
Raportul Special
realizat de specialisti
Fondul de rulment nu ar trebui sa fie o expresie total necunoscuta pentru tine, mai ales daca detii un apartament sau stai in chirie. In acest articol vom vedea insa si ce este acest fond de rulment, conform legii, de cate ori trebuie platit, cum se calculeaza, dar si daca se poate restitui.
Asa cum am amintit si mai sus, locatarii unui bloc cu siguranta stiu ce este acest fond de rulment care nu de putine ori este adus in discutie la sedintele comune. El este o plata pe care o fac toti proprietarii pentru a achita mai multe servicii de tipul celor de internet, cablu, curent, intretinerea liftului, etc. Suma este depusa de toata lumea la Asociatia de Aproprietari a blocului.
Fondul de rulment este, intr-adevar, obligatoriu de platit de proprietarii de apartamente. Iar conform legii, asa cum este stipulat in Legea 196/2018, fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, iar reintregirea acestuia se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.
El este mentionat pentru fiecare apartament in parte, intr-un registru special, trebuie sa fie raportat la nivelul celei mai mari intretineri din bloc si se stabileste doar de catre adunarea generala.
Fondul de rulment se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.
Obligatia de a plati o suma catre fondul de rulment al Asociatiei de Proprietari revine, conform legii, proprietarilor apartamentului. Iar fondul de rulment se plateste lunar, o data cu plata intretinerii. Mentionam insa ca este trecut pe o chitanta diferita, pentru a putea fi departajat de plata intretinerii.
Conform legii, ''Pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.
Fondul de rulment este calculat in functie de urmatoarele:
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2025
Fondul de rulment are urmatoarea formula, pentru a calcula cota-parte pe fiecare apartament:
-se aduna suprafata utila a tuturor apartamentelor de pe scara si se imparte suprafata utila a unui apartament la acest total;
-procentul rezultat se inmulteste cu valoarea cheltuielilor repartizate.
In continuare va prezentam o speta utila cu privire la fondul de rulment, asa cum a fost explicata de specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro
Societatea detine un imobil (apartament) pentru care lunar primeste factura pentru cheltuielile de intretinere fara tva de la asociatia de proprietari in baza notei de plata atasata la aceasta. Avand in vedere ca in ultima factura apare pe nota de plata pozitie separata pentru fondul de rulment si fondul de reparatii cu suma mentionata pentru fiecare, cum inregistrez aceste fonduri?
Fondul de rulment se poate introduce pe seama contului 2678, iar pe cel de reparatii sa il inregistram direct pe contul 611? Mentionez faptul ca societatea inchiriaza acest apartament cu tva, iar toate cheltuielile aferente utilitatilor se refactureaza chiriasului, insa la acest moment apartamentul este fara chiriasi fiind in curs de inchiriere.
Raspuns:
Eu v-as sfatui sa procedati in felul urmator:
1. Daca fondul de rulment si cel de reparatii sunt refacturate catre chirias (conform contract de inchiriere semnat), atunci as inregistra factura de la asociatia de proprietari integral pe cheltuiala:
611 = 401
Si plata facturii/notei de plata:
401 = 5121/5311
Inteleg ca nu se aplica acest caz in situatia de fata (apartamentul nu este inchiriat momentan), insa am vrut sa va punctez in cazul in care veti avea nevoie de o parere pe viitor.
2. Daca fondul de rulment si cel de reparatii nu sunt refacturate catre chirias (sunt suportate de proprietar), atunci as inregistra in contul 2678 doar sumele pe care Asociatia de proprietari este obligata sa le restituie proprietarului in cazul vanzarii apartamentului.
Baza legala:
Art. 71 din Legea nr. 196/2017, cu modificarile si completarile ulterioare cuprinde prevederi referitoare la fondul de reparatii.
Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari.
Fondul de reparatii este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termica, cresterea calitatii ambiental-arhitecturale a constructiilor, precum si pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune.
Sumele incasate pentru constituirea fondului de reparatii se depun, in contul asociatiei de proprietari prevazut la art. 20 alin. (1).
Pentru incasarea fondului de reparatii, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.
Potrivit art. 72 din legea mentionata in scopul asigurarii sumelor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari este obligata sa stabileasca cuantumul si cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.
Fondul de rulment se stabileste astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice.
Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou-infiintate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociatii de proprietari echivalente ca marime.
Fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.
Pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.
Fondul de rulment incasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.
Avand in vedere ca cele doua fonduri au utilizare total diferita iar fondul de rulment reprezinta un fond asigurator pentru plata cheltuielilor curente care se restituie fiecarui proprietar la vanzarea apartamentului, consider ca acesta trebuie inregistrat in debitul contului 2678. Fondul de reparatii in schimb, nu se va restitui catre proprietarul apartamentului la transmiterea dreptului de proprietate, asadar consider ca acesta va trebui inregistrat in debitul contului 611.
% = 401 Total factura
2678 Fond de rulment
611 Fond de reparatii
Si plata:
401 = 5311/5121
Nu consider ca este gresit nici daca adoptati varianta propusa la pct. 2 si in cazul in care chiriasul suporta fondul de rulment si cel de reparatii, insa va rog mult sa analizati prevederile din contractul de inchiriere (daca se stipuleaza ca se restituie chiriasului fondul de rulment achitat in cazul rezilierii contractului de inchiriere).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Legea Asociatiilor de Proprietari se MODIFICA! (proiect de Lege)Tine criza la distanta si aplica STRATEGII FINANCIARE eficiente, pentru stabilitatea firmei tale! Ghid practicNoutati Legislatie Fiscala 16 - 20 februarie 2009Studiu de caz: Deductibilitatea fiscala in cazul fondului de intretinere sau de rulmentPlanul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiUltimele articole
Ghid practic de Management financiar. Vei dobandi 5 competente noi!Cheltuieli puncte de lucru inchiriate. Cum stabilim ce cheltuieli sunt deductibile?Sfaturi de la experti
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA