Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozite REDUSE pentru firme, conform OUG 153/2020. Termene pentru depunerea declaratiilor aferente

25-Ian-2022
2724
Impozite REDUSE pentru firme, conform OUG 153/2020. Termene pentru depunerea declaratiilor aferente

In Monitorul Oficial nr. 817/04.09.2020 a fost publicata O.U.G. nr.153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. 

Noul act normative reduce impozitele pentru firme si prelungeste termenele limita pentru depunerea declaratiilor aferente.

I. Principalele prevederi referitoare la reduceri de impozite: 

1. Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut la art. 41 din din Codul fiscal, contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor potrivit titlului III din Codul fiscal, precum si contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel: 

a) 2%, in cazul in care capitalul propriu contabil, prezentat in situatiile financiare anuale, respectiv in raportarile contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente in state apartinand SEE, in anul pentru care datoreaza impozitul, este pozitiv. 

Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligatia constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie sa indeplineasca concomitent si conditia de a fi la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris. 

b) daca inregistreaza o crestere anuala a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent si indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a), reducerile au urmatoarele valori: 


Procentul de reducere a impozitului / Intervalele de crestere anuala a capitalului propriu ajustat

5% / la 5% inclusiv 
6% / peste 5% si pana la 10% inclusiv 
7% / peste 10% si pana la 15% inclusiv 
8% / peste 15% si pana la 20% inclusiv 
9% / peste 20% si pana la 25% inclusiv 
10% / peste 25% 

c) 3%, daca inregistreaza o crestere peste nivelul prevazut la alin. (4) a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 si daca indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a). Prevederile prezentei litere se aplica incepand cu anul 2022, respectiv incepând cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2022.
Conform alin.(4) mentionat, in aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c), procentul de crestere a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 are urmatoarele valori: 

Anul pentru care datoreaza impozitul / Procentul minim de crestere a capitalului propriu ajustat

2022 / 5% 
2023 / 10% 
2024 / 15% 
2025 / 20% 

Capitalul propriu ajustat cuprinde urmatoarele elemente prezentate in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale: 

a) capital subscris varsat/capital de dotare; 
b) patrimoniul regiei; 
c) patrimoniul public; 
d) patrimoniul privat; 
e) patrimoniul institutelor nationale de cercetare-dezvoltare; 
f) prime de capital; 
g) rezerva legala, statutara sau contractuala si alte rezerve constituite din profitul net ca urmare a deciziei actionarilor/asociatilor sau potrivit prevederilor legale; 
h) rezultatul net reportat - sold creditor, reprezentând diferenta pozitiva dintre soldurile creditoare si debitoare. 
2. In cazul in care intervin operatiuni de reorganizare, se aplica prevederile punctului (8) din ordonanta de urgenta. 

3. In aplicarea prevederilor punctului (1) lit. b) si c) din ordonanta de urgenta, cresterea capitalului propriu ajustat se determina conform punctului (10) din prezentul act normativ. 

4. Aplicarea facilitatilor: 

Pentru platitorii de impozit pe profit: 

- procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul pe profit anual al anului in care sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1) din O.U.G., iar valoarea reducerii rezultate se scade din acesta; 
- impozitul pe profit anual reprezinta impozitul pe profit dupa scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentând sponsorizare si/sau mecenat, burse private, in limita prevazuta de lege, precum si a costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscal. 

Pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor: 

- procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul datorat pe intregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul aferent trimestrului IV; 
- in cazul in care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul aferent trimestrului IV, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul aferent trimestrului IV se scade din impozitul aferent trimestrelor anterioare, prin depunerea unei declaratii rectificative. 

Pentru microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit in anul pentru care se aplica reducerea: 

- procentul aferent reducerii de impozit se aplica asupra impozitului pe veniturile microintreprinderilor insumat cu impozitul pe profit, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul pe profit, potrivit prevederilor aplicabile platitorilor de impozit pe profit; 
- in cazul in care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul pe profit, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul pe profit se scade din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, prin depunerea unei declaratii rectificative. 

Pentru platitorii de impozit specific: 

- procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul datorat pe intregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul datorat pentru semestrul II; 
- in cazul in care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul aferent semestrului II, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul aferent semestrului II se scade din impozitul aferent semestrului I, prin depunerea unei declaratii rectificative;
- platitorii de impozit specific unor activitati care datoreaza si impozit pe profit aplica reducerea atât pentru impozitul specific potrivit reglementarilor aplicabile platitorilor de impozit specific, cât si pentru impozitul pe profit potrivit prevederilor aplicabile platitorilor de impozit pe profit. 

5. Termenele pentru depunerea declaratiilor si pentru plata impozitului, pe perioada aplicarii acestor facilitati: 

- termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pâna la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat;
- termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV si plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator; 
- termenul pentru depunerea declaratiei aferente semestrului II si plata impozitului specific aferent acestui semestru este amana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator. 


II. Modificari ale O.U.G. nr. 33/2020 O.U.G. nr. 33/2020 (prin care se reglementeaza bonificatia de 10% la plata la termenul scadent a I.P./I.V.M./I.S.) se completeaza cu urmatoarele prevederi: 

- Pentru definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal prin declaratia anuala privind impozitul pe profit, bonificatia aplicata potrivit prevederilor prezentului articol se scade din valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, iar in cazul in care bonificatia depaseste valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, suma aferenta bonificatiei care se ia in calcul este la nivelul valorii impozitului respectiv. 

In sensul prezentului alineat, valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal reprezinta impozitul pe profit dupa scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentând sponsorizare si/sau mecenat, burse private, in limita prevazuta de lege, reducerii conform O.G. nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale. 

- In sensul prevederilor prezentului articol, bonificatia se acorda si pentru impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala, care se stinge cu impozitul pe profit de recuperat din anii fiscali precedenti. 

Aceste prevederi se aplica si pentru stingerile efectuate pentru impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala aferente trimestrelor I si II ale anului 2020, respectiv pentru cele aferente perioadelor scadente prevazute la alin. (2) pentru contribuabilii cu anul fiscal modificat, cu impozitul pe profit de recuperat din anii fiscali precedenti. De aceste prevederi pot beneficia si contribuabilii care au depus declaratia privind impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala aferenta trimestrelor I si/sau II ale anului 2020, respectiv pentru perioadele scadente prevazute la alin. (2) pentru contribuabilii cu anul fiscal modificat, fara aplicarea bonificatiilor prevazute la alin. (1)-(3), prin depunerea unei declaratii rectificative si cu respectarea conditiilor prevazute in cadrul acestor alineate.


III. Modificari ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala 

Se introduc noi prevederi referitoare la colaborarea intre M.F.P./A.N.A.F. si alte entitati: 

- Furnizarea de informatii si documente intre M.F.P./A.N.A.F si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala, precum si alte persoane juridice de drept privat, in temeiul prezentului cod sau al altor acte normative, se realizeaza, in forma dematerializata, prin mijloace electronice utilizând sistemul informatic propriu al M.F.P./A.N.A.F. denumit PatrimVen. 

- PatrimVen este un depozit de date in care sunt colectate si agregate date obtinute de M.F.P./A.N.A.F. in conditiile legii, de la autoritatile/institutiile publice si de interes public, din administratia publica centrala si locala ori de la contribuabili/platitori si care sunt puse la dispozitia autoritatilor publice, institutiilor publice si de interes public din administratia publica centrala si locala, precum si altor persoane juridice de drept privat, in beneficiul cetatenilor si in scopul realizarii atributiilor stabilite de normele juridice care reglementeaza activitatea institutiilor, autoritatilor ori persoanelor juridice de drept privat care primesc respectivele informatii si/sau documente. 

- Prin exceptie, la solicitarea autoritatilor judiciare ori in situatia in care, din motive tehnice, informatiile sau documentele nu pot fi furnizate prin PatrimVen, acestea se pot transmite in format letric sau pe dispozitive/suporturi de stocare a datelor. 

Procedura de inrolare, precum si modalitatile de acces in PatrimVen se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.

 

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Impozite REDUSE pentru firme, conform OUG 153/2020. Termene pentru depunerea declaratiilor aferente":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Controale ANAF: Contribuabilii selectati pentru a fi supusi verificarilor fiscale vor avea 30 de zile la dispozitie sa isi corecteze declaratiile

    • Controalele fiscale vor suferi modificari legislative importante, asa cum au fost propuse de Ministerul Finantelor printr-un nou Proiect de OUG. Printre schimbari amintim si distribuirea Notificarii de conformare tuturor contribuabililor care urmeaza sa fie verificati fiscal de ANAF. Notificarea de conformare Conform Proiectului de OUG, contribuabilii vor primi o Notificare de conformare si vor avea 30 de zile la dispozitie sa isi reanalizeze situatia fiscala si sa corecteze declaratiile care nu...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna octombrie 2022

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2022. Obligatii fiscale: TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o perioada sau mai multe...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare. Care va fi cota de regularizare in 2023?

    • Intrebarea mea este legata de impozitul pe dividende pentru o societate care plateste in anul 2022 dividende interimare. Caz concret: In anul 2022 platesc dividende in suma de 10.000 de lei si implicit platesc si impozitul de 5%. La inchiderea anului 2022 am urmatoarele ipoteze: - rezultatele anului 2022 arata ca ar mai trebui sa platesc un impozit suplimentar de 500 lei. - rezultatele anului 2022 arata un profit mai mic si deci ar trebui sa regularizez dividendele cu suma de 500 lei. La...» citeste mai departe aici

  • E-Transport: Mai multe entitati au OBLIGATIA utilizarii sistemului (OUG 132/2022)

    • Prin OUG 132/2022 au fost aduse mai multe schimbari sistemului RO e-Transport. Modificarile vizeaza si categoriile persoanelor care au obligatia utilizarii E-Transport, care au fost extinse prin acest act normativ. Cine mai are obligatia utilizarii sistemului RO e-Transport? Noi categorii de persoane OBLIGATE sa utilizeze sistemul: e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016