Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Implicatii privind munca nedeclarata. Ce procedura se aplica?

25-Iul-2017
426

In analiza de mai jos, vom vedea care sunt implicatiile in cazul unei societati care are contracte de munca cu salariul minim, dar in cadrul careia angajatii au un salariu mai mare. 

Din punct de vedere fiscal, venitul brut lunar din salarii impozabil reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.

In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate ca urmare a unei relatii contractuale de munca, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum: salariile de baza; sporurile si adaosurile de orice fel; indemnizatii pentru trecerea temporara in alta munca, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, precum si alte indemnizatii de orice fel, altele decat cele considerate neimpozabile, avand aceeasi natura; recompensele si premiile de orice fel; sumele primite pentru concediul de odihna; sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca; valoarea nominala a tichetelor de masa, tichetelor de cresa, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii; orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de catre angajati, ca plata a muncii lor.

La acestea se adauga in vederea determinarii impozitului pe salarii avantajele impozabile de natura celor enumerate la art. 76 alin. (3) din Codul fiscal.

Prin urmare, din punct de vedere fiscal, totalitatea veniturilor platite de angajator de natura salariilor si celor asimilate salariilor vor face obietul impozitului pe salarii si respectiv contributiilor sociale obligatorii conform regulilor stabilite in cadrul Titlului V din Codul fiscal, fiind necesara reglementarea lor si includerea salariului si oricaror alte elemente constitutive ale veniturilor salariale in contractului de munca aplicabil.

Microintreprinderea in 2018: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2018: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Ghid practic 2018
Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Ghid practic 2018
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Vezi detalii

In urma verificarii legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, a corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in legatura cu stabilirea obligatiilor fiscale de catre angajator, a respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, a verificarii sau stabilirii, dupa caz, a bazelor de impozitare si a situatiilor de fapt aferente, organul de inspectie fiscala poate proceda la stabilirea corecta a bazei de impunere, a diferentelor datorate in plus fata de obligatia fiscala principala declarata de catre angajator si la sanctionarea, potrivit Codului de procedura fiscala a faptelor reprezentand incalcari ale legislatiei fiscale si contabile constatate si dispunerea de masuri pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la prevederile legislatiei fiscale si contabile.

De asemenea, potrivit Legii 241/2005, constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi faptele savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale precum evidentierea, in actele contabile sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive.

Si prevederile Codului muncii cuprind sanctiuni pentru primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca si pentru prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca. Astfel, primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata, iar prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.

Intrucat Codul Muncii nu prevede o sanctiune expresa pentru munca nedeclarata partial, precizam ca Ministerul muncii a initiat un proiect de modificare si completare al acestuia care clarifica notiunea de munca nedeclarata cu scopul eficientizarii activitatii de control, dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate putandu-se realiza prin orice mijloc de proba.

De asemenea, orice modificare a unuia dintre elementele care trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca in timpul executarii acestuia impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege. Asadar orice modificare a salariului ulterioara incheierii contractului individual de munca concretizata in plata unui salariu mai mare necesita incheierea unui act aditional si transmiterea datelor in registrul registrul general de evidenta a salariatilor, neindeplinirea acestei obligatii fiind sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei.

In prezent in cadrul litigiilor de munca care au ca obiect constatarea platii unui salariu mai mare decat cel inscris in contractul individual de munca, sunt prezentate instantei de catre salariat probe pentru a dovedi faptul ca acesta a prestat activitate pentru si sub autoritatea angajatorului in conditiile specifice unui raport juridic de munca si a incasat un salariu mai mare decat cel inscris in contractul individual de munca, solicitand de regula conformarea angajatorului la plata contributiilor sociale obligatorii aferente salariului efectiv platit si la preluarea modificarilor corespunzatoare in registrul de evidenta al salariatilor. 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Implicatii privind munca nedeclarata. Ce procedura se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Deschidere sediu secundar. Declaratia de mentiuni. Formular 060
    • In ce priveste sediul secundar, potrivit art.85, alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, contribuabilul/platitorul are obligatia de a declara organului fiscal central infiintarea de sedii secundare (sucursala, birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea). Termen: 30 de zile de la data infiintarii, pentru entitatile nou-infiintate. Click aici pentru Declaratia 060 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA versus Microintreprindere in 2018
    • In analiza urmatoare, vom face o comparatie intre PFA si microintreprindere si vom vedea care este mai avantajoasa. In urma tuturor modificarilor legislative aduse de "Revolutia fiscala", microintreprinderea duce o "povara fiscala" mult mai mica decat o PFA. Din 2018, dupa modificarea articolului 47 din Codul fiscal, pot fi microintreprinderi si societatile care obtin venituri din consultanta si management. Aceasta modificare este importanta deoarece o pondere considerabila a PFA-urilor obtin...» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF: Raspunsuri cu privire la formularul 207
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a organizat ieri, 21 februarie 2018, pe pagina oficiala de facebook ANAF, o sesiune de asistenta online cu privire la depunerea formularului 207. Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au oferit raspunsuri referitoare la depunerea declaratiei informative privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, formularul 207. Ce presupune declaratia 207 Formularul 207 reprezinta...» citeste mai departe aici

  • Drepturi de autor. Care sunt contributiile sociale in 2018?
    • In analiza de mai jos, o persoana fizica scrie nuvele pe care le vinde prin platforma Amazon, pentru care incaseaza sume in bani. In trimestrul 4/2017 a incasat 30 de euro. Vom vedea ce obligatii declarative (declaratii, impozite de plata) are pentru aceasta suma. Iata raspunsul specialistului! Conform art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente o reprezinta venitul ales...» citeste mai departe aici

  • BNR: Statele membre ale UE au abordari diferite privind controlul ratelor dobanzii
    • Potrivit unui documentar al Bancii Nationale a Romaniei (BNR), statele membre ale Uniunii Europene (UE) au abordari diferite cu privire la controlul ratelor dobanzii, dintre care 14 tari aplica plafoane asupra dobanzilor contractuale de stipulat in contracte de credit tipice, in timp ce alte 13 tari nu au astfel de plafoane. "Consultarea literaturii economice arata ca exista diferente considerabile in atitudinea statelor membre UE in ceea ce priveste reglementarea pretului creditului de consum:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii