Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Implicatii privind munca nedeclarata. Ce procedura se aplica?

25-Iul-2017
529

In analiza de mai jos, vom vedea care sunt implicatiile in cazul unei societati care are contracte de munca cu salariul minim, dar in cadrul careia angajatii au un salariu mai mare. 

Din punct de vedere fiscal, venitul brut lunar din salarii impozabil reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.

In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate ca urmare a unei relatii contractuale de munca, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum: salariile de baza; sporurile si adaosurile de orice fel; indemnizatii pentru trecerea temporara in alta munca, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, precum si alte indemnizatii de orice fel, altele decat cele considerate neimpozabile, avand aceeasi natura; recompensele si premiile de orice fel; sumele primite pentru concediul de odihna; sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca; valoarea nominala a tichetelor de masa, tichetelor de cresa, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii; orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de catre angajati, ca plata a muncii lor.

La acestea se adauga in vederea determinarii impozitului pe salarii avantajele impozabile de natura celor enumerate la art. 76 alin. (3) din Codul fiscal.

Prin urmare, din punct de vedere fiscal, totalitatea veniturilor platite de angajator de natura salariilor si celor asimilate salariilor vor face obietul impozitului pe salarii si respectiv contributiilor sociale obligatorii conform regulilor stabilite in cadrul Titlului V din Codul fiscal, fiind necesara reglementarea lor si includerea salariului si oricaror alte elemente constitutive ale veniturilor salariale in contractului de munca aplicabil.

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Vezi detalii
Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018
Vezi detalii
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
Vezi detalii

In urma verificarii legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, a corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in legatura cu stabilirea obligatiilor fiscale de catre angajator, a respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, a verificarii sau stabilirii, dupa caz, a bazelor de impozitare si a situatiilor de fapt aferente, organul de inspectie fiscala poate proceda la stabilirea corecta a bazei de impunere, a diferentelor datorate in plus fata de obligatia fiscala principala declarata de catre angajator si la sanctionarea, potrivit Codului de procedura fiscala a faptelor reprezentand incalcari ale legislatiei fiscale si contabile constatate si dispunerea de masuri pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la prevederile legislatiei fiscale si contabile.

De asemenea, potrivit Legii 241/2005, constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi faptele savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale precum evidentierea, in actele contabile sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive.

Si prevederile Codului muncii cuprind sanctiuni pentru primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca si pentru prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca. Astfel, primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata, iar prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.

Intrucat Codul Muncii nu prevede o sanctiune expresa pentru munca nedeclarata partial, precizam ca Ministerul muncii a initiat un proiect de modificare si completare al acestuia care clarifica notiunea de munca nedeclarata cu scopul eficientizarii activitatii de control, dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate putandu-se realiza prin orice mijloc de proba.

De asemenea, orice modificare a unuia dintre elementele care trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca in timpul executarii acestuia impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege. Asadar orice modificare a salariului ulterioara incheierii contractului individual de munca concretizata in plata unui salariu mai mare necesita incheierea unui act aditional si transmiterea datelor in registrul registrul general de evidenta a salariatilor, neindeplinirea acestei obligatii fiind sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei.

In prezent in cadrul litigiilor de munca care au ca obiect constatarea platii unui salariu mai mare decat cel inscris in contractul individual de munca, sunt prezentate instantei de catre salariat probe pentru a dovedi faptul ca acesta a prestat activitate pentru si sub autoritatea angajatorului in conditiile specifice unui raport juridic de munca si a incasat un salariu mai mare decat cel inscris in contractul individual de munca, solicitand de regula conformarea angajatorului la plata contributiilor sociale obligatorii aferente salariului efectiv platit si la preluarea modificarilor corespunzatoare in registrul de evidenta al salariatilor. 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Implicatii privind munca nedeclarata. Ce procedura se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Achizitii servicii de la persoane fizice. Tratament contabil si fiscal
    • Sunt situatii in care companiile incheie contracte de prestari servicii cu persoane fizice. Cum trebuie facuta plata in acest caz? In cele ce urmeaza vom vedea care este monografia contabila in aceasta situatie. Potrivit art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt...» citeste mai departe aici

  • Firmele cu peste 50 de salariati pot angaja un expert in egalitate de sanse
    • Deputatii au adoptat marti proiectul de lege care spune ca institutiile si companiile cu mai mult de 50 de salariati pot angaja sau desemna din randul angajatilor un expert in egalitate de sanse. Propunerea a fost adoptata de Camera Deputatilor, for decizional in acest caz, cu 212 voturi "pentru". Urmatorul pas este trimiterea proiectului la presedintele Romaniei, pentru promulgare, iar ulterior, publicatarea lui in Monitorul Oficial, moment in care va incepe sa produca efecte la nivel de tara/...» citeste mai departe aici

  • Statul ofera lunar 2.250 de lei pentru angajarea somerilor si a asistatilor social
    • Angajatorii care incadreaza in munca someri si asistati social vor primi de la stat 2.250 de lei lunar, conform unei ordonante de urgente date de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale. Masura a fost gandita sa vina in ajutorul angajatorului, dupa cum a anuntat marti seara (19.06) ministrul muncii Olguta Vasilescu. Ministrul de resort a prezentat un proiect de ordonanta de urgenta initiat de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, care in prezent se afla in avizarea ministerelor...» citeste mai departe aici

  • Banca Mondiala: Masuri pentru reducerea numarul persoanelor nebancarizate
    • Milioane de adulti nebancarizati ar putea fi adusi adusi in sistemul financiar, de Guvernele din toata lumea, prin distribuirea platilor guvernamentale in sistemul de plati digitale, potrivit unui raport al Bancii Mondiale, cu privire la incluziunea financiara. Din statisticile realizate in anul 2017 reiese ca aproximativ 100 de milioane de persoane din intreaga lume nu sunt bancarizate, acestia primind in numerar diferite plati de la Guvern, precum salarii, pensii sau ajutoare sociale....» citeste mai departe aici

  • Nerespectarea O.U.G nr. 99/2000, sanctionata cu amenzi de la 1500 la 2500 de lei
    • Inspectia Muncii anunta ca pe parcursul intregii veri vor fi efectuate controale, in vederea verificarii aplicarii prevederilor O.U.G nr. 99/2000 privind masurile ce trebuie aplicate in perioadele cu temperaturi extreme, pentru protectia salariatilor. Nerespectarea ordonantei se sanctioneaza cu amenzi cuprinse intre 1500 si 2500 de lei. In perioada 29 mai – 8 iunie 2018, Inspectia Muncii a desfasurat actiuni de control in urma carora a aplicat amenzi cu o valoare totala de 1.171.499 de...» citeste mai departe aici

  • Subventii pentru firmele care angajeaza absolventi
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca anunta acordarea de subventii in valoare de 900 de lei/luna pentru angajatorii care incadreaza pe perioada nedeterminata absolventiai institutiilor de invatamant, in termen de 12 luni de la absolvire. Potrivit unui comunicat de presa emis de ANOFM, suportul financiar se acorda angajatorilor, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent incadrat in munca. In cazul in care angajatorul incadreaza persoane cu handicap absolvente a unei forme de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016