
Raportul Special
realizat de specialisti
Vom stabili in ce masura activitatea proprie de birou este considerata activitate economica in sensul dat de art. 453 lit. a) din Codul fiscal valabil de la 01.01.2016 in vederea stabilirii impozitului pe cladiri.
Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.
Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului. Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".
Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.
Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.
Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.
Din textul actului normativ am putea distinge urmatoarele situatii:
– la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
– la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.
– daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.
Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca societatea care are inscris codul CAEN 4690 "Comert cu ridicata nespecializat" isi poate desfasura activitatea numai intr-un spatiu specific din punct de vedere al dotarilor si destinatiei si nu intr-o locatie de locuit.
Daca "activitatea de birou" cum o numiti d-voastra, se refera la evidenta facturilor, comenzilor, contractelor, contabilitatii afacerii etc. se desfasoara intr-un spatiu care este declarat si punct de lucru la registrul comertului, atunci proprietarul va declara imobilul/apartamentul la organele fiscale locale ca fiind cladire nerezidentiala.
In situatia in care societatea nu si-a declarat punct de lucru spatiul in care isi desfasoara doar activitatea privind evidenta si in care si-a inscris sediul social, iar comercializarea propriu-zisa are destinata o alta locatie, si nu isi deconteaza utilitatile, impozitul pe cladiri se datoreaza ca pentru o cladire rezidentiala/locuinta, asa cum se precizeaza expres la art. 459 alin. 2 si alin. 3 lit. a din Legea nr. 227/2015 chiar daca in contractul de comodat/inchiriere/proprietate nu este specificata suprafata destinata sediului social.
Avand in vedere complexitatea spetei si a faptului ca informatiile furnizate de d-voastra sunt insuficiente, dar si ca in aplicarea legii nu au fost emise si publicate inca normele aferente, consideram ca vom putea oferi date complete pe masura ce acestea vor exista.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Declaratia 100. Impozitul pe constructii pentru 2025 se poate declara in D100?Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?Impozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate: Modificarile de ultima ora intervenite in Codul fiscal si Legea Contabilitatii in 2015!Ultimele articole
Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazImpozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiImpozitul pe constructiile speciale, modificat. Va fi introdusa o NOUA cota de impozitare de 0,5%Articole similare
La 10 februarie expira termenul pentru anumite declaratii fiscaleContract de publicitate versus sponsorizare. Obligatii fiscale si declarativeAjustarea TVA in cazul falimentului. ProceduraCodul Fiscal, modificat: Din 1 ianuarie 2024 ar putea fi introduse noi cerinte pentru prestatorii de servicii de plataProcedura de anulare a contributiei de asigurari sociale conform OUG 31/2019Ultimele articole
In atentia firmelor! Plafonul TVA ar putea CRESTE de la 1 aprilie 2025Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiImpozitul pe venit. Cine NU mai este scutit de la plata impozitul pe venit in 2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Comunicare MFP privind impozitarea cladirilor din 2016Luni, 30 septembrie 2024, termen limita pentru depunerea D216D216 in 2024: Cine are obligatia depunerii si pana cand poate fi transmisaPrin Ordinul 3738/2024 a fost publicat modelul D216. Cine are obligatia de a depune declaratiaImpozitul pe cladiri, cu bonificatie, se achita pana la 30 iunieUltimele articole
Impozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Cum se calculeaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoareOrdinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platitConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Articole similare
Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?Zoom fiscal: Depunere Declaratia 390Noile modificari din Codul fiscal. 17 pagini cu noutatile din Legea 358/2015Impozit pe dividende incepand cu anul 2016Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. Cum stabilim impozitul?Ultimele articole
Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliuInformatii fiscale esentiale: Noul Cod fiscal si autorizatiile de functionareSolutii fiscale in conformitate cu cele mai noi reglementari din 2016Atentie la noile modificari din Codul Fiscal - norme de aplicare si recomandariSe poate trece la regimul de plati anticipate in contul impozitului pe profit anual?Sfaturi de la experti
Termenul de prescriptie in transporturile rutiere internationale si limitele corectarii facturilor
Intrebare: Societatea Logictrans Distributie SRL, CUI 36624455, are ca obiect de activitate transporturi rutiere si alte activitati anexe transporturilor. In urma unui punctaj efectuat pentru perioada 2021-2025, avand un volum mare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Regimul TVA aplicabil inchirierii unui spatiu catre o gradinita autorizata
Intrebare: Sunt reprezentantul unei societati comerciale cu activitate mixta, care a incheiat un contract de inchiriere cu o gradinita autorizata. Firma noastra pune la dispozitie un spatiu pentru desfasurarea activitatii gradinitei. Conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA