Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozite si taxe platite de angajat si angajator. Ce facilitati sunt acordate?

02-Iun-2015
6815

Care sunt facilitatile/ajutoarele in bani in bunuri pe care le poate acorda un angajator angajatilor sai?

Ce impozite si taxe se platesc de catre angajat si angajator pentru facilitatile acordate?

In cazul in care cheltuielile cu facilitatile acordate sunt deductibile integral/limitat/nedeductibile integral d.p.d.v. fiscal la calculul impozitului pe profit?

Care sunt situatiile in care pentru anumite facilitati acordate proprilor angajati se colecteaza tva ?
De exemplu, in ce conditii se acorda voucherele de vacanta,ce impozite si taxe se platesc de angajat si angajator si care este deductibilitatea cheltuielilor respective d.p.d.v.fiscal?

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Daca se acorda al 13-lea salariu,acest lucru trebuie mentionat in cim sau in alte documente? Se poate acorda indiferent daca firma este pe profit sau pierdere? Exista vreo restrictie in acest caz?

1. In functie de specificul activitatii societatii, aceasta poate acorda anumite ajutoare in bani sau bunuri angajatilor. Ajutoarele pot fi pt evenimente din viata angajatului (deces rude, nunta, nastere copil) sau cu ocazia sarbatorilor ( 1, 8 Martie, 1 Iunie, Paste, Craciun) toate aceste ajutoare se incadreaza la cheltuieli sociale. Conform Codului Fiscal drepturile salariale acordate in natura, precum si a vantajele acordate angajatilor se evalueaza si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata. Cafeaua, apa acordata gratuit salariatilor nu este prevazuta printre exceptiile de la plata contributiilor sociale, generale sau specifice. In consecinta, contravaloarea acesteia va intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

2. Potrivit Codului fiscal, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile.
Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei. Plafonul de 150 lei se refera la nivelul venitului neimpozabil acordat fiecarei persoane beneficiare a cadoului. in cazul cadourilor oferite copiilor minori ai salariatilor, plafonul se refera la fiecare copil beneficiar al cadoului, dar se aplica atat darurilor constand in bunuri, cat si celor in bani, in cazul tuturor angajatorilor de forta de munca.

Astfel orice suma sau bun cu o valoare mai mare de 150 lei va intra in baza de impozitare a salariatului.

3. Cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 2% la fondul de salarii realizat anual si acordate pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sub forma: ajutoarelor de inmormantare, ajutoarelor pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarelor pentru bolile grave sau incurabile, inclusiv proteze, ajutoarelor pentru nastere, tichetelor de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, cadourilor pentru copiii minori ai salariatilor, cadourilor oferite salariatelor, contravalorii transportului la si de la locul de munca al salariatului, costului prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora. Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt deductibile in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei;

 
3.1. Din punct de vedere impozit profit conform Legii

571/2003 privind Codul fiscal nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la angajat, cu exceptia prevederilor titlului III. Per a contrario, cheltuielile incluse in veniturile salariale si impozitate conform din Codul fiscal sunt deductibile la determinarea profitului impozabil. Ca atare, contravaloarea produselor (cafea, apa ) oferite angajatilor, inclusa in veniturile salariale si impozitata, este deductibila la determinarea profitului impozabil.

4. Se colecteaza TVA atunci cand sunt acordate bunuri din productie proprie in valoare mai mare de 150 de lei.

5. Din punct de vedere TVA potrivit prevederilor art . 128 alin. 4 lit. b) constituie livrare de bunuri preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitie altor persoane in mod gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial; Inregistrarea TVA aferenta acestor cheltuieli se face prin articolul contabil 635 = 4427 si se inregistreaza prin emiterea unei autofacturi.

6. Din punct de vedere al impozitului pe venit contravaloarea hranei si altor produse acordate gratuit angajatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii, in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (3) lit. din Legea 571/2003 privind Codul fiscal.

7. Cadrul legal pentru acordarea tichetelor de vacanta s-a modificat din 6 iulie. Mai exact, potrivit reglementarilor aplicabile de la jumatatea anului trecut, angajatii din mediul privat si cei din sectorul bugetar vor primi in locul tichetelor de vacanta vouchere de vacanta in valoare de maximum sase salarii minime brute. Potrivit Legii nr. 94/2014 pentru aprobarea OUG nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 496 din 3 iulie 2014 si care a intrat in vigoare pe 6 iulie, tichetele de vacanta acordate angajatilor din sectorul privat si bugetarilor se inlocuiesc cu vouchere de vacanta. In conditiile in care salariul minim brut pe tara este de 975 de lei din 1 ianuarie, angajatii vor putea primi vouchere de vacanta de maximum 5.850 de lei.

Voucherele de vacanta vor fi deductibile doar la calculul impozitului pe profit, in limita a sase salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic. Pentru salariat aceste vouchere se include in baza de impzitare a impzitului pe venit si a contributiilor sociale.

8. Cu privire la al 13-lea salariu, trebuie sa fie pravazuta aceasta facilitate in contractul individual de munca, acesta se impoziteaza din punct de vedere al impozitului pe venit la salariat cat si al contributiilor sociale de asemenea si la angajator. Aceasta cheltuiala este deductibila integral la calculul impozitului pe profit al societatii. Al 13-lea salariu se poate acorda indifferent daca societatea este pe profit sau pe pierdere, nu exista reglementare in acest sens.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Flavius Jakubowicz

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozite si taxe platite de angajat si angajator. Ce facilitati sunt acordate?":
Rating:

Nota: 4.4 din 15 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.