Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Import marfuri pentru comercializare cu amanuntul. Cum facem ajustarea de TVA?

03-Mar-2016
4753

Analiza urmatoare priveste o societate cu obiectul de activitate comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet si care achizitioneaza in perioada decembrie 2015-pana in prezent marfa din China pentru care plateste TVA in vama. Firma la momentul importurilor nu este inregistrata in scopuri de TVA.

Firma a depus dosarul pentru inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune si incepand cu luna februarie a devenit platitoare de TVA. Tot stocul de marfa este format din importurile realizate si nu s-a achizitionat marfa din intern de la platitorii de TVA. Vom vedea cum procedam cu stocul de marfa existent la momentul in care firma a devenit platitoare de TVA si daca este obligatoriu sa inventariem stocul si sa modificam preturile de vanzare, precum si daca putem ajusta TVA achitat in vama aferent acestui stoc.

 


Din cele prezentate (marfa avea deja stabilit pretul de vanzare, iar inregistrarea a fost prin optiune) reiese ca societatea incepuse deja activitatea si a aplicat regimul special se scutire pentru intreprinderi mici prevazut de art. 152 din vechiul Cod fiscal.

In aceasta situatie, la momentul din 2016 cand societatea este inregistrata in scop de TVA, se vor aplica prevederile art. 310 alin. 11 din noul Cod fiscal si ale pct. 83 alin. 11-13 din Normele metodologice de aplicare conform carora persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
- bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
- bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa;


- activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa;
- achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.


Ca atare, societatea va inventaria stocul de marfa si va ajusta in favoarea sa TVA dedusa in vama aferenta marfurilor aflate in stoc, dupa cum se prevede si la art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal
si pct. 78 alin. 6 lit. c din Normele metodologice de aplicare.

Ajustarea efectuata (cu consecinta inregistrarii de TVA deductibila) se inscrie inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa sau intr-un decont ulterior. Pentru TVA achitata in vama ajustarea se justifica pe baza declaratiilor vamale de import, care sa mentioneze societatea ca importator al bunurilor din punctul de vedere al TVA si a documentelor care sa ateste plata TVA, dupa cum se prevede la art. 299 alin. 1 lit. c din Codul fiscal, precum si a listelor de inventariere pentru stocul de marfa, care vor cuprinde o coloana distincta cu TVA aferenta platita in vama.

Cu ocazia inventarierii se vor modifica si preturile unitare de vanzare cu amanuntul, astfel incat acestea sa cuprinda si TVA aferenta ce va fi colectata la momentul vanzarii (diferenta aferenta adaosului comercial) intrucat preturile de vanzare existente nu contineau decat taxa platita la momentul importului (spre exemplu, un produs cu pretul unitar de vanzare de 100 lei, cu TVA achitata in vama in ianuarie 2016 de 20 lei si vandut cu 150 lei avea un adaos de 150 lei - 100 lei - 20 lei = 30 lei; pentru a obtine acelasi adaos in suma bruta de 30 lei si dupa data inregistrarii in scop de TVA din februarie 2016 societatea va putea sa vanda produsul cu 156 lei, din care 26 lei reprezinta TVA colectata 156 lei x 20/120 = 26 lei, iar TVA achitata in vama de 20 lei va putea fi dedusa, astfel incat TVA ce va fi virata bugetului sa fie TVA aferenta adaosului comercial de 30 lei x 20% = 6 lei sau 26 lei – 20 lei = 6 lei).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016