Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In atentia firmelor: Diurna sofer si stabilirea locului de munca

22-Mai-2017
27298

In cazul de mai jos, redam solutia oferita in cazul unei societati care a avut control de fond. Diurna platita soferilor de TIR a fost asimilata salariilor. Stabilim daca s-a procedat corect si daca se incalca Codul muncii obligand soferul sa se intretina din salariu, precum si daca se aplica art 44 alin. (2) din Codul Muncii.

Potrivit Codului muncii (art. 17 alin. (3) lit. b) si alin. (4)), in contractul individual de munca se va inscrie locul muncii sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri.

Prin urmare, distingem doua situatii:
- fie stabilirea in CIM a unui loc de munca fix;
- fie posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri.
Fiecare dintre cele doua situatii este prevazuta distinct in modelul-cadru al contractului individual de munca, aprobat prin OMMSS 64/2003.

Conform modelului cadru al contractului individual de munca, pentru locul de munca fix inscrierile se fac la lit. D pct. 1 - Activitatea se desfasoara la (sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment etc.) ..... din sediul social/punctul de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului ......
In cealalta situatie, in care salariatul nu are un loc de munca fix, inscrierile in contractul individual de munca se fac la pct. 2 - In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel: ....


Conform art. 3 lit. e) din HG 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier lucratorul mobil este orice angajat al unei intreprinderi care efectueaza transporturi rutiere publice si/sau in cont propriu si face parte din personalul implicat efectiv in operatiuni de transport rutier. 

Potrivit lit. d) a aceluiasi articol, locul de munca al lucratorului mobil este locul de la sediul principal al intreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucratorul mobil/conducatorul auto independent isi indeplineste atributiile, ori vehiculul pe care il utilizeaza in exercitarea atributiilor sale sau orice alt loc unde acesta desfasoara activitati de transport. 
Salariatului nu i se va acorda niciodata diurna atunci cand se deplaseaza la locul de munca sau locurile de munca inscrise in contractul individual de munca intrucat aceste deplasari nu sunt determinate de delegare sau detasare ci de exercitarea atributiilor de serviciu la locul de munca. 

Conform art. 76 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, nu sunt venituri impozabile, in urmatoarele limite:
(a) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice; 

(b) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 139 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, prevede ca intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel: 
(I) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice; 

(II) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar; 

Partea care nu depaseste aceste plafoane intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale. 
Astfel, cum se poate observa, prevederile Codului fiscal exclud din baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale diurna in limita a 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice acordata pe durata delegarii/detasarii. Atata delegarea cat si detasarea presupun modificarea locului muncii prevazut in contractul individual de munca. Prin urmare, conducatorul auto are dreptul la diurna neimpozabila in limita a 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice in perioada in care locul muncii prevazut in contractul individual de munca este modificat prin detasare/delegare.

In consecinta, angajatorul unui conducator auto ii va acorda acestuia diurna in perioada in care locul muncii asa cum este prevazut de contractul de munca este modificat prin delegare/detasare.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu - Consilier juridic

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016