Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Vom stabili in ce masura activitatea proprie de birou este considerata activitate economica in sensul dat de art. 453 lit. a) din Codul fiscal valabil de la 01.01.2016 in vederea stabilirii impozitului pe cladiri.
Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.
Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului. Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".
Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.
Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.
Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.
Din textul actului normativ am putea distinge urmatoarele situatii:
– la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
– la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.
– daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.
Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca societatea care are inscris codul CAEN 4690 "Comert cu ridicata nespecializat" isi poate desfasura activitatea numai intr-un spatiu specific din punct de vedere al dotarilor si destinatiei si nu intr-o locatie de locuit.
Daca "activitatea de birou" cum o numiti d-voastra, se refera la evidenta facturilor, comenzilor, contractelor, contabilitatii afacerii etc. se desfasoara intr-un spatiu care este declarat si punct de lucru la registrul comertului, atunci proprietarul va declara imobilul/apartamentul la organele fiscale locale ca fiind cladire nerezidentiala.
In situatia in care societatea nu si-a declarat punct de lucru spatiul in care isi desfasoara doar activitatea privind evidenta si in care si-a inscris sediul social, iar comercializarea propriu-zisa are destinata o alta locatie, si nu isi deconteaza utilitatile, impozitul pe cladiri se datoreaza ca pentru o cladire rezidentiala/locuinta, asa cum se precizeaza expres la art. 459 alin. 2 si alin. 3 lit. a din Legea nr. 227/2015 chiar daca in contractul de comodat/inchiriere/proprietate nu este specificata suprafata destinata sediului social.
Avand in vedere complexitatea spetei si a faptului ca informatiile furnizate de d-voastra sunt insuficiente, dar si ca in aplicarea legii nu au fost emise si publicate inca normele aferente, consideram ca vom putea oferi date complete pe masura ce acestea vor exista.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Venituri din cedarea folosintei bunurilor in 2016. Ce impozit se aplica si ce cheltuieli se deduc in 2016 pentru un PFA?Rezolvari propuse de av. Gabriel Biris pentru Fiscalizarea investitiilor in sistemul actual vs. Noul Cod fiscalImpozit constructii si imobil inchiriat. Ce obligatii are firma si ce alte taxe se platesc?Reminder: Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 26-28 septembrie 2014, Poiana BrasovCum procedam la modernizarea unei constructii tinand cont de impozit?Ultimele articole
Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?Noul formular 100. Fiti primii care afla cum se va completa!ANAF propune adaptarea Formularului 100Impozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate: Modificarile de ultima ora intervenite in Codul fiscal si Legea Contabilitatii in 2015!Articole similare
Calendar ANAF. Obligatii fiscale scadente in luna IUNIE 2024Pana pe 6 septembrie 2024 trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleE-Factura: Temenele legale de transmitere a facturii electronice in sistemConditii de exercitare a dreptului de deducere TVA. Cum se va completa foaia de parcurs?Procedura de anulare a contributiei de asigurari sociale conform OUG 31/2019Ultimele articole
Calendar ANAF. 4 declaratii importante cu scadenta pe 30 septembrie 2024E-Factura: Ce riscuri are o firma daca furnizorii NU incarca facturile in 5 zile calendaristiceCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 26 august 2024Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 12 august 2024Prosumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiArticole similare
Impozitul pe cladiri va fi modificat din nouBancile isi vor vinde 80 la suta din activele reposedate, in urmatorii 5 aniImpozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?1,18 miliarde de euro disponibili in perioada 2014-2020, prin POR, pentru cladiri publice, CLADIRI REZIDENTIALE si iluminat publicCum vor achita firmele impozitul pe cladiri in 2018?Ultimele articole
Cum se calculeaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoarePrin Ordinul 3738/2024 a fost publicat modelul D216. Cine are obligatia de a depune declaratiaOrdinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platitConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Articole similare
Topul modificarilor pentru microintreprinderi incepand cu 2016Evenimentul anului in domeniul financiar-contabil: Lansare Noul Cod fiscal 2016Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliuFacturare produse din stoc. Cum stabilim cota corecta de TVA la facturare?Solutii fiscale in conformitate cu cele mai noi reglementari din 2016Ultimele articole
Informatii fiscale esentiale: Noul Cod fiscal si autorizatiile de functionareAtentie la noile modificari din Codul Fiscal - norme de aplicare si recomandariCotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. Cum stabilim impozitul?Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?Zoom fiscal: Depunere Declaratia 390Sfaturi de la experti
Raportari semestriale la 30.06.2024.
Intrebare: Anul 2023, in cazul meu, a fost primul an cu exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, adica anul 2023 a cuprins perioada ianuarie 2023 - ianuarie 2024 (13 luni), iar raportarea trebuie sa cuprinda 6 luni (adica februarie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Colaborare societati. Vanzare tablouri si bijuterii
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca doua firme afiliate isi pot desfasura activitatea in acelasi spatiu comercial, in colaborare. Astfel, una dintre ele inchiriaza spatiul de la proprietar si achita utilitatile, subinchiriind o parte din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA