Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe venituri din activitati independente

26-Aug-2010
10555

 

de Elena Ionescu, valabil la 26-Aug-2010

Intrebare: Conform pct. 52 din OMFP 1040/2004 se intelege ca impozitul retinut la sursa nu se inregistreaza la incasari in registrul jurnal de incasari si plati, dar acesta va influenta venitul net, respectiv va fi adunat la venitul net stabilit pe baza contabilitatii in partida simpla?

Raspuns:
Venitul net din activitati independente se calculeaza, conform prevederilor art. 48 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor venituri.

Exceptie fac veniturile impozitate pe baza de norma de venit si cele obtinute din drepturi de proprietate intelectuala.


Conform prevederilor OMFP 1040/2004 orice suma platita, respectiv incasata, in numerar sau prin banca se inregistreaza, cronologic, in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b).

Cheltuielile deductibile plafonate se stabilesc astfel incat la sfarsitul anului fiscal sa se incadreze in prevederile legale.

Venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel: din totalul sumelor incasate, evidentiate in col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad cheltuielile (col. 7, respectiv col. 8) cum ar fi:
- materiile prime,
- chiria spatiului,
- cota parte de cheltuieli de intretinere,
- amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor,
- pregatirea profesionala si cotizatiile la organismele profesionale,
- cheltuielile cu salariile,
- ratele de leasing,
- cheltuielile de delegare - detasare etc.

La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile (impozitul pe venit, majorarile de intarziere stabilite pentru datoriile bugetare, donatiile, achizitionarea de bunuri care nu sunt aferente activitatii etc.) si sumele care depasesc limitele cheltuielilor deductibile (cheltuieli sociale, sponsorizare etc.).

Referitor la intrebarea dumneavoastra, impozitul pe venit platit se trece in jurnal si se adauga apoi ca o cheltuiala nedeductibila.

Indiferent de programul utilizat pentru calculul impozitului pe venit (Ciel, Saga) sau manual, important este sa completati in ordine cronologica toate sumele platite si incasate, iar cand stabiliti venitul net sa aplicati prevederile cu privire la deductibilitatea cheltuielilor, prevazute la Titlul III din Codul fiscal.

Desi din punct de vedere contabil se prevede ca sumele platite cu titlu de impozit pe venit si contributiile sociale nu se inregistreaza in Registrul-jurnal, sfatul nostru este sa inregistrati toate sumele pe care apoi sa le defalcati pe deductibile, cu deductibilitate limitata si nedeductibile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016