Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impartire profituri intragrup. Aspecte fiscale si documente justificative

04-Apr-2019
3741

O companie doreste sa implementeze un sistem de impartire a profitului operational realizat (gross profit), in mod egal, in proportie de 50:50, intre toate entitatile operationale ale grupului, fiind deci o operatiune inter-grup, dorindu-se astfel o abordare coerenta si egal stimulata la nivel de grup. Acest lucru se datoreaza faptului ca expeditorii de marfuri (este vorba de o companie de transport) actioneaza ca si coordonatori ai transportului de marfuri de la locul de origine pana la locul de destinatie. In indeplinirea acestei functii, acestia reunesc diferiti furnizori de servicii terte (cum ar fi linii aeriene, linii de transport maritim, transportatori) pe o platforma comuna pentru furnizarea de servicii logistice integrate clientilor lor. Ori de cate ori este efectuat un transport in afara granitei, doua (sau mai multe) entitati ale grupului sunt implicate in lucrarile de coordonare a transportului care ofera in comun servicii de expediere in tara lor. Mai mult, fiecare entitate implicata isi asuma o serie de riscuri, cum ar fi:

- riscul de afaceri pentru operatiunile de pe teritoriul respectiv,

- riscul de stabilire a preturilor pentru clientii locali,

- riscul valutar (transportul pe ocean este intotdeauna cotat in USD),

- riscul de creditare si de colectare,

- riscul de raspundere a marfurilor expediate (acoperit de asigurarea centralizata).

Asadar, deoarece atat originea, cat si destinatia opereaza intr-un mod integrat pentru a efectua transportul si ambele parti desfasoara activitati comparabile pentru a asigura toate masurile necesare efectuarii transportului, profitul operational brut se va repartiza in mod egal 50:50, la final de luna intre entitati pentru toate transporturile derulate si vor fi luate in considerare veniturile si costurile aferente transportului, atat de la origine, cat si de la destinatie. Suma neta rezultata va fi facturata fiecarei entitati. Luand in considerare scenariul in care o entitate din Romania imparte mai mult profit decat primeste, rezultand la final de luna un cost, care este tratamentul fiscal ce ar trebui aplicat acestui cost? Se poate deduce din punct de vedere fiscal? Care sunt documentele justificative necesare?

Pornind de la acest caz, specialistul nostru a oferit urmatorul raspuns.

Raspunsul specialistului

Societatea din Romania se supune regulilor contabile si fiscale din aceasta tara.
Contribuabil in Romania, din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 13 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sunt "persoanele juridice romane, cu exceptiile prevazute la alin. (2)".

In punctul 1 ultimul paragraf din normele de aplicare a art. 13 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se arata:

"In cazul persoanelor juridice romane care detin participatii in capitalul altor societati si care intocmesc situatii financiare consolidate, calculul si plata impozitului pe profit se fac la nivelul fiecarei persoane juridice din grup."

Sfera (totalitatea profiturilor) de cuprindere a impozitului pe profit, potrivit art. 14 lit. a) din codul fiscal, este "In cazul persoanelor juridice romane, al persoanelor juridice straine avand locul de exercitare a conducerii efective in Romania, precum si al persoanelor juridice cu sediul social in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene, asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;".

In plus, ca regula generala, potrivit art. 19 alin. (1), "Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31. Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala."

La alin. (6) al art. 19 se prevede urmatoarele:
"(6) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. La stabilirea rezultatului fiscal al persoanelor afiliate se au in vedere reglementarile privind preturile de transfer, prevazute de Codul de procedura fiscala."

iar la punctul 7 din normele de aplicare se arata:
"7. In aplicarea prevederilor art. 19 alin. (1) si (6) din Codul fiscal, pe baza deciziei de ajustare/estimare a veniturilor sau cheltuielilor uneia din persoanele afiliate, emise de organul fiscal competent, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala, ajustarile/estimarile de preturi de transfer astfel stabilite se iau in calcul, de catre persoana juridica romana afiliata, la determinarea rezultatului fiscal al perioadei in care s-a derulat tranzactia, dupa cum urmeaza:
a) venitul/cheltuiala stabilite la nivelul unuia dintre contribuabili reprezinta cheltuiala/venit la nivelul celuilalt contribuabil;
b) venitul stabilit suplimentar din ajustare/estimare este luat in calcul prin intermediul unui element similar venitului, respectiv cheltuiala stabilita suplimentar din ajustare/estimare este luata in calcul prin intermediul unui element similar cheltuielii, si prin aplicarea tratamentului fiscal, de impozitare sau de deducere, corespunzator celui aplicat venitului/cheltuielii initial/initiale in legatura cu care aceste ajustari/estimari au fost efectuate, venitul/cheltuiala suplimentara reprezentand o diferenta de pret a unei tranzactii anterioare si nu o tranzactie noua."

Si, bineinteles, art. 11 din Codul fiscal:
"ART. 11 - Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal
(2) Tranzactiile transfrontaliere sau o serie de tranzactii transfrontaliere care sunt calificate ca fiind artificiale de organele fiscale competente nu vor face parte din domeniul de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri.

(3) Prin tranzactii transfrontaliere artificiale se intelege tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate. Tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere sunt acele tranzactii efectuate intre doua sau mai multe persoane dintre care cel putin una se afla in afara Romaniei.

(4) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. in cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei. Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala. La stabilirea valorii de piata a tranzactiilor desfasurate intre persoane afiliate se foloseste metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele:

a) metoda compararii preturilor;
b) metoda cost plus;
c) metoda pretului de revanzare;
d) metoda marjei nete;
e) metoda impartirii profitului;
f) orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare.
In aplicarea prezentului alineat se utilizeaza prevederile din Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare."

si punctul 5 din normele de aplicare:
"5. (1) In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, la ajustarea/estimarea pretului de piata al tranzactiilor se utilizeaza metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele:
e) metoda impartirii profitului presupune estimarea profitului obtinut de persoanele afiliate in urma uneia sau a mai multor tranzactii si impartirea acestor profituri intre persoanele afiliate, proportional cu profitul care ar fi fost obtinut de catre persoane independente. Aceasta se foloseste atunci cand tranzactiile efectuate intre persoane afiliate sunt interdependente, astfel incat nu este posibila identificarea unor tranzactii comparabile. impartirea profiturilor trebuie sa se realizeze printr-o estimare adecvata a veniturilor realizate si a costurilor suportate in urma uneia sau mai multor tranzactii de catre fiecare persoana. Profiturile trebuie impartite astfel incat sa reflecte functiile efectuate, riscurile asumate si activele folosite de catre fiecare dintre parti;
(2) In cazul compararii tranzactiilor dintre persoane afiliate si cele independente se au in vedere:
a) diferentele determinate de particularitatile bunurilor materiale, nemateriale sau ale serviciilor ce fac obiectul tranzactiilor comparabile, in masura in care aceste particularitati influenteaza pretul de piata al obiectului respectivei tranzactii;
b) functiile indeplinite de persoane in tranzactiile respective.
(3) La analiza functiilor persoanelor participante intr-o tranzactie vor fi avute in vedere: importanta economica a functiilor indeplinite de fiecare participant, impartirea riscurilor si a responsabilitatilor intre partile ce participa la tranzactie, volumul resurselor angajate, al utilajelor si echipamentelor, valoarea activelor necorporale folosite."
si urmatoarele alineate, pana la (15), inclusiv, de la punctul 5 din norme.

Pe de alta parte, in Codul de procedura fiscala se prede:

“ART. 13 Interpretarea legii
(1) Interpretarea reglementarilor fiscale trebuie sa respecte vointa legiuitorului asa cum este exprimata in lege.
(2) In cazul in care vointa legiuitorului nu reiese clar din textul legii, la stabilirea vointei legiuitorului se tine seama de scopul emiterii actului normativ astfel cum acesta reiese din documentele publice ce insotesc actul normativ in procesul de elaborare, dezbatere si aprobare.
(3) Prevederile legislatiei fiscale se interpreteaza unele prin altele, dand fiecareia intelesul ce rezulta din ansamblul legii.
(4) Prevederile legislatiei fiscale susceptibile de mai multe intelesuri se interpreteaza in sensul in care corespund cel mai bine obiectului si scopului legii.
(5) Prevederile legislatiei fiscale se interpreteaza in sensul in care pot produce efecte, iar nu in acela in care nu ar putea produce niciunul.
(6) Daca dupa aplicarea regulilor de interpretare prevazute la alin. (1) - (5), prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului/platitorului.

ART. 14 Prevalenta continutului economic al situatiilor relevante din punct de vedere fiscal
(1) Veniturile, alte beneficii si elemente patrimoniale sunt supuse legislatiei fiscale indiferent daca sunt obtinute din acte sau fapte ce indeplinesc sau nu cerintele altor dispozitii legale.
(2) Situatiile de fapt relevante din punct de vedere fiscal se apreciaza de organul fiscal in concordanta cu realitatea lor economica, determinata in baza probelor administrate in conditiile prezentului cod. Atunci cand exista diferente intre fondul sau natura economica a unei operatiuni sau tranzactii si forma sa juridica, organul fiscal apreciaza aceste operatiuni sau tranzactii, cu respectarea fondului economic al acestora.
(3) Organul fiscal stabileste tratamentul fiscal al unei operatiuni avand in vedere doar prevederile legislatiei fiscale, tratamentul fiscal nefiind influentat de faptul ca operatiunea respectiva indeplineste sau nu cerintele altor prevederi legale.

ART. 15 Eludarea legislatiei fiscale
(1) In cazul in care, eludandu-se scopul legislatiei fiscale, obligatia fiscala nu a fost stabilita ori nu a fost raportata la baza de impozitare reala, obligatia datorata si, respectiv, creanta fiscala corelativa sunt cele legal determinate.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) sunt aplicabile prevederile art. 21.
T. 21 Nasterea creantelor si obligatiilor fiscale
(1) Daca legea nu prevede altfel, dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa se nasc in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impozitare care le genereaza sau in momentul la care contribuabilul/platitorul este indreptatit, potrivit legii, sa ceara restituirea.
(2) Potrivit alin. (1), se naste dreptul organului fiscal de a stabili si a determina obligatia fiscala datorata sau dreptul contribuabilului/platitorului de a solicita restituirea."

Dupa cum rezulta din prevederile fiscale prezentate, regulile fiscale aplicabile societatii romanesti, chiar daca face parte dintr-un grup, sunt cele comune tuturor societatilor supuse impozitarii in Romania. Fiecare societate este tratata distinct, individual, din punct de vedere fiscal.

Ca urmare, pentru stabilirea rezultatului fiscal si, implicit, a impozitului pe profit, societatea din Romania - indiferent ca face sau nu face parte dintr-un grup (dintr-o multinationala) - trebuie sa aplice regulile impuse de titlul II: Impozitul pe profit

Totusi, in ceea ce priveste relatiile cu persoanele afiliate, exista anumite reguli specifice, care impun realizarea tranzactiilor la nivelul valorii de piata.

Pe de alta parte, aplicarea unor tratamente fiscale adecvate este stricta responsabilitate a contribuabilului, in baza documentelor si informatiile detinute in vederea intelegerii tranzactiilor derulate.

In determinarea rezultatului fiscal - adica a bazei impozabile a impozitului pe profit - veniturile sunt impozabile (cu exceptiile de neimpozitare prevazute si enumerate expres si limitativ la art. 23 din codul fiscal), iar cheltuielile sunt deductibile (sunt acceptate la scaderea din venituri) doar in masura in care respecta conditia esentiala si fundamentala prevazuta la art. 25 alin. (1) din codul fiscal, si anume “cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice,”.
Ca venituri neimpozabile, la art. 23 din codul fiscal sunt mentionate, intre altele, si urmatoarele:
"ART. 23 - Venituri neimpozabile
d) veniturile din anularea, recuperarea, inclusiv refacturarea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere".

Fata de cele prezentate, reiterand ideea ca aplicarea unui tratament fiscal corect si adecvat este doar apanajul si, mai ales, asumarea contribuabilului, fiind, mai degraba, o chestiune subiectiva, proprie fiecarei entitati, consider urmatoarele in speta prezentata de dumneavoastra:
- atata timp cat “profitul” pe care il imparte societatea (care, pana la urma, reprezinta o cheltuiala pentru ea) poate fi atribuita ca fiind efectuata in scopul activitatii sale economice - respectand, astfel, trasatura de baza a unei cheltuieli - atunci aceasta este deductibila; daca aceasta cheltuiala (profit impartit) este primita doar pentru “reglarea” unor indicatori la nivel de grup, atunci este nedeductibila;
- daca “profitul” pe care il primeste societatea (care, pana la urma, reprezinta un venit pentru ea, provenit din refacturarea unor cheltuieli considerate la efectuarea ca fiind deductibile), atunci venitul este impozabil;
- si, daca ar fi sa rezumam, analiza fiscala nu se face neaparat la nivel de “P&L-ul” rezultat din jocul impartirii profiturilor intre afiliate, ci la nivelul fiecarui element: venit si cheltuiala.

Asadar, daca o cheltuiala nu este acoperita de venit - considerand acest principiu simplist strict in cazul prezentat in speta - personal as considera diferenta negativa (pierderea) ca fiind nedeductibila, insa, atentie, organul fiscal realizeaza analiza fiscala analizand cheltuiala si venitul si nu neaparat rezultatul diferentei dintre cele doua elemente.

Documentele justificative ar fi, in primul rand, procedura contabila la nivelul grupului, prin care este stabilita aceasta metoda de redistribuire intre afiliati a unor costuri (rezultate), inclusiv stabilirea cheii de alocare. Apoi, neaparat, elemnte care sa justifice ca anumite cheltuieli primite de societate sunt aferente activitatii sale economice, conform obiectului sau de activitate.

Un document justificativ esential care trebuie sa existe intre partile afiliate este, bineinteles, dosarul preturilor de transfer, prin care se justifica preturil / tarifele practicate in cadrul tranzactiilor dintre partile afiliate.

Dosarul preturilor de transfer se intocmeste, cum bine, mai mult sau sigur, stiti, conform OPANAF nr. 442/2016.

De asemenea, pentru justificare este bine sa tineti cont de prevederile punctului 5 din normele de aplicare a art. 11 din Codul fiscal, citat mai sus.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T in 2024: Tu stii cum sa completezi CORECT declaratia 406? Iata cele mai frecvente dificultati

    • Declartia 406, pe care sunteti obligat sa o trimiteti lunar sau trimestrial catre ANAF, constituie cartea dvs. de vizita in fata autoritatilor fiscale, deoarece in baza ei, cu doar cateva clicuri, inspectorii vor putea verifica tot: TVA, impozit pe profit, contributii salariale etc. Declaratia trebuie sa fie, asadar, impecabila si sa nu ridice semne de intrebare, care se pot solda cu controale fizice, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere. Cum va asigurati ca declaratia dvs. nu va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205

    • Printr-un nou Proiect de Ordin pus in dezbatere publica de ANAF, institutia actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205. In plus, sunt modificate instructiunile de completare a formularului. Este vorba despre Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru modificarea si completarea Ordinului nr.179/2022 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscale

    • Prin Ordinul 6410/2024 au fost aduse 4 modificari importante cu privire la procedura de aplicare a amnistiei fiscale, aprobata prin Ordinul 5521/2024. Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscale Ordinul ministrului finantelor nr. 6410/2024 privind modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024, modifica si completeaza unele prevederi ale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016