Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Implicatii fiscale pentru vanzarile sub pretul de achizitie

18-Iul-2012
4075
Vom stabili, prin randurile urmatoare, in ce conditii se poate vinde sub costul de achizitie in cazul in care avem de-a face cu produse alimentare, iar vanzarea sub costul de achizitie se face numai in momentul promitiilor la clientul final.

Raspuns:
Regulile si conditiile conform carora se desfasoara activitatea de comercializarea produselor si serviciilor sint stabilite prin OG 99/2000 privind comercia lizarea produselor si serviciilor de piata - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, la art. 16 din aceasta ordonanta se definesc vinzarile cu pret redus ca fiind, conform literei g) "vinzari accelerate ale produselor susceptibi le de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pina la limita termenului de valabilitate;".

Conform normelor din 2003 pentru aceasta OUG:

"13. In aceasta categorie intra:

a) produsele agroalimentare si produsele horticole, in clusiv seminte, atunci cand acestea sunt amenintate de o alterare rapida datorita apropierii datei de depasire a termenului de valabilitate sau, dupa caz, a datei durabilitatii minimale, precum si produsele agroalimentare perisabile, cum ar fi, dar fara a se limita la: carne si preparate din carne, peste si fructe de mare, lapte si preparate din lapte, unt, oua, produse de cofetarie - patiserie si preparate culinare care necesita pastrarea in vitrine, alte spatii frigorifice sau sisteme de climatizare, a caro r conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate datorita defectarii din cauze obiective, independente de vointa comerciantului sau a personalului din structura de vinzare respectiva, a spatiilor frigorifice in care acestea sunt pastrate;".

La art. 17 din aceeasi ordonanta se stabileste o interdictie privind vinzarea sub costul de achizitie sau de productie, insa interdictia nu se aplica pentru situatiile prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselo r aflate in pachete de servcii.

Conform punctului 16 din norme, costul de achizitie este egal cu pretul de cumparare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport -aprovizionare si alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in starea de utilitate sau intrarea in gestiune a produsului respectiv.

Ca urmare, in cazul produselor alimentare, cu respectarea cerintelor OUG 99/2000, vinzarea sub costul de achizitie este permisa. In ceea ce priveste partea fiscala a problemei, chiar daca OUG 99/2000 pe rmite vinzarile sub pretul de achizitie pentru acest gen de produse, chiar si in cazul produselor alimentare cu termene de valabilitate aproape de final, degradate, perisabile etc, care trebuie valorificate, pretul de vinzare trebuie sa reflecte pretul pie tei pentru astfel de produse.

Acest pret este definit la art. 7 punctul 26 din codul fiscal astfel: "pret de piata - suma care ar fi platita de un client independent unui furnizor independent in acelasi moment si in acelasi loc, pentru acelasi bun sau serv iciu ori pentru unul similar, in conditii de concurenta loiala;".

Ca urmare, daca sint respectate conditiile impuse de OUG 99/2000 si pretul de vinzare este unul corect (chiar mai mic decit pretul de achizitie), atunci diferenta in minus nu este cheltuiala nedeductibila, deoarece cheltuiala cu marfa vinduta este considerata a fi efectuata in scopul obtinerii de venituri impozabile. La art. 21 alin. (1) se mentioneaza:

"Pentru determinarea profitului impozabil sint considerate cheltuieli deductibile numaicheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare".

Observam ca nu se face referire la marimea cheltuielilor in raport cu marimea veniturilor impozabile obtinute. Nici in ceea ce priveste TVA nu regasim mentiuni referitoare la colectarea acesteia in cazul vinzarilor sub pretul de achizitie. La art. 128 din codul fiscal sint enumerate situatiile care reprezinta livrare de bunuri sau care sint asimilate livrarii de bunuri si care co nduc la colectarea de TVA. Printre acestea nu se regaseste situatia vinzarii unor marfuri sub pretul de achizitie.

De asemenea, nu se pune problema efectuarii ajustarilor prevazute la art. 148 sau 149, deoarece aceste ajustari nu opereaza in cazul in care are loc o livrare de bunuri. Un alt argument pentru a nu se colecta TVA este dat de art. 137 alin. (1) litera a):

"Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:

a) pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, altele decit ce le prevazute la lit. b) si c), din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni".

Din citatul prezentat rezulta ca in baza de impozitare a TVA se cuprind elementele care constituie contrapartida obtinuta, in cazul acesta - venitul obtinut prin vinzare, fara a se tine cont de cheltuiala aferenta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016