Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului

24-Iun-2016
1697

Guvernul a modificat si completat normele de aplicare a programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, astfel incat noile reglementari introduse recent in lege de catre Parlament sa fie aplicate unitar si intr-o maniera simplificata incepand cu 1 iulie 2016. Hotararea de Guvern adoptata astazi include reglementari cu privire la drepturile noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016, urmand ca printr-un Ordin al ministrului Muncii sa fie stabilite reglementari pentru drepturile aflate deja in plata. Cele doua acte normative vor fi publicate concomitent in Monitorul Oficial.

Hotararea de Guvern vizeaza, in principal, doua aspecte:

1. Modul de aplicare a drepturilor noi ce vor fi stabilite incepand cu 1 iulie 2016:

- modul de stabilire a celor 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, in vederea acordarii dreptului la concediu si indemnizatie lunara, respectiv:

>> din 12 luni consecutive, in cazul in care in aceasta perioada se realizeaza fara intrerupere venituri supuse impozitului si/sau se inregistreaza una sau mai multe dintre situatiile asimilate prevazute de ordonanta de urgenta (somaj, concedii medicale, perioade de studii preuniversitare/universitare sau postuniversitare etc.);

>> din 12 luni succesive, in care sunt indeplinite conditiile de acordare, in cazul in care in perioada de 2 ani, realizarea veniturilor supuse impozitului si/sau inregistrarea uneia sau mai multora dintre situatiile prevazute de lege (la art. 2 alin.(5) din ordonanta de urgenta) s-au produs cu intreruperi.

- modalitatea de a stabilire a veniturilor care se iau in calcul in raport cu perioada de eligibilitate;

- reglementarea, in conditiile prevazute de Legea nr.66/2016, a modului de acordare a stimulentului de insertie si, respectiv de prelungire a perioadei de acordare a acestuia, cu respectarea termenului de cel putin 60 zile inainte de finalizarea concediului pentru intoarcerea la activitatea profesionala;

- includerea indemnizatiei care se acorda persoanelor care au copii cu handicap in intretinere si care opteaza pentru program de lucru redus si corelarea cu procedura de acordare a celorlalte drepturi prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

- modificarea anexei privind Cererea si declaratia pe propria raspundere pentru solicitarea dreptului.

De asemenea, se reglementeaza si faptul ca, persoanele care au nascut anterior intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 si care nu au indeplinit conditiile de eligibilitate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dar indeplinesc conditiile mai favorabile referitoare la cele 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului, pot beneficia de drepturile conferite de lege, de la data depunerii cererii.

2. Simplificarea metodologiei de solicitare a dreptului:

- prezentarea in copie a documentelor justificative fara a mai fi necesara legalizarea acestora, ci doar confruntarea cu originalul documentelor, la depunerea acestora. Astfel, se elimina cheltuiala suplimentara pentru legalizarea documentelor;

- in cazul copiilor nascuti in strainatate certificatul sau extrasul de nastere, dupa caz, se solicita in traducere autorizata nu si prin legalizare in conditiile legii;

- in situatiile in care acest lucru este posibil, primaria va transmite agentiei pentru plati si inspectie sociala documentele de solicitare a dreptului si in format electronic (scanate) pentru a se putea prelucra operativ la nivelul agentiilor pentru plati si inspectie sociala;

- se introduce posibilitatea de certificare a cererii de catre primar sau persoana desemnata de acesta, prin semnatura electronica, acolo unde acest lucru este posibil, asigurand mai multa rapiditate in analiza administrativa a documentelor depuse, fata de reglementarea actuala care prevede doar certificarea prin semnatura si stampila;

- se simplifica solicitarea unui nou drept in cazurile de suprapunere a drepturilor pentru copii nascuti in perioada de concediu, prin depunerea cererii si prezentarea numai a documentelor suplimentare care atesta noua situatie, respectiv certificatul de nastere al urmatorului copil sau actele care atesta situatia juridica a acestuia fata de solicitant, precum si, daca este cazul, actele care atesta realizarea de venituri in cazul in care parintele inainte de nasterea acestuia din urma copil a realizat activitati aducatoare de venituri supuse impozitului;

- specificarea in cuprinsul formularului de cerere a faptului ca in cazul in care drepturile de aloca?ie de stat pentru copii se solicita in acelasi timp cu dreptul de indemniza?ie pentru cre?terea copilului, respectiv de stimulent de insertie, solicitarea drepturilor se face prin completarea in acelasi formular a datelor pentru obtinerea drepturilor;

- disponibilitatea formularelor necesare acordarii drepturilor pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS, primarii;

- sunt incluse prevederi care dau posibilitatea, pentru viitor, de a se solicita documente doveditoare on-line, pe baza semnaturii electronice extinse.

Concomitent cu aceasta Hotarare, Ministerul Muncii promoveaza un Ordin al ministrului ce contine precizari privind modalitatea de reluare sau prelungire a drepturilor de concediu sau stimulent de insertie, precum si de recalculare a cuantumului drepturilor aflate in plata, potrivit noilor reglementari adoptate de Parlament. Este vorba despre persoanele care au optat pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an si se afla in plata indemnizatiei aferente acestuia, sau in stimulentul de insertie ori in concediul fara plata pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani.

Ordinul de ministru vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:

- acordarea din oficiu a majorarilor de cuantumuri prevazute de lege, pe baza documentelor care au determinat acordarea dreptului initial;

- prelungirea din oficiu a perioadei de acordare a stimulentului de insertie, pentru persoanele care la data intrarii in vigoare a Legii nr.66/2016 se afla in plata acestui drept si care nu solicita prelungirea sau, dupa caz, reluarea drepturilor de indemnizatie pentru cresterea copilului;

- prelungirea/reluarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei pentru persoanele care au optat, in baza reglementarilor anterioare, pentru concediul pentru cresterea copilului pana la 1 an, pe baza de cerere si adeverinta eliberata de angajator care sa ateste perioada pentru care se suspenda raporturile de munca sau de serviciu;

- reglementarea situatiei persoanelor aflate in imposibilitatea de prelungire ori reluare a concediului din cauza desfiintarii angajatorului sau a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, prin posibilitatea de a solicita adeverinta eliberata de inspectoratele teritoriale de munca sau de angajatorul cu care a avut incheiate raporturile de munca sau de serviciu, ori agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, prin care se atesta faptul ca persoana nu se afla in raport de munca sau de serviciu cu acel angajator si nici cu un alt angajator;

- pentru a nu se ingreuna procesul de solicitare a reluarii/prelungirii dreptului la indemnizatie pentru cresterea copilului se reglementeaza ca posibilitati de transmitere a cererii si documentului/documentelor doveditoare:

>> prin prezentare directa la sediul agentiei teritoriale;

>> prin serviciile postale sau de curierat, in plic inchis, la adresa agentiei teritoriale, cu specificatia "prelungire/reluare drepturi ICC";

>> prin transmitere in format electronic, scanat, la adresele de mail comunicate de agentiile teritoriale.

- toate informatiile vor fi afisate pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS pentru a fi mai usor identificate modalitatile de transmitere a solicitarilor;

- formularul de cerere este un formular simplu, pe o singura pagina, care cuprinde informatiile necesare identificarii beneficiarului in baza de date a AJPIS care plateste dreptul.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Informatii suplimentare:

Potrivit estimarilor Ministerului Muncii, aplicarea Legii nr. 66/2016 anul acesta va reprezenta un efort bugetar suplimentar de aproximativ 226 milioane lei, in plus fata de bugetul alocat in 2016, de 1,830 miliarde de lei.

Conform acelorasi estimari, numarul de beneficiari ai indemnizatiei va creste de la 138.700 in prezent la 140.000, iar aproximativ 78.000 de persoane aflate in prezent in plata indemnizatiei vor beneficia de indemnizatia minima majorata de la 600 lei la 1.062 lei. De asemenea, circa 5.500 de persoane care primesc in prezent indemnizatia maxima vor beneficia de eliminarea plafonului maxim al indemnizatiei, pentru 52.000 de persoane aflate in plata indemnizatiei cuantumul indemnizatiei va ramane neschimbat, iar aproape 4.000 de persoane vor beneficia si de flexibilizarea conditiei de eligibilitate prin luarea in considerare a perioadei de 12 luni din ultimii 2 ani anteriori nasterii copilului. in plus, stimulentul de insertie se va majora pentru 39.000 de persoane aflate in plata acestuia, in conditiile in care perioada de acordare a stimulentului de insertie se va prelungi pentru aproximativ 2.000 persoane.

Totodata, va fi nevoie de un efort bugetar suplimentar de circa 16 milioane lei pentru majorarea indemnizatiei acordata persoanelor aflate in concediul pentru cresterea copilului cu handicap (intre 3 ani si 7 ani), pentru cei aproximativ 4.000 de beneficiari.

Prin Legea nr.66/2016, a fost adusa o serie de modificari programului de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copiilor, respectiv:

* Perioada de eligibilitate stabilita la 12 luni in ultimii 2 ani inainte de nasterea copilului;

 O singura varianta de concediu – pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;

* Eliminarea legaturii cuantumului indemnizatiei/stimulentului de insertie cu indicatorul social de referin?a (ISR), a carui valoare este 500 de lei;

* Limita minima a indemnizatiei creste de la 1,2 ISR (600 lei) la 85% din salariul minim brut pe tara garantat in plata, respectiv 1.063 lei (1.250 lei salariul minim);

* Eliminarea limitei maxime a indemnizatiei, aceasta urmand sa fie calculata la 85% din veniturile nete realizate;

* Stabilirea stimulentului de insertie la 50% din indemnizatia minima, respectiv de la 500 lei la 532 lei (1.063 indemnizatia minima);

* Prelungirea acordarii stimulentului de insertie cu inca un an, in cazul celor care se intorc la activitatea profesionala cu cel putin 60 zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 (3) ani;

* Eliminarea conditiei de plata a impozitelor si taxelor locale de mentinerea dreptului la indemnizatia de crestere a copilului;

* Majorarea cuantumului indemnizatiei acordata persoanei care are in intretinere un copil cu handicap si care solicita acordarea concediului pentru cresterea copilului cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 7 ani, de la 450 lei la 1.063 lei;

* Introducerea unei noi indemnizatii care se acorda persoanelor active pe piata muncii care au copii cu handicap in intretinere si care solicita program de lucru redus. Noua indemnizatie se stabileste la 50% din indemnizatia minima, respectiv 532 lei;

* Majorarea indirecta cu aproximativ 5% a cuantumurilor sprijinului acordat persoanelor care au intretinere copii cu handicap sau persoanelor cu handicap care au copii in intretinere ca urmare a raportarii acestui sprijin la indemnizatia minima.

Parintii aflati in plata indemnizatiei sau a stimulentului de insertie sau in concediul fara plata (in cazul optiunii concediului pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an)vor putea beneficia de majorarea cuantumului indemnizatiei din oficiu, cat si de prelungirea perioadei de concediu, la cerere.

Modificarile mentionate vor intra in vigoare de la 1 iulie 2016, respectiv incepand cu drepturile lunii iulie 2016.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia angajatorilor: De la 1 iulie 2016 se simplifica procedurile de acordare a indemnizatiei si concediului pentru cresterea copilului":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.