Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor din comisioane realizate de nerezidenti. Obligatii fiscale

06-Aug-2020
1226

Societate noastra tranzactioneaza cu o firma de brokeraj din UE contract futures care are ca activ suport pretul certificatelor CO2. Pentru derularea acestui contract societatea plateste o garantie constand in: depozit initial si marja de variatie.



Pe perioada de derulare a contractului, brokerul transfera in contul bancar al societatii castigurile sau preia din contul de garantii pierderile (ex. dobanda negativa), in functie de pretul acestora.

Care sunt obligatiile fiscale ale firmei din Romania? Exista obligativitatea retinerii impozitului la sursa pentru veniturile obtinute de nerezidenti (Romania are incheiat tratat de evitare a dublei impunerii cu tara de rezidenta a firmei de brokeraj, dar in contract nu s-a mentionat niciun detaliu privind retinerea la sursa)?

Raspunsul consultantului fiscal Justinian Cucu:

Impozitarea veniturilor realizate de catre nerezidenti in conformitate cu Titlul V din Codul fiscal are ca obiect veniturile veniturile obtinute din Romania insa art. 222 din Codul fiscal circumstantiaza necesitatea ca aceste venituri sa se plaseze in sfera celor impozabile. Enumerarea tipurilor de venituri impozabile este realizata in cadrul art. 223 din Codul fiscal in care la lit. f) se plaseaza veniturile din comisioane care se regasesc in sfera veniturilor impozabile in Romania.


In ceea ce priveste termenul comision art. 7 pct. 9. din Codul fiscal il defineste ca fiind orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala.

Raportand definitia de mai sus la operatiunile descrise in intrebarea dumneavoastra consideram ca natura venitului platit societatii nerezidente este aceea de comision care face obiectul impunerii in Romania, chiar daca mecanismul de comisionare a tranzactiilor poate avea un nivel mai complex de reglementare contractuala.

In cazul venitului din comisioane, ca regula generala, platitorul va avea obligatia retinerii impozitului determinat prin aplicarea cotei de 16% la venitul brut conform art. 224 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal. Trebuie deasemenea precizat ca in lipsa certificatului de rezidenta fiscala, pentru venitul din comisioane platitorul va avea si obligatia de declarare a impozitului pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care venitul a fost platit, precum si obligatia de depunere a declaratiei informative 207 prevazute de art. 231 din Codul fiscal pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

In cazul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala de catre societatea nerezidenta urmeaza a fi facuta aplicabila Conventia pentru evitare a dublei impuneri dintre Romania si statul de rezidenta, urmand a fi aplicabil regimul corespunzator veniturilor de natura celor analizate. Astfel, veniturile din comisioane vor putea fi impozitate in Romania, aplicandu-se cota din conventie sau, in cazul in care veniturile de acest tip nu sunt reglementate in cuprinsul conventiei, se vor aplica dispozitiile privind regimul altor venituri sau vor face obiectul articolului 7 – beneficiile intreprinderii care prevad neimpozitarea veniturilor in Romania daca nu sunt realizate printr-un sediu permanent in tara al entitatii nerezidente care il realizeaza. 

In sfera obligatiilor fiscale care decurg din operatiunea analizata se plaseaza si inregistrarea persoanelor juridice nerezidente. Aceasta are ca temei alin. (1) al art. 82 din Codul de procedura fiscala care statueaza obligatia de inregistrare fiscala si de primire a unui cod de identificare fiscala, oricarei persoane sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal. Consideram ca este parte a unui astfel de raport nerezidentul care realizeaza venituri supuse impozitarii in Romania.

Cu privire la obligativitatea inregistrarii fiscale in cazul veniturilor realizate de catre nerezidenti de natura celor supuse retinerii la sursa trebuie subliniate si dispozitiile alin. (3) al art. 82 din Codul de procedura fiscala care instituie o procedura derogatorie de realizare a inregistrarii direct prin intermediul platitorului de venit si nu doar direct sau prin imputernicit anume desemnat astfel cum este prevazut la art. 18 din acelasi act normativ.

Astfel, in cazul procedurii standard prevazuta la art. 82 alin. (1) din Codul de procedura fiscala persoana nerezidenta trebuie sa isi indeplineasca direct obligatia de inregistrare si aceasta se poate realiza si prin intermediul unui imputernicit desemnat potrivit procedurii prevazute la art. 18 care la alin. (2) statueaza ca imputernicitul este obligat sa depuna la organul fiscal actul de imputernicire, in original sau in copie legalizata. In cadrul procedurii derogatorii mentionate mai sus platitorul de venit formuleaza direct solicitarea de inregistrare fiscala depunand formularul 015 aprobat prin OPANAF nr. 3725/2017. Trebuie subliniat faptul ca platitorul de venit nu este tinut responsabil de parcurgerea procedurii de inregistrare a beneficiarului de venit nerezident neputand fi obligat sa o efectueze in numele acestuia si nu este impiedicat sa depuna declaratia 207 fara numarul de identificare fiscala.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor din comisioane realizate de nerezidenti. Obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noutati TVA. EXPLICATII si SOLUTII direct de la ANAF:
    • Am apelat la serviciile unui specialist de top in domeniul TVA, fost inspector ANAF, directia “Mari contribuabili” (discretia este de la sine inteleasa) pentru a limpezi neclaritatile, subtilitatile si implicatiile mai putin evidente ale legislatiei referitoare la aceasta taxa-vedeta. Rezultatul? Un material amplu, de cca 200 de pagini, structurat pe 6 teme majore privind TVA, care reuseste un lucru incredibil: sa faca ordine in aceasta legislatie stufoasa si sa ofere rapid solutii....» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Contribuabilii au termen limita data de 30 septembrie pentru a transmite 4 declaratii fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala reaminteste contribuabililor ca trebuie sa transmita, pana pe data de 30 septembrie, 4 declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: 1. OBLIGATIA Depunerea Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc. ; perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art.322 din Legea nr.227/2015) - Formularul 394...» citeste mai departe aici

  • Legea consumatorului vulnerabil 2021: norme de aplicare, acte necesare si cand se pot depune dosarele
    • Incepand cu data de 1 noiembrie 2021 se va aplica Legea 226/2021 care stabileste noi masuri de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie. Acest lucru inseamna ca persoanele cu venituri mai mici vor primi ajutor financiar din partea statului pentru incalzirea locuintei pe timpul iernii, dar si un ajutor suplimentar pentru consumul de energie. Ce inseamna consumator vulnerabil: definitie conform legii Consumatorul vulnerabil de energie este, conform Legii 226/2021, persoana...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016