Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozit si contributii sanatate la PFA: sistem real sau norma de venit. Ce aleg?

03-Iun-2016
9112

Impozitarea veniturilor si retinerea contributiilor la asigurarile de sanatate ale unei persoane fizice autorizate (PFA) se poate face in doua moduri: in sistem real sau la norma de venit. Intreprinzatorul poate opta pentru un mod sau altul cu respectarea anumitor restrictii. Sistemul real presupune ca aplicarea cotelor de impozit si contributii se va face asupra venitului net total, iar norma de venit presupune ca aplicarea cotelor de impozit si contributii la asigurarile de sanatate se va face asupra unei sume fixe stabilita anual de catre ANAF. in prezent, cota unica de impozit pe venit este de 16%, iar cota de contributie la asigurarile de sanatate este de 5,5%.

Care sunt conditiile pentru norma de venit?

In practica de zi cu zi, PFA impozitate in sistem real sunt mult mai numeroase decat cele impozitate la norma de venit datorita conditiilor care trebuie indeplinite pentru a putea opta pentru cea de-a doua varianta. Iata mai jos aceste conditii care fac optionala alegerea unui sistem sau altul:

- Regasirea obiectului de activitate in nomenclatorul aprobat de ANAF (gasiti nomenclatorul aici);

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

- Activitatea sa se desfasoare individual, fara salariati;
- Daca este cazul, cifra de afaceri in anul anterior mai mica de 100.000 euro la cursul BNR comunicat la sfarsit de an.
- Neindeplinirea uneia dintre conditiile de mai sus face ca PFA sa fie incadrat obligatoriu la impozitarea in sistem real.

Solutia dumneavoastra pentru activitate inscrisa corect in legislatia in vigoare, solutii economice legale si benefice dumneavoastra ca PFA, controale ale ANAF trecute cu bine, fara amenzi si suspendari de activitate este Cartea Verde a contabilitatii pentru PFA
 
Cum se exprima optiunea?

Autorizarea PFA se face conform OUG 44 din 2008, iar in termen de 30 zile de la inregistrarea in Registrul Comertului, PFA este obligata sa depuna declaratia D220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit prin care se exprima si optiunea pentru unul dintre cele doua sistem de impozitare.

In cele ce urmeaza vom descrie in detaliu modul de calcul al impozitului si contributiilor in fiecare caz in parte si vom da exemple concrete astfel incat optiunea pentru un sistem sau altul, acolo unde este posibila, sa poata fi facuta cu usurinta.

Sistemul real

Dupa depunerea D220, PFA va primi de la ANAF D260 - Decizie de impunere privind platile anticipate urmand sa efectueze platile in patru transe trimestriale, cu data scadenta ziua 25 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In anul urmator, pana la data de 25 mai, PFA va depune D200 – Declaratie privin veniturile obtinute in Romania prin care se declara veniturile efectiv obtinute si cheltuielile efectiv realizate. in urma depunerii D200 contribuabilul va primi de la ANAF D250 - Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice care va specifica sumele de plata rezultate din diferenta intre ceea ce s-a declarat ca si estimare si ceea ce s-a declarat ca si realizari efective.

Norma de venit

Contribuabilii impozitati la norma de venit primesc si ei D260 dupa depunerea D220 urmand sa faca platile in patru transe trimestriale, cu data scadenta ziua 25 a ultimei luni din fiecare trimestru. Normele anuale de venit pe anul 2016, stabilite pentru activitati independente, conform art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, le regasiti aici.

Acestia nu mai depun insa D200, nemaifiind necesara pentru ca nu mai sunt sume de regularizat - ei au platit impozitele si contributiile aplicate la norma fixa, nu conteaza veniturile si cheltuielile realizate efectiv.

Totusi, PFA care a depasit cifra de afaceri in suma de 100.000 euro are obligatia ca, in anul urmator sa treaca la sistemul real, in acest sens fiind obligat sa depuna D220 pana la 31 ianuarie a anului imediat urmator celui in care s-a depasit plafonul antementionat.

Sinteza asemanari si deosebiri intre cele 2 sisteme


Studiu de caz:
CAEN 4776: Comert cu amanuntul al florilor, plantelor ?i semin?elor; comer? cu amanuntul al animalelor de companie ?i a hranei pentru acestea, in magazine specializate cu sediul;
Sediu profesional: centru, zona 0, Bucuresti, sector 1.

Conform sitului ANAF norma de venit valabila in 2016 pentru un astfel de PFA este 14.400 lei.
Venituri brute realizate: 100.000 lei

Cheltuieli deductibile realizate: 80.000 lei, exclusiv contributia la sanatate
Venituri nete realizate = Venituri brute – Cheltuieli deductibile = 20.000 lei.

Concluzie

Alegerea intre sistemul real si cel la norma de venit nu este intotdeauna disponibila dar acolo unde este disponibila decizia trebuie luata in functie de comparatia intre veniturile nete si norma de venit. Pana la urma acestea sunt sumele asupra carora se vor aplica procentele de impozit si contributii si trebuie ales acel sistem in care cotele se aplica la o suma mai mica.
Ar fi de luat in considerare si aspectul birocratic, lucrurile fiind mult mai simplu de gestionat pentru PFA in sistem la norma de venit.

In viata de zi cu zi, cu cat un PFA are venituri mai mari si cheltuielile deductibile devin mai mici raportat la cifra de afaceri, se va prefera desigur norma de venit. Daca cheltuielile deductibile sunt foarte mari si duc venitul net catre zero, se va prefera sistemul real.

Alte precizari importante

Incepand cu 1 ianuarie 2016, plata contributiei la asigurarile sociale (pensie) a devenit obligatorie pentru PFA. Acest aspect fiscal este insa mai putin influentat de optiunea pentru sistemul real sau cel la norma de venit iar modul de calcul este foarte complicat. in exemplul nostru atat venitul net cat si norma de venit indeplinesc criteriile pentru a declara si plati si aceasta contributie.

Articol scris de Andrei Ene, Managing Partner la Accountable, o firma de contabilitate care, pe langa serviciile specifice, ofera consultanta fiscala, administreaza personal si presteaza servicii de inmatriculare la Registrul Comertului, indiferent de forma aleasa, PFA sau SRL. Accountable si-a facut un obiectiv din a sprijini afacerile aflate la inceput de drum oferind facilitati importante in acest sens.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozit si contributii sanatate la PFA: sistem real sau norma de venit. Ce aleg?":
Rating:

Nota: 4.09 din 28 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

S-a simplificat un pic AUTORIZAREA PFA
Mai multe articole despre autorizarea pfa




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"