Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului

24-Iun-2016
1945

Guvernul a modificat si completat normele de aplicare a programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, astfel incat noile reglementari introduse recent in lege de catre Parlament sa fie aplicate unitar si intr-o maniera simplificata incepand cu 1 iulie 2016. Hotararea de Guvern adoptata astazi include reglementari cu privire la drepturile noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016, urmand ca printr-un Ordin al ministrului Muncii sa fie stabilite reglementari pentru drepturile aflate deja in plata. Cele doua acte normative vor fi publicate concomitent in Monitorul Oficial.

Hotararea de Guvern vizeaza, in principal, doua aspecte:

1. Modul de aplicare a drepturilor noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016:

- modul de stabilire a celor 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, in vederea acordarii dreptului la concediu si indemnizatie lunara, respectiv:

>> din 12 luni consecutive, in cazul in care in aceasta perioada se realizeaza fara intrerupere venituri supuse impozitului si/sau se inregistreaza una sau mai multe dintre situatiile asimilate prevazute de ordonanta de urgenta (somaj, concedii medicale, perioade de studii preuniversitare/universitare sau postuniversitare etc.);

>> din 12 luni succesive, in care sunt indeplinite conditiile de acordare, in cazul in care in perioada de 2 ani, realizarea veniturilor supuse impozitului si/sau inregistrarea uneia sau mai multora dintre situatiile prevazute de lege (la art. 2 alin.(5) din ordonanta de urgenta) s-au produs cu intreruperi.

- modalitatea de a stabilire a veniturilor care se iau in calcul in raport cu perioada de eligibilitate;

- reglementarea, in conditiile prevazute de Legea nr.66/2016, a modului de acordare a stimulentului de insertie si, respectiv de prelungire a perioadei de acordare a acestuia, cu respectarea termenului de cel putin 60 zile inainte de finalizarea concediului pentru intoarcerea la activitatea profesionala;

- includerea indemnizatiei care se acorda persoanelor care au copii cu handicap in intretinere si care opteaza pentru program de lucru redus si corelarea cu procedura de acordare a celorlalte drepturi prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii

- modificarea anexei privind Cererea si declaratia pe propria raspundere pentru solicitarea dreptului.

De asemenea, se reglementeaza si faptul ca, persoanele care au nascut anterior intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 si care nu au indeplinit conditiile de eligibilitate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dar indeplinesc conditiile mai favorabile referitoare la cele 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, pot beneficia de drepturile conferite de lege, de la data depunerii cererii.

2. Simplificarea metodologiei de solicitare a dreptului:

- prezentarea in copie a documentelor justificative fara a mai fi necesara legalizarea acestora, ci doar confruntarea cu originalul documentelor, la depunerea acestora. Astfel, se elimina cheltuiala suplimentara pentru legalizarea documentelor;

- in cazul copiilor nascuti in strainatate certificatul sau extrasul de nastere, dupa caz, se solicita in traducere autorizata nu si prin legalizare in conditiile legii;

- in situatiile in care acest lucru este posibil, primaria va transmite agentiei pentru plati si inspectie sociala documentele de solicitare a dreptului si in format electronic (scanate) pentru a se putea prelucra operativ la nivelul agentiilor pentru plati si inspectie sociala;

- se introduce posibilitatea de certificare a cererii de catre primar sau persoana desemnata de acesta, prin semnatura electronica, acolo unde acest lucru este posibil, asigurand mai multa rapiditate in analiza administrativa a documentelor depuse, fata de reglementarea actuala care prevede doar certificarea prin semnatura si stampila;

- se simplifica solicitarea unui nou drept in cazurile de suprapunere a drepturilor pentru copii nascuti in perioada de concediu, prin depunerea cererii si prezentarea numai a documentelor suplimentare care atesta noua situatie, respectiv certificatul de nastere al urmatorului copil sau actele care atesta situatia juridica a acestuia fata de solicitant, precum si, daca este cazul, actele care atesta realizarea de venituri in cazul in care parintele inainte de nasterea acestuia din urma copil a realizat activitati aducatoare de venituri supuse impozitului;

- specificarea in cuprinsul formularului de cerere a faptului ca in cazul in care drepturile de aloca?ie de stat pentru copii se solicita in acelasi timp cu dreptul de indemniza?ie pentru cre?terea copilului, respectiv de stimulent de insertie, solicitarea drepturilor se face prin completarea in acelasi formular a datelor pentru obtinerea drepturilor;

- disponibilitatea formularelor necesare acordarii drepturilor pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS, primarii;

- sunt incluse prevederi care dau posibilitatea, pentru viitor, de a se solicita documente doveditoare on-line, pe baza semnaturii electronice extinse.

Concomitent cu aceasta Hotarare, Ministerul Muncii promoveaza un Ordin al ministrului ce contine precizari privind modalitatea de reluare sau prelungire a drepturilor de concediu sau stimulent de insertie, precum si de recalculare a cuantumului drepturilor aflate in plata, potrivit noilor reglementari adoptate de Parlament. Este vorba despre persoanele care au optat pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an si se afla in plata indemnizatiei aferente acestuia, sau in stimulentul de insertie ori in concediul fara plata pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani.

Ordinul de ministru vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:

- acordarea din oficiu a majorarilor de cuantumuri prevazute de lege, pe baza documentelor care au determinat acordarea dreptului initial;

- prelungirea din oficiu a perioadei de acordare a stimulentului de insertie, pentru persoanele care la data intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 se afla in plata acestui drept si care nu solicita prelungirea sau, dupa caz, reluarea drepturilor de indemnizatie pentru cresterea copilului;

- prelungirea/reluarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei pentru persoanele care au optat, in baza reglementarilor anterioare, pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an, pe baza de cerere si adeverinta eliberata de angajator care sa ateste perioada pentru care se suspenda raporturile de munca sau de serviciu;

- reglementarea situatiei persoanelor aflate in imposibilitatea de prelungire ori reluare a concediului din cauza desfiintarii angajatorului sau a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, prin posibilitatea de a solicita adeverinta eliberata de inspectoratele teritoriale de munca sau de angajatorul cu care a avut incheiate raporturile de munca sau de serviciu, ori agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, prin care se atesta faptul ca persoana nu se afla in raport de munca sau de serviciu cu acel angajator si nici cu un alt angajator;

- pentru a nu se ingreuna procesul de solicitare a reluarii/prelungirii dreptului la indemnizatie pentru cresterea copilului se reglementeaza ca posibilitati de transmitere a cererii si documentului/documentelor doveditoare:

>> prin prezentare directa la sediul agentiei teritoriale;

>> prin serviciile postale sau de curierat, in plic inchis, la adresa agentiei teritoriale, cu specificatia "prelungire/reluare drepturi ICC";

>> prin transmitere in format electronic, scanat, la adresele de mail comunicate de agentiile teritoriale.

- toate informatiile vor fi afisate pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS pentru a fi mai usor identificate modalitatile de transmitere a solicitarilor;

- formularul de cerere este un formular simplu, pe o singura pagina, care cuprinde informatiile necesare identificarii beneficiarului in baza de date a AJPIS care plateste dreptul.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Informatii suplimentare:

Potrivit estimarilor Ministerului Muncii, aplicarea Legii nr. 66/2016 anul acesta va reprezenta un efort bugetar suplimentar de aproximativ 226 milioane lei, in plus fata de bugetul alocat in 2016, de 1,830 miliarde de lei.

Conform acelorasi estimari, numarul de beneficiari ai indemnizatiei va creste de la 138.700 in prezent la 140.000, iar aproximativ 78.000 de persoane aflate in prezent in plata indemnizatiei vor beneficia de indemnizatia minima majorata de la 600 lei la 1.062 lei. De asemenea, circa 5.500 de persoane care primesc in prezent indemnizatia maxima vor beneficia de eliminarea plafonului maxim al indemnizatiei, pentru 52.000 de persoane aflate in plata indemnizatiei cuantumul indemnizatiei va ramane neschimbat, iar aproape 4.000 de persoane vor beneficia si de flexibilizarea conditiei de eligibilitate prin luarea in considerare a perioadei de 12 luni din ultimii 2 ani anteriori nasterii copilului. in plus, stimulentul de insertie se va majora pentru 39.000 de persoane aflate in plata acestuia, in conditiile in care perioada de acordare a stimulentului de insertie se va prelungi pentru aproximativ 2.000 persoane.

Totodata, va fi nevoie de un efort bugetar suplimentar de circa 16 milioane lei pentru majorarea indemnizatiei acordata persoanelor aflate in concediul pentru cresterea copilului cu handicap (intre 3 ani si 7 ani), pentru cei aproximativ 4.000 de beneficiari.

Prin Legea nr.66/2016, a fost adusa o serie de modificari programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copiilor, respectiv:

* Perioada de eligibilitate stabilita la 12 luni in ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului;

 O singura varianta de concediu – pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;

* Eliminarea legaturii cuantumului indemnizatiei/stimulentului de insertie cu indicatorul social de referin?a (ISR), a carui valoare este 500 de lei;

* Limita minima a indemnizatiei creste de la 1,2 ISR (600 lei) la 85% din salariul minim brut pe tara garantat in plata, respectiv 1.063 lei (1.250 lei salariul minim);

* Eliminarea limitei maxime a indemnizatiei, aceasta urmand sa fie calculata la 85% din veniturile nete realizate;

* Stabilirea stimulentului de insertie la 50% din indemnizatia minima, respectiv de la 500 lei la 532 lei (1.063 indemnizatia minima);

* Prelungirea acordarii stimulentului de insertie cu inca un an, in cazul celor care se intorc la activitatea profesionala cu cel putin 60 zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 (3) ani;

* Eliminarea conditiei de plata a impozitelor si taxelor locale de mentinerea dreptului la indemnizatia de crestere a copilului;

* Majorarea cuantumului indemnizatiei acordata persoanei care are in intretinere un copil cu handicap si care solicita acordarea concediului pentru cresterea copilului cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 7 ani, de la 450 lei la 1.063 lei;

* Introducerea unei noi indemnizatii care se acorda persoanelor active pe piata muncii care au copii cu handicap in intretinere si care solicita program de lucru redus. Noua indemnizatie se stabileste la 50% din indemnizatia minima, respectiv 532 lei;

* Majorarea indirecta cu aproximativ 5% a cuantumurilor sprijinului acordat persoanelor care au intretinere copii cu handicap sau persoanelor cu handicap care au copii in intretinere ca urmare a raportarii acestui sprijin la indemnizatia minima.

Parintii aflati in plata indemnizatiei sau a stimulentului de insertie sau in concediul fara plata (in cazul optiunii concediului pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an)vor putea beneficia de majorarea cuantumului indemnizatiei din oficiu, cat si de prelungirea perioadei de concediu, la cerere.

Modificarile mentionate vor intra in vigoare de la 1 iulie 2016, respectiv incepand cu drepturile lunii iulie 2016.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"