Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatii

26-Mai-2016
4429

Un nou proiect de lege publicat de Ministerul de Finante vine cu nenumarate modificari in cuprinsul Codului de procedura fiscala, pentru o mai buna intelegere a reglementarilor actuale si pentru o mai buna utilizare in practica a acestor prevederi.

Printre aceste modificari se numara si imputernicirea Fiscului cu noi atributii in ce priveste accesarea de noi informatii de ordin financiar. Daca pana acum existau mai multe categorii care nu erau obligate sa furnizeze Fiscului datele cerute, dupa aprobarea proiectului, bancile, executorii judecatoresti, notarii publici, asociatiile, fundatiile, agentii imobiliari si mai multe categorii de furnizori de servicii vor avea obligatia de a furniza ANAF datele cerute.

Mai mult, din seria modificarilor care privesc entitatile raportoare, bancile vor fi obligate sa transmita zilnic catre ANAF toate operatiunile in lei sau valuta care depasesc suma de 15.000 euro.

Elementul de noutate in privinta categoriilor raportoare de mai sus il constituie notarii si executorii judecatoresti care vor trebui sa transmita ANAF datele pe care institutia le va cere.


Asa cum se arata in Nota de fundamentare, la acest moment, potrivit art. 1 pct. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in categoria organelor fiscale sunt incluse, pe langa organul fiscal central si organele fiscale locale, si alte
institutii/autoritati publice care administreaza creante fiscale.

Prin urmare, "calitatea de organ fiscal este atribuita si altor institutii/autoritati publice care, in temeiul legii, administreaza creante fiscale. Cu titlu exemplificativ, in categoria acestor institutii care administreaza creante fiscale enumeram Administratia Fondului pentru Mediu, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii etc.".

Mai mult, conform art. 2 din Codul de procedura fiscala, se arata in acelasi document, prevederile acestuia se aplica creantelor fiscale (impozite, taxe si contributii sociale percepute de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale si accesoriile acestora), in considerarea faptului ca aceste creante provin din raporturi juridice de drept public si au insusirea de a fi fiscale. De mentionat ca acestor creante le sunt aplicabile, in principiu, toate procedurile de administrare din Codul de procedura fiscala, mai putin in situatia in care
legea care le instituie prevede altfel.

"Pe de alta parte, in scopul identificarii drepturilor si obligatiilor fiecaruia dintre organele fiscale, corespunzator modului de organizare si functionare a acestora, textul de lege defineste organele fiscale astfel:
-organele fiscale centrale ca fiind ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv unitatile subordonate;
-organele fiscale locale ca fiind structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale cu atributii de administrare a creantelor fiscale", se mentioneaza in Nota de fundamentare.

Aceasta distinctie, precum si referirile ce sunt facute in cuprinsul Codului de procedura fiscala referitoare la aplicarea anumitor proceduri de administrare de catre aceste 2 categorii de organe fiscale nu sunt de natura insa a restrictiona aplicarea si de catre alte organe fiscale decat cele doua
mai sus mentionate a prevederilor acestui act normativ. Totusi, intrucat anumite prevederi nu se refera decat la organele fiscale centrale, respectiv la organele fiscale locale (ANAF, respectiv structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale) nu reiese cu claritate ce prevederi din Codul de procedura fiscala sunt aplicabile altor autoritati care, potrivit legii, administreaza creante fiscale si care, in acest context, au calitatea de organe fiscale. Este vorba despre prevederi referitoare la
comunicarea prin publicitate a actelor administrative fiscale, la posibilitatea acordarii esalonarilor la plata, la posibilitatea de a anula creantele fiscale aflate in sold la data de 31 decembrie a anului si care au o valoare mai mica de 40 de lei, la posibilitatea de a renunta la stabilirea creantei prin emiterea
deciziei de impunere atunci cand cuantumul creantei principale este mai mic de 20 de lei.


Redam mai jos modificarile care atribuie ANAF posibilitatea de a obtine informatii de la o serie noua de entitati raportoare:

8. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”ARTICOLUL 61
Obligatia institutiilor de credit si altor entitati de a furniza informatii

(1) Institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal central, sa comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii:
a) toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi;
b) beneficiarii reali ai operatiunilor bancare, definiti potrivit legii.
(2) Institutiile de credit sunt obligate sa comunice organului fiscal central, zilnic, urmatoarele informatii:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere;
c) operatiunile in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii;
d) transferurile externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
(3) Organul fiscal central la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, transmite informatiile primite potrivit alin. (2) lit. a) referitoare la conturile bancare, in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege.
Solicitarea si transmiterea de informatii se face prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitie de catre A.N.A.F. Pe baza de protocol, incheiat intre organul fiscal central si organul fiscal local sau alta autoritate publica, se poate asigura accesul direct in baza de date a organului fiscal central.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (3), informatiile obtinute potrivit alin. (1) si alin. (2) lit. b) – d), precum si cele de la alin. (2) lit. a) referitoare la persoanele care detin drept de semnatura, sunt utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale organului fiscal central.

De asemenea, urmatoarele persoane fizice sau juridice vor avea obligatia de a transmite organului fiscal central, zilnic, rapoartele de tranzactii suspecte definite potrivit legii, pentru operatiunile in lei sau in valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii:

a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;

b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
f) furnizorii de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice, altii decat cei prevazuti la lit. e), asa cum sunt definiti potrivit legii;
g) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
h) agentii imobiliari;
i) asociatiile si fundatiile;
j) orice persoana sau entitate care realizeaza tranferuri electronice de numerar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016