Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Ordonanta de Urgenta propusa de Guvern, prevede modificari majore ale legii insolventei, astfel incat posibilitatea firmelor de a scapa de datoriile catre creditori, mai ales de creantele catre Fisc, este mult limitata.
OUG are in vedere necesitatea de a eficientiza recuperarea creantelor bugetare aflate in cadrul procedurilor de insolventa. In OUG se arata ca “este necesar ca procedura insolventei sa nu mai poata afecta mediul concurential prin folosirea acesteia in mod abuziv, prin aceea ca unii debitori isi protejeaza astfel creantele; Trebuie combatuta tendinta unor contribuabili de a utiliza mecanismele reglementate de legea insolventei cu scopul de a se sustrage de la plata sumelor datorate bugetului general consolidat, prin organizarea sistematica a propriei insolvente”, precizandu-se ca se are in vedere “necesitatea asigurarii unor proceduri de prevenire a insolventei si de insolventa orientate catre societatile aflate in mod real in dificultate”.
Dintre principalele modificari aduse legii insolventei, una dintre cele mai importante este impunerea unui prag maxim de 50% al creantelor bugetare in total creante la data deschiderii procedurii, daca cererea este formulata chiar de debitor.
Principalele modificari si completari aduse prin OUG Art. I al Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 466, din 25 iunie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt urmatoarele:
La articolul 5, alineatul (1), punctele 66 si 72 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“ (1) 66. supravegherea exercitata de administratorul judiciar, in conditiile in care nu s-a ridicat dreptul de administrare al debitorului, consta in analiza permanenta a activitatii acestuia, avizarea prealabila atat a masurilor care implica patrimonial debitorul, cat si a celor menite sa conduca la restructurarea/reorganizarea acesteia si urmarirea operatiunilor efectuate in baza avizului prealabil. Avizarea se efectueaza avand la baza o raportare intocmita de catre administratorul special, care mentioneaza si faptul ca au fost verificate si ca sunt indeplinite conditiile privind realitatea si oportunitatea operatiunilor juridice supuse avizarii. Supravegherea operatiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului se face prin avizul prealabil acordat cel putin cu privire la urmatoarele operatiuni:
a) platile, atat prin contul bancar, cat si prin casierie; aceasta se poate realiza fie prin avizarea fiecarei plati, fie prin instructiuni generale cu privire la efectuarea platilor;
b) incheierea contractelor in perioada de observatie si in perioada de reorganizare;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
72. valoarea-prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa. Valoarea-prag este de 40.000 lei atat pentru creditori, inclusiv pentru cererile formulate de lichidatorul numit in procedura de lichidare prevazuta de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru creante de alta natura decat cele salariale, iar pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat. Cand cererea de deschidere a procedurii de insolventa este introdusa de debitor, valoarea-prag este de 40.000 lei iar cuantumul creantelor bugetare este mai mic de 50% din totalul creantelor debitorului.”
(…)
La articolul 48, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul 51 , cu urmatorul cuprins:
"(51 ) Creditorul care are si calitatea de administrator special nu va putea vota cu privire la deciziile referitoare la activitatea curenta a debitorului, in caz contrar hotararea putand fi anulata de judecatorul-sindic."
(…)
La articolul 59, alineatul (1), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(1) Administratorul judiciar va depune lunar un raport cuprinzand descrierea modului in care si-a indeplinit atributiile, inclusiv cele legate de urmarirea operatiunilor efectuate in baza avizului prealabil, justificarea cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente in averea debitorului, precum si, daca este cazul, stadiul efectuarii inventarierii. in raport se va mentiona conduita debitorului in raport cu organul fiscal central sau local, cu indicarea aspectelor relevante ce rezulta din respectarea obligatiilor fiscale, inclusiv cele referitoare la autorizari sau autorizatii necesare desfasurarii activitatii, a eventualelor acte de control incheiate de organe de control, si onorariul incasat al administratorului judiciar, cu precizarea modalitatii de calcul al acestuia.”
(…)
La articolul 75, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(3) - Nu sunt supuse suspendarii prevazute la alin. (1) actiunile judiciare pentru determinarea existentei si/sau cuantumului unor creante asupra debitorului, nascute dupa data deschiderii procedurii. (…) (4)- Titularul unei creante curente, certe, lichide si exigibile ce a fost recunoscuta de catre administratorul judiciar sau de catre judecatorul-sindic potrivit alin. (3) si al carei cuantum depaseste valoarea-prag poate solicita pe parcursul duratei perioadei de observatie deschiderea procedurii de faliment al debitorului daca aceste creante nu sunt achitate in termen de 60 de zile de la data luarii masurii de catre administratorul judiciar sau a hotararii instantei de judecata. in masura in care administratorul judiciar omite sa se pronunte asupra cererii de plata depusa de un creditor in termenul prevazut la alineatul (3), se poate solicita deschiderea procedurii de faliment de catre creditorul in cauza.. Prevederile art. 143 alin. (2), (3) si (4) se vor aplica in mod corespunzator.”
(…)
Dupa alineatul (5) al articolului 133 se introduc cinci noi alineate, alineatele (51 ), (52 ), (53 ), (54 ) si (55 ), cu urmatorul cuprins:
“(51 ) Administratorul judiciar, poate prevedea in cuprinsul planului de reorganizare, posibilitatea reducerii creantelor bugetare negarantate pana la maxim 50% din valoare, situatie in care acesta va fundamenta in cuprinsul planului stabilirea procentului de reducere a acestor creante, pe baza urmatoarelor criterii:
a) sa rezulte faptul ca aceasta masura reprezinta modalitatea optima de recuperare a creantei bugetare negarantate, fata de situatia intrarii debitorului in faliment;
b) sa rezulte faptul ca debitoarea detine un fond de comert care sa ii permita continuarea activitatii;
c) sa rezulte faptul ca aceasta este singura masura care poate conduce la viabilizarea societatii debitoare;
d) sa rezulte un nivel de cel putin 50% al obligatiilor fiscale curente datorate pe perioada executarii planului de reorganizare, fata de nivelul mediu anual al acestora inaintea intrarii in insolventa;
e) societatea debitoare trebuie sa desfasoare o activitate de interes public;
f) societatea debitoare trebuie sa desfasoare o activitate strategica intr-o anumita ramura economica.
(52 ) in cazul in care administratorul judiciar propune in planul de reorganizare masura reducerii creantelor bugetare negarantate, creditorul bugetar aproba un astfel de plan in situatia in care sunt indeplinite cel putin 3 criterii, dintre care, in mod obligatoriu, sunt indeplinite cumulativ cele mentionate la lit. a) si b). Creditorul bugetar poate apela la serviciile unui evaluator independent pentru realizarea unui raport de evaluare asupra criteriilor apreciate de administratorul judiciar ca fiind adecvate situatiei debitorului, pe baza caruia sa-si exercite votul asupra planului de reorganizare.
(53 ) Data stingerii creantelor bugetare este data realizarii conversiei.
(54 ) Institutia publica ce exercita calitatea de actionar in numele statului la data efectuarii conversiei exercita drepturile si obligatiile statului roman in calitate de actionar pentru actiunile emise in favoarea statului de operatorii economici si inregistreaza in evidentele contabile aceste actiuni.
(55 ) in cazul in care statul nu detine actiuni la respectivul operator economic, pentru actiunile emise urmare conversiei, drepturile si obligatiile statului roman precum si inregistrarea in evidentele contabile a respectivelor actiuni se realizeaza de Autoritatea de Administrare a Activelor Statului.”
(…)
La articolul 169, alineatele (2) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(2) - Administratorul judiciar ori, dupa caz, lichidatorul judiciar, ori de cate ori identifica persoanele culpabile de starea de insolventa a debitorului, va promova actiunea in antrenarea raspunderii patrimoniale. Daca administratorul judiciar ori, dupa caz, lichidatorul judiciar nu a indicat persoanle culpabile de starea de insolventa a debitorului aceasta poate fi introdusa de presedintele comitetului creditorilor in umra hotararii adunarii creditorilor ori, daca nu s-a constituit comitetul creditorilor, de un creditor desemnat de adunarea creditorilor.
De asemenea, poate introduce aceasta actiune, in aceleasi conditii, creditorul care detine mai mult de 30% din valoarea creantelor inscrise la masa credala. (7) in cazul in care s-a pronuntat o hotarare de respingere a actiunii introduse potrivit alin. (1) sau, dupa caz, alin. (2), administratorul judiciar/lichidatorul judiciar care nu intentioneaza sa formuleze apel impotriva acesteia va notifica in acest sens comitetul creditorilor sau, in cazul in care nu a fost desemnat un comitet al creditorilor, adunarea creditorilor. impotriva acestei hotarari, calea de atac poate fi exercitata direct de presedintele comitetului creditorilor, iar in lipsa constituirii unui comitet, de catre orice creditor interesat care detine mai mult de 30% din valoarea creantelor inscrise la masa credala.”
Articolul 170 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“170 - Actiunea prevazuta la art. 169 se prescrie in termen de 3 ani. Prescriptia incepe sa curga de la data la care a fost cunoscuta sau trebuia cunoscuta persoana care a contribuit la aparitia starii de insolventa.”
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Ministrul Maria Grapini vrea sa modifice Legea insolventeiScad veniturile din impozitul pe profit. Companiile declara fraudulos insolventaPierderi din creante si debitori diversiMFP a publicat Proiectul de modificare a legii insolventei. Schimbari de ultima oraSfaturi de la experti
Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024
Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila
Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august
Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024
Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an
RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA