Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fondul de rulment: tot ce trebuie sa stii

13-Mar-2024
1282
Fondul de rulment: tot ce trebuie sa stii

Fondul de rulment nu ar trebui sa fie o expresie total necunoscuta pentru tine, mai ales daca detii un apartament sau stai in chirie. In acest articol vom vedea insa si ce este acest fond de rulment, conform legii, de cate ori trebuie platit, cum se calculeaza, dar si daca se poate restitui.

Ce este fondul de rulment

Asa cum am amintit si mai sus, locatarii unui bloc cu siguranta stiu ce este acest fond de rulment care nu de putine ori este adus in discutie la sedintele comune. El este o plata pe care o fac toti proprietarii pentru a achita mai multe servicii de tipul celor de internet, cablu, curent, intretinerea liftului, etc. Suma este depusa de toata lumea la Asociatia de Aproprietari a blocului.

Fondul de rulment este obligatoriu?

Fondul de rulment este, intr-adevar, obligatoriu de platit de proprietarii de apartamente. Iar conform legii, asa cum este stipulat in Legea 196/2018, fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, iar reintregirea acestuia se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.

El este mentionat pentru fiecare apartament in parte, intr-un registru special, trebuie sa fie raportat la nivelul celei mai mari intretineri din bloc si se stabileste doar de catre adunarea generala.

Fondul de rulment se restituie?

Fondul de rulment se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.

Cine si de cate ori se plateste fondul de rulment?

Obligatia de a plati o suma catre fondul de rulment al Asociatiei de Proprietari revine, conform legii, proprietarilor apartamentului. Iar fondul de rulment se plateste lunar, o data cu plata intretinerii. Mentionam insa ca este trecut pe o chitanta diferita, pentru a putea fi departajat de plata intretinerii.

Conform legii, ''Pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.

Calcul fond de rulment

Fondul de rulment este calculat in functie de urmatoarele:

  • natura serviciului facturat (cheltuielile cu intretinerea liftului, incalzire, gaze, electricitate, apa);
  • numarul de persoane inregistrate in Cartea de Imobil ca locuitori ai blocului sau apartamentului;
  • cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna (in functie de suprafata utila a apartamentului).

Fondul de rulment formula

Fondul de rulment are urmatoarea formula, pentru a calcula cota-parte pe fiecare apartament:

-se aduna suprafata utila a tuturor apartamentelor de pe scara si se imparte suprafata utila a unui apartament la acest total;

-procentul rezultat se inmulteste cu valoarea cheltuielilor repartizate.

Fondul de rulment - speta utila

In continuare va prezentam o speta utila cu privire la fondul de rulment, asa cum a fost explicata de specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro

Speta 1. Inregistrare cheltuieli cu intretinerea

Societatea detine un imobil (apartament) pentru care lunar primeste factura pentru cheltuielile de intretinere fara tva de la asociatia de proprietari in baza notei de plata atasata la aceasta. Avand in vedere ca in ultima factura apare pe nota de plata pozitie separata pentru fondul de rulment si fondul de reparatii cu suma mentionata pentru fiecare, cum inregistrez aceste fonduri? 

Fondul de rulment se poate introduce pe seama contului 2678, iar pe cel de reparatii sa il inregistram direct pe contul 611? Mentionez faptul ca societatea inchiriaza acest apartament cu tva, iar toate cheltuielile aferente utilitatilor se refactureaza chiriasului, insa la acest moment apartamentul este fara chiriasi fiind in curs de inchiriere.


Raspuns: 

Eu v-as sfatui sa procedati in felul urmator:

1. Daca fondul de rulment si cel de reparatii sunt refacturate catre chirias (conform contract de inchiriere semnat), atunci as inregistra factura de la asociatia de proprietari integral pe cheltuiala:
611 = 401

Si plata facturii/notei de plata:
401 = 5121/5311

Inteleg ca nu se aplica acest caz in situatia de fata (apartamentul nu este inchiriat momentan), insa am vrut sa va punctez in cazul in care veti avea nevoie de o parere pe viitor.

2. Daca fondul de rulment si cel de reparatii nu sunt refacturate catre chirias (sunt suportate de proprietar), atunci as inregistra in contul 2678 doar sumele pe care Asociatia de proprietari este obligata sa le restituie proprietarului in cazul vanzarii apartamentului.

Baza legala:
Art. 71 din Legea nr. 196/2017, cu modificarile si completarile ulterioare cuprinde prevederi referitoare la fondul de reparatii.

Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari.

Fondul de reparatii este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termica, cresterea calitatii ambiental-arhitecturale a constructiilor, precum si pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune.

Sumele incasate pentru constituirea fondului de reparatii se depun, in contul asociatiei de proprietari prevazut la art. 20 alin. (1).

Pentru incasarea fondului de reparatii, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.

Potrivit art. 72 din legea mentionata in scopul asigurarii sumelor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari este obligata sa stabileasca cuantumul si cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.

Fondul de rulment se stabileste astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice.

Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou-infiintate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociatii de proprietari echivalente ca marime.

Fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.

Pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.

Fondul de rulment incasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.

Avand in vedere ca cele doua fonduri au utilizare total diferita iar fondul de rulment reprezinta un fond asigurator pentru plata cheltuielilor curente care se restituie fiecarui proprietar la vanzarea apartamentului, consider ca acesta trebuie inregistrat in debitul contului 2678. Fondul de reparatii in schimb, nu se va restitui catre proprietarul apartamentului la transmiterea dreptului de proprietate, asadar consider ca acesta va trebui inregistrat in debitul contului 611.
% = 401 Total factura
2678 Fond de rulment
611 Fond de reparatii

Si plata:
401 = 5311/5121

Nu consider ca este gresit nici daca adoptati varianta propusa la pct. 2 si in cazul in care chiriasul suporta fondul de rulment si cel de reparatii, insa va rog mult sa analizati prevederile din contractul de inchiriere (daca se stipuleaza ca se restituie chiriasului fondul de rulment achitat in cazul rezilierii contractului de inchiriere).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Fondul de rulment: tot ce trebuie sa stii":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • Solutii fiscal-contabile pentru antreprenorii implicati in actvitati de transport si logistica

    • Azi, cand toata lumea cauta disperat solutii salvatoare, singura la care pot apela acum contabilii/antreprenorii furnizori de servicii de transport si logistica este cunoasterea atenta a legii in vigoare. Pentru ca da, legea iti ofera nenumarate sanse de redresare financiara. Afla acum care sunt si cum poti accesa aceste surse sigure de finantare! Concret: Solutiile optime pentru finantarea unui nou parc auto, acum in plina criza financiara Cum poti beneficia de scutirea de TVA daca...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016