Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia angajatorilor: Codul muncii se modifica! Amenzi majore pentru munca nedeclarata!

07-Aug-2017
128

A fost publicat proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Luand in considerare prevederile Programului de guvernare 2017-2020, Masura nr. 1 - Stimularea crearii de noi locuri de munca din Capitolul Politici publice in domeniul muncii si justitiei sociale de combatere a muncii fara forme legale, care sa raspunda unor cerinte ridicate privind indeplinirea la un nivel calitativ a actului de control, cresterea eficientei actului de control, indeplinirea atributiilor curente cat si a unor noi atributii reglementate de legile speciale, aflate si ele intr-o dinamica continua.

Rigiditatea actualei reglementari, care nu permite aplicarea sistemului ablatiunii in sensul stabilirii dreptului contravenientului de a achita jumatate din minimul amenzii stabilite de actul normativ in 48 de ore de la primirea procesului-verbal a generat reducerea incasarilor la bugetul de stat a sumelor provenind din amenzile contraventionale aplicate pentru munca nedeclarata, intrucat contravenientul nu era stimulat sa plateasca benevol amenda contraventionala, ci dimpotriva, determina cresterea numarului de contestatii in instanta cu efect negativ asupra incarcarii rolului instantelor de judecata si mai ales de diminuare a incasarilor la bugetul de stat.

Descarcati proiectul aici! 

Munca nedeclarata reprezinta un fenomen de o gravitate crescuta cu care se confrunta societatea, cu consecinte negative atat asupra lucratorului, cat si asupra bugetului de stat care se manifesta in diferite forme, atat prin nedeclararea catre autoritati a intregii activitati a salariatului cat si prin declararea partiala a activitatii acestuia.

Legislatia romaneasca nu prevede o definitie a muncii nedeclarate, in prezent, Codul Muncii sanctionand doar fapta de a primi la munca o persoana fara incheierea in forma scrisa a contractului individual de munca anterior inceperii activitatii, nu si alte forme in care se manifesta munca nedeclarata.

In acest context, se impune adaptarea legislatiei nationale la noile provocari cu care se confrunta autoritatile in demersul de prevenire si combatere a acestui fenomen, inclusiv prin reglementarea situatiilor care constituie munca nedeclarata, reglementare fara de care aceste fapte nu pot fi sanctionate.

In exercitarea activitatii de control, inspectorii de munca au identificat numeroase situatii in care angajatorii utilizau mai mult de 5 persoane, fara incheierea unui contract individual de munca, intrand astfel sub incidenta art. 264 din Legea nr.53/2003 - Codul muncii, si angajand raspunderea penala a angajatorilor. 

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii

Din analiza modului de solutionare a acestor dosare penale, in cvasitotalitatea cazurilor, organul de cercetare penala si instanta de judecata au pronuntat solutii de neincepere a urmaririi penale sau de achitare, dupa caz, in considerarea lipsei de pericol social al faptei.

Astfel, impactul stabilirii ca si infractiune a faptei de a primi la munca mai mult de 5 persoane fara contract individual de munca nu a fost cel asteptat, fapt care a generat o privare de efecte a reglementarii si o discriminare intre angajatorii sanctionati contraventional in limita maxima a amenzii reglementata de prevederile art. 260 alin. (1) lit. e), respectiv pana la 100.000 lei pentru 5 persoane identificate fara contract de munca, si angajatorii aflati in situatia reglementata de art. 264 alin. (4) care, in urma analizei faptei sub aspect infractional, sunt sanctionati cu o eventuala amenda administrativa, al carei cuantum este extrem de redus (500 - 1.000 lei).

In perioada 2016 - iunie 2017, inspectoratele teritoriale de munca au sesizat organele de cercetare penala cu privire la un numar de 349 de fapte de primire la munca a unui numar mai mare de 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca, in peste 90% dintre modalitatile de solutionare transmise inspectoratelor fiind dispusa masura neinceperii sau a incetarii urmarii penale.

Caracterul disuasiv al sanctiunii penale a fost lipsit de efecte, in marea majoritate a cazurilor instrumentarea dosarului penal genera consecinte contrare intentiei de reglementare, iar cheltuielile ocazionate de judecarea dosarului penal ramaneau in sarcina statului.

Astfel, pentru eficientizarea activitatii de control pentru combaterea muncii nedeclarate, precum si pentru definirea mai clara a regimului sanctionator al muncii nedeclarate in Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, prin modificarea regimului sanctionator al acestei fapte, in sensul eliminarii limitei de 5 persoane stabilite in prezent de Codul muncii pentru incadrarea faptei ca si contraventie, se impune cu necesitate ca reglementarile propuse sa fie realizate in regim de urgenta.

Neadoptarea in regim de urgenta a acestor masuri va conduce la perpetuarea disfunctionalitatilor, precum si la afectarea in continuare a respectarii legislatiei in domeniul relatiilor de munca, cu consecinte negative asupra lucratorilor, a bugetului de stat, si, pe cale de consecinta, a societatii in general, prin mentinerea unei capacitati reduse de interventie a organelor de control, in vederea combaterii muncii nedeclarate.

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. 

Articol unic: Legea nr.53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 15, se introduce un nou articol, art. 151 cu urmatorul cuprins:

" Art. 151 in sensul prezentei legi, munca nedeclarata reprezinta:

a) primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, in ziua anterioara inceperii activitatii.
b) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii.
c) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat.
d) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial."


2. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, anterior inceperii activitatii de catre salariat.

Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.

(2) Angajatorul este obligat ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca.

(3) Anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca.

(4) Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc.

(5) Munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca".

(6) Absentele nemotivate si concediile fara plata se scad din vechimea in munca. 

(7) Fac exceptie de la prevederile alin. (6) concediile pentru formare profesionala fara plata, acordate in conditiile art. 155 si 156.

3. Alineatul (5) al articolului 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" (5) Orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil".

4. Articolul 119 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru".

5. La alineatul (1) al articolului 260, literea e) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"e) primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1) lit. a), cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata."

6. La alineatul (1) al articolului 260, dupa litera e) se introduc trei noi litere, lit. e1) - e3), cu urmatorul cuprins:

" e1) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata; 

e 2) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata;

e3) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana identificata".

7. La alineatul (1) al articolului 260, dupa litera p) se introduce o noua litera, litera q), cu urmatorul cuprins:

q) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (4), cu amenda de 10.000 lei

8. Dupa alineatul (1) al articolului 260 se introduce un nou alineat, alin.(11), cu urmatorul cuprins:

"(11) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din amenda prevazuta la alin. (1) lit. e)- e3), inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal. "

9. Dupa alineatul (3) al articolului 260 se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5) cu urmatorul cuprins:

(4) in cazul constatarii savarsirii uneia dintre faptele prevazute la alin. (1) lit. e)-e2) inspectorul de munca dispune, ca sanctiune complementara, sistarea activitatii locului de munca organizat, supus controlului, conform procedurii de sistare elaborata de Inspectia Muncii si aprobata prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, dupa consultarea prealabila a confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national;

(5) Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii contraventionale aplicate si dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii: prin incheierea contractului individual de munca, transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor sau, dupa caz, incetarea suspendarii contractului individual de munca si constituirea si plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pe perioada in care a prestat activitate nedeclarata.

10. Alineatul (4) al articolului 264 se abroga.

11. Alineatul (2) al articolului 265 se modifica si va avea urmatorul cuprins: 

"Primirea la munca a unei persoane aflate in situatie de sedere ilegala in Romania, cunoscand ca aceasta este victima a traficului de persoane constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda. ".

12. La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga prevederile art. 9 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 372 din 27 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

PRIM-MINISTRU,
Mihai TUDOSE

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia angajatorilor: Codul muncii se modifica! Amenzi majore pentru munca nedeclarata!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Descoperiti cea mai usoara modalitate de a intelege toate aspectele fiscal-contabile
    • Legile sunt permanent modificate, iar sa fiti la curent cu noutatile si sa intelegeti toate aspectele fiscal-contabile importante este extrem de dificil. Este vital, insa, sa actionati conform legii, pentru ca inspectorii ANAF sunt atenti la toate detaliile. Cu siguranta va intrebati care este cea mai buna modalitate de a fi informat si de a aplica legea in mod corect. Aceasta este intrebarea pe care ne-am pus-o si noi, precum si profesionistii cu care stam de vorba. Iar concluzia la care am...» citeste mai departe aici

  • Casare stocuri vechi de materii prime si produse finite. Ce tratament fiscal se aplica?
    • Regasiti mai jos tratamentul fiscal (din punct de vedere al impozitului pe profit si TVA) aferent stocurilor vechi de materii prime si produselor finite pe care doreste sa le caseze firma. Iata raspunsul specialistului: Tratamentul fiscal aplicat in cazul scoaterii din gestiune a stocurilor vechi de materii prime si produse finite este urmatorul: Cheltuiala cu scoaterea din gestiune a stocurilor casate, precum si TVA aferenta acestora, este nedeductibila la calculul impozitului pe profit este...» citeste mai departe aici

  • Pensiile de serviciu nu vor mai putea depasi salariile nete
    • Guvernul Romaniei a adoptat zilele trecute o ordonanta de urgenta care stabileste ca pensiile de serviciu nu se vor mai majora, anual, prin raportare la cresterile salariale, ci doar in functie de coeficientul de inflatie, asa cum se procedeaza, in prezent, in cazul pensiilor reglementate de Legea 263/2010. Actul normativ prevede, de asemenea, ca valoarea neta a pensiei de serviciu nu va mai putea depasi media soldelor/salariilor nete cuprinse in baza de calcul a pensiei. Precizam ca niciuna...» citeste mai departe aici

  • Documentatia pentru obtinerea venitului minim garantat si a alocatiei pentru sustinerea familiei a fost simplificata
    • Guvernul a adoptat recent un proiect de Hotarare prin care simplifica documentatia necesara obtinerii unor beneficii sociale, respectiv a venitului minim garantat, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzire. Documentul adoptat de Executiv introduce si noi conditii si criterii in acordarea ajutoarelor de urgenta. Practic, Hotararea de Guvern modifica si completeaza Normele metodologice de aplicare a Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, Normele de aplicare...» citeste mai departe aici

  • Majorarea accizei la carburanti poate aduce pierderi la bugetul de stat
    • Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia asupra faptului ca o majorare a accizei la carburanti ar putea aduce pierderi la bugetul de stat si solicita Guvernului sa nu adopte o astfel de masura de la 1 septembrie 2017. Un comunicat transmis de UNTRR si citat de Agerpres mentioneaza ca “in cazul in care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorina si benzina, transportatorii romani care efectueaza operatiuni de transport international...» citeste mai departe aici

  • Primariile vor putea cumpara actiunile detinute de Ministerul Energiei la societatile producatoare de agent termic
    • Guvernul a adoptat recent o ordonanta de urgenta care creeaza cadrul legal prin care pachetele de ac?iuni de?inute de catre statul roman la societatile producatoare de agent termic sa poata fi transferate cu titlu oneros catre primarii. In concret, transferul pachetelor de actiuni se realizeaza cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii: Unitatea administrativ-teritoriala sa fi solicitat, in baza hotararii consiliului local sau consiliului general al municipiului Bucuresti, transferul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.