Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

GDPR: Pastrarea datelor cu caracter personal

01-Oct-2018
745

Care sunt prevederile GDRP in legatura cu obligatia pastrarii datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice declarate in D205 pentru venituri din alte surse sau venituri din premii? In cele ce urmeaza, specialistii nostri vor vorbi despre acest aspect, aratand in ce situatii se completeaza Declaratia 205, cand trebuie depusa, cat timp si in ce scopuri pot fi pastrate datele cu caracter persoanl ale persoanelor fizice.

Raspunsul specialistului

Obligatia privind completarea Declaratiei 205 rezulta din aplicarea prevederilor art.132 alin. (2) din Codul fiscal si se aplica de catre platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice.

Declaratia 205 se completeaza si se depune de catre platitorii de venituri potrivit Codului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru urmatoarele tipuri de venituri:
a) venituri din dividende;
b) venituri din dobanzi;
c) venituri din lichidarea unei persoane juridice;
d) venituri din premii;


e) venituri din jocuri de noroc cu impunere finala;
f) venituri din alte surse;
g) venituri din pensii;
h) venituri realizate de persoanele fizice dintr-o asociere fara personalitate juridica constituita cu o persoana juridica, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unei activitati.

Declaratia 205 se completeaza potrivit OPANAF nr. 3695/2016 si OPANAF nr. 3726/2017 si se depune anual:
a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat;
b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior,acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa, in conditiile art. 105 si 170 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, situatie in care se va inscrie "X" in casuta prevazuta in acest scop.

In conformitate cu prevederile Regulamentului 679/2016, persoana care completeaza declaratia (de cele mai multe ori contabilul societatii) poate avea calitatea de operator de date cu caracter personal sau imputernicit al operatorului, conform pct. 7 al art. 4 care stabileste ca „operator” inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care, singur sau impreuna cu altele, stabileste scopurile si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal.

Notiunea de „date cu caracter personal” reprezinta orice informatii privind o persoana fizica identificata sau identificabila („persoana vizata”); o persoana fizica identificabila este o persoana care poate fi identificata, direct sau indirect, in special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un numar de identificare, date de localizare, un identificator online, sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identitatii sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale. In acelasi timp, notiunea de prelucrare a datelor. reprezinta orice operatiune sau set de operatiuni efectuate asupra datelor cu caracter personal sau asupra seturilor de date cu caracter personal, cu sau fara utilizarea de mijloace automatizate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, structurarea, stocarea, adaptarea sau modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, divulgarea prin transmitere, diseminarea sau punerea la dispozitie in orice alt mod, alinierea sau combinarea, restrictionarea, stergerea sau distrugerea.

Prevederile art. 30 din Regulamentul 679/2016 reglementeaza obligatia fiecarui operator si, dupa caz, a reprezentantului acestuia de a pastra o evidenta a activitatilor de prelucrare a datelor desfasurate sub responsabilitatea lor care contine identitatea persoanei care le prelucreaza, descrierea persoanelor vizate, transferuri de date catre terte persoane, state ori organizatii internationale, termenele-limita preconizate pentru stergerea diferitelor categorii de date, acolo unde este posibil, o descriere generala a masurilor tehnice si organizatorice de securitate. Aceasta evidenta este obligatorie pentru operatorii care au mai putin de 250 de angajati, cu exceptia cazului in care prelucrarea pe care o efectueaza este susceptibila sa genereze un risc pentru drepturile si libertatile persoanelor vizate, prelucrarea nu este ocazionala sau prelucrarea include categorii speciale de date cum sunt cele prevazute la art. 9 alin. (1), respectiv: care dezvaluie originea rasiala sau etnica, opiniile politice, confesiunea religioasa sau convingerile filozofice sau apartenenta la sindicate, dar si prelucrari de date genetice, de date biometrice pentru identificarea unica a unei persoane fizice, de date privind sanatatea sau de date privind viata sexuala sau orientarea sexuala ale unei persoane fizice.

Pentru identificarea masurilor necesare de intreprins pentru conformarea la Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/EC, in cazul in care datele privesc persoane fizice si fac obiectul prelucrarii conform definitiilor cuprinse la art. 4 din Regulament persoana juridica devine operator si este supusa obligatiei de respectare a unor principii referitoare la prelucrarea datelor enumerate la art. 5.

Asadar, societatea trebuie sa analizeze modul in care se pun in aplicare aceste principii referitoare la colectarea legala, scopul colectarii sa fie unul determinat si legitim, datele sa fie corecte, ca se asigura identificarea persoanelor pe o perioada strict necesara asigurarii scopului pentru care au fost colectate si nu in ultimul rand ca sunt prelucrate intr-un mod care asigura securitatea adecvata a datelor cu caracter personal, inclusiv protectia impotriva prelucrarii neautorizate sau ilegale si impotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorarii accidentale, prin luarea de masuri tehnice sau organizatorice corespunzatoare.

Este deosebit de important sa poate fi probata respectarea acestor principii deoarece alin. (2) al art. 5 din Regulament subliniaza nu numai responsabilitatea operatorului pentru respectarea acestora ci si capacitatea de a demonstra aceasta respectare.

O serie de informatii cum sunt cele privind numele si adresa persoanei sunt necesare in temeiul dispozitiilor Codului fiscal referitoare la intocmirea facturii/declaratiilor fiscale, astfel ca pentru obtinerea acestora nu este necesar consimtamantul persoanei fizice vizate, iar operatorul are obligatii generale de natura celor mentionate mai sus. In schimb, informatiile de identificare cum sunt cele cuprinse in codul numeric personal si celelate informatii care decurg din copia actului de identitate, facand parte din sfera categoriilor speciale de date cu caracter personal astfel cum sunt prevazute la art. 9 alin. (1) din Regulament nu vor putea fi prelucrate decat in conditiile obtinerii consimtamantului persoanei vizate si doar in masura in care se poate justifica necesitatea prelucrarii unor astfel de date.

Astfel, completarea CNP/NIF in Declaratia 205 este obligatorie in situatia in care persoana impozabila il colecteaza de la persoana fizica din facturi, contracte (de prestari servicii, de furnizare utilitati, vanzari de bunuri mobile si imobile etc.); in lipsa acestuia, se vor declara numele, prenumele si adresa persoanei fizice. La adresa se vor completa informatiile, in urmatoarea ordine: datele din actul de identitate al persoanei fizice colectate de persoana impozabila sau, in lipsa acestuia, o alta adresa comunicata de beneficiar. In concluzie, necolectarea CNP de la persoana fizica va determina necompletarea campului corespunzator ci doar a aceluia privind numele si adresa persoanei. Nici consultarea actului de identitate pentru consemnarea adresei nu este obligatorie ci se va consemna adresa pusa la dispozitie de persoana fizica in calitate de beneficiar.

Potrivit Regulamentului, termenul de pastrare a datele cu caracter personal va fi direct proportional cu perioada strict necesara indeplinirii scopurilor pentru care datele respective au fost colectate si sunt prelucrate. Regulamentul nu stabileste perioada standard de stocare a datelor cu caracter personal si nici reguli detaliate care sa ajute operatorii ori persoanele imputernicite sa stabileasca aceasta perioada. 

Revine asadar operatorilor sarcina sa stabileasca perioadele de retinere a datelor cu caracter personal prelucrate. Stabilirea perioadei de stocare a datelor trebuie sa asigure un just echilibru intre nevoia operatorului de a retine datele cu caracter personal pe de o parte si drepturile si interesele legitime ale persoanelor vizate pe de alta parte. 

Stergerea datelor prea devreme, in contextul in care operatorul ar putea avea (inca) nevoie sa le prelucreze, l-ar putea pune pe acesta intr-o situatie dificila. Totodata, stocarea datelor personale pentru mai mult timp decat este necesar risca sa incalce principiile prelucrarii datelor cu caracter personal, astfel cum acestea sunt prevazute in Regulament. 

Pentru a se asigura de faptul ca datele cu caracter personal nu vor fi pastrate mai mult timp decat ar fi necesar si legal conform scopului pentru care au fost colectate si temeiurilor prelucrarii, este recomandat ca operatorul sa stabileasca pentru fiecare categorie de date prelucrate termene de pastrare, de revizuire si de stergere.

De asemenea, persoana ale carei date personale sunt prelucrate are dreptul de “a fi uitata’’. In situatia in care pastrarea datelor sale incalca legislatia sub incidenta caruia operatorul intra, iar acesta nu va avea un temei pentru continuarea pastrarii datelor, va trebui sa actioneze in sensul stergerii din baza sa de date a informatiilor ce privesc repectiva persoana (ex. angajatorul anterior).

Astfel, organizatia va putea pastra datele cu caracter personal doar in scopurile pentru care acestea au fost colectate pentru o perioda care sa nu exceada indeplinirea acestora.
In concluzie, in situatia descrisa, parerea mea este ca CNP-urile si datele personale ale celor evidentiati in Declaratia 205 pot sa fie sterse dupa depunerea declaratiei.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "GDPR: Pastrarea datelor cu caracter personal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul de Finante: Din 2019, firmele vor fi impartite in trei categorii
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca in Parlament se discuta posibilitatea ca, incepand din 2019, firmele sa fie impartite in 3 categorii: A, B si C. Prezent la cea de-a treia editie a “Forumului Capitalului Romanesc”, ministrul Finantelor a mai anuntat ca, deocamdata, se cauta un temei legal, pentru a imparti firmele in trei categorii, A, B si C”, masura urmand sa fie adoptata pana la finalul acestui an, pentru ca incepand de anul viitor sa...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica privind incasarea dividendelor in 2018. Bonificatie plata pana la data de 15 decembrie
    • O persoana fizica transmite online, in 2018, Declaratia Unica pentru dividendele incasate in 2018. Suma incasata este singurul venit din cele enumerate in declaratie si depaseste plafonul de 12 salarii minime. In aceasta situatie, este clar ca se datoreaza CASS. Intrebarea cititorului nostru este urmatoarea: Daca se decide virarea anticipata a acestei sume pana la 15.12.18, se poate vira cu 10% mai putin? Raspunsul specialistului Art. 174 din Codul fiscal stabileste dupa cum urmeaza: "(3)...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • Deputatii au decis: Cota REDUSA DE TVA se va aplica si altor activitati turistice
    • Deputatii au votat, miercuri, intr-o majoritate cavarsitoare (de peste 99%), suplimentarea activitatilor turistice pentru care se aplica reducerea cotei TVA la 5%. Asadar, legea adoptata in Guvern prevede aplicarea cotei reduse de TVA si pentru transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste, telecabine sau teleski in scop turistic sau de agrement. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputatilor cu 199 de voturi ”pentru” si doua...» citeste mai departe aici

  • Procedura de angajare a unui cetatean strain
    • In cele ce urmeaza, unul dintre specialistii nostri va explica, in amanunt, care este procedura de angajare a unui cetatean strain, ce documente sunt necesare, dar si de ce acte are nevoie angajatul. Raspunsul specialistului Procedura de angajare a unui cetatean strain este reglementata de Ordonanta 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Pentru angajarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Punctul de pensie ar putea fi majorat prin Ordonanta de Urgenta
    • Majorarea punctului de pensie ar putea fi facuta prin Ordonanta de Urgenta, a anuntat ministrul Muncii, Marius Budai, precizand, totusi, ca decizia se va lua abia dupa consultari cu Ministerul Justitiei. "Vom regla prin Ordonanta de Urgenta daca va fi nevoie. Nu Legea pensiilor, ci anumite reglaje. Daca vor trebui facute, le vom regla prin Ordonanta de Urgenta... Majorarea punctului de pensie poate trece prin orice reglementare legala: fie ordonanta, fie lege, fie hotarare de guvern. Vom vedea,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016