
Raportul Special
realizat de specialisti
Contractul de imprumut intre firme este documentul utilizat pentru a a formaliza acordul prin care o firma (creditorul) ofera o suma de bani unei alte firme (debitorul), stabilind in mod clar termenii si conditiile imprumutului. In lipsa unor surse externe sau pentru flexibilitate financiara, companiile apeleaza la aceasta forma de finantare pentru a obtine fondurile necesare pentru a sustine dezvoltarea afacerii sau pentru a asigura necesarul de capital pe termen scurt si mediu. In acest articol vom analiza in ce conditii se pot acorda imprumututi intre societati si ce trebuie sa contina in mod obligatoriu un astfel de contract.
In Romania, acordarea imprumuturilor intre societati este permisa, dar trebuie sa respecte un cadru legal si fiscal specific.
Iata care sunt principalele conditii ce trebuie indeplinite in cazul imprumuturilor intre firme:
1. Caracter ocazional. Imprumuturile trebuie sa aiba un caracter ocazional, nu profesional, iar fondurile utilizate pentru imprumut sa nu provina din surse publice sau depozite atrase de la populatie. Conform Legii 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, Banca Nationala a Romaniei (BNR) este singura autoritate competenta care poate determina daca o activitate reprezinta sau nu creditare cu titlu profesional.
2. Conditii obiect de activitate societate creditoare. Societatea creditoare nu trebuie sa aiba aceasta activitate ca principal obiect de activitate si nici sa dispuna de structuri specializate in creditare. Conform legislatiei in vigoare, activitatea firmei ce acorda imprumutul nu trebuie sa se incadreze in sfera de reglementare a BNR privind institutiile financiare nebancare.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
Societatea creditoare trebuie sa aplice dobanzi la nivelul pietei pentru suma imprumutata. Aceasta regula se aplica inclusiv in cazul in care imprumutul nu va fi rambursat si va fi transformat in participatie la capitalul social al societatii debitoare afiliate. In situatia capitalizarii, atat suma imprumutata nerambursata, cat si dobanzile acumulate si neplatite pana la momentul respectiv pot fi convertite in capital social. Toate operatiunile trebuie inregistrate corect in contabilitate, cu respectarea prevederilor Codului Civil referitoare la imprumut.
ATENTIE!
Chiar daca din punct de vedere al legislatiei civile nu exista prevederi exprese care sa prevada obligativitatea perceperii de dobanzi in functie de prevederile contractuale convenite de parti (a se vedea in acest sens art. 2.159 Cod civil), nu trebuie ignorat faptul ca potrivit art. 1 alin. 1 din Legea societatilor 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare natura contractuala a societatilor (comerciale) este conferita de manifestarea de vointa a fondatorilor de a se asocia in vederea desfasurarii de activitati cu scop lucrativ. Aceasta implica, intre altele, si intentia fondatorilor (asociati/actionari) de a conlucra in vederea obtinerii de profit, pentru a-l distribui intre ei (affectio societatis). Or, acordarea de imprumuturi fara dobanda ar fi contrara scopului pentru care se infiinteaza si functioneaza o societate (comerciala), chiar si atunci cand imprumuturile fara dobanda sunt acordate unor persoane afiliate.
Din perspectiva societatii care beneficiaza de imprumut, nu exista consecinte fiscale, chiar si in situatia in care imprumutul ar fi acordat fara dobanda. Singura situatie care ar putea genera implicatii fiscale este cazul in care dobanda aplicata ar depasi nivelul pietei. In acest caz, autoritatile fiscale au dreptul sa ajusteze in sens descrescator cheltuielile cu dobanzile inregistrate de societatea debitoare.
Cartea Verde a TVA - Ghidul practic ce contine informatii la zi si explicatii clare privind ultimele modificari legislative in materie de TVA, inclusiv solutii pentru problemele sensibile create de e-TVA!>>>
In ceea ce priveste regimul TVA, acordarea de imprumuturi intre societati reprezinta o operatiune scutita de TVA, conform prevederilor Codului Fiscal - art. 292 alin. (2) litera a) punctul 1.
Vezi care sunt inregistrarile contabile atat pentru societatea care acorda imprumutul, cat si pentru cea care primeste!
Va prezentam mai jos un model de contract de imprumut intre firme. Puteti descarca documentul in format PDF AICI>>
Contract de imprumut
Incheiat astazi .........................
la .............................................
I. PARTILE CONTRACTANTE
1.1 Societatea ............................................................ S.N.C./S.C.S./S.A./S.C.A./S.R.L. cu sediul social in ................................................., str. .......................................... nr. ......, bloc ......, scara ......, etaj ......, apartament ...., judetul/sectorul ........, avand codul unic de inregistrare nr. ...... atribut fiscal ......................... si numar de ordine in registrul comertului ....../....../......, contul nr. ................................, deschis la ......................., telefon ......................., fax ........................, reprezentata prin .........................., cu functia de ................., in calitate de imprumutat
si
1.2. Societatea ............................................................ S.N.C./S.C.S./S.A./S.C.A./S.R.L. cu sediul social in ................................................., str. .......................................... nr. ......, bloc ......, scara ......, etaj ......, apartament ...., judetul/sectorul ........, avand codul unic de inregistrare nr. ...... atribut fiscal ......................... si numar de ordine in registrul comertului ....../....../......, contul nr. ................................, deschis la ......................., telefon ......................., fax ........................, reprezentata prin .........................., cu functia de ................., in calitate de imprumutat
au convenit sa incheie prezentul contract de imprumut, cu respectarea dispozitiilor art. 2167-2170 Cod civil si a dispozitiilor art. 2387-2477 Cod civil urmatoarelor clauze:
II. OBIECTUL CONTRACTULUI
2.1. Imprumutatorul acorda imprumutatului cu titlu de imprumut suma de ..... EURO/USD, echivalentul a .............. lei, calculat la cursul de schimb valutar de ....... LEI/EURO/USD.
III. DURATA CONTRACTULUI
3.1. Imprumutul se acorda pe termen de ........... zile/luni/ani de la data autentificarii prezentului contract.
3.2. La expirarea termenului prevazut la pct. 3.1 partile pot conveni prelungirea duratei contractului prin act aditional.
IV. GARANTII SI RASPUNDERI
4.1. Restituirea imprumutului este garantata de Societatea .............., cu sediul social in ..............................,
(localitatea)
str. ................................... nr. ......, bloc ......, scara ......, etaj ......, apartament ......, judetul/sectorul ......................, codul unic de inregistrare .............., atribut fiscal ................... si numar de ordine in registrul comertului nr. ........../........../.........., contul nr. ..........................., deschis la ..................., telefon ................, fax ......................., care consimte sa constituie, in favoarea imprumutatorului, un drept real de gaj/de ipoteca mobiliara asupra unui numar de .............. actiuni nominative, avand fiecare o valoare nominala de ................ lei si o valoare contabila de activ net de ...................... lei, pe care le detine la Banca ..........................., cu sediul in ............................., str. ........................ nr. ........., si anume:
a) actiuni numerotate de la ................... pana la ...................... inclusiv, platite integral si libere de sarcini;
b) diferenta de .............. actiuni, gajate/ipotecate prin prezentul contract, numerotate de la ................ pana la ............ se vor preda imprumutatorului in materialitatea lor, pana la data de ................................. .
4.2. Actiunile gajate/ipotecate fiind nominative, sunt proprietatea societatii constituitoare, potrivit inscrisurilor care atesta acest lucru.
4.3. Cu exceptia celor .................. de actiuni care se vor preda imprumutatorului, celelalte actiuni nu sunt grevate de alte datorii, sub sanctiunea raspunderii societatii constitutoare, in cazul unor situatii contrare.
4.4. Partile au convenit ca actiunile sa fie pastrate de ................... pana la achitarea integrala a imprumutului.
4.5. Imprumutatorul se obliga sa nu realizeze nici un act sau fapt care sa poata fi interpretat ca un act de instrainare a actiunilor pana la scadenta imprumutului.
V. FORTA MAJORA
5.1. Niciuna dintre partile contractante nu raspunde de neexecutarea la termen sau/si de executarea in mod necorespunzator – total sau partial – a oricarei obligatii care ii revine in baza prezentului contract, daca neexecutarea sau/si executarea obligatiei respective a fost cauzata de forta majora, asa cum este definita de lege.
5.2. Partea care invoca forta majora este obligata sa notifice celeilalte parti, in termen de ..................
(zile, ore)
producerea evenimentului si sa ia toate masurile posibile in vederea limitarii consecintelor lui.
5.3. Daca in termen de ........................... de la producere, evenimentul respectiv nu inceteaza, partile
(zile, ore)
au dreptul sa-si notifice incetarea de plin drept a prezentului contract, fara ca vreuna dintre ele sa pretinda daune-interese.
VI. NOTIFICARILE INTRE PARTI
6.1. In acceptiunea partilor contractante, orice notificare adresata de una dintre acestea celeilalte este valabil indeplinita daca va fi transmisa la adresa/sediul prevazut in partea introductiva a prezentului contract.
6.2. In cazul in care notificarea se face pe cale postala, ea va fi transmisa prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire (A.R.) si se considera primita de destinatar la data mentionata de oficiul postal primitor pe aceasta confirmare.
6.3. Daca notificarea se trimite prin telefax, ea se considera primita in prima zi lucratoare dupa cea in care a fost expediata.
6.4. Notificarile verbale nu se iau in considerare de nici una dintre parti, daca nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalitatile prevazute la alineatele precedente.
VII. SOLUTIONAREA LITIGIILOR
7.1. Partile au convenit ca toate neintelegerile privind validitatea prezentului contract sau rezultate
din interpretarea, executarea ori incetarea acestuia sa fie solutionate pe cale amiabila de reprezentantii lor.
7.2. In cazul in care rezolvarea eventualelor litigii nu este posibila pe cale amiabila, partile se vor adresa instantelor judecatoresti.
VIII. CLAUZE GENERALE REFERITOARE LA PROTECTIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL
8.1. Partile colecteaza si prelucreaza datele cu caracter personal inscrise in prezentul contract in conformitate cu legislatia in vigoare, in modalitati care asigura confidentialitatea si securitatea adecvata a acestor date, in vederea asigurarii protectiei impotriva prelucrarii neautorizate sau ilegale si impotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorarii accidentale.
8.2. In procesul de prelucrarea a datelor cu caracter personal, partile aplica prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (regulamentul general privind protectia datelor) si ale legislatiei nationale.
8.3. Datele cu caracter personal comunicate in cadrul prezentului contract, vor fi prelucrate in scopul executarii prezentului contract.
8.4. Datele cu caracter personal colectate si prelucrate in vederea executarii prezentului contract sunt urmatoarele: (de ex.: nume si prenume, adresa, serie si numar carte de identitate, cod numeric personal, numar de telefon/fax, adresa de posta electronica, cod bancar).
8.5. Datele personale, comunicate in cadrul prezentului contract, pot fi comunicate institutiilor publice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
8.6. In situatia in care este necesara prelucrarea datelor personale in alte scopuri decat cele prevazute la pct. 9.3, partea care realizeaza prelucrarea va informa cealalta parte si ii va solicita acordul scris cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
8.7. Partile isi garanteaza reciproc dreptul la informare si acces la datele cu caracter personal, dreptul la rectificare, actualizare, portabilitate, stergere, la restrictionare si opozitie in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
8.8. Datele personale inscrise in prezentul contract sunt pastrate pe intreaga perioada de executare a contractului si ulterior incetarii acestuia, in conformitate cu prevederile legale referitoare la arhivarea documentelor.
8.9. In contextul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date, prelucrare inseamna orice operatiune sau set de operatiuni efectuate asupra datelor cu caracter personal sau asupra seturilor de date cu caracter personal, cu sau fara utilizarea de mijloace automatizate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, structurarea, stocarea, adaptarea sau modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, divulgarea prin transmitere, diseminarea sau punerea la dispozitie in orice alt mod, alinierea sau combinarea, restrictionarea, stergerea sau distrugerea.
IX. ALTE CLAUZE
9.1. In cazul neachitarii imprumutului, partial sau integral, imprumutatorul este in drept sa ceara instantei judecatoresti fie sa dispuna retinerea lor de catre acesta, fie sa ceara sechestrarea si vanzarea lor la licitatie, sub rezerva dreptului de a fi platit preferential fata de alti creditori in conformitate cu prevederile art. 2326-2327 din Codul civil.
X. CLAUZE FINALE
10.1. Modificarea prezentului contract se face numai prin act aditional incheiat intre partile contractante.
10.2. Prezentul contract, impreuna cu anexele sale care fac parte din cuprinsul sau, reprezinta vointa partilor si inlatura orice alta intelegere verbala dintre acestea, anterioara sau ulterioara incheierii lui.
10.3. Partile se obliga sa autentifice prezentul contract la notarul public, taxa de timbru, timbrul judiciar si onorariul notarial urmand a fi suportate de imprumutat.
10.4. Prezentul contract s-a incheiat in ............. exemplare, din care .......... .
IMPRUMUTATOR / IMPRUMUTAT
Nota:
In noul Cod civil garantarea indeplinirii obligatiilor este o ipoteca conventionala, conform dispozitiilor art. 2366 si 2369 Cod civil sau ipoteca mobiliara, conform art. 2387-2477 Cod civil.
Conform art. 10 din Legea nr. 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, modifica art. 991 din Legea nr. 31/1990 in sensul precizarii formei actului prin care se constituie ipoteca mobiliara cat si cu privire la inscrierea ipotecii mobiliare asupra actiunilor in registrul actionarilor si inregistrarea in Arhiva Electronica de Garantii Mobiliare, reglementeaza constituirea de ipoteci mobiliare asupra actiunilor ce se face prin inscris sub semnatura privata, in care se vor arata cuantumul datoriei, valoarea si categoria actiunilor cu care se garanteaza, iar in cazul actiunilor la purtator si nominative emise in forma materiala, si prin mentionarea ipotecii pe titlu, semnata de creditor si debitorul actionar sau de mandatarii acestora.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Biblia contabililor 2014Programul IMM FACTOR a fost publicat in Monitorul Oficial. In ce consta schema de ajutor (OUG 146/2020)Platile in numerar, interzise pentru PFA-uri si intreprinderile individuale. Vezi proiectul si limitele impuse!Legea contabilitatii -partea IFirmele mici si start-up-urile vor putea lua IMPRUMUTURI de la o banca de statUltimele articole
Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legiiMODEL contract creditare societateCe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileValabil inca din 1 ianuarie 2024! Modificari IMPORTANTE privind cheltuielile deductibile si nedeductibileOUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importanteArticole similare
Legea 113/2020: Modificarea unor acte normative in domeniul insolventei. Valoarea-prag pentru creante a fost majorataCompensari maxime fara IMI. Cum procedam si ce plafoane exista?Plati in valuta in numerar catre nerezidenti si shimb valutar la casele de schimb. Cum ne incadram in plafonul de plati?Articole similare
In atentia societatilor: Restrictii privind operatiunile in valutaContract de leasing. Factura emisa in valutaDarius Valcov, arestat preventiv, si-a dat demisia din Parlament si din PSDStudiu de caz: Inregistrarea unui sediu juridic secundar in cazul unei persoane juridice straineEmitere facturi in valuta: Cand putem efectua plati in valuta pe teritoriul Romaniei?Ultimele articole
In atentia comerciantilor ONLINE! Toate firmele care obtin venituri din aceste vanzari vor fi controlate de ANAF in perioada urmatoareComertul online NEFISCALIZAT, sub atentia inspectorilor ANAF Antifrauda. Se vor efectua verificari drasticeServicii prestate ocazional: Casa de marcat pentru o persoana fizicaPrestari servicii de transport. Care sunt implicatiile TVA?Zoom fiscal: Regimul platilor intre rezidenti in RomaniaArticole similare
Titlul III, Capitolul 2Contabilizarea si considerarea fiscala a unui contract de leasing financiarEuropa este deja in groapa, dar Mario Draghi o vede supravietuind crizeiA fost publicat Proiectul OUG privind neimpozitarea profitului reinvestitIMM Factor, al treilea program guvernamental prin care este sustinut accesul la finantare al firmelor. Se pot acorda granturi de pana la 800.000 euro/ IMMUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?MODEL contract creditare societateCare este legislatia curenta in materie de credite online?Cum iti poti imbunatati scorul de credit negativTop 3 greseli financiare pe care le fac cei din generatia Millennials si cum sa le evitiSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA