
Raportul Special
realizat de specialisti
Vom stabili in ce masura activitatea proprie de birou este considerata activitate economica in sensul dat de art. 453 lit. a) din Codul fiscal valabil de la 01.01.2016 in vederea stabilirii impozitului pe cladiri.
Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.
Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului. Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".
Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.
Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.
Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.
Din textul actului normativ am putea distinge urmatoarele situatii:
– la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
– la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.
– daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.
Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca societatea care are inscris codul CAEN 4690 "Comert cu ridicata nespecializat" isi poate desfasura activitatea numai intr-un spatiu specific din punct de vedere al dotarilor si destinatiei si nu intr-o locatie de locuit.
Daca "activitatea de birou" cum o numiti d-voastra, se refera la evidenta facturilor, comenzilor, contractelor, contabilitatii afacerii etc. se desfasoara intr-un spatiu care este declarat si punct de lucru la registrul comertului, atunci proprietarul va declara imobilul/apartamentul la organele fiscale locale ca fiind cladire nerezidentiala.
In situatia in care societatea nu si-a declarat punct de lucru spatiul in care isi desfasoara doar activitatea privind evidenta si in care si-a inscris sediul social, iar comercializarea propriu-zisa are destinata o alta locatie, si nu isi deconteaza utilitatile, impozitul pe cladiri se datoreaza ca pentru o cladire rezidentiala/locuinta, asa cum se precizeaza expres la art. 459 alin. 2 si alin. 3 lit. a din Legea nr. 227/2015 chiar daca in contractul de comodat/inchiriere/proprietate nu este specificata suprafata destinata sediului social.
Avand in vedere complexitatea spetei si a faptului ca informatiile furnizate de d-voastra sunt insuficiente, dar si ca in aplicarea legii nu au fost emise si publicate inca normele aferente, consideram ca vom putea oferi date complete pe masura ce acestea vor exista.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
Noul formular 100. Fiti primii care afla cum se va completa!Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazIMPOZIT PE CONSTRUCTII. Plata impozit si tratament fiscalStudiu de caz: cum tratam impozitul pentru amenajarea unui spatiu inchiriat si amortizarea investitiei?Alerta Fiscala: Modificari in Codul fiscal. Reducere impozitul pe constructiiUltimele articole
Taxa pe stalp 2025. MONOGRAFIE contabila pentru inregistrarea impozitului in contabilitateImpozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaTaxa pe stalp 2025: Noile formulare 100 si 710, obligatorii pentru declararea impozituluiImpozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiArticole similare
Formularul 101: Cine are obligatia de depunere?Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. ReglementariCalendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAFScutire impozit profit reinvestit la achizitii din fonduri guvernamentale si europene. Cum procedam?ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna DECEMBRIE 2023Ultimele articole
In atentia firmelor! Plafonul TVA ar putea CRESTE de la 1 aprilie 2025Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiImpozitul pe venit. Cine NU mai este scutit de la plata impozitul pe venit in 2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Prin Ordinul 3738/2024 a fost publicat modelul D216. Cine are obligatia de a depune declaratiaBancile isi vor vinde 80 la suta din activele reposedate, in urmatorii 5 aniOrdinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216D216 in 2024: Cine are obligatia depunerii si pana cand poate fi transmisaModificari aduse impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare prin Legea 296/2023Ultimele articole
Impozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Luni, 30 septembrie 2024, termen limita pentru depunerea D216Cum se calculeaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoareImpozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platitConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Articole similare
Venituri din strainatate si drepturi proprietate intelectuala. Ce declaratii depunem si ce impozit platim in 2016?Solutii fiscale in conformitate cu cele mai noi reglementari din 2016Impozit pe dividende incepand cu anul 2016Zoom fiscal: Taxele speciale in Noul Cod fiscal 2016Se poate trece la regimul de plati anticipate in contul impozitului pe profit anual?Ultimele articole
Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliuInformatii fiscale esentiale: Noul Cod fiscal si autorizatiile de functionareAtentie la noile modificari din Codul Fiscal - norme de aplicare si recomandariCotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. Cum stabilim impozitul?Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?Sfaturi de la experti
Societate nou infiintata. Repartizare dividende
Intrebare: Pentru o societate infiintata anul acesta, administratorul doreste sa retraga dividende si sa plateasca impozitul de 10% aferent acestora. * Ce este necesar de facut in aceasta directie?
* Se depune bilant interimar la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Ajustare tva dedusa la vanzarea unei cladiri
Intrebare: In octombrie 2022 am achizitionat un imobil nou, de la dezvoltator, cu o valoare de achizitie de 550.000 lei, fara TVA.
La achizitie s-a aplicat taxarea inversa la TVA. Acum dorim sa-l vindem unei persoane fizice, potrivit art....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA