Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Ce obligatii fiscale are un PFA care e si asociat unic?

20-Aug-2014
2873

In analiza noastra, pornim de la o societate cu un salariat (administratorul) care are incheiat un contract de servicii cu o societate de asigurari privind CAEN 7021 - activitati de consultanta in comunicare si relatii publice si 8559 - alte forme de invatamant, in baza caruia se ocupa de relatii clienti, scolarizeaza personalul, verifica contracte, presteaza efectiv munca 8 orezi la sediul acesteia.



Societatea este platitoare de impozit microintreprindere, astfel ca vom stabili daca potrivit noilor reglementari este obligata sa treaca la impozit pe profit. De asemenea, administratorul respectiv este si PFA pe CAEN 7022 - consultanta si management si lunar factureaza servicii de consultanta, catre SRL-ul unde este si asociat unic, organizand programul si tematicile lunare pe care le foloseste mai departe in relatia cu societatea de asigurare.

PFA-ul plateste 16% si 5.5% intrucat este angajat la societatea respectiva unde este administrator. Vom stabili daca PFA-ul este obligat sa plateasca si alte contributii.
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii


1. Modificarile intervenite in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderii nu sunt de natura sa modifice regimul de impozitare al societatii in cazul prezentat in sensul ca acestea au determinat o mai mare flexibilizare a restrictiilor de la aplicarea acestui regim de impozitare. Astfel, restrictia prevazuta de art. 112 indice 2 alin. (6) lit. c) din Codul fiscal vizeaza neaplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii in cazul societatilor care realizeaza desfasoara activitati in domeniul consultantei. Determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si nu a impozitului pe profit nu reprezinta o optiune a persoanei juridice ci este conditionata de respectarea conditiilor prevazute de Codul fiscal.

Se poate constata ca nu obiectul de activitate fie el si principal inscris in actul constitutiv al societatii este cel care creeaza incompatibilitatea cu regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderii ci activitatile efectiv desfasurate.

Ca distinctie dintre activitatile de management si consultanta si cele de servicii este de subliniat finalitatea activitatii. Daca in prima categorie finalitatea acestora consta intr-o activitate plasata mai aproape de creatia intelectuala, in care sunt formulate recomandari, dirijari ale conduitei beneficiarului consultantei (materializate prin rapoarte, propuneri,etc), in categoria serviciilor intra operatiunile tehnice, fizice, de punere in aplicare a unor decizii, care exclud prima componenta. In concluzie, analiza activitatilor desfasurate se va realiza de o maniera concreta, pentru fiecare contract incheiat, in scopul aplicarii impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in cadrul acestora ar trebui subliniat natura de serviciu a activitatii prestate (de efectuare a inregistrarii documentelor, emiterea raportarilor si declaratiilor, transmiterea si inregistrarea acestora, etc.) si nu pe cea de consultanta.

Incepand cu 1 ianuarie 2014, ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG nr. 102/2013 este eliminata restrictia unilaterala prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (6) lit. c) cu privire la activitatea de consultanta si management, fiind transferata in cadrul art. 112 indice 1 unde in definitia microintreprinderii se plaseaza persoana juridica ce realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale.

Avand in vedere cele de mai sus consideram ca regimul de impozitare al societatii nu trebuie modificat in masura in care societatea desi are in obiectul de activitate consultanta nu desfasoara in mod efectiv o astfel de activitate sau in masura in care de la 1 ianuarie 2014 ponderea acesteia nu depaseste 20%.

2. Persoana fizica datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal, impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004. Art. 48 alin. (4) - (6) din Codul fiscal si pct. 37 - 39 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol cuprind detalierea cheltuielilor care se adminit la deducere si a celor nedeductibile.

Contribuabilul care desfasoara o activitate calificata drept independenta datoreaza plati anticipate in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru si va avea obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit - OPANAF 184/2013) si declaratia privind veniturile realizate pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal urmator celui de realizare a veniturilor (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania - OPANAF 3883/2013).

Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz.

- Cu toate acestea, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 23 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal
.
In aceste conditii, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice enumerate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal, nu vor datora contributia de asigurari sociale pentru veniturile realizate in aceasta calitate daca realizeaza si venituri din salarii sau asimilate salariilor.

- In raport cu obligatia privind contributia individuala de asigurari sociale de sanatate stabilita in cota de 5,5%, Titlul IX indice 2 din Codul fiscal nu prevede exceptii de la plata acesteia pentru persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice enumerate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal care cumuleaza aceste venituri cu venituri din salarii sau asimilate salariilor.

Totodata, in ceea ce priveste cumularea de catre aceeasi persoana si in legatura cu aceeasi persoana juridica a calitatilor de salariat, administrator, asociat unic sau PFA sunt incidente reglementarile menite sa cenzureze operatiunile destinate sa evite obligatiile fiscale si drepturile ce decurg din raporturile de munca. In acelasi timp vor trebui avute in vedere posibilitatea interventiei administratiei fiscale asupra tranzactiilor incheiate intre persoane afiliate.

In primul caz facem referire la dreptul administratiei fiscale de a reconsidera activitatea desfasurata ca o activitate dependenta in temeiul art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal. Astfel, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre criteriile enumerate in cuprinsul art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile invocate mai sus sa poata fi trasa o concluzie.

Distinct de procedura reconsiderarii venitului in conformitate cu prevederile analizate mai sus trebuie avuta in vedere posibilitatea administratiei fiscale, ca in cadrul unei tranzactii intre persoane afiliate, in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, sa ajusteze suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.

Raporturile de afiliere dintre PFA si societatea la care persoana fizica are calitatea de asociat sunt analizate in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) pct. 21 din Codul fiscal fiind considerate existente daca persoana fizica ar detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica.

Asadar, raporturile dintre PFA si societate nu sunt restrictionate de prevederile legislatiei fiscale ci, asa cum subliniam anterior pot face obiectul analizei administratiei fiscale permitandu-i acesteia sa intervina asupra bazei impozabile in conditiile in care operatiunile nu se realizeaza la pretul pietei, ca in conditiile in care partile ar fi complet independente.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Ce obligatii fiscale are un PFA care e si asociat unic?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"