Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In atentia angajatorilor: Codul muncii se modifica! Amenzi majore pentru munca nedeclarata!

07-Aug-2017
2064

A fost publicat proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Luand in considerare prevederile Programului de guvernare 2017-2020, Masura nr. 1 - Stimularea crearii de noi locuri de munca din Capitolul Politici publice in domeniul muncii si justitiei sociale de combatere a muncii fara forme legale, care sa raspunda unor cerinte ridicate privind indeplinirea la un nivel calitativ a actului de control, cresterea eficientei actului de control, indeplinirea atributiilor curente cat si a unor noi atributii reglementate de legile speciale, aflate si ele intr-o dinamica continua.

Rigiditatea actualei reglementari, care nu permite aplicarea sistemului ablatiunii in sensul stabilirii dreptului contravenientului de a achita jumatate din minimul amenzii stabilite de actul normativ in 48 de ore de la primirea procesului-verbal a generat reducerea incasarilor la bugetul de stat a sumelor provenind din amenzile contraventionale aplicate pentru munca nedeclarata, intrucat contravenientul nu era stimulat sa plateasca benevol amenda contraventionala, ci dimpotriva, determina cresterea numarului de contestatii in instanta cu efect negativ asupra incarcarii rolului instantelor de judecata si mai ales de diminuare a incasarilor la bugetul de stat.

Descarcati proiectul aici! 

Munca nedeclarata reprezinta un fenomen de o gravitate crescuta cu care se confrunta societatea, cu consecinte negative atat asupra lucratorului, cat si asupra bugetului de stat care se manifesta in diferite forme, atat prin nedeclararea catre autoritati a intregii activitati a salariatului cat si prin declararea partiala a activitatii acestuia.

Legislatia romaneasca nu prevede o definitie a muncii nedeclarate, in prezent, Codul Muncii sanctionand doar fapta de a primi la munca o persoana fara incheierea in forma scrisa a contractului individual de munca anterior inceperii activitatii, nu si alte forme in care se manifesta munca nedeclarata.

In acest context, se impune adaptarea legislatiei nationale la noile provocari cu care se confrunta autoritatile in demersul de prevenire si combatere a acestui fenomen, inclusiv prin reglementarea situatiilor care constituie munca nedeclarata, reglementare fara de care aceste fapte nu pot fi sanctionate.

In exercitarea activitatii de control, inspectorii de munca au identificat numeroase situatii in care angajatorii utilizau mai mult de 5 persoane, fara incheierea unui contract individual de munca, intrand astfel sub incidenta art. 264 din Legea nr.53/2003 - Codul muncii, si angajand raspunderea penala a angajatorilor. 

Din analiza modului de solutionare a acestor dosare penale, in cvasitotalitatea cazurilor, organul de cercetare penala si instanta de judecata au pronuntat solutii de neincepere a urmaririi penale sau de achitare, dupa caz, in considerarea lipsei de pericol social al faptei.

Astfel, impactul stabilirii ca si infractiune a faptei de a primi la munca mai mult de 5 persoane fara contract individual de munca nu a fost cel asteptat, fapt care a generat o privare de efecte a reglementarii si o discriminare intre angajatorii sanctionati contraventional in limita maxima a amenzii reglementata de prevederile art. 260 alin. (1) lit. e), respectiv pana la 100.000 lei pentru 5 persoane identificate fara contract de munca, si angajatorii aflati in situatia reglementata de art. 264 alin. (4) care, in urma analizei faptei sub aspect infractional, sunt sanctionati cu o eventuala amenda administrativa, al carei cuantum este extrem de redus (500 - 1.000 lei).

In perioada 2016 - iunie 2017, inspectoratele teritoriale de munca au sesizat organele de cercetare penala cu privire la un numar de 349 de fapte de primire la munca a unui numar mai mare de 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca, in peste 90% dintre modalitatile de solutionare transmise inspectoratelor fiind dispusa masura neinceperii sau a incetarii urmarii penale.

Caracterul disuasiv al sanctiunii penale a fost lipsit de efecte, in marea majoritate a cazurilor instrumentarea dosarului penal genera consecinte contrare intentiei de reglementare, iar cheltuielile ocazionate de judecarea dosarului penal ramaneau in sarcina statului.

Astfel, pentru eficientizarea activitatii de control pentru combaterea muncii nedeclarate, precum si pentru definirea mai clara a regimului sanctionator al muncii nedeclarate in Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, prin modificarea regimului sanctionator al acestei fapte, in sensul eliminarii limitei de 5 persoane stabilite in prezent de Codul muncii pentru incadrarea faptei ca si contraventie, se impune cu necesitate ca reglementarile propuse sa fie realizate in regim de urgenta.

Neadoptarea in regim de urgenta a acestor masuri va conduce la perpetuarea disfunctionalitatilor, precum si la afectarea in continuare a respectarii legislatiei in domeniul relatiilor de munca, cu consecinte negative asupra lucratorilor, a bugetului de stat, si, pe cale de consecinta, a societatii in general, prin mentinerea unei capacitati reduse de interventie a organelor de control, in vederea combaterii muncii nedeclarate.

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. 

Articol unic: Legea nr.53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 15, se introduce un nou articol, art. 151 cu urmatorul cuprins:

" Art. 151 in sensul prezentei legi, munca nedeclarata reprezinta:

a) primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, in ziua anterioara inceperii activitatii.
b) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii.
c) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat.
d) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial."


2. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, anterior inceperii activitatii de catre salariat.

Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.

(2) Angajatorul este obligat ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca.

(3) Anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca.

(4) Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc.

(5) Munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca".

(6) Absentele nemotivate si concediile fara plata se scad din vechimea in munca. 

(7) Fac exceptie de la prevederile alin. (6) concediile pentru formare profesionala fara plata, acordate in conditiile art. 155 si 156.

3. Alineatul (5) al articolului 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" (5) Orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil".

4. Articolul 119 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru".

5. La alineatul (1) al articolului 260, literea e) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"e) primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1) lit. a), cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata."

6. La alineatul (1) al articolului 260, dupa litera e) se introduc trei noi litere, lit. e1) - e3), cu urmatorul cuprins:

" e1) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata; 

e 2) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata;

e3) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana identificata".

7. La alineatul (1) al articolului 260, dupa litera p) se introduce o noua litera, litera q), cu urmatorul cuprins:

q) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (4), cu amenda de 10.000 lei

8. Dupa alineatul (1) al articolului 260 se introduce un nou alineat, alin.(11), cu urmatorul cuprins:

"(11) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din amenda prevazuta la alin. (1) lit. e)- e3), inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal. "

9. Dupa alineatul (3) al articolului 260 se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5) cu urmatorul cuprins:

(4) in cazul constatarii savarsirii uneia dintre faptele prevazute la alin. (1) lit. e)-e2) inspectorul de munca dispune, ca sanctiune complementara, sistarea activitatii locului de munca organizat, supus controlului, conform procedurii de sistare elaborata de Inspectia Muncii si aprobata prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, dupa consultarea prealabila a confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national;

(5) Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii contraventionale aplicate si dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii: prin incheierea contractului individual de munca, transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor sau, dupa caz, incetarea suspendarii contractului individual de munca si constituirea si plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pe perioada in care a prestat activitate nedeclarata.

10. Alineatul (4) al articolului 264 se abroga.

11. Alineatul (2) al articolului 265 se modifica si va avea urmatorul cuprins: 

"Primirea la munca a unei persoane aflate in situatie de sedere ilegala in Romania, cunoscand ca aceasta este victima a traficului de persoane constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda. ".

12. La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga prevederile art. 9 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 372 din 27 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

PRIM-MINISTRU,
Mihai TUDOSE

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016