Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008

27-Mai-2008
2717

 

drd. Gheorghe Matei
avocat, Baroul Bucuresti

Brief
Concerning transactions in securities, other than shares and securities held by private companies, art 67 par. 3 letter a) of the Fiscal Code lays down the rule concerning the computation, withholding and remittance by intermediaries, investment companies or other payers of income, as the case may be, of a rate of 1% for each such transaction, the withheld tax representing an anticipated payment.

The taxpayer, non-resident natural person, either directly or through his fiscal representative, shall submit his tax return, on the basis of which the fiscal body establishes the tax which is owed/to be collected.


Potrivit prevederilor Codului fiscal roman, persoanele fizice nerezidente care obtin venituri din transferul titlurilor de valoare datoreaza impozit pe venitul determinat, conform regulilor prevazute in Titlul III din Cod, ce corespund categoriei respective de venit.

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Pana aici, lucrurile par simple, concluzia fiind aceea ca si in cazul persoanelor fizice nerezidente care obtin astfel de venituri se aplica aceleasi reguli prevazute pentru rezidenti.

In conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (1) din Codul fiscal al Romaniei, veniturile din investitii cuprind si castigurile obtinute din transferul titlurilor de valoare, definite ca fiind orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar, calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si partile sociale.

Pentru castigul determinat de transferul titlurilor de valoare, in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (2) din Codul fiscal al Romaniei, impunerea se realizeaza diferentiat.

Astfel, in cazul castigurilor obtinute din transferul valorilor mobiliare, in cazul societatilor inchise si din transferul partilor sociale, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine dobanditorului. Calculul si retinerea impozitului de catre dobanditor se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final.

Transmiterea dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sau a partilor sociale nu poate fi inscrisa in registrul comertului sau in registrul asociatilor/actionarilor fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.


Mecanismul reglementat pentru acest tip de tranzactie asigura indeplinirea obligatiilor de calculare, retinere si virare a impozitului de catre dobanditorul titlurilor de valoare, care nu poate face publica transmiterea dreptului sau de proprietate prin inscrierea in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor/actionarilor decat cu conditia prezentarii dovezii ca a fost platit impozitul pe venit datorat.

Problema este mai complicata in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

Codul fiscal roman prevede ca se impune cu o cota de 1% castigul obtinut dintr-o astfel de tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata in contul impozitului anual datorat.

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului reprezentand plata anticipata revine intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor, in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii, sau altor platitori de venit la fiecare tranzactie.

Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Pentru tranzactiile din anul fiscal, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat, respectiv impozitul anual pe care contribuabilul il are de recuperat, si emite o decizie de impunere anuala, luandu-se in calcul si impozitul retinut la sursa, reprezentand plata anticipata.

Impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 16% sau 1% asupra castigului net anual din astfel de tranzactii, corespunzator perioadei care a trecut de la data dobandirii titlurilor (mai mult sau mai putin de 365 de zile).

Asadar, in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, Codul fiscal, art. 67 alin. (3) lit. a), instituie regula calcularii, retinerii si virarii de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, dupa caz, a unei cote de 1% la fiecare tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata, iar contribuabilul (persoana fizica nerezidenta), direct sau prin reprezentant fiscal, are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat/de recuperat.

1. Ce se intampla, insa, in situatia in care nerezidentul, persoana fizica, nu indeplineste obligatia de a depune, direct sau prin imputernicit, declaratia privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal sa stabileasca impozitul anual si nici nu plateste diferenta de impozit datorata?

2. Care sunt obligatiile intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor sau celorlalti platitori de astfel de venituri? Poate fi tinut raspunzator platitorul de venit pentru nedeclararea si neplata impozitului de catre persoana fizica nerezidenta?

3. Exista riscul unei interpretari date de catre autoritatile fiscale in sensul ca platitorul de venit ar fi trebuit sa retina la fiecare tranzactie cota de 16%?

4. Desi nu exista o dispozitie expresa in acest sens, poate platitorul de venit sa retina, la fiecare tranzactie, un impozit de 16%, urmand ca persoana care are calitatea de contribuabil sa solicite organelor fiscale competente regularizarea impozitului?

Codul fiscal si normele metodologice date in aplicarea prevederilor acestuia nu reglementeaza expres vreo obligatie a platitorilor de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu-si indeplineste obligatia de declarare a venitului realizat sau de plata a impozitului datorat.

In atare imprejurare, nu ne ramane decat sa apelam la regulile de interpretare a respectivelor norme de drept fiscal.

Este recunoscut ca in dreptul fiscal are un rol dominant principiul legalitatii, enuntat expres si in Constitutia Romaniei, care dispune ca impozitele si taxele se pot stabili numai prin acte ce au forta juridica a legii.

Consecinta rolului dominant al principiului legalitatii este limitarea libertatii de miscare a interpretului, in sensul ca nici organul fiscal nu poate sa creeze, prin interpretare, noi impozite sau sa adauge conditii neprevazute de lege, dar nici contribuabilul nu poate extinde, prin analogie, exceptiile, scutirile etc.

Regula de interpretare stricta ( ad literam) se aplica in materia dreptului fiscal, fiind consacrata si de prevederile art. 13 din Codul de procedura fiscala, iar jurisprudenta noastra a facut in repetate randuri aplicatia acestei reguli.

Din aceasta perspectiva, obligatia intermediarului intr-o operatiune de acest gen este doar cea prevazuta de art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal roman, la care ne-am referit mai sus, si nu poate fi extinsa prin interpretare, in lipsa unui text expres care sa prevada aceasta.

Solutia care poate fi avuta in vedere de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, pentru a evita riscul unor viitoare complicatii in relatia cu Fiscul, este aceea ca efectuarea tranzactiilor de acest fel pentru persoane fizice nerezidente sa fie precedata de numirea unui reprezentant fiscal al acestora, in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala1.


Note
1Pentru detalii, a se vedea, C. N. Stoina, Inregistrarea si administrarea contribuabililor nerezidenti, in Revista Romana de Fiscalitate nr. 4/2008, Ed. Rentrop & Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • 23 de milioane de IMM-uri se confrunta cu provocari severe
    • "Consolidarea spiritului antreprenorial si a competitivitatii este cheia pentru crestere economica, crearea de locuri de munca si sisteme sociale durabile" a fost mesajul transmis de catre reprezentantii Uniunii Europeane a Artizanatului si IMM-urilor (UEAPME) reprezentantilor institutiilor Uniunii Europene cu ocazia aniversarii a 60 de ani de la semnarea tratatului de a Roma. In cadrul intalnirii, presedintele UEAPME, dna. Rabmer-Koller a amintit faptul ca IMM-urile au beneficiat de 60 de ani...» citeste mai departe aici

  • Mai mult teren pentru cei care au afaceri in domeniul agricol si piscicultura. Ce alte facilitati se aplica?
    • Producatorii agricoli si cei din sectorul piscicol - persoane fizice sau juridice - vor fi sprijiniti sa obtina finantare pentru campania agricola de primavara, pentru achizitionarea de terenuri agricole in vederea extinderii exploatatiilor, precum si pentru modernizarea si eficientizarea acestora, potrivit unei Ordonante de Urgenta adoptate astazi de Guvern. Masurile adoptate de Guvern au in vedere cresterea procentului de garantare pentru fermierii care solicita credite pentru achizitionarea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.