
Raportul Special
realizat de specialisti
Un nou proiect de lege publicat de Ministerul de Finante vine cu nenumarate modificari in cuprinsul Codului de procedura fiscala, pentru o mai buna intelegere a reglementarilor actuale si pentru o mai buna utilizare in practica a acestor prevederi.
Printre aceste modificari se numara si imputernicirea Fiscului cu noi atributii in ce priveste accesarea de noi informatii de ordin financiar. Daca pana acum existau mai multe categorii care nu erau obligate sa furnizeze Fiscului datele cerute, dupa aprobarea proiectului, bancile, executorii judecatoresti, notarii publici, asociatiile, fundatiile, agentii imobiliari si mai multe categorii de furnizori de servicii vor avea obligatia de a furniza ANAF datele cerute.
Mai mult, din seria modificarilor care privesc entitatile raportoare, bancile vor fi obligate sa transmita zilnic catre ANAF toate operatiunile in lei sau valuta care depasesc suma de 15.000 euro.
Elementul de noutate in privinta categoriilor raportoare de mai sus il constituie notarii si executorii judecatoresti care vor trebui sa transmita ANAF datele pe care institutia le va cere.
Asa cum se arata in Nota de fundamentare, la acest moment, potrivit art. 1 pct. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in categoria organelor fiscale sunt incluse, pe langa organul fiscal central si organele fiscale locale, si alte
institutii/autoritati publice care administreaza creante fiscale.
Prin urmare, "calitatea de organ fiscal este atribuita si altor institutii/autoritati publice care, in temeiul legii, administreaza creante fiscale. Cu titlu exemplificativ, in categoria acestor institutii care administreaza creante fiscale enumeram Administratia Fondului pentru Mediu, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii etc.".
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea Verde a Contabilitatii
Mai mult, conform art. 2 din Codul de procedura fiscala, se arata in acelasi document, prevederile acestuia se aplica creantelor fiscale (impozite, taxe si contributii sociale percepute de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale si accesoriile acestora), in considerarea faptului ca aceste creante provin din raporturi juridice de drept public si au insusirea de a fi fiscale. De mentionat ca acestor creante le sunt aplicabile, in principiu, toate procedurile de administrare din Codul de procedura fiscala, mai putin in situatia in care
legea care le instituie prevede altfel.
"Pe de alta parte, in scopul identificarii drepturilor si obligatiilor fiecaruia dintre organele fiscale, corespunzator modului de organizare si functionare a acestora, textul de lege defineste organele fiscale astfel:
-organele fiscale centrale ca fiind ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv unitatile subordonate;
-organele fiscale locale ca fiind structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale cu atributii de administrare a creantelor fiscale", se mentioneaza in Nota de fundamentare.
Aceasta distinctie, precum si referirile ce sunt facute in cuprinsul Codului de procedura fiscala referitoare la aplicarea anumitor proceduri de administrare de catre aceste 2 categorii de organe fiscale nu sunt de natura insa a restrictiona aplicarea si de catre alte organe fiscale decat cele doua
mai sus mentionate a prevederilor acestui act normativ. Totusi, intrucat anumite prevederi nu se refera decat la organele fiscale centrale, respectiv la organele fiscale locale (ANAF, respectiv structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale) nu reiese cu claritate ce prevederi din Codul de procedura fiscala sunt aplicabile altor autoritati care, potrivit legii, administreaza creante fiscale si care, in acest context, au calitatea de organe fiscale. Este vorba despre prevederi referitoare la
comunicarea prin publicitate a actelor administrative fiscale, la posibilitatea acordarii esalonarilor la plata, la posibilitatea de a anula creantele fiscale aflate in sold la data de 31 decembrie a anului si care au o valoare mai mica de 40 de lei, la posibilitatea de a renunta la stabilirea creantei prin emiterea
deciziei de impunere atunci cand cuantumul creantei principale este mai mic de 20 de lei.
Redam mai jos modificarile care atribuie ANAF posibilitatea de a obtine informatii de la o serie noua de entitati raportoare:
8. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”ARTICOLUL 61
Obligatia institutiilor de credit si altor entitati de a furniza informatii
(1) Institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal central, sa comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii:
a) toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi;
b) beneficiarii reali ai operatiunilor bancare, definiti potrivit legii.
(2) Institutiile de credit sunt obligate sa comunice organului fiscal central, zilnic, urmatoarele informatii:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere;
c) operatiunile in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii;
d) transferurile externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
(3) Organul fiscal central la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, transmite informatiile primite potrivit alin. (2) lit. a) referitoare la conturile bancare, in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege.
Solicitarea si transmiterea de informatii se face prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitie de catre A.N.A.F. Pe baza de protocol, incheiat intre organul fiscal central si organul fiscal local sau alta autoritate publica, se poate asigura accesul direct in baza de date a organului fiscal central.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (3), informatiile obtinute potrivit alin. (1) si alin. (2) lit. b) – d), precum si cele de la alin. (2) lit. a) referitoare la persoanele care detin drept de semnatura, sunt utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale organului fiscal central.
De asemenea, urmatoarele persoane fizice sau juridice vor avea obligatia de a transmite organului fiscal central, zilnic, rapoartele de tranzactii suspecte definite potrivit legii, pentru operatiunile in lei sau in valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii:
a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;
b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
f) furnizorii de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice, altii decat cei prevazuti la lit. e), asa cum sunt definiti potrivit legii;
g) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
h) agentii imobiliari;
i) asociatiile si fundatiile;
j) orice persoana sau entitate care realizeaza tranferuri electronice de numerar.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Ordinul 2541/2017 privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT)Programul IMM FACTOR a fost publicat in Monitorul Oficial. In ce consta schema de ajutor (OUG 146/2020)Cererile in format electronic. Cum le depunem corect?Firmele care au acordat tichete cadou tertilor ar putea beneficia de amnistie fiscala pentru sumele suplimentare stabilite de ANAF la reincadrarea veniturilorProiect ANAF: Procedura de anulare a obligatiilor fiscale privind Decizia de impunere a CASSUltimele articole
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiArticole similare
Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Conditii obligatoriiCompensarea datoriilor cu titluri de participareAvem o politica FISCala gresitaOrdinul nr. 43/2020: S-au aprobat modelele de formulare pentru colectarea creantelor bugetareCand e permisa ajustarea TVA in situatia creantelor neincasate si prescrise?Ultimele articole
Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de cazMasuri FISCale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026Mijloace fixe. Monografie si tratament FISCal pentru mijloace fixe lipsa la inventarDividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografiaImpozitul pe venit. Obligatii FISCale in 2025 pentru impozitul din arendaArticole similare
Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017Proiect pentru modificarea formularului 390Ianuarie 2014: Ce declaratii fiscale depunem si pana la ce termen?Declaratia privind veniturile din strainatateRestante TVA. Cum se poate corecta decontul?Ultimele articole
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscalD397 si firmele de ride-sharing: Clarificari importanteSAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sistemControale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoareCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataArticole similare
Studiu de caz: Livrare intracomunitara de bunuri. Cum justificam scutirea de TVA?SAF-T si depunerea D406 in 2025. 3 spete utile contribuabililor miciDupa ce a fost depus bilantul pentru 2022 au fost constatate erori la calcularea impozitului pe profit. Cum poate fi rezolvata situatiaIndreptarea erorilor din documentele de plata. Documentar fiscalFormularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratiaUltimele articole
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscalSAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sistemNotificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileLichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-TArticole similare
Pierdere contabila de 4,3 miliarde lei daca se trece la cursul de la acordarea creditelor in franci5 argumente contra proiectului propus de ANPC prin care sunt aparati debitorii in valutaReducerea dobanzilor la credite: Teodorovici - Creditele in derulare trebuie refinantate pentru a beneficia de noua formula de calcul ROBORBRI: Fondurile care ofera credite ar putea avea criterii mai stricteANAF beneficiaza de mai multa putere in cazul controalelor fiscaleUltimele articole
Cum te afecteaza impozitul pe venit in cazul unui imprumut personalCodul Fiscal, modificat din nou prin HG 1393/2024. Ce schimbari apar in privinta impozitului microStart Up Nation 2024. A fost aprobat programul care acorda pana la 50.000 euro pentru stimularea micilor afaceriEste OFICIAL! Firmele mici si mijlocii pot accesa din nou credite cu garantii de stat si costuri de finantare subventionateConsecinte pentru firmele care NU respecta obligatia de auditare a situatiilor financiare anualeSfaturi de la experti
Grupul de Interes Economic (GIE)
Intrebare: As dori sa cunosc cat mai multe detalii despre GIE (Grupul de Interes Economic), baza legala, modul de functionare si care este monografia contabila, in conditiile in care doua societati doresc sa faca parte dintr-un GIE. Care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deducere cheltuieli atribuite utilizarii autovehiculelor.
Intrebare: Firma noastra presteaza servicii de reparatii echipamente de ridicat, vanzari ale acestor echipamente, dar si servicii logistice pentru depozite. Referitor la deductibilitatea cheltuielilor cu auto: avem angajati ai societatii cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda
Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026
Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar
Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea
Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA