Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017

16-Ian-2017
8737

Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat.

Va recomandam o analiza completa privind impozitul pe microintreprinderi in 2017 aici: Totul despre microintreprinderi in 2017. Cotele de impozitare si noile conditii din Codul fiscal

De asemenea, va prezentam ca informatie suplimentara si un Studiu de caz: Impozit pe venitul microintreprinderilor in anul 2017. Prevederi OUG 84/2014 si OUG 3/2017

Privind cazul de fata, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea sa aiba un angajat cu 2 ore sau daca este necesara o norma intreaga.

Totodata, daca s-a inregistrat un contract de munca inca in data de 28.12.2016 cu incepere din 03.01.2017, vom vedea daca este valabil pentru procentul de 1% impozit microintreprindere.

In plus, vom lamuri in ce masura capitalul social de 45.000 lei se refera si la societati vechi infiintate pentru a ramene platitori de impozit pe profit sau numai la firme nou-infiintate si daca o firma infiintata in anul 2012 cu capital social de 200 lei si care face majorare capital social la 45.000 lei in luna ianuarie poate sa ramane platitor de impozit pe profit.

 

1. Intr-adevar, in conformitate cu prevederile art. I pct. 2 din OUG nr. 3/2017 care au modificat conditiile prevazute de art. 47 din Codul fiscal


a fost introdus un nou plafon prentru persoanele juridice care aplica regimul de impunere prevazut de Titlul III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. In conditiile in care data de referinta pentru analiza criteriilor astfel cum este stabilita in cadrul alin. (1) al art. 47 este nemodificata, noul plafon de 500.000 euro va fi verificat la 31.12.2016.

2. In ceea ce priveste noile cote de impozitare trebuie subliniat ca modificarile OUG nr. 3/2017 au in vedere exclusiv conditiile pentru aplicarea cotei de 1 % si eliminarea celor pentru cota de 2%. Raman insa nemodificate prevederile art. 56 referitoare la plata si declararea trimestriala a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, astfel ca verificarea conditiilor privind numarul de salariati se realizeaza in aceasta perioada impozabila pe baza regulilor statuate la alin. (4) – (6) al art. 51 ramase deasemenea nemodificate.

Alin. (4) lit. a) statueaza ca prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conditia fiind considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi. Asadar, conditia privind existenta a cel putin un salariat pentru aplicarea cotei de 1% vizeaza un contract de munca avand norma intreaga sau mai multe contracte cu timp partial care insumate reprezinta o norma intreaga.

In ipoteza unei societatii deja infiintate la 31 12.2016, cota de impozit pana la aceasta data a fost determinata in raport cu dispozitiile in vigoare in acest interval, urmand ca pentru trimestrul 1 al anului 2017 cota de impozit, modificata potrivit OUG nr. 3/2017, sa fie stabilita pe baza acelorlasi reguli prevazute la art. 51. Pentru situatia modificarilor intervenite in ceea ce priveste numarul de salariati sunt aplicabile dispozitiile cuprinse la alin. (5) al art. 51. Potrivit acestora in cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare prevazute la alin. (1) se aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea, potrivit legii. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare prevazute la alin. (1) lit. a) si b), al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.

In aceste conditii, in anul 2017 cota de impozit se determina pe baza numarului de salariati din trimestrul 1 urmand ca fluctuatiile viitoare de personal din anul fiscal sa fie reflectate pe baza regulilor mentionate mai sus. Asadar existenta unui contract de munca pentru o norma intreaga cu incepere de la 03.01.2017 asigura aplicare cotei de impozit de 1%. Trebuie subliniat si faptul ca potrivit regulilor prevazute la alin. (5) in cazul in care un raport de munca inceteaza in cursul unui trimestru (trimestrul 1 al anului 2017, in cazul analizat) conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru se angajeaza un nou salariat, fie ca se angajeaza in luna ianuarie, februarie sau chiar sfarsitul lunii martie.

3. In ceea ce priveste nivelul capitalului social in aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor acesta poate modifica obligativitatea aplicarii sistemului de impunere numai pentru societatile nou-infiintate care potrivit regulii generale mentionate la art. 48 alin. (3) sunt obligate sa il aplice.

Exceptia stabilita la alin. (5) al aceluiasi articol priveste exclusiv persoanele juridice nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, are subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro. Acestea pot opta pentru determinarea impozitului pe profit conform Titlului II din Codul fiscal.

In aceste conditii, consideram ca majorarea capitalului social al unei persoane juridice care potrivit conditiilor prevazute la art. 47 si a domeniilor de activitate nu este exceptata de la determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderii, nu va produce niciun efect in obligativitatea utilizarii acestui sistem fiscal. In lipsa unor circumstante care sa o elimine din sfera de aplicare a Titlului III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor (obiect de activitate, venituri din consultanta si management, nivel de venituri) majorarea capitalului social nu este de natura sa modifice regimul de impozitare a societatii.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016