Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023

01-Aug-2023
7743
Impozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023

Impozitul pe cladiri a suferit, mai ales in ultimii ani, o serie de modificari legislative, iar multe persoane inca nu stiu de cand sa aplice noua lege sau care este impozitul pe cladiri aferent anului 2023. In acest articol vom prezenta cele mai utile lucruri pe care trebuie sa le stii despre impozitul pe cladiri.

Ce lege reglementeaza impozitul pe cladiri?

Titlul IX din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, cu modificarile si completarile, art. 455-462, reglementeaza impozitul pe cladiri.

ACEST Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania in 2023! Click«

Mentionam insa ca prin OG 16/2022 au fost modificate si completate mai multe prevederi din cadrul Legii nr. 227/2015. Noile prevederi se aplica insa abia din anul 2025, NU din 2023, asa cum a fost aprobat prin Legea 370/2022, care a intrat in vigoare din 23 decembrie 2022.

Practic, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica urmatoarele:

- cladirile vor fi incadrate fie cu destinatie rezidentiala (de locuit), fie cu destinatie nerezidentiala (restul cladirilor), fiind eliminata categoria cladirilor cu destinatie mixta;
- pentru cladirile care au in componenta atat spatii cu destinatie rezidentiala, cat si spatii cu destinatie nerezidentiala, impozitul/taxa pe cladiri se determina in functie de destinatia suprafetelor cu o pondere mai mare de 50% si se calculeaza prin aplicarea cotei corespunzatoare destinatiei majoritare, asupra valorii intregii cladirii (art. 459 alin. 1 din Codul fiscal modificat prin OG 16/2022);


- valoarea impozabila este aceeasi, indiferent de categoria cladirii ori de calitatea proprietarului, persoana fizica sau juridica, respectiv valoarea din Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, aferente anului anterior celui de referinta (art. 457 alin. 2, art. 458 alin. 3 si art. 460 alin. 1 din Codul fiscal modificat prin OG 16/2022);

-potrivit art. 459 din Codul fiscal modificat prin OG 16/2022 contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal local, in vederea stabilirii destinatiei finale a cladirii, suprafata folosita in scop nerezidential, insotita de documentele doveditoare, cu exceptia celor deja aflati in evidenta fiscala a unitatii administrativ-teritoriale, in termen de 30 de zile de la data oricaror modificari privind suprafetele nerezidentiale.

Cine si cand plateste impozit pe cladiri?

Orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania care nu beneficiaza de scutire de la plata impozitului trebuie sa plateasca impozit pe cladiri.

Impozitul pe cladiri este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate cladirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

Impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.

Exista reduceri la impozitul pe cladiri in 2023?

Pentru plata cu anticipatie a impozitului/taxei pe cladiri, datorat/e pentru intregul an de catre contribuabili, pana la data de 31 martie a anului respectiv, se acorda o bonificatie de pana la 10% inclusiv, stabilita prin hotarare a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Prin ce formular se declara impozitul pe cladiri?

Contribuabilii trebuie sa depuna Declaratia fiscala pentru stabilirea impozitului pe cladiri, astfel:

• In cazul dobandirii sau construirii unei cladiri in cursul anului, proprietarul acesteia are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii.
• In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente cu destinatie nerezidentiala, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective.
• In cazul desfiintarii unei cladiri, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data demolarii sau distrugerii.

Taxe si impozite pentru proprietarii de cladiri

Proprietarii de cladiri trebuie sa plateasca catre stat, anual, taxe si impozite. Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote asupra valorii impozabile a cladirii, in functie de tipul de cladire ( rezidentiala, nerezidentiala - categoria celor mixte va fi eliminata din 2025).

Si in acest an, dar si in 2024, sistemul de impozitare pe cladiri ramane neschimbat, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice.

Impozitul pe cladiri, in cazul cladirilor rezidentiale, se calculeaza prin aplicarea unei cote intre 0,08% si 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii. Valoarea se determina prin inmultirea suprafetei construite desfasurate a cladirii cu valoarea din tabelul din Codul Fiscal ( art. 457). 

Pentru cladirile nerezidentialeimpozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de intre 0,2% si 1,3% asupra valorii impozabile a cladirii.

Pentru cladirile cu destinatie mixta impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului pentru partea cu destinatie rezidentiala cu impozitul pentru partea cu destinatie nerezidentiala.
ACEST Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania in 2023! Click«

Ce cota se va aplica din ianuarie 2025:

Impozitul pe cladiri, in cazul cladirilor rezidentiale, se calculeaza prin aplicarea unei cote de minimum 0,1% asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului se stabileste prin hotarare a consiliului local/ Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Pentru cladirile nerezidentiale si cladirile-anexa aferente, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de minimum 0,5% asupra valorii cladirii. Cota impozitului se stabileste prin hotarare a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Pentru cladirile utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii cladirii.

Valoarea cladirii, exprimata in lei, se determina prin insumarea valorii cladirii, a cladirilor-anexa, dupa caz, si a valorii suprafetelor de teren acoperite de aceste cladiri, cuprinse in Studiile de piata referitoare lavalorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.

In cazul in care proprietarul cladirii nu depune raportul de evaluare la organul fiscal competent pana la primul termen de plata a impozitului, impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor art. 457, cu conditia ca proprietarul cladirii sa fi fost notificat de catre organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare. Termenul pana la care trebuie comunicata notificarea este 31 octombrie a anului curent pentru impozitul datorat incepand cu anul urmator. In cazul in care notificarea nu este comunicata pana la aceasta data, impozitul urmeaza a se calcula prin aplicarea cotei de minimum 0,5% asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor art. 457.

Pentru cladirile care au in componenta atat spatii cu destinatie rezidentiala, cat si spatii cu destinatie nerezidentiala, impozitul/taxa pe cladiri se determina in functie de destinatia suprafetelor cu o pondere mai mare de 50% si se calculeaza prin aplicarea cotei corespunzatoare destinatiei majoritare, asupra valorii intregii cladirii.

In cazul acestor cladiri, contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal local, in vederea stabilirii destinatiei finale a cladirii, suprafata folosita in scop nerezidential, insotita de documentele doveditoare, cu exceptia celor aflati in evidenta fiscala a unitatii administrativ-teritoriale. Declararea la organul fiscal local se face in termen de 30 de zile de la data oricaror modificari privind suprafetele nerezidentiale.

In situatia in care contribuabilii nu declara la organul fiscal local suprafata folosita in scop nerezidential, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei corespunzatoare cladirilor nerezidentiale asupra valorii intregii cladiri aflate in evidentele organului fiscal local.

Pe perioada in care pentru o cladire se plateste taxa pe cladiri, nu se datoreaza impozitul pe cladiri.

Impozitul pe cladiri - spete utile

In continuare vom prezenta cateva spete utile cu privire la impozitul pe cladiri, explicate cu mare atentie de specialistii nostri.

Speta 1. Deductibilitate impozit pe cladiri si taxa pe teren

ACEST Memorator va ofera o sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania in 2023! Click«

In cazul unui contract de comodat, asociatul unic pune la dispozitie in mod gratuit un spatiu cu destinatia de sediu social. Sunt deductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile cu impozitul pe cladiri si taxa teren platit de persoana fizica?

Raspunsul:

Potrivit prevederilor de la art. 2146 din Codul civil, imprumutul de folosinta este contractul cu titlu gratuit prin care o parte, numita comodant, remite un bun mobil sau imobil celeilalte parti, numite comodatar, pentru a se folosi de acest bun, cu obligatia de a-l restitui dupa un anumit timp. 

Potrivit prevederilor de la art. 2151 alin. (1), comodatarul suporta cheltuielile pe care le-a facut pentru a folosi bunul. Asadar, societatea utilizeaza bunul respectiv in baza contractului de comodat incheiat cu cealalta societate.

Deci, societatea justifica cheltuielile in baza contractului de comodat care este pe numele firmei. In concluzie, este posibil sa incheiati un contract de comodat intre cele 2 societati pentru folosirea spatiului pus la dispozitie de asociat.

Conform normelor de aplicare ale art.25 din codul fiscal pct. 15 alin. (3). In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, in aplicarea art. 25 alin. (3) lit. k) din Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei.

Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.

In cazul de fata, in masura in care taxele achitate la primarie reprezinta cheltuieli de functionare, consider ca sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Se poate aduce ca argument insasi faptul ca aceste cheltuieli sunt efectuate in scopul obtinerii de venituri asa cum art.25, alin. (1) din Codul fiscal prevede.

Documentul care trebuie intocmit este acest contract care constituie si baza efectuarii cheltuielilor.

Speta 2. Scutire impozit pe cladiri pentru hala depozitare cereale

Avem o hala de depozitare pe care o folosim pentru depozitare produse agricole. Am dori sa depunem cerere pentru reclasarea acesteia in vederea diminuarii impozitului la DITL. Ce documente trebuie puse la dispozitia autoritatii locale, pe langa cerere pentru a putea fundamenta efectiv utilizarea spatiului in scop agricol? Multumesc.

Raspuns: 

Potrivit prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, art. 455, alin. (1) orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea constructie, cu exceptiile expres prevazute de lege.

Impozitul pe cladiri se determina pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate cladirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

La pct. 55 din normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016 se prevede ca impozitul pe cladiri se datoreaza incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator edificarii cladirii, in limita termenului de prescriptie.

Cladirea, in sensul impozitelor locale, este definita de art. 453, lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, drept o constructie situata deasupra solului, formata din una sau mai multe incaperi care sunt destinate, printre altele, adapostirii si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatiide instalatii, echipamente si altele asemenea.

Elementele structurale ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de tipul materialelor din care sunt construite. Normele metodologice emise in aplicarea Legii nr. 227/2015, aprobate prin HG nr. 1/2016 adauga la aceasta definitie si caracterul permanent al constructiei, in sensul ca trebuie sa existe intentia de a fi pastrata pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic. In speta prezentata de d-voastra, pentru care doriti sa aplicati dispozitiile art. 456 cu privire la scutiri, mentionam ca exista doua tipuri de facilitati:

  • • acordate prin lege, in speta Codul fiscal (cele enumerate la art. 456 alin. (1) lit. a) y),
  • • acordate de consiliile locale, in temeiulu Codului fiscal, la art. 456 alin. (2) lit. a) s).

La art. 456 se prevede scutirea de impozit pentru cladirile care sunt utilizate ca sere, solare, rasadnite, ciupercarii, silozuri pentru furaje, silozuri si/sau patule pentru depozitarea cerealelor, cu exceptia incaperilor care sunt folosite pentru alte activitati economice.

La alin. (2) al art. 456 se prevede posibilitatea consiliilor locale de a acorda scutiri sau reduceri, dar limitat, pentru cladirile detinute de cooperatiile de consum sau mestesugaresti si de societatile cooperative agricole, in conditiile elaborarii unor scheme de ajutor de stat/de minimis avand un obiectiv prevazut de legislatia in domeniul ajutorului de stat. Scutirea de la art. 456 alin. (1) lit. o) are un caracter exclusiv, in sensul ca este conditionata de utilizarea spatiului strict pentru activitatea de depozitare si conservare.

Din informatiile prezentate in intrebare retinem ca societatea are ca obiect de activitate fabricarea betoanelor si mortarelor gata preparate precum si a amestecurilor uscate pentru mortare si betoane care se incadreaza in codul CAEN 2363.
Activitatea de exploatare a spatiilor de depozitare, inclusiv privind silozurile de cereale este prevazuta de codul CAEN 5210.

Actul normativ care reglementeaza si depozitarea cerealelor este OUG nr. 12/2006, cu modificarile ulterioare, care face trimitere si la Regulamentul privind autorizarea spatiilor de depozitare pentru produsele agricole, spatii care trebuie sa asigure respectarea conditiilor de depozitare, receptie, pastrare si livrare a acestora, conform contractelor incheiate. Regulamentul pentru acordarea autorizatiei de depozit cuprinde si prevederi referitoare la conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca spatiile de depozitare.

Autorizatiile de depozit se obtin la cererea persoanei juridice care detine in proprietate spatii de depozitare pentru produsele agricole. Cantitatile de cereale depozitate pot proveni din operatiunile de achizitii, din prestari de servicii si/sau din productia proprie, daca societate exploateaza terenuri agricole, in conditiile legii, a caror productie este comercializata si/sau destinata procesarii.

In Regulamentul aprobat cu modificari prin Ordinul MADR nr. 222/2006 sunt prezentate procedurile necesare acordarii autorizatiei pentru spatiile de depozitare a produselor agricole.

Fata de prezentarea dispozitiilor legale anterioare, consider ca scutirea de la impozitul pe constructii se acorda doar silozurilor autorizate pentru a fi utilizate in depozitarea cerealelor. In ceea ce priveste documentele pe care trebuie sa le prezinte societatea la organul fiscal teritorial, in afara autorizatiei de depozitare si a informatiilor privind obiectul de activitate efectiv desfasurat, ar trebui adaugate si actele de dobandire a cladirii, documentatia cadastrala, dupa caz, iar in lipsa acesteia, schita/fisa cladirii sau alte documente asemanatoare (in cazul in care suprafata cladirii nu rezulta din actul de proprietate), fisa bunului mobil, balanta de verificare si orice alte inscrisuri prevazute prin hotarare a consiliului local in raza caruia isi desfasoara activitatea entitatea, pe baza carora acesta poate acorda scutirea.

Actul de dobandire al spatiului precum si celelalte documente justificative atasate la cererea persoanei juridice, se prezinta in copii conforme cu originalul, semnate.

Speta 3. Apartament utilizat in scop nerezidential. Impozitul pe cladiri

Proprietar persoana fizica, inchiriaza un apartament la o firma si a depus declaratia unica prin care declara ca obtine venituri din inchirierea apartamentului. Firma a declarat la ONRC punct de lucru cu activitate autorizata: inchirieri/cazare, insa nu isi inregistreaza nici o cheltuiala cu acel spatiu (nu chirie, nu utilitati, nu amanajari), inregistreaza doar venituri din inchirieri. Proprietarul persoana fizica trebuie sa declare la DITL ca fiind nerezidential? Trebuie sa faca raport de evaluare la 5 ani si sa il depuna la DITL?

Raspuns: 

Potrivit art 459 alin 3 din Codul fiscal:

,,In cazul cladirilor cu destinatie mixta, cand proprietarul nu declara la organul fiscal suprafata folosita in scop nerezidential, potrivit alin. (1) lit. b), impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0.3% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457..

Conform Normelor metodologice de aplicare a art 459 (pct 461):

,, (1) In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul fiscal daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. In cazul in care nu exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal.

(2) Prin sintagma «cheltuieli cu utilitatile» se intelege: cheltuieli comune aferente imobilului, cheltuieli cu energia electrica, gazele naturale, cheltuieli de termoficare, apa si canalizare.

Prin urmare, prevederile de mai sus se aplica in cazul cladirilor cu destinatie mixta (utilizate in scop rezidential si nerezidential).

In cazul descris de dumneavoastra este vorba de un apartament utilizat exclusiv in scop nerezidential, pentru care se aplica prevederile art 458 din Codul fiscal:

,, (1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 - 1,3% asupra valorii care poate fi:

a)valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta.

In situatia depunerii raportului de evaluare dupa primul termen de plata din anul de referinta, acesta produce efecte incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator;

b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;

c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.

In situatia in care nu este precizata valoarea, se utilizeaza ultima valoare inregistrata in baza de date a organului fiscal;

(2) Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.

(4) In cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457’’.

In concluzie, numai daca respectivul apartamentul ar avea destinatie mixta (utilizat si in scop residential si nerezidential) si daca persoana juridica care desafasoara activitate economica (inchiriere) nu ar deduce utilitatile, impozitul s-ar calcula dupa regulile aplicate caldirilor rezidentiale (art 457 CF). Conform pct 6.1 din N.M date in aplicarea CF :,, In intelesul art. 453 lit. f), cladirile rezidentiale sunt cladiri folosite pentru locuit, alcatuite din una sau mai multe camere, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisfac cerintele de locuit ale unei persoane sau familii si care nu sunt folosite pentru desfasurarea unor activitati economice.

Facem precizarea ca inchirierea apartamentului reprezinta activitate economica.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016