Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea persoanelor fizice nerezidente. Ce regim fiscal se aplica?

13-Nov-2017
683

In analiza urmatoare, societatea ABC e persoana juridica romana cu administrator cetatean strain cu rezidenta in Romania. Administratorul este salariat cu norma intreaga in societate si achita toate viramentele conform legii. In statul strain membru UE acesta este pensionar si primeste pensie de vechime pentru activitate desfasurata in tara respectiva. Plateste impozit pe pensie in procentul legal din statul strain.

Administratorul nu a cerut stabilirea centrului intereselor vitale in Romania, dar a primit de la Banca Comerciala la care are contul deschis ABC un formular "Declaratie privind rezidenta fiscala-persoane fizice". Conform acordurilor bilaterale vom vedea daca exista obligativitatea declararii rezidentei fiscale intr-una dintre tari sau daca administratorul poate ramane cu venituri separate in cele doua tari tinand cont de faptul ca sunt impozite finale. De asemenea, vom vedea daca exista legislatie care sa il oblige sa-si cumuleze toate veniturile intr-o singura tara.

Iata raspunsul specialistului:

Dreptul de rezidenta acordat in conformitate cu prevederile OUG 102/2005 nu se identifica rezidentei fiscale astfel cum aceasta este delimitata de prevederile Codului fiscal si al conventiilor pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu statele straine.

Astfel, cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare. Daca au insa statutul de lucrator (desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati dependente sau activitati independente, in conditiile legii), au dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni. Astfel, in temeiul art. 41 alin. (1) din OUG 102/2005, fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele Oficiului Roman pentru Imigrari i se atribuie un cod numeric personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Rezidenta fiscala are un cu totul alt scop si anume stabilirea carui stat ii revine dreptul de impunere asupra tuturor veniturilor realizate de catre o persoana fizica sau juridica indiferent de statul din care provin veniturile.

Daca persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si indeplineste conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) din Codul fiscal, se va considera ca este rezident in statul roman fiind impus in Romania asupra tuturor veniturilor realizate indiferent de statul de sursa al acestora.

Intre Romania si Italia este in aplicabila Conventia pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale ratificata prin Decretul 82/1977. Art. 4 din Conventie defineste notiunea de rezident al unui stat contractant asigurand in cadrul art. 27 si procedura de solutionare a situatiilor in care ambele state dezbat calitatea de rezident a unei persoane.

In ceea ce priveste procedura interna prin care se analizeaza rezidenta unei persoane in Romania urmeaza a fi avute in vedere prevederile OMFP nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice. Principalele elemente care sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei in Romania potrivit Codului fiscal sunt urmatoarele:

a) domiciliul in Romania;
b) locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane, disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
c) centrul intereselor vitale amplasat in Romania;
d) persoana fizica este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.

Pot exista si alte elemente care sunt luate in considerare la stabilirea rezidentei in Romania sau in statul strain, dar numai impreuna cu elementele mentionate mai sus: autovehicul inregistrat in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania.

In concluzie, ca regula generala veniturile sunt impozabile in statele in care acestea sunt realizate. Desigur, prevederile interne ale acestora pot stabili exceptii de la aceasta regula. In acelasi timp, de asemenea ca regula generala, veniturile realizate de catre o persoana, indiferent de statul de sursa, sunt impozabile in statul in care persoana este rezidenta din punct de vedere fiscal. Prin aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri statele convin asupra unui mecanism care sa impiedice impozitarea veniturilor in ambele state creand mecanisme de scutire sau de acordarea de credit fiscal.

Asadar, impozitarea veniturilor, indiferent de natura acestora se realizeaza in statul de rezidenta, fiind insa posibila impozitarea si in statul de sursa a veniturilor. Evitarea dublei impuneri in ambele state se realizeaza prin aplicarea Conventiilor incheiate in acest sens intre cele doua state si prin obtinerea de catre persoana in cauza a unui certificare de rezidenta fiscala in unul dintre cele doua state.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea persoanelor fizice nerezidente. Ce regim fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Producatorii agricoli, nemultumiti: Declaratia ministrului privind productiile istorice au prabusit pretul cerealelor
    • Presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania (LAPAR), Laurentiu Baciu, atrage un atentia asupra faptului ca declaratiile ministrului Agriculturii, Petre Daea, care a anuntat ca Romania a inregistrat anul acesta productie record la grau, porumb si floarea-soarelui, au dus la prabusirea pretului cerealelor. "Producatorii sunt nemultumiti ca aceste declaratii au determinat prabusirea pietei si au prejudicii enorme. Productiile nu sunt nici pe departe istorice, ci sunt mai...» citeste mai departe aici

  • Sesiune ANAF: Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a sustinut, miercuri, 19 septembrie, o sesiune de indrumare pentru contribuabili cu tema “Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili". Sesiunea s-a desfasurat online, pe pagina de Facebook a institutiei. Ordin de plata cu un CUI gresit Unul dintre contribuabili a vrut sa afle ce se intampla in cazul in care pe ordinul de plata/foaia de varsamant se greseste si se trece CUI-ul altei societati: “Buna...» citeste mai departe aici

  • Medierea muncii: Ce inseamna si cine o realizeaza?
    • Punerea in legatura a angajatorilor cu persoanele in cautarea unui loc de munca, in vederea stabilirii de raporturi de munca reprezinta activitatea de mediere a muncii. Notiunea aceasta de “mediere a muncii” este reglementata in cateva acte normative: – art. 59-62 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca; – Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002 si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016