Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Imprumuturi intre entitati. Cand poate o societate cu raspundere limitata sa primeasca un imprumut cu caracter ocazional?

08-Aug-2017
9780

In ce masura poate o societate cu raspundere limitata sa primeasca un imprumut cu caracter ocazional de la o alta societate pe actiuni? Ce implicatii fiscale exista? Aveti acest drept?

Iata raspunsul specialistului:

Potrivit art. 2158 , alin. (2) din Codul Civil , atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.(Noul Cod Civil a fost aprobat prin Legea nr. 287/2009 republicata). Aceasta inseamna ca, daca imprumutul este ocazional (asa cum precizati) este posibila, in principiu, acordarea unui imprumut de catre o societate comerciala catre o alta societate comerciala. 

Totodata, art. 5 , alin. (1) din OG. Nr. 99/2006, legea bancara, nu instituie restrictii exprese in ceea ce priveste acordarea de imprumuturi, ci doar interzice activitatea de atragere de depozite si acordarea de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate.

ATENTIE! Din punct de vedere fiscal, consideram ca trebuie sa analizati urmatoarele aspecte: 

  1. Obligatia de a stabili o dobanda pentru imprumutul acordat. Consideram ca imprumutul nu poate fi efectuat cu titlu gratuit (fara dobanda) intrucat imprumutatorul trebuie sa isi acopere beneficiiul nerealizat din indisponibilizarea sumelor acordate cu imprumut. 
  2. Daca cele doua societati sunt afiliate (a se vedea definitia persoanelor afiliate care se regaseste la pct. 26 al art. 7 din Codul Fiscal) atunci trebuie sa aveti in vedere si prevederile art. 11 din Codul Fiscal potrivit caruia la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.

Ce spun Normele?

Totodata, Normele Metodologice date in aplicarea acestui articolului 11 precizeaza ca atunci cand un contribuabil acorda un imprumut/credit unei persoane afiliate sau atunci cand acesta primeste un astfel de imprumut/credit, indiferent de scopul si destinatia sa, pretul pietei pentru asemenea serviciu este constituit din dobanda care ar fi fost agreata de persoane independente pentru astfel de servicii furnizate in conditii comparabile, inclusiv comisionul de administrare a creditului, respectiv imprumutului. In cazul serviciilor de finantare intre persoane afiliate, pentru alocarea veniturilor se analizeaza:
- daca imprumutul dat este in interesul desfasurarii activitatii beneficiarului si a fost utilizat in acest scop;


- daca a existat o schema de distributie a profitului.

Incadrarea imprumutului in schema de distributie a profitului se va efectua daca la data acordarii imprumutului nu se asteapta in mod cert o rambursare a imprumutului sau daca contractul contine clauze defavorabile pentru platitor.
Atunci cand se analizeaza cheltuielile/veniturile cu dobanda, trebuie luate in considerare: suma si durata imprumutului, natura si scopul imprumutului, garantia implicata, valuta implicata, riscurile de schimb valutar si costurile masurilor de asigurare a ratei de schimb valutar, precum si alte circumstante de acordare a imprumutului.

Raportarea conditiilor de imprumut are in vedere ratele dobanzii aplicate in imprejurari comparabile si in aceeasi zona valutara de o persoana independenta. De asemenea, trebuie sa se tina seama de masurile pe care persoanele independente le-ar fi luat pentru a imparti riscul de schimb valutar, de exemplu: clauze care mentin valoarea imprumutului in termeni reali, incheierea unui contract de acoperire a riscului valutar sau pentru plata la termen pe cheltuiala imprumutatorului.

In consecinta, potrivit art. 11 in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. 

Un nivel minim al dobanzii este reglementat de OUG nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.

IN CONCLUZIE, desi nu stabileste un nivel al dobanzii in cadrul contractelor de imprumut intre persoanele afiliate, trebuie practicata o rata a dobanzii care ar fi fost agreata de persoane independente pentru astfel de servicii furnizate in conditii comparabile.

3. In cazul in care societatea care primeste imprumutul este platitoare de impozit pe profit atunci pentru cheltuiala cu dobanda se vor aplica prevederile art. 27 din Codu Fiscal privind limita de deductibilitate a acestor cheltuieli (dobanzi aferente imprumuturilor primite).

4. Din punct de vedere al TVA, prestarile unor servicii de natura financiar-bancara printre care si acordarea si negocierea de credite, precum si administrarea creditelor de catre persoana care le acorda sunt considerate operatiuni scutite de TVA fara drept de deducere conform art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul Fiscal. 

Atentionam ca si prin prisma TVA autoritatile fiscale pot reincadra tranzactia prin considerarea, la firma beneficiara a imprumutului, a incasarii unui avans (pentru livrare de bunuri sau servicii, operatiuni impozabile dpdv TVA) , pentru care avea obligatia sa colecteze si sa inregistreze fiscal TVA-ul aferent colectat; in contrapartida, nu se acorda dreptul de deducere a taxei astfel stabilite la societatea comerciala care acorda imprumutul, deoarece aceasta nu detine un document justificativ intocmit conform prevederilor art. 155 alin. (19) Cod fiscal (factura), si, astfel, nu-si poate exercita dreptul de deducere a taxei, conform prevederilor art. 145 – 147 din Codul fiscal.

In consecinta, desi acordarea imprumutului nu este expres interzisa de lege fiind posibila acordarea imprumutului, trebuie sa manifestati prudenta datorita implicatiilor fiscale pe care le poate avea o asemenea actiune (reconsiderarea tranzactiei de catre autoritatile fiscale, de exemplu). 

De asemenea, imprumuturile acordate de catre o societate unor alte entitati nu trebuie sa aiba caracter de regularitate. (caz care, implicit, ar presupune inserarea in obiectul de activitate a activitatilor de creditare , precum si reglementarea si autorizarea BNR in acest sens). 

Pentru a acorda imprumutul va trebui ca : acesta sa aiba caracter ocazional (sau - mai indicat - unic); sa existe contract in forma scrisa ; in contract sa fie stipulate clauze cu privire la durata acordarii imprumutului, modalitati si termene de restituire, dobanda (element de venit pentru societatea care acorda imprumutul).

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Imprumuturi intre entitati. Cand poate o societate cu raspundere limitata sa primeasca un imprumut cu caracter ocazional?":
Rating:

Nota: 4.9 din 5 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 205 in 2021. Care este termenul limita de depunere si cine NU are aceasta obligatie
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cuprivite la depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit". Pentru veniturile realizate in anul 2020, Declaratia 205 se completeaza si se depune pana in 28 FEBRUARIE 2021-ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 1 MARTIE 2021, de catre platitorii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016