Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitare subventie PFA. Ce declaratii se depun pentru incasare?

10-Apr-2013
12203

Vom analiza astazi cazul unui PFA care a beneficiat de masura 1.41"Sprijinirea fermelor agriocole de semi-subzistenta" in anul 2010. A primit 3 ani consecutivi subventia de 1500 euro/an, iar in urmatorul an, nerespectand graficul de dezvoltare a afacerii nu a mai primit aceasta subventie.


PFA-ul nu mai poate desfasura aceasta activitate din lipsa de lichiditati.

Vom stabili astfel daca PFA-ul trebuia sa depuna anual la Administratia Financiara declaratii privind incasarea acestor subventii, stabilind si in ce masura aceste subventii sunt impozabile.


Solutia consultantului:

Din punctul de vedere al declararii incasarii acestor subventii, acestea trebuiau sa se regaseasca in Registrul de incasari si plati la data incasarii subventiei, conform OMFP 1040/2004 privind contabilitatea in partida simpla, si respectiv in declaratiile anuale de venit, formular 200, depuse pana pe de 25 mai a anului urmator.

Din punctul de vedere al impozitarii subventiei, din pacate, cadrul normativ actual nu stabileste cu exactitate o situatie foarte exacta in ce priveste scutirea la impozitare a sumelor primite de PFA de la APIA ca urmare a ajutoarelor acordate conform OUG 125/2006 privind sprijinul producatorilor agricoli.
 
Astfel, avem o contradictie legislativa intre prevederile de la art. 42 lit. a) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:


"In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca. Nu sunt venituri impozabile indemnizatiile pentru: risc maternal, maternitate, cresterea copilului si ingrijirea copilului bolnav, potrivit legii;" , detaliate prin normele metodologice dupa cum urmeaza:
"4^1. In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind si formele de sprijin acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile in conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene de exemplu:

- ajutoarele de stat acordate producatorilor agricoli, in conformitate cu prevederile OG 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, aprobata cu modificari si completari prin Legea 74/2010, cu completarile ulterioare, incepand cu anul 2010, potrivit actelor normative de aprobare a respectivelor ajutoare de stat.

- sprijinul acordat producatorilor agricoli sub forma schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare potrivit OUG 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea 139/2007, cu modificarile ulterioare si pentru modificarea art.2 din Legea 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura si actelor normative date in aplicarea acesteia."

In acelasi timp, sunt aplicabile si prevederile de la art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, ce stabilesc:
"(1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50."

Normele pentru acest art. stabilesc la pct. 36 din HG 44/2004:

"36. In venitul brut se includ toate veniturile in bani si in natura, cum sunt: venituri din vanzarea de produse si de marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de lucrari, venituri din vanzarea sau inchirierea bunurilor din patrimoniul afacerii, venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, precum si veniturile din dobanzile primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, din alte activitati adiacente si altele asemenea. in venitul brut se includ si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii.

Prin activitati adiacente se intelege toate activitatile care au legatura cu obiectul de activitate autorizat."

In plus, legiuitorul a enumerat punctual la art. 48 alin. (3) din Codul fiscal, ce venituri nu sunt considerate impozabile de persoanele ce desfasoara activitati independente, dupa cum urmeaza:
"(3) Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despagubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii."

Observam ca un text normativ caracterizeaza ca neimpozabile aceste incasari de la APIA, iar ulterior cadrul normativ aplicabil celor ce desfasoara activitatea sub forma de activitati independente (PFA) sau ca intreprindere individuala, nu mai stabileste scutirea, stabilind in mod expres alte sume ca fiind scutite de impozitare.

Prin urmare, pentru emiterea unui punct de vedere ar trebui sa analizam daca mai sunt si alte venituri de acest fel in aceasta situatie.

Observam ca sunt considerate venituri neimpozabile veniturile de la art. 42 lit. a^1) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"a^1) veniturile realizate din valorificarea bunurilor mobile sub forma de?eurilor prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii, care fac obiectul programelor na?ionale finan?ate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice;".

In acelasi timp, reglementarile aplicabile la nivelul PFA, stabilesc la pct. 36 din HG 44/2004 ca sunt impozabile: "venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale".

Venituri scutite conform art. 42 lit. f) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"f) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;", si le regasim in mod expres la venituri neimpozabile conform art. 48 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
" d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii."

Astfel, observam ca temeiul normativ invocat atat pentru scutirea de impozite, cat si pentru impozitarea acestora este in vigoare si aplicabil in acelasi timp. Prin urmare, o observatie pertinenta ar fi sa aplicam procedura unui venit similar:
a) la venitul din deseuri realizate de persoana fizica, nu se aplica scutirea de impozit la nivelul PFA cand veniturile din deseuri provin din propria activitate;
b) veniturile din sponsorizari primite sunt scutite de impozit la nivelul persoanei fizice obisnuite, si in acelasi timp sunt enumerate in mod expres ca scutite de impozitare si la nivelul PFA;
c) sumele incasate de la APIA sub forma de ajutoare pentru agricultori, incasate de persoanele fizice obisnuite, nu se mai regasesc in mod expres ca scutite de impozit, in cadrul activitatii desfasurate de PFA.

Avand in vedere ca potrivit art. 20 din OUG 44/2008, patrimoniul de afectatiune al PFA functioneaza distinct de patrimoniul persoanei fizice, chiar daca discutam de acelasi titular, consideram ca au prioritate la impozitare reglementarile imediate aplicabile PFA, respectiv consideram impozabile sumele primite de la APIA, ocazie cu care va reamintim ca sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Autorul acestui raspuns asa ar proceda in cazul in care ar conduce contabilitatea acestui PFA sau ar intocmi un raport de expertiza prin care sa comunice o opinie in fata unei instante de judecata.

Prezinta relevanta si spiritul cadrului normativ privind acordarea de subventii la nivelul comunitatii europene, potrivit caruia sunt finantate proiecte si nu bugetele nationale, potrivit caruia aceste tipuri de ajutoare sunt scutite de impozit.

Merita analizata cu foarte mare atentie modificarea legislativa din anul 2013 adusa de OG 8/2013, ce modifica art. 70 - 74 din Codul fiscal. Conform acestui act normativ, persoanele fizice, deci inclusiv PFA, ce obtin venituri din cresterea animalelor datoreaza impozit pe venit, insa aplicat la transa de venit.

Astfel, are calitate de contribuabil o persoana fizica ce detine mai mult de 3 bovine sau mai mult de 10 oi, respectiv 10 capre. Impozitul se va datora incepand cu anul 2013, chiar si in 2013, prin norma de venit datorata pentru fiecare tip de animal.

Altfel spus, pentru fiecare animal avut in ferma, se va achita o suma fixa, indiferent de cheltuielile realizate, ocazie cu care analiza impozitarii subventiei nu mai are obiect.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitare subventie PFA. Ce declaratii se depun pentru incasare?":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF simplifica procedurile de administrare fiscala: Reducerea numarului de formulare, acordarea de asistenta si depunerea TUTUROR declaratiilor DOAR electronic
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a prezentat, marti – 25 iunie, un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat. Planul de masuri are cinci obiective principale, dintre care astazi ne vom referi doar la primul dintre ele, anume: I. “Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale” Acest obiectiv va fi atins, potrivit "planului de masuri...» citeste mai departe aici

  • Concediu medical cod 06. Baza de calcul indemnizatie
    • baza de calcul indemnizatie, concediu medical, pensionar "O societate a angajat un pensionar pe perioada determinata de 36 luni. Angajatul a prezentat la contabilitate concediu medical pentru incapacitate temporara de munca pentru 7 zile, cod 06. Cum se calculeaza indemnizatia de concediu medical?" Raspunsul specialistului Conform art. 10 alin. (1) din OUG 158/2005, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B, baza de calcul al indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca...» citeste mai departe aici

  • Inspectia muncii, in control! Amenzi de milioane de euro pentru munca la negru
    • Inspectorii de la Inspectia Muncii au aplicat amenzi de 1.264.778 euro pentru munca la negru, dar si pentru nerespectarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit unui comunicat remis de institutie. “Inspectia Muncii a desfasurat, in perioada 3 – 14 iunie 2019, actiuni de control in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare totala de 1.264.778 euro, adica 5.982.400 de lei”, anunta institutia. In total, au fost depistate 355 de persoane care desfasurau munca fara forme...» citeste mai departe aici

  • Masuri propuse de MFP: Proiect de OUG privind restructurarea financiara pentru companiile cu datorii de peste 1 milion de lei
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat marti, 25 iunie, proiectul de Ordonanta de Urgenta privind restructurarea financiara, scotand in evidenta modul in care se va face aceasta restructurare in functie de datoriile pe care companiile le au catre stat. "Trebuie clarificat ca nu discutam despre o amnistie fiscala. Discutam despre o restructurare financiara […]. Ideea a pornit de la companiile de stat, pentru care ar fi singura solutie de salvare. Este o sansa pe care...» citeste mai departe aici

  • Reducere de TVA pentru produsele traditionale, de la 1 iunie 2019
    • Vara a inceput cu o veste buna pentru cei care livreaza produse traditionale, eco sau montane: incepand cu 1 iunie 2019, acestora le este acordata o reducere a TVA-ului, de la 9% la 5%, pe baza anumitor acte doveditoare. Aceasta masura incurajeaza comercializarea de produse traditionale romanesti si favorizeaza, din punct de vedere economic, firmele care aleg sa livreze astfel de preparate, in detrimentul celor care nu sunt traditionale. Produsele traditionale sunt apreciate pentru calitatea lor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016