Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Import marfuri pentru comercializare cu amanuntul. Cum facem ajustarea de TVA?

03-Mar-2016
1165

Analiza urmatoare priveste o societate cu obiectul de activitate comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet si care achizitioneaza in perioada decembrie 2015-pana in prezent marfa din China pentru care plateste TVA in vama. Firma la momentul importurilor nu este inregistrata in scopuri de TVA.

Firma a depus dosarul pentru inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune si incepand cu luna februarie a devenit platitoare de TVA. Tot stocul de marfa este format din importurile realizate si nu s-a achizitionat marfa din intern de la platitorii de TVA. Vom vedea cum procedam cu stocul de marfa existent la momentul in care firma a devenit platitoare de TVA si daca este obligatoriu sa inventariem stocul si sa modificam preturile de vanzare, precum si daca putem ajusta TVA achitat in vama aferent acestui stoc.

 


Din cele prezentate (marfa avea deja stabilit pretul de vanzare, iar inregistrarea a fost prin optiune) reiese ca societatea incepuse deja activitatea si a aplicat regimul special se scutire pentru intreprinderi mici prevazut de art. 152 din vechiul Cod fiscal.

In aceasta situatie, la momentul din 2016 cand societatea este inregistrata in scop de TVA, se vor aplica prevederile art. 310 alin. 11 din noul Cod fiscal si ale pct. 83 alin. 11-13 din Normele metodologice de aplicare conform carora persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
- bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
- bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa;
- activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa;

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

- achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.


Ca atare, societatea va inventaria stocul de marfa si va ajusta in favoarea sa TVA dedusa in vama aferenta marfurilor aflate in stoc, dupa cum se prevede si la art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal
si pct. 78 alin. 6 lit. c din Normele metodologice de aplicare.

Ajustarea efectuata (cu consecinta inregistrarii de TVA deductibila) se inscrie inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa sau intr-un decont ulterior. Pentru TVA achitata in vama ajustarea se justifica pe baza declaratiilor vamale de import, care sa mentioneze societatea ca importator al bunurilor din punctul de vedere al TVA si a documentelor care sa ateste plata TVA, dupa cum se prevede la art. 299 alin. 1 lit. c din Codul fiscal, precum si a listelor de inventariere pentru stocul de marfa, care vor cuprinde o coloana distincta cu TVA aferenta platita in vama.

Cu ocazia inventarierii se vor modifica si preturile unitare de vanzare cu amanuntul, astfel incat acestea sa cuprinda si TVA aferenta ce va fi colectata la momentul vanzarii (diferenta aferenta adaosului comercial) intrucat preturile de vanzare existente nu contineau decat taxa platita la momentul importului (spre exemplu, un produs cu pretul unitar de vanzare de 100 lei, cu TVA achitata in vama in ianuarie 2016 de 20 lei si vandut cu 150 lei avea un adaos de 150 lei - 100 lei - 20 lei = 30 lei; pentru a obtine acelasi adaos in suma bruta de 30 lei si dupa data inregistrarii in scop de TVA din februarie 2016 societatea va putea sa vanda produsul cu 156 lei, din care 26 lei reprezinta TVA colectata 156 lei x 20/120 = 26 lei, iar TVA achitata in vama de 20 lei va putea fi dedusa, astfel incat TVA ce va fi virata bugetului sa fie TVA aferenta adaosului comercial de 30 lei x 20% = 6 lei sau 26 lei – 20 lei = 6 lei).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Import marfuri pentru comercializare cu amanuntul. Cum facem ajustarea de TVA?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

  • Agentia JCR a reconfirmat ratingul BBB si BBB+ al Romaniei
    • Agentia de rating japoneza (JCR) a anuntat mentinerea perspectivei stabile si reconfirmarea rating-ului de tara acordat Romaniei (BBB/BBB+) pentru datoria pe termen lung in valuta, respectiv in moneda locala. Decizia agentiei este sustinuta in primul rand de perspectivele unei cresteri economice solide, care este prognozata de agentie pe baza cererii interne la un nivel de aproximativ 4% pentru anii 2017 si 2018, chiar si in conditiile unor schimbari externe semnificative. De asemenea, in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.