
Raportul Special
realizat de specialisti
conf. univ. dr. Mirela Cristea
prof. univ. dr. Sorin Domnisoru
lect. univ. dr. Raluca Dracea, Universitatea din Craiova
1. Introducere
In tarile dezvoltate, asigurarile reprezinta o parte a educatiei, a traditiei, a vietii, in timp ce in Romania, in perioada actuala, suntem departe de a vorbi de o educatie la nivelul intregii populatiei in acest domeniu. La conditiile tarii noastre se adauga si factorii financiari, oferta fiind limitata si mai putin adaptata la nevoile pietei, cu o flexibilitate redusa.
Astfel, anumite conditii nefavorabile unei dezvoltari sanatoase a acestei piete au continuat sa se mentina in actualitate, precum:
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Pe acest fond al mediului asigurarilor, in multe tari s-a apelat la introducerea unor avantaje fiscale pentru diferitele categorii de asigurati. O forma de relaxare fiscala in acest domeniu consta in deductibilitatea primelor de asigurare care se regaseste in legislatiile nationale ale tarilor din Europa Centrala si de Est, unde gradul de densitate a asigurarilor ? volumul de prime de asigurare repartizate pe cap de locuitor ? a crescut substantial si datorita influentei favorabile a deductibilitatii fiscale a primelor de asigurare.
2. Fiscalitatea asigurarilor in Romania
Avand in vedere rezultatele obtinute de catre sectorul asigurarilor pe piata institutiilor financiare din Romania in luarea deciziei de subscriere a contractelor de asigurare, trebuie acordata importanta cuvenita aspectelor fiscale.
Cu toate acestea, in Romania, facilitatile acordate asiguratilor pentru produsele de asigurare incheiate nu sunt resimtite pe deplin pentru incurajarea dezvoltarii asigurarilor.
Astfel, la inceputul anului 2004, s-a lansat initiativa incurajarii asigurarii locuintelor prin acordarea de deductibilitati persoanelor fizice ce contractau o asigurare a locuintei, pentru sume platite drept prime de asigurare ce nu depaseau un plafon echivalent cu 200 euro. Aceasta decizie avea rolul de a contribui la majorarea gradului de cuprindere in asigurare a asigurarii locuintelor. Totusi, efectele ? evaluate preliminar de catre reprezentantii companiilor de asigurari ? nu au fost spectaculoase, astfel ca, din anul 2005, potrivit modificarilor aduse Codului fiscal, deducerea primelor de asigurare pentru asigurarea locuintelor a fost eliminata.
Conform rezultatelor Comisiei Centrale pentru recensamantul populatiei si al locuintelor, in Romania sunt inregistrate 8,11 mil. locuinte, din care 52,5% (4,26 milioane) sunt situate in mediul urban. Dintre toate acestea, calculele indica faptul ca doar aproximativ 380.000 de locuinte sunt acoperite prin asigurare impotriva riscurilor de incendiu si calamitati naturale.
In majoritatea tarilor din Europa, gradul de cuprindere in asigurare a cladirilor ce apartin persoanelor fizice este cuprins intre 50% si 94%.
Astfel, in Portugalia, acest indicator se situeaza la nivelul a 51%, in Spania 60%, in Ungaria la peste 64%, in Marea Britanie 70%, in Austria 91%, in Belgia, dintr-un total de aproximativ 4,3 milioane de locuinte, nu mai putin de 4 milioane erau asigurate impotriva incendiului (grad de cuprindere de peste 94%).
Toate aceste rezultate se datoreaza includerii asigurarii locuintelor in cadrul celor obligatorii (in Romania exista un proiect de lege ce prevede includerea asigurarii locuintelor in asigurarea obligatorie incepand cu anul 2008), dar si facilitatilor fiscale acordate pentru primele de asigurare platite la contractarea unei astfel de asigurari.
Stabilirea facilitatilor fiscale pentru incheierea de asigurari facultative in Romania se face distinct pe trei categorii de contribuabili: persoane fizice salariate, persoane juridice si persoane fizice independente. Pentru persoanele fizice salariate, exclusiv la functia de baza:
In ce priveste persoanele juridice, Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare prevede urmatoarele aspecte referitoare la fiscalitatea primelor de asigurare platite de catre persoanelor juridice:
? activele corporale (bunurile materiale apartinand societatii comerciale, cum ar fi: hale, masini si utilaje, hoteluri, autovehicule, nave, aeronave, marfuri fabricate ? la vanzare si pe stoc etc.);
? active necorporale (prime de asigurare pentru software, titluri de participare, licente, brevete de inventie, drepturi de autor, marci si altele similare sau echivalente), precum si toate activele ce privesc obiectul de activitate al acestora.
In ce priveste abordarea socio-profesionala, in Romania se regaseste o categorie distincta, cea a persoanelor fizice independente, ce beneficiaza de un regim distinct al deducerilor fiscale pentru incheierea de asigurari facultative. Persoana fizica independenta este persoana ce desfasoara prin forte proprii activitati economice in mod independent sau este membru al vreunei asociatii familiale, fara a implica raporturi de munca fata de un angajator (Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice ? art. 3 alin. (1)).
Aceste persoane au calitatea de angajat propriu. In ce priveste facilitatile fiscale de care beneficiaza acestia pentru incheierea de asigurari facultative, prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda deduceri din baza impozabila a impozitului pe venit anual pentru o suma de pana la 200 euro pe an pentru incheierea de asigurari facultative de sanatate (art. 48 alin. (5) lit. h)), dar si pentru incheierea de asigurari de pensii private facultative (art. 48 alin. (5) lit. g)).
3. Alternative de facilitati fiscale pentru incheierea de asigurari de viata in lume
In cazul politelor de asigurari de viata, in sistemele fiscale ale lumii se practica mai multe alternative de facilitati fiscale acordate asiguratilor, asupra sumelor intervenite intr-un contract de asigurari de viata, si anume: asupra sumelor platite sub forma primelor de asigurare, dar si a sumelor incasate de la asigurator sub forma indemnizatiilor de asigurare (sumele asigurate).
S-a conturat o optica potrivit careia abordarea fiscalitatii asigurarilor de viata se poate face din doua perspective:
Abordarea pur tehnica trateaza fiscalitatea primelor de asigurare prin doua alternative:
1. deductibilitatea primelor de asigurare din impozitele datorate;
2. reducerea directa de impozit.
Deductibilitatea primelor de asigurare platite pentru contractarea de asigurari de viata cel mai adesea este conditionata si plafonata.
Plafonarea poate fi stabilita:
Reducerea de impozit este intotdeauna plafonata si poate opera:
Fiscalitatea indemnizatiilor de asigurare primite de la asiguratori la aparitia evenimentelor asigurate sau la maturitatea politelor de asigurare are in vedere modalitatea de plata a indemnizatiei de asigurare care depinde de tipul contractului de asigurare, respectiv daca este asigurare de supravietuire, asigurare de deces sau asigurare mixta de viata. Astfel, indemnizatia de asigurare se poate plati integral peste un anumit numar de ani de la incheierea contractului de asigurare, denumita suma asigurata (in cazul asigurarilor de deces, mixte de viata si de supravietuire cu plata unica a sumei asigurate) sau se poate plati esalonat, pe anumite perioade de timp sau pe toata durata de viata a asiguratului, denumite rente (in cazul asigurarilor de supravietuire, in special).
Pentru impozitarea sumei asigurate, se pot practica urmatoarele facilitati fiscale:
Facilitatile fiscale acordate pentru plata sumelor asigurate se aplica la intreaga valoare a acestora sau la diferent a dintre sumele asigurate incasate si primele de asigurare platite de catre asigurati. Pentru impunerea sumelor asigurate in totalitatea lor, se practica urmatoarele variante:
Pentru impunerea diferentei ce ramane dupa scaderea din sumele asigurate incasate a primelor de asigurare platite de catre asigurati, se practica urmatoarele sisteme de impunere:
In cazul platii indemnizatiilor de asigurare sub forma de rente viagere sau pe o anumita perioada de timp, impunerea acestora poate fi conditionata de varsta beneficiarului in momentul incasarii rentelor, printr-o impunere partiala a acestora, asa cum reiese din tabelul nr. 1.
Abordarea socio-profesionala trateaza fiscalitatea primelor de asigurare din perspectiva a trei categorii socio-profesionale: persoane fizice salariate, persoane juridice si persoane nesalariate.
Persoanele fizice pot beneficia sau nu de deductibilitatea primelor pe care le platesc, diferentiata prin sistemele fiscale nationale astfel:
Persoanele juridice pot beneficia de multiple modalitati de facilitati fiscale pe linia produselor de asigurari incheiate in functie de tipul produsului. De exemplu, asigurarile de viata pe care o persoana juridica le poate incheia sunt: asigurari profesionale pentru salariatii sai; asigurari colective de pensii si prevedere pentru personalul sau; asigurarea managerului firmei; asigurare ? garantie a finantarii firmei; asigurare ? indemnizatie la sfarsitul carierei si asigurare ? indemnizatie de concediere.
Nesalariatii pot incheia polite de asigurare individuale sau colective deschise adeziunii individuale ale lucratorilor nesalariati (fermieri, artizani, comercianti) si care pot sau nu sa beneficieze de deductibilitatea primelor platite, conditionat sau nu de natura riscurilor acoperite de polita.
In tabelul nr. 2 sunt prezentate avantajele fiscale acordate celor care incheie asigurari de viata in tarile Europei Centrale si de Est, precum si efectele asupra rezultatelor pietei asigurarilor.
4. Concluzii
Efectele pozitive pe care recunoasterea deductibilitatii le-ar avea nu numai la nivelul pietei asigurarilor, ci si asupra intregii economii nationale sunt evidente, mai ales daca tinem cont de faptul ca sectorul asigurarilor sustine activitatea celorlalte sectoare ale economiei prin faptul ca atrage importante resurse financiare pe care le reinvesteste.
In Uniunea Europeana nu s-a realizat o armonizare deplina a legislatiilor nationale privind sistemul de impozite si taxe, lasandu-se la latitudinea politicilor interne fiscale si modalitatile de punere in practica a deductibilitatii fiscale la cheltuielile efectuate cu asigurarea persoanei si a proprietatilor acesteia. Eliminarea restrictiilor interne din domeniul asigurarilor ar conduce cert la o crestere a tranzactiilor internationale cu asigurari, insa acest lucru este greu de atins datorita obisnuintei asiguratilor de a apela la asiguratorii locali sau reglementarilor restrictive din unele tari referitoare la asiguratorii straini.
Pentru conectarea la international, dar si pentru dezvoltarea culturii asigurarilor, apreciem ca legislatia fiscala nationala ar putea avea in vedere urmatoarele perspective:
Astfel, pe langa cresterea limitei deductibilitatii (200 euro fiind absolut nesemnificativ comparativ cu evolutia preturilor in domeniu), sa se considere deductibilitatea primelor de asigurare pe familie sau coproprietari;
BIBLIOGRAFIE
1. Brown, S., Taylor, K., Financial Expectations, Consumption and Saving: A Microeconomic Analysis, Studii Fiscale, Numarul: 27, vol. 3, 2006, p. 313-338
2. **** Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, publicata in Monitorul Oficial nr. 582 din 6 august 2002
3. **** H.G. nr. 44 din 22 ianuarie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, Monitorul Oficial nr. 112 din 6 februarie 2004
4. **** Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
5. **** Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, nr. 470 din 31 mai 2006
6. www.csa-isc.ro Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Este OFICIAL! Inregistrarea bacsisului, reglementata prin lege! Obligatia depunerii Declaratiei Unice (proiect MFP)PFA cu venituri in strainatate. Ce impozite datoreaza?Ce venituri vizeaza ANAF in 2017 si cine trebuie sa se astepte la un control fiscal?Prima voluntara de sanatate. In ce consta angajamentul de plata pentru salariati?Anunt CASMB: unde se vor depune declaratiile din 3 ianuarie 2011Ultimele articole
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaPFA in 2025. EXEMPLU calcul concediu maternitate si crestere copilDeclaratia Unica 2025: Ghid pentru completarea dividendelor in D212 si calcularea CASSTaxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din ASIGURARI si dividendeLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Articole similare
In ce conditii puteti beneficia de FACILITATI FISCALE in 2016? OUG 44/2015Firmele din agricultura si industria alimentara risca amenzi de 2.000 lei daca NU ofera angajatilor salarii de minimum 3.000 leiCum arata proiectul de buget pentru 2016?Proiect de Ordin: MFP MODIFICA Declaratia 112Esalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareUltimele articole
Mijloace fixe. FACILITATI FISCALE de care pot beneficia firmeleCum te afecteaza impozitul pe venit in cazul unui imprumut personalImpozit micro. FACILITATI FISCALE ELIMINATE in 2025 pentru microintreprinderiCheltuieli deductibile. Cum sunt tratate fiscal cheltuielile cu cadourile de 8 Martie pentru ziua femeiiD112. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024Articole similare
ANAF avertizeaza! Exista o campanie de mesaje FALSE in numele institutiei, prin care se solicita plata IMPOZITului pe anul 2022Plus de inventar constatat si inregistrat eronat. Corectia situatiei. Aspecte fiscaleVolumul colectarii IMPOZITului pe profit aferent aferent trimestrului treiDiferenta dintre un grup de firme si un grup fiscal unicEste OFICIAL! Suma de 200 lei la salariul minim va fi scutita de taxe si in 2024, conform OUG 115/2023Ultimele articole
Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026IMPOZITul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru IMPOZITul din arendaCedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si IMPOZITul pe venitScoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabilaArticole similare
MFP: Noile norme de aplicare a Codului fiscalANAF: Procedura de inregistrare a regimurilor speciale pentru servicii electroniceImport bunuri. Conditii de exercitare a dreptului de deducere TVADocumentar fiscal: Diferente de impozitare. Persoanele impozabile si grupul fiscal unicDocumentar fiscal: Reguli privind depunerea declaratiei 307Ultimele articole
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaImpozit pe profit. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleAmortizarea mijloacelor fixe. Ce trebuie sa stii in 2025Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Articole similare
Depunerea declaratiilor informative 392 A, 392 B, 393 aferente anului 2012Insolventa. Lichidare. Suspendarea activitatii - 47 de solutii salvatoare, conform cu legislatia in vigoareZoom fiscal: Depunerea declaratiei 205 in anul 2016Subventii si finantarea prin surse proprii. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Codul Fiscal se modifica! Hotararea 864/2020 competeaza normele metodologice de aplicare a Legii 227/2015Ultimele articole
Impozit pe profit si DEDUCEREa pierderilor fiscale pana la 70%Ce greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataMijloace fixe. Facilitati fiscale de care pot beneficia firmeleCum te afecteaza impozitul pe venit in cazul unui imprumut personalImpozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Sfaturi de la experti
Investitii pe termen scurt si pe termen lung. Criptomonede
Intrebare: Asociatul unic al microintreprinderii intentioneaza sa achizitioneze actiuni si criptomonede, din veniturile societatii. 1. Care este monografia contabila? 2. Ce obligatii declarative si de plata intervin?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cota de impozitare cladiri agricole. Aplicare cota aditionala. Restituire impozit
Intrebare: Societatea a primit decizii de impunere pentru anii 2024 si 2025, cu o cota de 0,57% pentru constructiile agricole, decizii de impunere pe care nu le-a contestat in termenul legal de 45 de zile de la primire. La aceasta cota, prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA