Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Guvernul schimba regulile insolventii. Firmele nu mai pot scapa asa usor de datoriile catre Fisc

13-Sep-2018
2636

Ordonanta de Urgenta propusa de Guvern, prevede modificari majore ale legii insolventei, astfel incat posibilitatea firmelor de a scapa de datoriile catre creditori, mai ales de creantele catre Fisc, este mult limitata.

OUG are in vedere necesitatea de a eficientiza recuperarea creantelor bugetare aflate in cadrul procedurilor de insolventa. In OUG se arata ca “este necesar ca procedura insolventei sa nu mai poata afecta mediul concurential prin folosirea acesteia in mod abuziv, prin aceea ca unii debitori isi protejeaza astfel creantele; Trebuie combatuta tendinta unor contribuabili de a utiliza mecanismele reglementate de legea insolventei cu scopul de a se sustrage de la plata sumelor datorate bugetului general consolidat, prin organizarea sistematica a propriei insolvente”, precizandu-se ca se are in vedere “necesitatea asigurarii unor proceduri de prevenire a insolventei si de insolventa orientate catre societatile aflate in mod real in dificultate”.

Dintre principalele modificari aduse legii insolventei, una dintre cele mai importante este impunerea unui prag maxim de 50% al creantelor bugetare in total creante la data deschiderii procedurii, daca cererea este formulata chiar de debitor.

Principalele modificari si completari aduse prin OUG Art. I al Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 466, din 25 iunie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt urmatoarele:

La articolul 5, alineatul (1), punctele 66 si 72 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

“ (1) 66. supravegherea exercitata de administratorul judiciar, in conditiile in care nu s-a ridicat dreptul de administrare al debitorului, consta in analiza permanenta a activitatii acestuia, avizarea prealabila atat a masurilor care implica patrimonial debitorul, cat si a celor menite sa conduca la restructurarea/reorganizarea acesteia si urmarirea operatiunilor efectuate in baza avizului prealabil. Avizarea se efectueaza avand la baza o raportare intocmita de catre administratorul special, care mentioneaza si faptul ca au fost verificate si ca sunt indeplinite conditiile privind realitatea si oportunitatea operatiunilor juridice supuse avizarii. Supravegherea operatiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului se face prin avizul prealabil acordat cel putin cu privire la urmatoarele operatiuni: 
a) platile, atat prin contul bancar, cat si prin casierie; aceasta se poate realiza fie prin avizarea fiecarei plati, fie prin instructiuni generale cu privire la efectuarea platilor; 


b) incheierea contractelor in perioada de observatie si in perioada de reorganizare; 
c) operatiunile juridice in litigiile in care este implicat debitorul, avizarea masurilor propuse privind recuperarea creantelor;
d) operatiunile care implica diminuarea patrimoniului, precum casari, reevaluari etc.;
e) tranzactiile propuse de catre debitor; 
f) situatiile financiare si raportul de activitate atasat acestora; 
g) masurile de restructurare sau modificarile contractului colectiv de munca; 
h) mandatele pentru adunarile si comitetele creditorilor ale societatilor aflate in insolventa la care societatea debitoare detine calitatea de creditor, precum si in adunarile generale ale actionarilor la societatile la care debitorul detine participatii; 
i) instrainarea de active imobilizate din patrimoniul societatii la care debitorul detine participatii sau grevarea de sarcini ale acestora, este necesara, pe langa avizul administratorului judiciar, si parcurgerea procedurii prevazute de art. 87 alin. (2) si (3);”

72. valoarea-prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa. Valoarea-prag este de 40.000 lei atat pentru creditori, inclusiv pentru cererile formulate de lichidatorul numit in procedura de lichidare prevazuta de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru creante de alta natura decat cele salariale, iar pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat. Cand cererea de deschidere a procedurii de insolventa este introdusa de debitor, valoarea-prag este de 40.000 lei iar cuantumul creantelor bugetare este mai mic de 50% din totalul creantelor debitorului.” 

(…)

La articolul 48, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul 51 , cu urmatorul cuprins: 

"(51 ) Creditorul care are si calitatea de administrator special nu va putea vota cu privire la deciziile referitoare la activitatea curenta a debitorului, in caz contrar hotararea putand fi anulata de judecatorul-sindic."

(…)

La articolul 59, alineatul (1), se modifica si va avea urmatorul cuprins: 

“(1) Administratorul judiciar va depune lunar un raport cuprinzand descrierea modului in care si-a indeplinit atributiile, inclusiv cele legate de urmarirea operatiunilor efectuate in baza avizului prealabil, justificarea cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente in averea debitorului, precum si, daca este cazul, stadiul efectuarii inventarierii. in raport se va mentiona conduita debitorului in raport cu organul fiscal central sau local, cu indicarea aspectelor relevante ce rezulta din respectarea obligatiilor fiscale, inclusiv cele referitoare la autorizari sau autorizatii necesare desfasurarii activitatii, a eventualelor acte de control incheiate de organe de control, si onorariul incasat al administratorului judiciar, cu precizarea modalitatii de calcul al acestuia.”
(…)

La articolul 75, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

“(3) - Nu sunt supuse suspendarii prevazute la alin. (1) actiunile judiciare pentru determinarea existentei si/sau cuantumului unor creante asupra debitorului, nascute dupa data deschiderii procedurii. (…) (4)- Titularul unei creante curente, certe, lichide si exigibile ce a fost recunoscuta de catre administratorul judiciar sau de catre judecatorul-sindic potrivit alin. (3) si al carei cuantum depaseste valoarea-prag poate solicita pe parcursul duratei perioadei de observatie deschiderea procedurii de faliment al debitorului daca aceste creante nu sunt achitate in termen de 60 de zile de la data luarii masurii de catre administratorul judiciar sau a hotararii instantei de judecata. in masura in care administratorul judiciar omite sa se pronunte asupra cererii de plata depusa de un creditor in termenul prevazut la alineatul (3), se poate solicita deschiderea procedurii de faliment de catre creditorul in cauza.. Prevederile art. 143 alin. (2), (3) si (4) se vor aplica in mod corespunzator.”

(…)

Dupa alineatul (5) al articolului 133 se introduc cinci noi alineate, alineatele (51 ), (52 ), (53 ), (54 ) si (55 ), cu urmatorul cuprins: 

“(51 ) Administratorul judiciar, poate prevedea in cuprinsul planului de reorganizare, posibilitatea reducerii creantelor bugetare negarantate pana la maxim 50% din valoare, situatie in care acesta va fundamenta in cuprinsul planului stabilirea procentului de reducere a acestor creante, pe baza urmatoarelor criterii: 
a) sa rezulte faptul ca aceasta masura reprezinta modalitatea optima de recuperare a creantei bugetare negarantate, fata de situatia intrarii debitorului in faliment; 
b) sa rezulte faptul ca debitoarea detine un fond de comert care sa ii permita continuarea activitatii; 
c) sa rezulte faptul ca aceasta este singura masura care poate conduce la viabilizarea societatii debitoare;
d) sa rezulte un nivel de cel putin 50% al obligatiilor fiscale curente datorate pe perioada executarii planului de reorganizare, fata de nivelul mediu anual al acestora inaintea intrarii in insolventa;
e) societatea debitoare trebuie sa desfasoare o activitate de interes public; 
f) societatea debitoare trebuie sa desfasoare o activitate strategica intr-o anumita ramura economica. 
(52 ) in cazul in care administratorul judiciar propune in planul de reorganizare masura reducerii creantelor bugetare negarantate, creditorul bugetar aproba un astfel de plan in situatia in care sunt indeplinite cel putin 3 criterii, dintre care, in mod obligatoriu, sunt indeplinite cumulativ cele mentionate la lit. a) si b). Creditorul bugetar poate apela la serviciile unui evaluator independent pentru realizarea unui raport de evaluare asupra criteriilor apreciate de administratorul judiciar ca fiind adecvate situatiei debitorului, pe baza caruia sa-si exercite votul asupra planului de reorganizare. 
(53 ) Data stingerii creantelor bugetare este data realizarii conversiei. 
(54 ) Institutia publica ce exercita calitatea de actionar in numele statului la data efectuarii conversiei exercita drepturile si obligatiile statului roman in calitate de actionar pentru actiunile emise in favoarea statului de operatorii economici si inregistreaza in evidentele contabile aceste actiuni. 
(55 ) in cazul in care statul nu detine actiuni la respectivul operator economic, pentru actiunile emise urmare conversiei, drepturile si obligatiile statului roman precum si inregistrarea in evidentele contabile a respectivelor actiuni se realizeaza de Autoritatea de Administrare a Activelor Statului.”
(…)

La articolul 169, alineatele (2) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

“(2) - Administratorul judiciar ori, dupa caz, lichidatorul judiciar, ori de cate ori identifica persoanele culpabile de starea de insolventa a debitorului, va promova actiunea in antrenarea raspunderii patrimoniale. Daca administratorul judiciar ori, dupa caz, lichidatorul judiciar nu a indicat persoanle culpabile de starea de insolventa a debitorului aceasta poate fi introdusa de presedintele comitetului creditorilor in umra hotararii adunarii creditorilor ori, daca nu s-a constituit comitetul creditorilor, de un creditor desemnat de adunarea creditorilor. 

De asemenea, poate introduce aceasta actiune, in aceleasi conditii, creditorul care detine mai mult de 30% din valoarea creantelor inscrise la masa credala. (7) in cazul in care s-a pronuntat o hotarare de respingere a actiunii introduse potrivit alin. (1) sau, dupa caz, alin. (2), administratorul judiciar/lichidatorul judiciar care nu intentioneaza sa formuleze apel impotriva acesteia va notifica in acest sens comitetul creditorilor sau, in cazul in care nu a fost desemnat un comitet al creditorilor, adunarea creditorilor. impotriva acestei hotarari, calea de atac poate fi exercitata direct de presedintele comitetului creditorilor, iar in lipsa constituirii unui comitet, de catre orice creditor interesat care detine mai mult de 30% din valoarea creantelor inscrise la masa credala.” 

Articolul 170 se modifica si va avea urmatorul cuprins: 

“170 - Actiunea prevazuta la art. 169 se prescrie in termen de 3 ani. Prescriptia incepe sa curga de la data la care a fost cunoscuta sau trebuia cunoscuta persoana care a contribuit la aparitia starii de insolventa.” 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Guvernul schimba regulile insolventii. Firmele nu mai pot scapa asa usor de datoriile catre Fisc":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Corectia unui bon fiscal emis eronat. Evidentierea in formularul A4200
    • Inregistrarea unor bonuri fiscale eronate nu este o greseala intalnita ocazional, majoritatea contribuabililor fiind pusi macar o data in aceasta situatie. Totusi, cum se face corectia unui bon fiscal in cazul in care se introduce in mod eronat o alta suma pe casa de marcat si se valideaza bonul fiscal gresit? Cum se face evidentierea bonului fiscal eronat in formularul A4200? Raspunsul specialistului Situatia descrisa poate fi solutionata cu respectarea prevederilor Normelor metodologice date...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale. Bonurile castigatoare au valoarea de 504 lei
    • Loteria bonurilor fiscale a continuat duminica, 18 noiembrie, cu o noua extragere, castigatoare fiind desemnate bonurile fiscale emise in data de 29 octombrie 2018, cu o valoare de 504 lei. Extragerea bonurilor fiscale castigatoare emise intre 1 si 31 octombrie 2018 a fost programata duminica, 18 noiembrie 2018, fondul de premiere fiind de 1 milion de lei. Din aceasta suma vor fi acordate cel mult 100 de premii. Daca numarul celor care detin un bon fiscal castigator si depun cereri de...» citeste mai departe aici

  • Proiect pentru modificarea Formularului 101, Declaratie privind impozitul pe venit
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat marti, 20 noiembrie, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Vezi AICI Formularul 101, Declaratie privind impozitul pe profit, asa cum este stabilit in Anexa proiectului de ordin. ART. I - Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • Contul unic: Metodologia de stingere a obligatiilor fiscale, MODIFICATA DE ANAF!
    • Pe site-ul Agentiei Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a fost publicat, luni, 20 noiembrie 2018, un Proiectul de ordin pentru modificarea pct.34 din Metodologia de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 1613/2018. La punctul 34, capitolul V al anexei la ordinului presedintelui ANAF nr. 1613/2018, “s-a prevazut ca, in situatia in care contribuabilul face o plata eronata in...» citeste mai departe aici

  • Suspendarea activitatii: Cum se obtine regimul de declarare derogatoriu?
    • Suspendarea activitatii la Registrul Comertului nu determina automat suspendarea obligatiilor declarative ale societatii. Astfel, pe perioada in care se afla in inactivitate temporara entitatile au obligatia sa depuna declaratiile fiscale conform vectorului fiscal. Pentru obligatiile declarative inscrise in vectorul fiscal declaratiile se depun, chiar daca nu exista sume de declarat, pe zero, cu exceptia situatiei in care societatea solicita si i se aproba un regimul de declarare derogatoriu...» citeste mai departe aici

  • Transfer de active. Prevederile Codului Fiscal in aceasta situatie
    • Pentru ca subiectul transferului de active este unul de interes pentru cititorii Fiscalitatea.ro, astazi, unul dintre specialistii nostri va face o analiza la obiect pornind de la situatia unei firme platitoare de TVA cu asociat unic care vrea sa faca transferul de activitate la o firma platitoare de TVA. Se pot aplica in aceasta situatie prevederile art.127 alin. (7) din Codul fiscal, daca firma primitoare vrea sa-si continue activitatea, iar firma cedenta va fi lichidata? Cum se face...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016