Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea bacsisului in 2018

09-Mai-2018
5660

Tot mai multe entitati din domeniul HoReCa se confrunta cu problema bacsisului incasat pe bonul fiscal.

In Romania, o incercare de reglementare a bacsisului a fost facuta in anul 2015 prin O.U.G. nr. 8/2015 care prevedea ca operatorii caselor de marcat aveau obligatia sa evidentieze pe un bon fiscal distinct sumele de bani oferite in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar. Acestia trebuiau sa stabileasca prin regulament de ordine interioara daca veniturile provenite din incasarea bacsisului raman la dispozitia lor sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor. Veniturile obtinute de persoanele fizice sub forma bacsisului in perioada de aplicare a prevederilor OUG 8/2015 au fost incluse in categoria veniturilor din alte surse pentru care impozitul se calcula prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut.

>> Aceste prevederi au fost insa abrogate la scurt timp prin Legea 186/2015.

In prezent, incasarea pe bonul fiscal sau prin banca a "bacsisului" nu mai este reglementata printr-un act normativ insa exista entitati care evidentiaza aceste sume pe bonul fiscal si le distribuie salariatilor.

Vom vedea in continuare care este regimul fiscal pentru aceste sume.

Din punct de vedere al TVA lucrurile sunt clare, respectiv in situatia in care sumele sunt distribuite salariatilor entitatea nu are obligatia de a colecta TVA intrucat sumele respective nu reprezinta contravaloarea unor livrari de bunuri/prestari de servicii in sfera TVA iar operatiunea nu este impozabila conform art. 268 alin. (1) din Codul fiscal

Astfel, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor, acesta nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii si nu intra in sfera de aplicare a TVA.

Problema apare la incadrarea veniturilor obtinute de catre salariati din aceste sume: sunt aceste venituri avantaje de natura salariala sau reprezinta venituri din alte surse?

Pe de o parte, art. 76 din Codul fiscal defineste veniturile din salariii ca fiind "toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor." Normele metodologice date in aplicarea art. 76 alin. (3) stabilesc ca "Avantajele in bani si in natura prevazute la art. 76 alin. (3) din Codul fiscal sunt considerate a fi orice foloase primite de angajat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz." Pe de alta parte, normele metodologice date in aplicarea art. 114 din Codul fiscal includ in categoria veniturilor din alte surse "veniturile obtinute de persoanele fizice sub forma bacsisului, potrivit prevederilor legale."

In lipsa unei legi care sa reglementeze bacsisul consider ca incadrarea sumelor distribuite salariatilor in categoria veniturilor din alte surse este riscanta. Ca atare, pana la reglementarea bacsisului printr-un act normativ este prudent ca aceste sume distribuite salariatilor sa fie incadrate drept avantaje de natura salariala, supuse impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea bacsisului in 2018":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Finantele propun 3 modificari MAJORE asupra Codului Fiscal
    • Recent, Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prelungirea unor termene. Schimbarile vizeaza si Codul Fiscal. Iata noile modificari propuse de finante asupra Codului Fiscal: a) Instituirea obligatiei notarilor publici de declarare a tranzactiilor din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei. Masura are in vedere...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica ordinul 1665/2020 prin care poprirea electronica a devenit functionala
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect Ordin pentru modificarea ?i completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora. Conform Referatului de Aprobare, prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de...» citeste mai departe aici

  • In perioada 1 februarie - 31 martie 2022 preturile pentru energie electrica si gaze naturale se PLAFONEAZA pentru clientii non-casnici
    • In Monitorul Oficial a fost publicata Ordonanta de Urgenta 3/2022 prin care se modifica 118/2021. Actul normativ prevedea acordarea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022. Incepand cu 1 februarie preturile se vor plafona pentru clientii non-casnici, iar pentru cei casnici va fi acordata o compensatie unitara in valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, in cazul energiei electrice, si in valoare de cel mult 40% din valoarea pretului...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016