Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitare subventie PFA. Ce declaratii se depun pentru incasare?

10-Apr-2013
18082

Vom analiza astazi cazul unui PFA care a beneficiat de masura 1.41"Sprijinirea fermelor agriocole de semi-subzistenta" in anul 2010. A primit 3 ani consecutivi subventia de 1500 euro/an, iar in urmatorul an, nerespectand graficul de dezvoltare a afacerii nu a mai primit aceasta subventie.


PFA-ul nu mai poate desfasura aceasta activitate din lipsa de lichiditati.

Vom stabili astfel daca PFA-ul trebuia sa depuna anual la Administratia Financiara declaratii privind incasarea acestor subventii, stabilind si in ce masura aceste subventii sunt impozabile.


Solutia consultantului:

Din punctul de vedere al declararii incasarii acestor subventii, acestea trebuiau sa se regaseasca in Registrul de incasari si plati la data incasarii subventiei, conform OMFP 1040/2004 privind contabilitatea in partida simpla, si respectiv in declaratiile anuale de venit, formular 200, depuse pana pe de 25 mai a anului urmator.

Din punctul de vedere al impozitarii subventiei, din pacate, cadrul normativ actual nu stabileste cu exactitate o situatie foarte exacta in ce priveste scutirea la impozitare a sumelor primite de PFA de la APIA ca urmare a ajutoarelor acordate conform OUG 125/2006 privind sprijinul producatorilor agricoli.
 
Astfel, avem o contradictie legislativa intre prevederile de la art. 42 lit. a) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:


"In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca. Nu sunt venituri impozabile indemnizatiile pentru: risc maternal, maternitate, cresterea copilului si ingrijirea copilului bolnav, potrivit legii;" , detaliate prin normele metodologice dupa cum urmeaza:
"4^1. In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind si formele de sprijin acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile in conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene de exemplu:

- ajutoarele de stat acordate producatorilor agricoli, in conformitate cu prevederile OG 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, aprobata cu modificari si completari prin Legea 74/2010, cu completarile ulterioare, incepand cu anul 2010, potrivit actelor normative de aprobare a respectivelor ajutoare de stat.

- sprijinul acordat producatorilor agricoli sub forma schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare potrivit OUG 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea 139/2007, cu modificarile ulterioare si pentru modificarea art.2 din Legea 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura si actelor normative date in aplicarea acesteia."

In acelasi timp, sunt aplicabile si prevederile de la art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, ce stabilesc:
"(1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50."

Normele pentru acest art. stabilesc la pct. 36 din HG 44/2004:

"36. In venitul brut se includ toate veniturile in bani si in natura, cum sunt: venituri din vanzarea de produse si de marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de lucrari, venituri din vanzarea sau inchirierea bunurilor din patrimoniul afacerii, venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, precum si veniturile din dobanzile primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, din alte activitati adiacente si altele asemenea. in venitul brut se includ si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii.

Prin activitati adiacente se intelege toate activitatile care au legatura cu obiectul de activitate autorizat."

In plus, legiuitorul a enumerat punctual la art. 48 alin. (3) din Codul fiscal, ce venituri nu sunt considerate impozabile de persoanele ce desfasoara activitati independente, dupa cum urmeaza:
"(3) Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despagubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii."

Observam ca un text normativ caracterizeaza ca neimpozabile aceste incasari de la APIA, iar ulterior cadrul normativ aplicabil celor ce desfasoara activitatea sub forma de activitati independente (PFA) sau ca intreprindere individuala, nu mai stabileste scutirea, stabilind in mod expres alte sume ca fiind scutite de impozitare.

Prin urmare, pentru emiterea unui punct de vedere ar trebui sa analizam daca mai sunt si alte venituri de acest fel in aceasta situatie.

Observam ca sunt considerate venituri neimpozabile veniturile de la art. 42 lit. a^1) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"a^1) veniturile realizate din valorificarea bunurilor mobile sub forma de?eurilor prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii, care fac obiectul programelor na?ionale finan?ate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice;".

In acelasi timp, reglementarile aplicabile la nivelul PFA, stabilesc la pct. 36 din HG 44/2004 ca sunt impozabile: "venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale".

Venituri scutite conform art. 42 lit. f) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"f) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;", si le regasim in mod expres la venituri neimpozabile conform art. 48 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
" d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii."

Astfel, observam ca temeiul normativ invocat atat pentru scutirea de impozite, cat si pentru impozitarea acestora este in vigoare si aplicabil in acelasi timp. Prin urmare, o observatie pertinenta ar fi sa aplicam procedura unui venit similar:
a) la venitul din deseuri realizate de persoana fizica, nu se aplica scutirea de impozit la nivelul PFA cand veniturile din deseuri provin din propria activitate;
b) veniturile din sponsorizari primite sunt scutite de impozit la nivelul persoanei fizice obisnuite, si in acelasi timp sunt enumerate in mod expres ca scutite de impozitare si la nivelul PFA;
c) sumele incasate de la APIA sub forma de ajutoare pentru agricultori, incasate de persoanele fizice obisnuite, nu se mai regasesc in mod expres ca scutite de impozit, in cadrul activitatii desfasurate de PFA.

Avand in vedere ca potrivit art. 20 din OUG 44/2008, patrimoniul de afectatiune al PFA functioneaza distinct de patrimoniul persoanei fizice, chiar daca discutam de acelasi titular, consideram ca au prioritate la impozitare reglementarile imediate aplicabile PFA, respectiv consideram impozabile sumele primite de la APIA, ocazie cu care va reamintim ca sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Autorul acestui raspuns asa ar proceda in cazul in care ar conduce contabilitatea acestui PFA sau ar intocmi un raport de expertiza prin care sa comunice o opinie in fata unei instante de judecata.

Prezinta relevanta si spiritul cadrului normativ privind acordarea de subventii la nivelul comunitatii europene, potrivit caruia sunt finantate proiecte si nu bugetele nationale, potrivit caruia aceste tipuri de ajutoare sunt scutite de impozit.

Merita analizata cu foarte mare atentie modificarea legislativa din anul 2013 adusa de OG 8/2013, ce modifica art. 70 - 74 din Codul fiscal. Conform acestui act normativ, persoanele fizice, deci inclusiv PFA, ce obtin venituri din cresterea animalelor datoreaza impozit pe venit, insa aplicat la transa de venit.

Astfel, are calitate de contribuabil o persoana fizica ce detine mai mult de 3 bovine sau mai mult de 10 oi, respectiv 10 capre. Impozitul se va datora incepand cu anul 2013, chiar si in 2013, prin norma de venit datorata pentru fiecare tip de animal.

Altfel spus, pentru fiecare animal avut in ferma, se va achita o suma fixa, indiferent de cheltuielile realizate, ocazie cu care analiza impozitarii subventiei nu mai are obiect.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016