deductibilitatea primelor de asigurare pe familie sau coproprietari;
BIBLIOGRAFIE
1. Brown, S., Taylor, K., Financial Expectations, Consumption and Saving: A Microeconomic Analysis, Studii Fiscale, Numarul: 27, vol. 3, 2006, p. 313-338
2. **** Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, publicata in Monitorul Oficial nr. 582 din 6 august 2002
3. **** H.G. nr. 44 din 22 ianuarie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, Monitorul Oficial nr. 112 din 6 februarie 2004
4. **** Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
5. **** Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, nr. 470 din 31 mai 2006
6. www.csa-isc.ro Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
OUG nr. 9 din 2013: Cine plateste timbrul de mediu pentru autovehicule?Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?PFA cumul. Contributii si impozitOUG nr.48/2020: Noi masuri fiscal-bugetare. Bilanturi amanateNoutati Legislatie Fiscala 29 iunie - 03 iulie 2009 Monitorul OficialUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorArticole similare
OUG 31/2019, privind acordarea unor FACILITATI FISCALE, publicata in M.Of. Codul fiscal, MODIFICAT!Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din perioada 4-10 septembrieOMFP nr. 378/2016 a modificat procedura de amnistie fiscalaOUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)ANAF: Tabel comparativ privind modificarile aduse Codului Fiscal de OUG 43/2019 (pentru impozitul pe venit)Ultimele articole
Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieMicrointreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiArticole similare
IMPOZITul pe profit. Cum completam formularul 012?Ce presupune plata de IMPOZIT pe baza de norma de venit pentru un PFA?Declaratia Unica: Termenul de depunere a fost prelungit pana la 31 iulie 2018Cesiune de parti sociale. Ce IMPOZIT se plateste pentru aceasta operatiune?Studiu de caz: Procedura de rectificare a declaratiilor fiscaleUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?IMPOZIT pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaIMPOZITul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriArticole similare
Noutati Legislatie Fiscala 02 - 05 mai 2009Salariu minim: A aparut ordonanta cu modicarea salariului minim incepand cu 1 septembrie 2023?Cheltuieli deductibile legate de autoturisme utilizare mixtAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al dividendelor distribuite in anul 2018Microintreprinderile NU pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal. Exceptii de la regulaUltimele articole
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Articole similare
Normele metodologice pentru modificarile Codului fiscal au fost publicate in Monitorul Oficial47 de oportunitati de plata minima sau zero a impozitelor si taxelorTitlul VI, Capitolul 9Noile modificari din Codul fiscal, valabile din februarie 2017Regimul special pentru bunurile second-hand aplicat la vanzarea autoturismelor pe teritoriul RomanieiUltimele articole
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareIncepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiDeclaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularNoi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitRegim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciSfaturi de la experti
Dividende neridicate si lasate in societate
Intrebare: In luna decembrie 2024, asociatul unic hotaraste repartizarea sumei de 100.000,00 lei din profitul nerepartizat din anii precedenti (contul 1171) la dividende. Se calculeaza impozitul de 8% in valoare de 8.000,00 lei, cu scadenta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Transmitere facturi de cazare. Clienti cu cod de TVA strain
Intrebare: O societate comerciala cu obiect de activitate in regim hotelier emite facturi catre persoane juridice straine (cu cod de TVA). Are obligatia transmiterii acestor facturi emise pe cod de TVA strain in e-Factura, avand in vedere ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA