Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008

27-Mai-2008
2837

 

drd. Gheorghe Matei
avocat, Baroul Bucuresti

Brief
Concerning transactions in securities, other than shares and securities held by private companies, art 67 par. 3 letter a) of the Fiscal Code lays down the rule concerning the computation, withholding and remittance by intermediaries, investment companies or other payers of income, as the case may be, of a rate of 1% for each such transaction, the withheld tax representing an anticipated payment.

The taxpayer, non-resident natural person, either directly or through his fiscal representative, shall submit his tax return, on the basis of which the fiscal body establishes the tax which is owed/to be collected.


Potrivit prevederilor Codului fiscal roman, persoanele fizice nerezidente care obtin venituri din transferul titlurilor de valoare datoreaza impozit pe venitul determinat, conform regulilor prevazute in Titlul III din Cod, ce corespund categoriei respective de venit.

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Pana aici, lucrurile par simple, concluzia fiind aceea ca si in cazul persoanelor fizice nerezidente care obtin astfel de venituri se aplica aceleasi reguli prevazute pentru rezidenti.

In conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (1) din Codul fiscal al Romaniei, veniturile din investitii cuprind si castigurile obtinute din transferul titlurilor de valoare, definite ca fiind orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar, calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si partile sociale.

Pentru castigul determinat de transferul titlurilor de valoare, in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (2) din Codul fiscal al Romaniei, impunerea se realizeaza diferentiat.

Astfel, in cazul castigurilor obtinute din transferul valorilor mobiliare, in cazul societatilor inchise si din transferul partilor sociale, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine dobanditorului. Calculul si retinerea impozitului de catre dobanditor se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final.

Transmiterea dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sau a partilor sociale nu poate fi inscrisa in registrul comertului sau in registrul asociatilor/actionarilor fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.


Mecanismul reglementat pentru acest tip de tranzactie asigura indeplinirea obligatiilor de calculare, retinere si virare a impozitului de catre dobanditorul titlurilor de valoare, care nu poate face publica transmiterea dreptului sau de proprietate prin inscrierea in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor/actionarilor decat cu conditia prezentarii dovezii ca a fost platit impozitul pe venit datorat.

Problema este mai complicata in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

Codul fiscal roman prevede ca se impune cu o cota de 1% castigul obtinut dintr-o astfel de tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata in contul impozitului anual datorat.

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului reprezentand plata anticipata revine intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor, in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii, sau altor platitori de venit la fiecare tranzactie.

Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Pentru tranzactiile din anul fiscal, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat, respectiv impozitul anual pe care contribuabilul il are de recuperat, si emite o decizie de impunere anuala, luandu-se in calcul si impozitul retinut la sursa, reprezentand plata anticipata.

Impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 16% sau 1% asupra castigului net anual din astfel de tranzactii, corespunzator perioadei care a trecut de la data dobandirii titlurilor (mai mult sau mai putin de 365 de zile).

Asadar, in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, Codul fiscal, art. 67 alin. (3) lit. a), instituie regula calcularii, retinerii si virarii de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, dupa caz, a unei cote de 1% la fiecare tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata, iar contribuabilul (persoana fizica nerezidenta), direct sau prin reprezentant fiscal, are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat/de recuperat.

1. Ce se intampla, insa, in situatia in care nerezidentul, persoana fizica, nu indeplineste obligatia de a depune, direct sau prin imputernicit, declaratia privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal sa stabileasca impozitul anual si nici nu plateste diferenta de impozit datorata?

2. Care sunt obligatiile intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor sau celorlalti platitori de astfel de venituri? Poate fi tinut raspunzator platitorul de venit pentru nedeclararea si neplata impozitului de catre persoana fizica nerezidenta?

3. Exista riscul unei interpretari date de catre autoritatile fiscale in sensul ca platitorul de venit ar fi trebuit sa retina la fiecare tranzactie cota de 16%?

4. Desi nu exista o dispozitie expresa in acest sens, poate platitorul de venit sa retina, la fiecare tranzactie, un impozit de 16%, urmand ca persoana care are calitatea de contribuabil sa solicite organelor fiscale competente regularizarea impozitului?

Codul fiscal si normele metodologice date in aplicarea prevederilor acestuia nu reglementeaza expres vreo obligatie a platitorilor de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu-si indeplineste obligatia de declarare a venitului realizat sau de plata a impozitului datorat.

In atare imprejurare, nu ne ramane decat sa apelam la regulile de interpretare a respectivelor norme de drept fiscal.

Este recunoscut ca in dreptul fiscal are un rol dominant principiul legalitatii, enuntat expres si in Constitutia Romaniei, care dispune ca impozitele si taxele se pot stabili numai prin acte ce au forta juridica a legii.

Consecinta rolului dominant al principiului legalitatii este limitarea libertatii de miscare a interpretului, in sensul ca nici organul fiscal nu poate sa creeze, prin interpretare, noi impozite sau sa adauge conditii neprevazute de lege, dar nici contribuabilul nu poate extinde, prin analogie, exceptiile, scutirile etc.

Regula de interpretare stricta ( ad literam) se aplica in materia dreptului fiscal, fiind consacrata si de prevederile art. 13 din Codul de procedura fiscala, iar jurisprudenta noastra a facut in repetate randuri aplicatia acestei reguli.

Din aceasta perspectiva, obligatia intermediarului intr-o operatiune de acest gen este doar cea prevazuta de art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal roman, la care ne-am referit mai sus, si nu poate fi extinsa prin interpretare, in lipsa unui text expres care sa prevada aceasta.

Solutia care poate fi avuta in vedere de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, pentru a evita riscul unor viitoare complicatii in relatia cu Fiscul, este aceea ca efectuarea tranzactiilor de acest fel pentru persoane fizice nerezidente sa fie precedata de numirea unui reprezentant fiscal al acestora, in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala1.


Note
1Pentru detalii, a se vedea, C. N. Stoina, Inregistrarea si administrarea contribuabililor nerezidenti, in Revista Romana de Fiscalitate nr. 4/2008, Ed. Rentrop & Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"