Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Ce obligatii fiscale are un PFA care e si asociat unic?

20-Aug-2014
5817

In analiza noastra, pornim de la o societate cu un salariat (administratorul) care are incheiat un contract de servicii cu o societate de asigurari privind CAEN 7021 - activitati de consultanta in comunicare si relatii publice si 8559 - alte forme de invatamant, in baza caruia se ocupa de relatii clienti, scolarizeaza personalul, verifica contracte, presteaza efectiv munca 8 orezi la sediul acesteia.



Societatea este platitoare de impozit microintreprindere, astfel ca vom stabili daca potrivit noilor reglementari este obligata sa treaca la impozit pe profit. De asemenea, administratorul respectiv este si PFA pe CAEN 7022 - consultanta si management si lunar factureaza servicii de consultanta, catre SRL-ul unde este si asociat unic, organizand programul si tematicile lunare pe care le foloseste mai departe in relatia cu societatea de asigurare.

PFA-ul plateste 16% si 5.5% intrucat este angajat la societatea respectiva unde este administrator. Vom stabili daca PFA-ul este obligat sa plateasca si alte contributii.

1. Modificarile intervenite in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderii nu sunt de natura sa modifice regimul de impozitare al societatii in cazul prezentat in sensul ca acestea au determinat o mai mare flexibilizare a restrictiilor de la aplicarea acestui regim de impozitare. Astfel, restrictia prevazuta de art. 112 indice 2 alin. (6) lit. c) din Codul fiscal vizeaza neaplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii in cazul societatilor care realizeaza desfasoara activitati in domeniul consultantei. Determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si nu a impozitului pe profit nu reprezinta o optiune a persoanei juridice ci este conditionata de respectarea conditiilor prevazute de Codul fiscal.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Perioada de arhivare documente contabile As avea nevoie de cateva lamuriri: 1. Care e perioada de arhivare pentru fiecare document contabil de la avize, chitante, facturi achizitie, facturi vanzari, state plata-pontaje,...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Ce facilitati fiscale pot obtine membrii unei cooperative agricole? Clarificari pentru platitorii de impozit pe profit In 2024 societatea platitoare de impozit profit cu activitate cultivarea cerealelor devine membra a unei cooperative agricole .In aceste conditii beneficiaza de scutire de la plata...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Retineri. Functie de baza As mai dori sa ma ajutati si sa imi spuneti daca are vreo importanta faptul ca angajata nu va mai avea functia de baza la noi incepand cu luna Iunie. Se mai poate face retinerea si...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare Declaratia 101 SC SRL este in primul trimestru din 2024 platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. Din trimestrul II, SC SRL nu mai indeplineste conditia si trece de la micro la...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    PFA norma de venit In cazul unei PFA la norma de venit (norma pentru 2024 fiind 40.000 lei) care sunt obligatiile privind CAS si CASS daca persoana a avut si calitatea de salariat pe tot parcursul...citeste mai mult

Se poate constata ca nu obiectul de activitate fie el si principal inscris in actul constitutiv al societatii este cel care creeaza incompatibilitatea cu regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderii ci activitatile efectiv desfasurate.

Ca distinctie dintre activitatile de management si consultanta si cele de servicii este de subliniat finalitatea activitatii. Daca in prima categorie finalitatea acestora consta intr-o activitate plasata mai aproape de creatia intelectuala, in care sunt formulate recomandari, dirijari ale conduitei beneficiarului consultantei (materializate prin rapoarte, propuneri,etc), in categoria serviciilor intra operatiunile tehnice, fizice, de punere in aplicare a unor decizii, care exclud prima componenta. In concluzie, analiza activitatilor desfasurate se va realiza de o maniera concreta, pentru fiecare contract incheiat, in scopul aplicarii impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in cadrul acestora ar trebui subliniat natura de serviciu a activitatii prestate (de efectuare a inregistrarii documentelor, emiterea raportarilor si declaratiilor, transmiterea si inregistrarea acestora, etc.) si nu pe cea de consultanta.

Incepand cu 1 ianuarie 2014, ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG nr. 102/2013 este eliminata restrictia unilaterala prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (6) lit. c) cu privire la activitatea de consultanta si management, fiind transferata in cadrul art. 112 indice 1 unde in definitia microintreprinderii se plaseaza persoana juridica ce realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale.

Avand in vedere cele de mai sus consideram ca regimul de impozitare al societatii nu trebuie modificat in masura in care societatea desi are in obiectul de activitate consultanta nu desfasoara in mod efectiv o astfel de activitate sau in masura in care de la 1 ianuarie 2014 ponderea acesteia nu depaseste 20%.

2. Persoana fizica datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal, impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004. Art. 48 alin. (4) - (6) din Codul fiscal si pct. 37 - 39 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol cuprind detalierea cheltuielilor care se adminit la deducere si a celor nedeductibile.

Contribuabilul care desfasoara o activitate calificata drept independenta datoreaza plati anticipate in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru si va avea obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit - OPANAF 184/2013) si declaratia privind veniturile realizate pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal urmator celui de realizare a veniturilor (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania - OPANAF 3883/2013).

Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz.

- Cu toate acestea, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 23 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal
.
In aceste conditii, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice enumerate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal, nu vor datora contributia de asigurari sociale pentru veniturile realizate in aceasta calitate daca realizeaza si venituri din salarii sau asimilate salariilor.

- In raport cu obligatia privind contributia individuala de asigurari sociale de sanatate stabilita in cota de 5,5%, Titlul IX indice 2 din Codul fiscal nu prevede exceptii de la plata acesteia pentru persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice enumerate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal care cumuleaza aceste venituri cu venituri din salarii sau asimilate salariilor.

Totodata, in ceea ce priveste cumularea de catre aceeasi persoana si in legatura cu aceeasi persoana juridica a calitatilor de salariat, administrator, asociat unic sau PFA sunt incidente reglementarile menite sa cenzureze operatiunile destinate sa evite obligatiile fiscale si drepturile ce decurg din raporturile de munca. In acelasi timp vor trebui avute in vedere posibilitatea interventiei administratiei fiscale asupra tranzactiilor incheiate intre persoane afiliate.

In primul caz facem referire la dreptul administratiei fiscale de a reconsidera activitatea desfasurata ca o activitate dependenta in temeiul art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal. Astfel, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre criteriile enumerate in cuprinsul art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile invocate mai sus sa poata fi trasa o concluzie.

Distinct de procedura reconsiderarii venitului in conformitate cu prevederile analizate mai sus trebuie avuta in vedere posibilitatea administratiei fiscale, ca in cadrul unei tranzactii intre persoane afiliate, in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, sa ajusteze suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.

Raporturile de afiliere dintre PFA si societatea la care persoana fizica are calitatea de asociat sunt analizate in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) pct. 21 din Codul fiscal fiind considerate existente daca persoana fizica ar detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica.

Asadar, raporturile dintre PFA si societate nu sunt restrictionate de prevederile legislatiei fiscale ci, asa cum subliniam anterior pot face obiectul analizei administratiei fiscale permitandu-i acesteia sa intervina asupra bazei impozabile in conditiile in care operatiunile nu se realizeaza la pretul pietei, ca in conditiile in care partile ar fi complet independente.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016