Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului

24-Iun-2016
3390

Guvernul a modificat si completat normele de aplicare a programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, astfel incat noile reglementari introduse recent in lege de catre Parlament sa fie aplicate unitar si intr-o maniera simplificata incepand cu 1 iulie 2016. Hotararea de Guvern adoptata astazi include reglementari cu privire la drepturile noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016, urmand ca printr-un Ordin al ministrului Muncii sa fie stabilite reglementari pentru drepturile aflate deja in plata. Cele doua acte normative vor fi publicate concomitent in Monitorul Oficial.

Hotararea de Guvern vizeaza, in principal, doua aspecte:

1. Modul de aplicare a drepturilor noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016:

- modul de stabilire a celor 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, in vederea acordarii dreptului la concediu si indemnizatie lunara, respectiv:

>> din 12 luni consecutive, in cazul in care in aceasta perioada se realizeaza fara intrerupere venituri supuse impozitului si/sau se inregistreaza una sau mai multe dintre situatiile asimilate prevazute de ordonanta de urgenta (somaj, concedii medicale, perioade de studii preuniversitare/universitare sau postuniversitare etc.);

>> din 12 luni succesive, in care sunt indeplinite conditiile de acordare, in cazul in care in perioada de 2 ani, realizarea veniturilor supuse impozitului si/sau inregistrarea uneia sau mai multora dintre situatiile prevazute de lege (la art. 2 alin.(5) din ordonanta de urgenta) s-au produs cu intreruperi.

- modalitatea de a stabilire a veniturilor care se iau in calcul in raport cu perioada de eligibilitate;

- reglementarea, in conditiile prevazute de Legea nr.66/2016, a modului de acordare a stimulentului de insertie si, respectiv de prelungire a perioadei de acordare a acestuia, cu respectarea termenului de cel putin 60 zile inainte de finalizarea concediului pentru intoarcerea la activitatea profesionala;

- includerea indemnizatiei care se acorda persoanelor care au copii cu handicap in intretinere si care opteaza pentru program de lucru redus si corelarea cu procedura de acordare a celorlalte drepturi prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;

- modificarea anexei privind Cererea si declaratia pe propria raspundere pentru solicitarea dreptului.

De asemenea, se reglementeaza si faptul ca, persoanele care au nascut anterior intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 si care nu au indeplinit conditiile de eligibilitate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dar indeplinesc conditiile mai favorabile referitoare la cele 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, pot beneficia de drepturile conferite de lege, de la data depunerii cererii.

2. Simplificarea metodologiei de solicitare a dreptului:

- prezentarea in copie a documentelor justificative fara a mai fi necesara legalizarea acestora, ci doar confruntarea cu originalul documentelor, la depunerea acestora. Astfel, se elimina cheltuiala suplimentara pentru legalizarea documentelor;

- in cazul copiilor nascuti in strainatate certificatul sau extrasul de nastere, dupa caz, se solicita in traducere autorizata nu si prin legalizare in conditiile legii;

- in situatiile in care acest lucru este posibil, primaria va transmite agentiei pentru plati si inspectie sociala documentele de solicitare a dreptului si in format electronic (scanate) pentru a se putea prelucra operativ la nivelul agentiilor pentru plati si inspectie sociala;

- se introduce posibilitatea de certificare a cererii de catre primar sau persoana desemnata de acesta, prin semnatura electronica, acolo unde acest lucru este posibil, asigurand mai multa rapiditate in analiza administrativa a documentelor depuse, fata de reglementarea actuala care prevede doar certificarea prin semnatura si stampila;

- se simplifica solicitarea unui nou drept in cazurile de suprapunere a drepturilor pentru copii nascuti in perioada de concediu, prin depunerea cererii si prezentarea numai a documentelor suplimentare care atesta noua situatie, respectiv certificatul de nastere al urmatorului copil sau actele care atesta situatia juridica a acestuia fata de solicitant, precum si, daca este cazul, actele care atesta realizarea de venituri in cazul in care parintele inainte de nasterea acestuia din urma copil a realizat activitati aducatoare de venituri supuse impozitului;

- specificarea in cuprinsul formularului de cerere a faptului ca in cazul in care drepturile de aloca?ie de stat pentru copii se solicita in acelasi timp cu dreptul de indemniza?ie pentru cre?terea copilului, respectiv de stimulent de insertie, solicitarea drepturilor se face prin completarea in acelasi formular a datelor pentru obtinerea drepturilor;

- disponibilitatea formularelor necesare acordarii drepturilor pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS, primarii;

- sunt incluse prevederi care dau posibilitatea, pentru viitor, de a se solicita documente doveditoare on-line, pe baza semnaturii electronice extinse.

Concomitent cu aceasta Hotarare, Ministerul Muncii promoveaza un Ordin al ministrului ce contine precizari privind modalitatea de reluare sau prelungire a drepturilor de concediu sau stimulent de insertie, precum si de recalculare a cuantumului drepturilor aflate in plata, potrivit noilor reglementari adoptate de Parlament. Este vorba despre persoanele care au optat pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an si se afla in plata indemnizatiei aferente acestuia, sau in stimulentul de insertie ori in concediul fara plata pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani.

Ordinul de ministru vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:

- acordarea din oficiu a majorarilor de cuantumuri prevazute de lege, pe baza documentelor care au determinat acordarea dreptului initial;

- prelungirea din oficiu a perioadei de acordare a stimulentului de insertie, pentru persoanele care la data intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 se afla in plata acestui drept si care nu solicita prelungirea sau, dupa caz, reluarea drepturilor de indemnizatie pentru cresterea copilului;

- prelungirea/reluarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei pentru persoanele care au optat, in baza reglementarilor anterioare, pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an, pe baza de cerere si adeverinta eliberata de angajator care sa ateste perioada pentru care se suspenda raporturile de munca sau de serviciu;

- reglementarea situatiei persoanelor aflate in imposibilitatea de prelungire ori reluare a concediului din cauza desfiintarii angajatorului sau a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, prin posibilitatea de a solicita adeverinta eliberata de inspectoratele teritoriale de munca sau de angajatorul cu care a avut incheiate raporturile de munca sau de serviciu, ori agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, prin care se atesta faptul ca persoana nu se afla in raport de munca sau de serviciu cu acel angajator si nici cu un alt angajator;

- pentru a nu se ingreuna procesul de solicitare a reluarii/prelungirii dreptului la indemnizatie pentru cresterea copilului se reglementeaza ca posibilitati de transmitere a cererii si documentului/documentelor doveditoare:

>> prin prezentare directa la sediul agentiei teritoriale;

>> prin serviciile postale sau de curierat, in plic inchis, la adresa agentiei teritoriale, cu specificatia "prelungire/reluare drepturi ICC";

>> prin transmitere in format electronic, scanat, la adresele de mail comunicate de agentiile teritoriale.

- toate informatiile vor fi afisate pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS pentru a fi mai usor identificate modalitatile de transmitere a solicitarilor;

- formularul de cerere este un formular simplu, pe o singura pagina, care cuprinde informatiile necesare identificarii beneficiarului in baza de date a AJPIS care plateste dreptul.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Informatii suplimentare:

Potrivit estimarilor Ministerului Muncii, aplicarea Legii nr. 66/2016 anul acesta va reprezenta un efort bugetar suplimentar de aproximativ 226 milioane lei, in plus fata de bugetul alocat in 2016, de 1,830 miliarde de lei.

Conform acelorasi estimari, numarul de beneficiari ai indemnizatiei va creste de la 138.700 in prezent la 140.000, iar aproximativ 78.000 de persoane aflate in prezent in plata indemnizatiei vor beneficia de indemnizatia minima majorata de la 600 lei la 1.062 lei. De asemenea, circa 5.500 de persoane care primesc in prezent indemnizatia maxima vor beneficia de eliminarea plafonului maxim al indemnizatiei, pentru 52.000 de persoane aflate in plata indemnizatiei cuantumul indemnizatiei va ramane neschimbat, iar aproape 4.000 de persoane vor beneficia si de flexibilizarea conditiei de eligibilitate prin luarea in considerare a perioadei de 12 luni din ultimii 2 ani anteriori nasterii copilului. in plus, stimulentul de insertie se va majora pentru 39.000 de persoane aflate in plata acestuia, in conditiile in care perioada de acordare a stimulentului de insertie se va prelungi pentru aproximativ 2.000 persoane.

Totodata, va fi nevoie de un efort bugetar suplimentar de circa 16 milioane lei pentru majorarea indemnizatiei acordata persoanelor aflate in concediul pentru cresterea copilului cu handicap (intre 3 ani si 7 ani), pentru cei aproximativ 4.000 de beneficiari.

Prin Legea nr.66/2016, a fost adusa o serie de modificari programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copiilor, respectiv:

* Perioada de eligibilitate stabilita la 12 luni in ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului;

 O singura varianta de concediu – pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;

* Eliminarea legaturii cuantumului indemnizatiei/stimulentului de insertie cu indicatorul social de referin?a (ISR), a carui valoare este 500 de lei;

* Limita minima a indemnizatiei creste de la 1,2 ISR (600 lei) la 85% din salariul minim brut pe tara garantat in plata, respectiv 1.063 lei (1.250 lei salariul minim);

* Eliminarea limitei maxime a indemnizatiei, aceasta urmand sa fie calculata la 85% din veniturile nete realizate;

* Stabilirea stimulentului de insertie la 50% din indemnizatia minima, respectiv de la 500 lei la 532 lei (1.063 indemnizatia minima);

* Prelungirea acordarii stimulentului de insertie cu inca un an, in cazul celor care se intorc la activitatea profesionala cu cel putin 60 zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 (3) ani;

* Eliminarea conditiei de plata a impozitelor si taxelor locale de mentinerea dreptului la indemnizatia de crestere a copilului;

* Majorarea cuantumului indemnizatiei acordata persoanei care are in intretinere un copil cu handicap si care solicita acordarea concediului pentru cresterea copilului cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 7 ani, de la 450 lei la 1.063 lei;

* Introducerea unei noi indemnizatii care se acorda persoanelor active pe piata muncii care au copii cu handicap in intretinere si care solicita program de lucru redus. Noua indemnizatie se stabileste la 50% din indemnizatia minima, respectiv 532 lei;

* Majorarea indirecta cu aproximativ 5% a cuantumurilor sprijinului acordat persoanelor care au intretinere copii cu handicap sau persoanelor cu handicap care au copii in intretinere ca urmare a raportarii acestui sprijin la indemnizatia minima.

Parintii aflati in plata indemnizatiei sau a stimulentului de insertie sau in concediul fara plata (in cazul optiunii concediului pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an)vor putea beneficia de majorarea cuantumului indemnizatiei din oficiu, cat si de prelungirea perioadei de concediu, la cerere.

Modificarile mentionate vor intra in vigoare de la 1 iulie 2016, respectiv incepand cu drepturile lunii iulie 2016.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • Solutii fiscal-contabile pentru antreprenorii implicati in actvitati de transport si logistica

    • Azi, cand toata lumea cauta disperat solutii salvatoare, singura la care pot apela acum contabilii/antreprenorii furnizori de servicii de transport si logistica este cunoasterea atenta a legii in vigoare. Pentru ca da, legea iti ofera nenumarate sanse de redresare financiara. Afla acum care sunt si cum poti accesa aceste surse sigure de finantare! Concret: Solutiile optime pentru finantarea unui nou parc auto, acum in plina criza financiara Cum poti beneficia de scutirea de TVA daca...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016