Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea veniturilor microintreprinderii. Regim de impozitare aplicabil

15-Mar-2013
2128
Analizam mai jos cazul unei societati care la data de 31 decembrie 2012 are cifra de afaceri 317.196, fiind platitoare de impozit pe venit (microintreprindere). Se va stabili astfel daca in anul 2013, incepand cu 01.01.2013, societatea va fi platitoare de impozit pe profit sau venit.

Solutia consultantului:

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor microintreprinderii o problema a fost reprezentata de redactarea deficitara a reglementarilor referitoare la regimului de impozitare aplicabil persoanelor plateaau acest impozit si care realizau la 31 decembrie 2012 un nivel al veniturilor superior plafonului actual de 65.000 euro, insa inferior limitei aplicabile anterior de 100.000 euro asa cum este situatia din intrebarea dvs.

Cu privire la continuarea regimului de impozitare si in anul 2013 pentru persoanele care datorau impozit pe veniturile microintreprinderii se disting doua puncte de vedere.
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii

Primul are in vedere incidenta acestuia doar asupra persoanelor juridice care datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderii ca urmare a optiunii exercitate pe baza conditiilor existente in vigoare pana la intrarea in vigoare a modificarilor aduse Codului fiscal de catre OG 8/2013. In aceste conditii existenta unui nivel al veniturilor la 31.12.2012 de pana la 100.000 euro ar permite aplicarea alin. (7) al art. 112 indice 2 si in anul 2013 urmand ca plafonul de 65.000 euro sa fie verificat in cursul acestui an, iar in urma depasirii s-ar datora impozit pe profit.

Cea de a doua interpretare raporteaza exceptia prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (7) la dispozitiile imperative ale art. 112 indice 1 care in mod nediferentiat impune conditia nivelului de venituri la 65.000 euro la data de 31.12.2012.

In aceasta interpretare exceptia privind aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii si in anul 2013 ar fi aplicabila doar acelor persoane platitoare de impozit pe profit care si-au exercitat optiunea de a schimba regimul de impozitare pana la 1 februarie 2013. Aceasta solutie este dealtfel in concordanta cu solutia prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (3) pentru platitorii de impozit pe profit care vor deveni platitori de impozit pe veniturile microintreprinderii pe baza criteriilor prevazute la art. 112 indice 1 astfel cum au fost modificate prin OG 8/2013, respectiv nivelul veniturilor de 65.000 euro.

Problema se rezuma la aplicarea criteriilor in functie de care se aplica regimul de impozitare pentru microintreprinderi, mai precis criteriul plafonului de venituri. In conditiile in care nici o dispozitie cuprinsa in Titlul IV indice 1 - Impozitul pe veniturile microintreprinderii nu prevede ultraactivarea prevederilor referitoare la plafonul de 100.000 euro, atunci metodele de interpretare a legislatiei fiscale - care sunt de stricta interpretare - nu permit utilizarea acestui criteriu care nu se mai regaseste in cuprinsul Codului fiscal . Subliniem ca distinctia dintre cele doua solutii nu vizeaza mentinerea regimului de impozitare ci doar criteriul de analiza. Prevederea privind optiunea exercitata pana la 1 februarie ar fi trebuit completata si cu trimiterea expresa la plafonul existent anterior.

Solutia adoptata prin proiectul de norme nu este aceea de clarificare explicita si directa a problemei enuntate mai sus. In schimb solutioneaza fara echivoc situatia persoanelor care care au solicitat iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 ianuarie 2013.

Astfel, aceste persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie 2012, au realizat venituri incadrate, prin echivalare in lei, intre 65.000 euro si 100.000 euro, si care, indeplineau concomitent si celelalte conditii prevazute de reglementarile legale in vigoare pana la data de 1 februarie 2013, nu sunt obligate sa aplice, incepand cu 1 februarie 2013, acest sistem de impunere. Aceste persoane juridice urmeaza sa verifice conditiile prevazute de art. 112 indice 1 din Codul fiscal, la data de 31 decembrie 2013, in vederea incadrarii in categoria contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, pentru anul fiscal 2014.

In concluzie, ca urmare a solutiei adoptate prin proiectul normelor metodologice dar avand in vedere si solutiile furnizate de administratiile fiscale solicitate sa clarifice modul de aplicare a prevederilor analizate mai sus rezulta ca, in temeiul dispozitiilor art. 112 indice 2 alin. (7), platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderii care la 31 decembrie 2012 inregistrau un nivel al veniturilor inferior plafonului de 100.000 euro si indeplineau si celelate conditii prevazute de art. 112 indice 1 vor datora si in anul 2013 impozit pe veniturile microintreprinderii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor microintreprinderii. Regim de impozitare aplicabil":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.