Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului

24-Iun-2016
2256

Guvernul a modificat si completat normele de aplicare a programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, astfel incat noile reglementari introduse recent in lege de catre Parlament sa fie aplicate unitar si intr-o maniera simplificata incepand cu 1 iulie 2016. Hotararea de Guvern adoptata astazi include reglementari cu privire la drepturile noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016, urmand ca printr-un Ordin al ministrului Muncii sa fie stabilite reglementari pentru drepturile aflate deja in plata. Cele doua acte normative vor fi publicate concomitent in Monitorul Oficial.

Hotararea de Guvern vizeaza, in principal, doua aspecte:

1. Modul de aplicare a drepturilor noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016:

- modul de stabilire a celor 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, in vederea acordarii dreptului la concediu si indemnizatie lunara, respectiv:

>> din 12 luni consecutive, in cazul in care in aceasta perioada se realizeaza fara intrerupere venituri supuse impozitului si/sau se inregistreaza una sau mai multe dintre situatiile asimilate prevazute de ordonanta de urgenta (somaj, concedii medicale, perioade de studii preuniversitare/universitare sau postuniversitare etc.);

>> din 12 luni succesive, in care sunt indeplinite conditiile de acordare, in cazul in care in perioada de 2 ani, realizarea veniturilor supuse impozitului si/sau inregistrarea uneia sau mai multora dintre situatiile prevazute de lege (la art. 2 alin.(5) din ordonanta de urgenta) s-au produs cu intreruperi.

- modalitatea de a stabilire a veniturilor care se iau in calcul in raport cu perioada de eligibilitate;

- reglementarea, in conditiile prevazute de Legea nr.66/2016, a modului de acordare a stimulentului de insertie si, respectiv de prelungire a perioadei de acordare a acestuia, cu respectarea termenului de cel putin 60 zile inainte de finalizarea concediului pentru intoarcerea la activitatea profesionala;

- includerea indemnizatiei care se acorda persoanelor care au copii cu handicap in intretinere si care opteaza pentru program de lucru redus si corelarea cu procedura de acordare a celorlalte drepturi prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;

- modificarea anexei privind Cererea si declaratia pe propria raspundere pentru solicitarea dreptului.

De asemenea, se reglementeaza si faptul ca, persoanele care au nascut anterior intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 si care nu au indeplinit conditiile de eligibilitate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dar indeplinesc conditiile mai favorabile referitoare la cele 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, pot beneficia de drepturile conferite de lege, de la data depunerii cererii.

2. Simplificarea metodologiei de solicitare a dreptului:

- prezentarea in copie a documentelor justificative fara a mai fi necesara legalizarea acestora, ci doar confruntarea cu originalul documentelor, la depunerea acestora. Astfel, se elimina cheltuiala suplimentara pentru legalizarea documentelor;

- in cazul copiilor nascuti in strainatate certificatul sau extrasul de nastere, dupa caz, se solicita in traducere autorizata nu si prin legalizare in conditiile legii;

- in situatiile in care acest lucru este posibil, primaria va transmite agentiei pentru plati si inspectie sociala documentele de solicitare a dreptului si in format electronic (scanate) pentru a se putea prelucra operativ la nivelul agentiilor pentru plati si inspectie sociala;

- se introduce posibilitatea de certificare a cererii de catre primar sau persoana desemnata de acesta, prin semnatura electronica, acolo unde acest lucru este posibil, asigurand mai multa rapiditate in analiza administrativa a documentelor depuse, fata de reglementarea actuala care prevede doar certificarea prin semnatura si stampila;

- se simplifica solicitarea unui nou drept in cazurile de suprapunere a drepturilor pentru copii nascuti in perioada de concediu, prin depunerea cererii si prezentarea numai a documentelor suplimentare care atesta noua situatie, respectiv certificatul de nastere al urmatorului copil sau actele care atesta situatia juridica a acestuia fata de solicitant, precum si, daca este cazul, actele care atesta realizarea de venituri in cazul in care parintele inainte de nasterea acestuia din urma copil a realizat activitati aducatoare de venituri supuse impozitului;

- specificarea in cuprinsul formularului de cerere a faptului ca in cazul in care drepturile de aloca?ie de stat pentru copii se solicita in acelasi timp cu dreptul de indemniza?ie pentru cre?terea copilului, respectiv de stimulent de insertie, solicitarea drepturilor se face prin completarea in acelasi formular a datelor pentru obtinerea drepturilor;

- disponibilitatea formularelor necesare acordarii drepturilor pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS, primarii;

- sunt incluse prevederi care dau posibilitatea, pentru viitor, de a se solicita documente doveditoare on-line, pe baza semnaturii electronice extinse.

Concomitent cu aceasta Hotarare, Ministerul Muncii promoveaza un Ordin al ministrului ce contine precizari privind modalitatea de reluare sau prelungire a drepturilor de concediu sau stimulent de insertie, precum si de recalculare a cuantumului drepturilor aflate in plata, potrivit noilor reglementari adoptate de Parlament. Este vorba despre persoanele care au optat pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an si se afla in plata indemnizatiei aferente acestuia, sau in stimulentul de insertie ori in concediul fara plata pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani.

Ordinul de ministru vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:

- acordarea din oficiu a majorarilor de cuantumuri prevazute de lege, pe baza documentelor care au determinat acordarea dreptului initial;

- prelungirea din oficiu a perioadei de acordare a stimulentului de insertie, pentru persoanele care la data intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 se afla in plata acestui drept si care nu solicita prelungirea sau, dupa caz, reluarea drepturilor de indemnizatie pentru cresterea copilului;

- prelungirea/reluarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei pentru persoanele care au optat, in baza reglementarilor anterioare, pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an, pe baza de cerere si adeverinta eliberata de angajator care sa ateste perioada pentru care se suspenda raporturile de munca sau de serviciu;

- reglementarea situatiei persoanelor aflate in imposibilitatea de prelungire ori reluare a concediului din cauza desfiintarii angajatorului sau a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, prin posibilitatea de a solicita adeverinta eliberata de inspectoratele teritoriale de munca sau de angajatorul cu care a avut incheiate raporturile de munca sau de serviciu, ori agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, prin care se atesta faptul ca persoana nu se afla in raport de munca sau de serviciu cu acel angajator si nici cu un alt angajator;

- pentru a nu se ingreuna procesul de solicitare a reluarii/prelungirii dreptului la indemnizatie pentru cresterea copilului se reglementeaza ca posibilitati de transmitere a cererii si documentului/documentelor doveditoare:

>> prin prezentare directa la sediul agentiei teritoriale;

>> prin serviciile postale sau de curierat, in plic inchis, la adresa agentiei teritoriale, cu specificatia "prelungire/reluare drepturi ICC";

>> prin transmitere in format electronic, scanat, la adresele de mail comunicate de agentiile teritoriale.

- toate informatiile vor fi afisate pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS pentru a fi mai usor identificate modalitatile de transmitere a solicitarilor;

- formularul de cerere este un formular simplu, pe o singura pagina, care cuprinde informatiile necesare identificarii beneficiarului in baza de date a AJPIS care plateste dreptul.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Informatii suplimentare:

Potrivit estimarilor Ministerului Muncii, aplicarea Legii nr. 66/2016 anul acesta va reprezenta un efort bugetar suplimentar de aproximativ 226 milioane lei, in plus fata de bugetul alocat in 2016, de 1,830 miliarde de lei.

Conform acelorasi estimari, numarul de beneficiari ai indemnizatiei va creste de la 138.700 in prezent la 140.000, iar aproximativ 78.000 de persoane aflate in prezent in plata indemnizatiei vor beneficia de indemnizatia minima majorata de la 600 lei la 1.062 lei. De asemenea, circa 5.500 de persoane care primesc in prezent indemnizatia maxima vor beneficia de eliminarea plafonului maxim al indemnizatiei, pentru 52.000 de persoane aflate in plata indemnizatiei cuantumul indemnizatiei va ramane neschimbat, iar aproape 4.000 de persoane vor beneficia si de flexibilizarea conditiei de eligibilitate prin luarea in considerare a perioadei de 12 luni din ultimii 2 ani anteriori nasterii copilului. in plus, stimulentul de insertie se va majora pentru 39.000 de persoane aflate in plata acestuia, in conditiile in care perioada de acordare a stimulentului de insertie se va prelungi pentru aproximativ 2.000 persoane.

Totodata, va fi nevoie de un efort bugetar suplimentar de circa 16 milioane lei pentru majorarea indemnizatiei acordata persoanelor aflate in concediul pentru cresterea copilului cu handicap (intre 3 ani si 7 ani), pentru cei aproximativ 4.000 de beneficiari.

Prin Legea nr.66/2016, a fost adusa o serie de modificari programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copiilor, respectiv:

* Perioada de eligibilitate stabilita la 12 luni in ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului;

 O singura varianta de concediu – pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;

* Eliminarea legaturii cuantumului indemnizatiei/stimulentului de insertie cu indicatorul social de referin?a (ISR), a carui valoare este 500 de lei;

* Limita minima a indemnizatiei creste de la 1,2 ISR (600 lei) la 85% din salariul minim brut pe tara garantat in plata, respectiv 1.063 lei (1.250 lei salariul minim);

* Eliminarea limitei maxime a indemnizatiei, aceasta urmand sa fie calculata la 85% din veniturile nete realizate;

* Stabilirea stimulentului de insertie la 50% din indemnizatia minima, respectiv de la 500 lei la 532 lei (1.063 indemnizatia minima);

* Prelungirea acordarii stimulentului de insertie cu inca un an, in cazul celor care se intorc la activitatea profesionala cu cel putin 60 zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 (3) ani;

* Eliminarea conditiei de plata a impozitelor si taxelor locale de mentinerea dreptului la indemnizatia de crestere a copilului;

* Majorarea cuantumului indemnizatiei acordata persoanei care are in intretinere un copil cu handicap si care solicita acordarea concediului pentru cresterea copilului cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 7 ani, de la 450 lei la 1.063 lei;

* Introducerea unei noi indemnizatii care se acorda persoanelor active pe piata muncii care au copii cu handicap in intretinere si care solicita program de lucru redus. Noua indemnizatie se stabileste la 50% din indemnizatia minima, respectiv 532 lei;

* Majorarea indirecta cu aproximativ 5% a cuantumurilor sprijinului acordat persoanelor care au intretinere copii cu handicap sau persoanelor cu handicap care au copii in intretinere ca urmare a raportarii acestui sprijin la indemnizatia minima.

Parintii aflati in plata indemnizatiei sau a stimulentului de insertie sau in concediul fara plata (in cazul optiunii concediului pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an)vor putea beneficia de majorarea cuantumului indemnizatiei din oficiu, cat si de prelungirea perioadei de concediu, la cerere.

Modificarile mentionate vor intra in vigoare de la 1 iulie 2016, respectiv incepand cu drepturile lunii iulie 2016.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta fiscala in cazul unei PFA neplatitoare de TVA
    • In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) impozitata la norma de venit si vom vedea daca in aceasta situatie exista obligativitatea completarii Registrului de incasari si plati si/sau a Registrului de evidenta fiscala. Este aceasta obligata sa intocmeasca receptii+ bon consum la facturile de achizitii, Jurnalele de TVA, Registrul de inventar? Iata ce spune specialistul nostru La art. 69 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ordin privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. De asemenea, proiectul prevede si reglementarea unor aspecte contabile. Asadar, proiectul de Ordin arata astfel: Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr....» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Salariul minim creste cu 9,47% de la 1 ianuarie 2019, iar cel diferentiat cu 23,68%
    • Guvernul a aprobat Hotararea privind majorarea salariului minim brut, de la 1 ianuarie 2019, de la 1.900 de lei, la 2.080 de lei, iar pentru angajatii pe functii pentru care sunt necesare studii superioare si care au cel putin un an vechime, salariul minim brut a fost stabilit, asa cum se anuntase anterior, la 2.350 de lei. “In 9 noiembrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care a fost modificat Codul Muncii - Legea nr. 53/2003 si a creat cadrul legal pentru stabilirea...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • S-a dat startul solicitarilor de finantare pentru proiecte pilot si crearea de noi produse agricole
    • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) anunta ca, incepand de luni, 10 decembrie 2018, ora 9.00 si pana la 1 martie 2019, ora 16.00, se primesc solicitarile de finantare a unor proiecte din sectorul agricol, din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020. Prin submasura 16.1 pot fi finantate proiectele de infiintare si functionare a grupurilor operationale pentru dezvoltarea de proiecte pilot si noi produse in sectorul agricol. De asemenea, se vor primi si...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea profitului la dividende. Regim fiscal
    • O societate, microintreprindere, care a primit o subventie pentru investitii, a apelat la sfatul specialistului nostru in urmatorul caz: “Lunar, investitia se contabiliza la venituri cu o cota parte din valoarea amortizarii investitiei (utilaje). Dupa 5 ani de la primirea subventiei, societatea vinde utilajele si trece la venit toata subventia ramasa. Inainte de vanzarea utilajelor, societatea inregistra pierdere. Operatiunea de trecere a subventiei ramase la venit genereaza un profit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016