Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvenul introduce ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. Ce trebuie sa stie firmele

05-Sep-2023
2128
Guvenul introduce ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. Ce trebuie sa stie firmele

Conform noului document cu masuri fiscale, la care a avut acces site-ul G4Media.ro, Guvernul pastreaza ajustorul fiscal pentru impoziul pe profit. Ce este acesta, dar si cum se calculeaza, vedeti in randurile care urmeaza.

Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit

(1) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, stabilit potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor.

In cazul in care contribuabilii inregistreaza pierdere fiscala se aplica urmatoarele reguli:

a) contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. b); in cazul in care nu se inregistreaza cheltuieli de natura celor prevazute la alin. (2) lit. b), ajustorul este zero;

b) contribuabilii care inregistreaza profit impozabil cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperarii pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, inregistreaza pierdere fiscala, sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. a).

(2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) contribuabilii care desfasoara activitate in domeniul financiar-bancar si de asigurari-reasigurari datoreaza suplimentar pe langa impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, nivelul ajustorului fiscal ca indicator de disciplina fiscala care are drept scop instituirea unui nivel minim de impozit pe profit datorat, determinat astfel:

AFIP = 16%*[(5% *(VT – Vs) + Sch]

(3) Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit este un indicator de disciplina fiscala care are drept scop instituirea unui nivel minim de impozit pe profit datorat de contribuabili si se determina astfel:

a) Pentru contribuabilii, altii decat cei de la lit. b):
AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) + Sch]
b) Pentru contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul si oricare dintre urmatoarele cheltuieli referitoare la dobanzi definite potrivit art. 7 pct. 12, consultanta, management, la redeventele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare- dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii:

AFIP = 16%*Sch

Cheltuielile respective se determina cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat si pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

(4) Pentru aplicarea alin.(2) si alin.(3), lit. a) si b), indicatorii au urmatoarea semnificatie:

AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

VT = veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, sunt:

- veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
- veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
- veniturile din productia de imobilizari corporale s?i necorporale;
- veniturile din subventii;
- veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

Sch = suma cheltuielilor referitoare la dobanzi definite potrivit art. 7 pct. 12, consultanta, management, drepturi de proprietate intelectuala, inclusiv cu redevente definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare-dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii; suma acestor cheltuieli se calculeaza de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat si pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

(5) In sensul prezentului articol, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit potrivit art. 22 si a impozitului pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, din care se scade reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, precum si alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, dupa caz.

(6) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea ajustorului fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si dupa caz la alin. (3) lit. a), cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual, potrivit alin. (1), (2) si (3), sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.

Comparatia se efectueaza astfel:

a) pentru trimestrul I, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si respectiv alin. (3) lit. a), se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru;

b) pentru trimestrul II, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si respectiv alin. (3) lit. a), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I si II;

c) pentru trimestrul III, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) si respectiv alin. (3) lit. a), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I, II si III.

(7) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica pentru determinarea impozitului pe profit anual.

(8) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1) - (6) se aplica in mod corespunzator de catre persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:

a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual, dupa caz, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile;

b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile;

c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit alin. (2) sau (3) dupa caz, si il comunica persoanei juridice responsabile;

d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv suma platilor anticipate, dupa caz, cu suma ajustoarelor fiscale transmise de membrii grupului fiscal, urmand sa aplice prevederile alin. (1) coroborate cu alin. (2) - (5).”

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici

    • ANAF informeaza ca din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici. Noul regim special pentru intreprinderile mici (SME-SS) se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite intr-un stat membru sa aplice regimul special pentru IM nu numai in statul membru de stabilire, ci si in orice alt stat membru care aplica un regim de scutire pentru IM, in anumite conditii. Conform Directivei 2020/285, incepand cu ianuarie 2025 statele...» citeste mai departe aici

  • Ghid ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVA

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura privind Decontul precompletat e-TVA destinat persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Sunt informatii utile persoanelor care vor sa utilizeze sistemul e-TVA din SPV. Implementare sistem RO e-TVA Reamintim ca sistemul e-TVA a fost implementat prin OUG 116/2023 si OUG 70/2024. Iar prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3775/2024 a fost aprobat modelul si continutul formularului Decont precompletat RO...» citeste mai departe aici

  • Proiect OUG: Cum va solutiona Min. Justitiei problemele platformei online ONRC

    • Noua platforma online ONRC da multe batai de cap contribuabililor, avocatilor si juristilor care se ocupa in mod direct de infiintarea firmelor, inregistrarea sediilor noi, depunerea documentelor la Registrul Comertului, etc. Aceasta platforma functioneaza greoi, mai ales daca ai nevoie de mai multe inregistrari, sau in anumite cazuri se blocheaza, etc. In acest context, Min. Justitiei a pus in dezbatere publica un nou Proiect de OUG prin care vine cu cateva solutii. Este vorba despre Proiectul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016