Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor realizate de nerezidenti din lichidarea unei societati

12-Feb-2020
4556

O societate X, persoana juridica romana, detine titluri de participare in capitalul unei alte persoane juridice romane. Actionarii societatii X, persoane juridice nerezidente in Romania si care nu au nici un sediu permanent in Romania, decid lichidarea societatii. Inainte de lichidare, se procedeaza la evaluarea titlurilor de participare care urmeaza a fi cesionate prin lichidare actionarilor, persoane juridice nerezidente, si prin evaluare rezulta o diferenta favorabila intre valoarea de piata si costul de achizitie al actiunilor. Care este monografia contabila aplicabila in acest caz si ce tratament fiscal are surplusul inregistrat in urma evaluarii titlurilor de participare?

2. Veniturile obtinute din lichidarea societatii X, persoana juridica romana, de catre actionarii persoane juridice nerezidente in Romania, care prezinta certificate de rezidenta fiscala din Cipru, intra sub incidenta prevederilor Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Statul Roman si Republica Cipru? Daca da, ce articol din Conventie se aplica? Ce obligatii declarative are societatea X in legatura cu veniturile din lichidare ce revin actionarilor societatii X, persoane juridice nerezidente?

La aceste intrebari raspunde juristul si consultantul fiscal Justinian Cucu, pentru Portal Codul Fiscal:

1. Cu privire la evaluarea titlurilor de participare urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile pct. 266 coroborate cu cele ale pct. 267 din OMFP nr. 1802/2014 potrivit carora imobilizarile financiare recunoscute ca activ se evalueaza la costul de achizitie, aceeasi valoare fiind prezentata si in bilant. Singura exceptie in bilant intervine in cazul ajustarilor cumulate pentru pierdere de valoare, ceea ce in situatia analizata nu este cazul.

Desigur, din perspectiva respectarii principiului valorii de piata prevazut la art. 11 din Codul fiscal si determinarea venitului realizat de catre asociatul nerezident este necesara efectuarea unei analize a valorii reale a participatiilor care ii sunt transferate. Aceasta si din perspectiva determinarii venitului brut realizat de persoana juridica nerezidenta in conformitate cu art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, in masura in care este aplicabil si nu Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre state.

Inregistrarea operatiunii de cesiune a participatiilor in cadrul lichidarii se va realiza prin intermediul contului 456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul" si a contului 263 "Actiuni detinute la entitati controlate in comun".

2. Din perspectiva consecintelor fiscale ale operatiunii, subliniem ca transferul creantei in cadrul operatiunii de lichidare a societatii va determina aplicarea prevederilor art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal potrivit carora veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unei persoane juridice romane sunt venituri impozabile obtinute din Romania. Impozitul se calculeaza asupra venitului brut reprezentat de excedentul in bani/in natura diminuat cu suma adusa ca aport de nerezident la capitalul social al societatii din Romania, cota de impozit fiind de 16% conform art. 224 alin. (4) lit d). Potrivit art. 224 alin. (1) din Codul fiscal impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat respectiv 25 a lunii urmatoare celei in care se realizeaza venitul, face obiectul includerii in declaratia 207 prevazuta de art. 231 din Codul fiscal si in OPANAF nr. 48/2019.



Prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala al asociatului nerezident, conform art. 230 din Codul fiscal, vor fi incidente prevederile Conventiei pentru evitare a dublei impuneri dintre Romania si Cipru ratificata prin Decretul nr. 261/1982, astfel ca prin aplicarea dispozitiilor art. 7 raportate la art. (5) si ale alin. (6) in special, veniturile vor fi impozabile exclusiv in Cipru, nefacand obiectul veniturilor din castiguri de capital.

In situatia prezentarii certificatului de rezidenta fiscala nu vor exista obligatii declarative cu privire la operatiunea analizata (Declaratia 100 sau 207) in conditiile in care nu are loc nicio retinere de impozit, venitul nefiind impozabil in Romania.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrie

    • Amnistia fiscala pentru anul 2024 a fost implementata prin OUG 107/2024 si prevede mai multe facilitati fiscale, atat pentru persoanele juridice, cat si pentru cele fizice. Termenul limita pentru a beneficia de acestea este data de 25 noiembrie 2024. Amnistie fiscala 2024 - ce facilitati se acorda 1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv; 2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a...» citeste mai departe aici

  • OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcat

    • Se amana din nou aplicarea contraventiilor pentru nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale, conform OUG 125/2024. Prin actul normativ au fost introduse si alte obligatii de raportare. OUG 125/2024. Se amana pana la data de 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu aparate de marcat Reamintim ca prin OUG 115/2023 a fost amanata, pana la data de 1 octombrie 2024, aplicarea sanctiunii prevazute de lege pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat...» citeste mai departe aici

  • Lista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAF

    • ANAF Ialomita anunta, printr-un comunicat de presa, ca a fost publicata lista contribuabililor persoane juridice care au declarat si au achitat la scadenta obligatiile fiscale de plata si care, la finele trimestrului III 2024, nu mai inregistrau obligatii fiscale restante. Lista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAF Conditiile legale necesar a fi indeplinite in acest scop: a) toate declaratiile fiscale sunt depuse, pe perioada de prescriptie a dreptului de a...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010: Cine o depune, termen si model de formular

    • Declaratia 010 reprezinta unul dintre formularele esentiale in relatia unei entitati cu autoritatile fiscale din Romania. Aceasta este utilizata atat pentru inregistrarea fiscala initiala a unei companii sau organizatii, cat si pentru notificarea oricaror modificari care intervin pe parcursul activitatii. In acest articol vom analiza cine este obligat sa depuna Declaratia 010, cum se completeaza si care sunt termenele limita pe care entitatile trebuie sa le respecte pentru a evita sanctiunile.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016