Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor realizate de nerezidenti din lichidarea unei societati

12-Feb-2020
4911

O societate X, persoana juridica romana, detine titluri de participare in capitalul unei alte persoane juridice romane. Actionarii societatii X, persoane juridice nerezidente in Romania si care nu au nici un sediu permanent in Romania, decid lichidarea societatii. Inainte de lichidare, se procedeaza la evaluarea titlurilor de participare care urmeaza a fi cesionate prin lichidare actionarilor, persoane juridice nerezidente, si prin evaluare rezulta o diferenta favorabila intre valoarea de piata si costul de achizitie al actiunilor. Care este monografia contabila aplicabila in acest caz si ce tratament fiscal are surplusul inregistrat in urma evaluarii titlurilor de participare?

2. Veniturile obtinute din lichidarea societatii X, persoana juridica romana, de catre actionarii persoane juridice nerezidente in Romania, care prezinta certificate de rezidenta fiscala din Cipru, intra sub incidenta prevederilor Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Statul Roman si Republica Cipru? Daca da, ce articol din Conventie se aplica? Ce obligatii declarative are societatea X in legatura cu veniturile din lichidare ce revin actionarilor societatii X, persoane juridice nerezidente?

La aceste intrebari raspunde juristul si consultantul fiscal Justinian Cucu, pentru Portal Codul Fiscal:

1. Cu privire la evaluarea titlurilor de participare urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile pct. 266 coroborate cu cele ale pct. 267 din OMFP nr. 1802/2014 potrivit carora imobilizarile financiare recunoscute ca activ se evalueaza la costul de achizitie, aceeasi valoare fiind prezentata si in bilant. Singura exceptie in bilant intervine in cazul ajustarilor cumulate pentru pierdere de valoare, ceea ce in situatia analizata nu este cazul.

Desigur, din perspectiva respectarii principiului valorii de piata prevazut la art. 11 din Codul fiscal si determinarea venitului realizat de catre asociatul nerezident este necesara efectuarea unei analize a valorii reale a participatiilor care ii sunt transferate. Aceasta si din perspectiva determinarii venitului brut realizat de persoana juridica nerezidenta in conformitate cu art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, in masura in care este aplicabil si nu Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre state.

Inregistrarea operatiunii de cesiune a participatiilor in cadrul lichidarii se va realiza prin intermediul contului 456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul" si a contului 263 "Actiuni detinute la entitati controlate in comun".

2. Din perspectiva consecintelor fiscale ale operatiunii, subliniem ca transferul creantei in cadrul operatiunii de lichidare a societatii va determina aplicarea prevederilor art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal potrivit carora veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unei persoane juridice romane sunt venituri impozabile obtinute din Romania. Impozitul se calculeaza asupra venitului brut reprezentat de excedentul in bani/in natura diminuat cu suma adusa ca aport de nerezident la capitalul social al societatii din Romania, cota de impozit fiind de 16% conform art. 224 alin. (4) lit d). Potrivit art. 224 alin. (1) din Codul fiscal impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat respectiv 25 a lunii urmatoare celei in care se realizeaza venitul, face obiectul includerii in declaratia 207 prevazuta de art. 231 din Codul fiscal si in OPANAF nr. 48/2019.



Prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala al asociatului nerezident, conform art. 230 din Codul fiscal, vor fi incidente prevederile Conventiei pentru evitare a dublei impuneri dintre Romania si Cipru ratificata prin Decretul nr. 261/1982, astfel ca prin aplicarea dispozitiilor art. 7 raportate la art. (5) si ale alin. (6) in special, veniturile vor fi impozabile exclusiv in Cipru, nefacand obiectul veniturilor din castiguri de capital.

In situatia prezentarii certificatului de rezidenta fiscala nu vor exista obligatii declarative cu privire la operatiunea analizata (Declaratia 100 sau 207) in conditiile in care nu are loc nicio retinere de impozit, venitul nefiind impozabil in Romania.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016