Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitare subventie PFA. Ce declaratii se depun pentru incasare?

10-Apr-2013
11673

Vom analiza astazi cazul unui PFA care a beneficiat de masura 1.41"Sprijinirea fermelor agriocole de semi-subzistenta" in anul 2010. A primit 3 ani consecutivi subventia de 1500 euro/an, iar in urmatorul an, nerespectand graficul de dezvoltare a afacerii nu a mai primit aceasta subventie.


PFA-ul nu mai poate desfasura aceasta activitate din lipsa de lichiditati.

Vom stabili astfel daca PFA-ul trebuia sa depuna anual la Administratia Financiara declaratii privind incasarea acestor subventii, stabilind si in ce masura aceste subventii sunt impozabile.


Solutia consultantului:

Din punctul de vedere al declararii incasarii acestor subventii, acestea trebuiau sa se regaseasca in Registrul de incasari si plati la data incasarii subventiei, conform OMFP 1040/2004 privind contabilitatea in partida simpla, si respectiv in declaratiile anuale de venit, formular 200, depuse pana pe de 25 mai a anului urmator.

Din punctul de vedere al impozitarii subventiei, din pacate, cadrul normativ actual nu stabileste cu exactitate o situatie foarte exacta in ce priveste scutirea la impozitare a sumelor primite de PFA de la APIA ca urmare a ajutoarelor acordate conform OUG 125/2006 privind sprijinul producatorilor agricoli.
 
Astfel, avem o contradictie legislativa intre prevederile de la art. 42 lit. a) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:


"In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca. Nu sunt venituri impozabile indemnizatiile pentru: risc maternal, maternitate, cresterea copilului si ingrijirea copilului bolnav, potrivit legii;" , detaliate prin normele metodologice dupa cum urmeaza:
"4^1. In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind si formele de sprijin acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile in conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene de exemplu:

- ajutoarele de stat acordate producatorilor agricoli, in conformitate cu prevederile OG 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, aprobata cu modificari si completari prin Legea 74/2010, cu completarile ulterioare, incepand cu anul 2010, potrivit actelor normative de aprobare a respectivelor ajutoare de stat.

- sprijinul acordat producatorilor agricoli sub forma schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare potrivit OUG 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea 139/2007, cu modificarile ulterioare si pentru modificarea art.2 din Legea 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura si actelor normative date in aplicarea acesteia."

In acelasi timp, sunt aplicabile si prevederile de la art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, ce stabilesc:
"(1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50."

Normele pentru acest art. stabilesc la pct. 36 din HG 44/2004:

"36. In venitul brut se includ toate veniturile in bani si in natura, cum sunt: venituri din vanzarea de produse si de marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de lucrari, venituri din vanzarea sau inchirierea bunurilor din patrimoniul afacerii, venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, precum si veniturile din dobanzile primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, din alte activitati adiacente si altele asemenea. in venitul brut se includ si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii.

Prin activitati adiacente se intelege toate activitatile care au legatura cu obiectul de activitate autorizat."

In plus, legiuitorul a enumerat punctual la art. 48 alin. (3) din Codul fiscal, ce venituri nu sunt considerate impozabile de persoanele ce desfasoara activitati independente, dupa cum urmeaza:
"(3) Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despagubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii."

Observam ca un text normativ caracterizeaza ca neimpozabile aceste incasari de la APIA, iar ulterior cadrul normativ aplicabil celor ce desfasoara activitatea sub forma de activitati independente (PFA) sau ca intreprindere individuala, nu mai stabileste scutirea, stabilind in mod expres alte sume ca fiind scutite de impozitare.

Prin urmare, pentru emiterea unui punct de vedere ar trebui sa analizam daca mai sunt si alte venituri de acest fel in aceasta situatie.

Observam ca sunt considerate venituri neimpozabile veniturile de la art. 42 lit. a^1) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"a^1) veniturile realizate din valorificarea bunurilor mobile sub forma de?eurilor prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii, care fac obiectul programelor na?ionale finan?ate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice;".

In acelasi timp, reglementarile aplicabile la nivelul PFA, stabilesc la pct. 36 din HG 44/2004 ca sunt impozabile: "venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale".

Venituri scutite conform art. 42 lit. f) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"f) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;", si le regasim in mod expres la venituri neimpozabile conform art. 48 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
" d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii."

Astfel, observam ca temeiul normativ invocat atat pentru scutirea de impozite, cat si pentru impozitarea acestora este in vigoare si aplicabil in acelasi timp. Prin urmare, o observatie pertinenta ar fi sa aplicam procedura unui venit similar:
a) la venitul din deseuri realizate de persoana fizica, nu se aplica scutirea de impozit la nivelul PFA cand veniturile din deseuri provin din propria activitate;
b) veniturile din sponsorizari primite sunt scutite de impozit la nivelul persoanei fizice obisnuite, si in acelasi timp sunt enumerate in mod expres ca scutite de impozitare si la nivelul PFA;
c) sumele incasate de la APIA sub forma de ajutoare pentru agricultori, incasate de persoanele fizice obisnuite, nu se mai regasesc in mod expres ca scutite de impozit, in cadrul activitatii desfasurate de PFA.

Avand in vedere ca potrivit art. 20 din OUG 44/2008, patrimoniul de afectatiune al PFA functioneaza distinct de patrimoniul persoanei fizice, chiar daca discutam de acelasi titular, consideram ca au prioritate la impozitare reglementarile imediate aplicabile PFA, respectiv consideram impozabile sumele primite de la APIA, ocazie cu care va reamintim ca sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Autorul acestui raspuns asa ar proceda in cazul in care ar conduce contabilitatea acestui PFA sau ar intocmi un raport de expertiza prin care sa comunice o opinie in fata unei instante de judecata.

Prezinta relevanta si spiritul cadrului normativ privind acordarea de subventii la nivelul comunitatii europene, potrivit caruia sunt finantate proiecte si nu bugetele nationale, potrivit caruia aceste tipuri de ajutoare sunt scutite de impozit.

Merita analizata cu foarte mare atentie modificarea legislativa din anul 2013 adusa de OG 8/2013, ce modifica art. 70 - 74 din Codul fiscal. Conform acestui act normativ, persoanele fizice, deci inclusiv PFA, ce obtin venituri din cresterea animalelor datoreaza impozit pe venit, insa aplicat la transa de venit.

Astfel, are calitate de contribuabil o persoana fizica ce detine mai mult de 3 bovine sau mai mult de 10 oi, respectiv 10 capre. Impozitul se va datora incepand cu anul 2013, chiar si in 2013, prin norma de venit datorata pentru fiecare tip de animal.

Altfel spus, pentru fiecare animal avut in ferma, se va achita o suma fixa, indiferent de cheltuielile realizate, ocazie cu care analiza impozitarii subventiei nu mai are obiect.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitare subventie PFA. Ce declaratii se depun pentru incasare?":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Certificate de rezidenta fiscale 2019 pentru Google, Facebook, LinkedIn si Twitter
    • Update 2019 pentru mai multe certificate de rezidenta fiscala: Mai jos regasiti certificatele de rezidenta fiscala pentru Google si Facebook prin care se certifica faptul ca aceste companii sunt platitori de impozite in Irlanda si astfel cei care lucreaza cu ele nu trebuie sa retina impozitul aferent activitatilor comerciale realizate impreuna. Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Google pentru anul 2019: Google AdWords Romania- Romania Double Taxation Agreement...» citeste mai departe aici

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 094 actualizata la zi - 2019
    • Formularul 094 reprezinta Declaratia privind cifra de afaceri pentru persoanele impozabile care folosesc trimestrul ca perioada fiscala si care nu au avut achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Termen de depunere Declaratia 094 Declaratia 094 se depune in fiecare an la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se completeaza formularul (de exemplu, la 25 ianuarie 2019 s-a depus Declaratia 094 pentru anul 2018). Declaratia 094 este o declaratie anuala,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pe 2019: Presedintele Romaniei sesizeaza Curtea Constitutionala!
    • Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, nu doar ca NU APROBA Bugetul de stat pe anul 2019, dar a trimis chiar o sesizare de neconstitutionalitate Curtii Constitutionale vineri, 22 februarie a.c., privind Legea bugetului. ”Un lucru e clar: guvernarea PSD a esuat. In spitale, probleme peste probeleme, educatia este subfinantata, economia Romaniei este bulversata mai ales dupa Ordonanta 114 data in mare taina la sfarsitul anului trecut. De autostrazi nici nu poate fi vorba. Despre justitie......» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016