Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fondul de rulment: tot ce trebuie sa stii

13-Mar-2024
6372
Fondul de rulment: tot ce trebuie sa stii

Fondul de rulment nu ar trebui sa fie o expresie total necunoscuta pentru tine, mai ales daca detii un apartament sau stai in chirie. In acest articol vom vedea insa si ce este acest fond de rulment, conform legii, de cate ori trebuie platit, cum se calculeaza, dar si daca se poate restitui.

Ce este fondul de rulment

Asa cum am amintit si mai sus, locatarii unui bloc cu siguranta stiu ce este acest fond de rulment care nu de putine ori este adus in discutie la sedintele comune. El este o plata pe care o fac toti proprietarii pentru a achita mai multe servicii de tipul celor de internet, cablu, curent, intretinerea liftului, etc. Suma este depusa de toata lumea la Asociatia de Aproprietari a blocului.

Fondul de rulment este obligatoriu?

Fondul de rulment este, intr-adevar, obligatoriu de platit de proprietarii de apartamente. Iar conform legii, asa cum este stipulat in Legea 196/2018, fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, iar reintregirea acestuia se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.

El este mentionat pentru fiecare apartament in parte, intr-un registru special, trebuie sa fie raportat la nivelul celei mai mari intretineri din bloc si se stabileste doar de catre adunarea generala.

Fondul de rulment se restituie?

Fondul de rulment se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.

Cine si de cate ori se plateste fondul de rulment?

Obligatia de a plati o suma catre fondul de rulment al Asociatiei de Proprietari revine, conform legii, proprietarilor apartamentului. Iar fondul de rulment se plateste lunar, o data cu plata intretinerii. Mentionam insa ca este trecut pe o chitanta diferita, pentru a putea fi departajat de plata intretinerii.

Conform legii, ''Pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.

Calcul fond de rulment

Fondul de rulment este calculat in functie de urmatoarele:

  • natura serviciului facturat (cheltuielile cu intretinerea liftului, incalzire, gaze, electricitate, apa);
  • numarul de persoane inregistrate in Cartea de Imobil ca locuitori ai blocului sau apartamentului;
  • cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna (in functie de suprafata utila a apartamentului).

Fondul de rulment formula

Fondul de rulment are urmatoarea formula, pentru a calcula cota-parte pe fiecare apartament:

-se aduna suprafata utila a tuturor apartamentelor de pe scara si se imparte suprafata utila a unui apartament la acest total;

-procentul rezultat se inmulteste cu valoarea cheltuielilor repartizate.

Fondul de rulment - speta utila

In continuare va prezentam o speta utila cu privire la fondul de rulment, asa cum a fost explicata de specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro

Speta 1. Inregistrare cheltuieli cu intretinerea

Societatea detine un imobil (apartament) pentru care lunar primeste factura pentru cheltuielile de intretinere fara tva de la asociatia de proprietari in baza notei de plata atasata la aceasta. Avand in vedere ca in ultima factura apare pe nota de plata pozitie separata pentru fondul de rulment si fondul de reparatii cu suma mentionata pentru fiecare, cum inregistrez aceste fonduri? 

Fondul de rulment se poate introduce pe seama contului 2678, iar pe cel de reparatii sa il inregistram direct pe contul 611? Mentionez faptul ca societatea inchiriaza acest apartament cu tva, iar toate cheltuielile aferente utilitatilor se refactureaza chiriasului, insa la acest moment apartamentul este fara chiriasi fiind in curs de inchiriere.


Raspuns: 

Eu v-as sfatui sa procedati in felul urmator:

1. Daca fondul de rulment si cel de reparatii sunt refacturate catre chirias (conform contract de inchiriere semnat), atunci as inregistra factura de la asociatia de proprietari integral pe cheltuiala:
611 = 401

Si plata facturii/notei de plata:
401 = 5121/5311

Inteleg ca nu se aplica acest caz in situatia de fata (apartamentul nu este inchiriat momentan), insa am vrut sa va punctez in cazul in care veti avea nevoie de o parere pe viitor.

2. Daca fondul de rulment si cel de reparatii nu sunt refacturate catre chirias (sunt suportate de proprietar), atunci as inregistra in contul 2678 doar sumele pe care Asociatia de proprietari este obligata sa le restituie proprietarului in cazul vanzarii apartamentului.

Baza legala:
Art. 71 din Legea nr. 196/2017, cu modificarile si completarile ulterioare cuprinde prevederi referitoare la fondul de reparatii.

Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari.

Fondul de reparatii este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termica, cresterea calitatii ambiental-arhitecturale a constructiilor, precum si pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune.

Sumele incasate pentru constituirea fondului de reparatii se depun, in contul asociatiei de proprietari prevazut la art. 20 alin. (1).

Pentru incasarea fondului de reparatii, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.

Potrivit art. 72 din legea mentionata in scopul asigurarii sumelor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari este obligata sa stabileasca cuantumul si cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.

Fondul de rulment se stabileste astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice.

Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou-infiintate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociatii de proprietari echivalente ca marime.

Fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.

Pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.

Fondul de rulment incasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.

Avand in vedere ca cele doua fonduri au utilizare total diferita iar fondul de rulment reprezinta un fond asigurator pentru plata cheltuielilor curente care se restituie fiecarui proprietar la vanzarea apartamentului, consider ca acesta trebuie inregistrat in debitul contului 2678. Fondul de reparatii in schimb, nu se va restitui catre proprietarul apartamentului la transmiterea dreptului de proprietate, asadar consider ca acesta va trebui inregistrat in debitul contului 611.
% = 401 Total factura
2678 Fond de rulment
611 Fond de reparatii

Si plata:
401 = 5311/5121

Nu consider ca este gresit nici daca adoptati varianta propusa la pct. 2 si in cazul in care chiriasul suporta fondul de rulment si cel de reparatii, insa va rog mult sa analizati prevederile din contractul de inchiriere (daca se stipuleaza ca se restituie chiriasului fondul de rulment achitat in cazul rezilierii contractului de inchiriere).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016