Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Noutate
Avem noi cazuri in care putem fi declarati inactivi de catre Fisc. De asemenea, avem consecinte noi si impovaratoare ale declararii noastre ca inactivi.
Trebuie sa fim tot mai atenti si concentrati ca sa evitam falimentul.
Fiscul poate declara inactivi contribuabilii prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Lista contribuabililor declarati inactivi se publica si pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice ? portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
1. In ce conditii putem fi declarati inactivi de catre Fisc?
Pana la data de 25 mai 2009 erau declarati inactivi numai cei care nu isi indeplineau obligatiile declarative la doua termene de declarare consecutive si carora, la cerere, nici nu li se aprobase de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor lor fiscale.
Acum, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
Examen Consultant Fiscal 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
Cei aflati in stare de insolventa sau cei pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare nu vor fi declarati inactivi.
Atentie
Trebuie sa facem distinctie intre inactivitatea fiscala dispusa de Fisc in anumite conditii si inactivitatea temporara inscrisa in registrul comertului din initiativa contribuabilului!
2. Care sunt consecintele declararii noastre ca inactivi de catre Fisc?
2.1. Cheltuieli nedeductibile
Fiscul nu ia in considerare tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv.
Cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sunt considerate
cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.
2.2. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
De asemenea, Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi, precumsi a persoanelor impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului.
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, se poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.
2.3. Inregistrarea in cazierul fiscal
In cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.
In cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:
a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz;
b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.
Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia.
Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele situatii:
a) la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;
b) la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
d) la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali,
asociati si actionari.
Aceste operatiuni nu vor mai fi autorizate in cazul in care in cazierul fiscal exista inscrise fapte de inactivitate fiscala.
Pentru persoanele juridice aflate in prezent in inactivitate fiscala, precum si pentru reprezentantii legali ai acestora se va inscrie inactivitatea temporara in cazierul lor fiscal pana la data de 24 iulie 2009.
Datele din cazierul fiscal vor fi scoase din evidenta numai in urmatoarele situatii:
a) faptele pe care le-a savarsit contribuabilul respectiv nu mai sunt sanctionate de lege;
b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca;
c) contribuabilul respectiv nu a mai savarsit fapte de natura celor care au condus la inscrierea lor in cazierul fiscal intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a
actului prin care au fost sanctionate aceste fapte;
d) decesul, respectiv radierea contribuabilului.
Concluzie
Nedepunerea declaratiilor pe parcursul unui semestru calendaristic, precum si neinformarea Fiscului cu privire la sediile sociale pot avea consecinte grave asupra noastra.
In trecut, declararea inactivitatii de catre Fisc nu producea consecinte foarte grave, avand in vedere ca aveam posibilitatea de a ne reorienta spre deschiderea de noi afaceri.
Insa acum, inscrierea in cazierul fiscal a inactivitatii fiscale va elimina aceasta portita. Singura solutie ramane, in acest caz, indeplinirea obligatiilor astfel incat sa evitam declararea inactivitatii.
Acte normative aplicabile:
Art. 11 alin. (11) si (12), art. 21 alin. (4) lit. r), art. 153 alin. (8) din Codul fiscal
Art. 78 alin. (5) si (6) din Codul de procedura fiscala
Art. 2 alin. (1)-(3), art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal
Art. VII din Ordonanta de urgenta nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale
Articol publicat in Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 31/ iunie 2009
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat n limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
16 propuneri pentru modificarea cazierului fiscal. Proiect MFPNoul sistem de taxare la Registrul Comertului. Se vor majora tarifele actuale?Noutati legislatie fiscala 26 - 30 octombrie 2009 - Monitorul OficialImportant despre administrarea si gestionarea cazierului fiscalProiect de ordin privind cazierul fiscalUltimele articole
Inregistrare in SPV. 7 avantaje de care trebuie sa stie persoanele fiziceReminder ANAF! Intalnirea cu un inspector fiscal la sediul institutiei poate fi programata on-lineDocumente semnate cu certificat calificat. NU mai este necesara prezentarea la organul fiscal pentru stampilaMajorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileInfiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?Articole similare
Ministrul Economiei: Sunt probleme cu banii, dar nu la nivelul salariilor si al pensiilor!ANAF si IM, verificari la firmele din constructii, HoReCa, comert, alimentatie publica, transport. Care sunt societatile vizateStudiu de caz: Scutire de TVA pentru activitati de intermediere in asigurariInregistarea in scopuri de TVA prin optiune - precizari de la ANAFControale ANAF: Inspectorii antifrauda au dat amenzi de 1,55 milioane de lei in Dragonul RosuUltimele articole
Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustRO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistemCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Notificare de conformare e-TVA. Unde si cum se poate trimite raspunsul catre ANAFCalendar ANAF: Care este primul termen limita important din octombrie 2024Articole similare
3 modificari legislative importante pentru domeniul fiscal-contabil in 2015A fost publicata Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale (Ordinul 2420/2022)Prestari servicii externe. Declaratia 390Vanzarea cu prime a fost interzisa pentru anumite produse accizabileCine are obligatia depunerii declaratiilor 307 si 311 si care este termenul limita? Precizari ANAFUltimele articole
RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistemCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest anOUG 116/2024. Posta Romana va fi utilizata pentru noua amnistie fiscala. Ce beneficii au contribuabiliiFirme care nu au depus bilantul pana pe 30 mai 2024. Mai pot reveni la regimul micro din 2025?Sfaturi de la experti
Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila
Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024
Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august
Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024
Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an
RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA