Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Implicatii privind munca nedeclarata. Ce procedura se aplica?

25-Iul-2017
749

In analiza de mai jos, vom vedea care sunt implicatiile in cazul unei societati care are contracte de munca cu salariul minim, dar in cadrul careia angajatii au un salariu mai mare. 

Din punct de vedere fiscal, venitul brut lunar din salarii impozabil reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.

In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate ca urmare a unei relatii contractuale de munca, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum: salariile de baza; sporurile si adaosurile de orice fel; indemnizatii pentru trecerea temporara in alta munca, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, precum si alte indemnizatii de orice fel, altele decat cele considerate neimpozabile, avand aceeasi natura; recompensele si premiile de orice fel; sumele primite pentru concediul de odihna; sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca; valoarea nominala a tichetelor de masa, tichetelor de cresa, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii; orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de catre angajati, ca plata a muncii lor.

La acestea se adauga in vederea determinarii impozitului pe salarii avantajele impozabile de natura celor enumerate la art. 76 alin. (3) din Codul fiscal.


Prin urmare, din punct de vedere fiscal, totalitatea veniturilor platite de angajator de natura salariilor si celor asimilate salariilor vor face obietul impozitului pe salarii si respectiv contributiilor sociale obligatorii conform regulilor stabilite in cadrul Titlului V din Codul fiscal, fiind necesara reglementarea lor si includerea salariului si oricaror alte elemente constitutive ale veniturilor salariale in contractului de munca aplicabil.

In urma verificarii legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, a corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in legatura cu stabilirea obligatiilor fiscale de catre angajator, a respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, a verificarii sau stabilirii, dupa caz, a bazelor de impozitare si a situatiilor de fapt aferente, organul de inspectie fiscala poate proceda la stabilirea corecta a bazei de impunere, a diferentelor datorate in plus fata de obligatia fiscala principala declarata de catre angajator si la sanctionarea, potrivit Codului de procedura fiscala a faptelor reprezentand incalcari ale legislatiei fiscale si contabile constatate si dispunerea de masuri pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la prevederile legislatiei fiscale si contabile.

De asemenea, potrivit Legii 241/2005, constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi faptele savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale precum evidentierea, in actele contabile sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive.

Si prevederile Codului muncii cuprind sanctiuni pentru primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca si pentru prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca. Astfel, primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata, iar prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.

Intrucat Codul Muncii nu prevede o sanctiune expresa pentru munca nedeclarata partial, precizam ca Ministerul muncii a initiat un proiect de modificare si completare al acestuia care clarifica notiunea de munca nedeclarata cu scopul eficientizarii activitatii de control, dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate putandu-se realiza prin orice mijloc de proba.

De asemenea, orice modificare a unuia dintre elementele care trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca in timpul executarii acestuia impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege. Asadar orice modificare a salariului ulterioara incheierii contractului individual de munca concretizata in plata unui salariu mai mare necesita incheierea unui act aditional si transmiterea datelor in registrul registrul general de evidenta a salariatilor, neindeplinirea acestei obligatii fiind sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei.

In prezent in cadrul litigiilor de munca care au ca obiect constatarea platii unui salariu mai mare decat cel inscris in contractul individual de munca, sunt prezentate instantei de catre salariat probe pentru a dovedi faptul ca acesta a prestat activitate pentru si sub autoritatea angajatorului in conditiile specifice unui raport juridic de munca si a incasat un salariu mai mare decat cel inscris in contractul individual de munca, solicitand de regula conformarea angajatorului la plata contributiilor sociale obligatorii aferente salariului efectiv platit si la preluarea modificarilor corespunzatoare in registrul de evidenta al salariatilor. 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Implicatii privind munca nedeclarata. Ce procedura se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • 2019 - Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intentionam sa desfiintam Pilonul II de pensii
    • Pentru anul 2019 suma care va fi platita catre administratorii Pilonului II de pensii va fi de cu aproape un miliard de lei mai mare decat anul trecut, respectiv 8,65 miliarde de lei, fata de 7,71 miliarde de lei in 2018, potrivit declaratiilor facute de ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai. "In pofida a ceea ce spun unii clarvazatori care ne critica incontinuu vreau sa spun ca suma care va fi platita in 2019 catre administratorii Pilonului II de pensii este de 8,65 miliarde de...» citeste mai departe aici

  • PIAROM: Mediul de afaceri are o mare problema de 30 de ani! 200.000 de firme au capital social negativ
    • Antreprenorii din Romania isi doresc ca toate procedurile legale care exista in tara sa fie cat mai clare si mai simple, pentru ca mediul de afaceri de aici are o mare problema de 30 de ani, dovada fiind chiar cele 200.000 de firme cu capital social negativ, amintite, joi, de presedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM), Cristian Parvan, intr-o conferinta de specialitate. "Daca discutam de viitorul economiei romanesti si al mediului de afaceri, nu adunam nici 10% din cati...» citeste mai departe aici

  • Proiect de hotarare al PMB: Taxele si impozitele urmeaza sa fie majorate incepand cu anul viitor
    • Primaria Muncipiului Bucuresti (PMB) a pus in Transparenta Decizionala un nou Proiect de Hotarare privind stabilirea nivelurilor impozitelor si taxelor locale in Capitala, incepand cu anul 2020. “Proiectul de act normativ prevede o majorare a taxelor si impozitelor cu 4,6%, ca urmare a unei prevederi din Codul Fiscal care permite primariilor sa mareasca taxele locale in functie de inflatia anuala din Romania”, noteaza contabilul.manager.ro. Asadar, potrivit actului legislativ,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016