Incasarea, in Romania, a amenzilor, taxelor si impozitelor datorate in strainatate
Odata cu aparitia primelor cazuri in care autoritatile fiscale din Romania colecteaza obligatii fiscale datorate in strainatate se impune readucerea in atentie a unor prevederi cuprinse in Codul de procedura fiscala ce reglementeaza acest aspect. Este important de cunoscut tipurile de sume ce se pot incasa in Romania si procedurile ce trebuie respectate de catre cele doua autoritati. De asemenea, trebuie cunoscute si alte elemente esentiale si diferite fata de prevederile aplicabile in situatia creantelor interne. Este cazul efectelor contestatiilor, a termenului de prescriptie, dar si a majorarilor de intarziere aplicabile.
Asadar, dupa o lunga perioada in care singurele relatii cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impuneri si accidental, in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii, raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene au fost riguros reglementate. Procedurile pentru recuperarea in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania au suferit modificari prin OG 29/2011.
Adoptat initial pentru a fi in vigoare la 1 ianuarie 2007 capitolul era destinat sa acopere faptul ca singurele relatii anterioare cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impunerii si accidental in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii. in numai cateva conventii internationale privind evitarea dublei impozitari au fost strecurate prevederi privind asistenta in domeniul colectarii creantelor fiscale lipsind cu desavarsire conventii speciale in acest domeniu. Aceasta completare a codului de procedura fiscala reglementeaza in mod riguros raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene. Nu este vorba de o initiativa proprie a administratiei fiscale ci o obligatie ce decurge din procesul de aderare la UE. in fapt codul preia integral substanta a doua Directive comunitare care privesc cooperarea si asistenta reciproca respectiv Directiva Consiliului nr. 76/308/CEE si Directiva Comisiei nr. 2002/94/CE. Modificarile efectuate in cadrul procedurii propiu-.zise au ca temei inlocuirea directivelor mentionate mai sus cu Directiva 2010/24/UE a Consiliului din 16 martie 2010 privind asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de impozite, taxe si alte masuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 84 din 31 martie 2010, rectificata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 100 din 22 aprilie 2010.
Asistenta reciproca in domeniul colectarii vizeaza atat schimbul de informatii si notificarea actelor procedurale referitoare la colectare cat si masurile efective de recuperare a creantelor.
Nu toate creantele fiscale vor face obiectul asistentei in materie de colectare. Sunt cuprinse in procedura:
- sumelor cuprinse in sistemul de finantare integrala sau partiala a Fondului European de Garantare a Agriculturii si a Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala;
- contributiilor, cotizatiilor si altor drepturi prevazute in cadrul organizarii comune a pietelor din sectorul zaharului;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- drepturilor de import reprezentand taxele vamale si taxele cu efect echivalent;
- drepturilor de export reprezentand taxele vamale si taxele cu efect echivalent;
- taxei pe valoarea adaugata;
- accizelor pentru: bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, produse intermediare, alcool etilic, tutun prelucrat, produse energetice si energie electrica;
- impozitelor pe venit si pe capital, astfel cum sunt definite in Codul fiscal;
- taxelor pe primele de asigurare, inclusiv taxelor de natura identica sau similara, care completeaza ori inlocuiesc taxele pe primele de asigurare;
- dobanzilor, majorarilor de intarziere, penalitatilor si amenzilor administrative si cheltuielilor privind creantele de recuperat cu exceptia oricarei sanctiuni penale prevazute de legislatia in vigoare in statul membru in care isi are sediul autoritatea solicitata.
Nu sunt cuprinse in procedura de asistenta la colectare contributiile sociale, orice sanctiune penala (amenda penala, confiscare dispusa de instanta penala, etc.), precum si drepturile de natura contractuala, cum ar fi sumele stabilite pentru utilitati publice.
O etapa deosebit de importanta in activitatea de recuperare a creantelor reciproce este realizarea schimbului de informatii. Sunt astfel stabilite autoritatile competente si termenele in care urmeaza a avea loc schimbul de informatii. Primele reactii la o cerere de informare sau asistenta se transmise in termen de 7 zile in timp ce primele informatii sau motivele pentru care nu le poate obtine trebuie comunicate in termen de 3 luni de la solicitare. Schimbul de informatii nu este de natura celui cuprins in conventiile pentru evitarea dublei impuneri ci vizeaza furnizarea reciproca de informatii necesare recuperarii creantelor Aceste informatii insa se refera la tipurile de venituri sursele realizarii lor precum si bunurile detinute de contribuabil. Am convingerea ca acest sistem mult mai riguros va deschide portile catre verificari detaliate asupra modului in care veniturile sunt declarate.
Este de asemenea de remarcat mentinerea unor exceptii existente in legislatia romana si in raport cu cererile de asistenta la colectare venite din celelalte state membre UE. Este vorba de posibilitatea refuzarii asistentei ori de cate ori executarea silita ar implica venituri si bunuri care sunt exceptate de la executare silita potrivit reglementarilor legale in vigoare in Romania. De asemenea refuzul poate interveni daca cererea initiala formulata pentru furnizare de informatii, pentru comunicare sau pentru recuperare vizeaza creante prescrise prin implinirea termenului de 5 ani.
O dispozitie de real interes pentru persoanele care pot ajunge in astfel de situatii este cea prevazuta de art. 178 indice 13 alin. (6) potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare este cel stabilit in statul solicitat sa efectueze recuperarea creantelor. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece nivelul obligatiilor fiscale dinstatele solicitante membre UE au un nivel cu mult mai mic al obligatiilor accesorii.
Mai este de subliniat si faptul ca asistenta la recuperarea creantelor cuprinde si instituirea masurilor asiguratorii. Astfel, in cazul in care in urma unei inspectii fiscale exista suspiciuni privind riscul diminuarii patrimoniului prezumtivului debitor bunurile si veniturile acestuia oriunde s-ar afla pe teritoriul UE vor putea fi sechestrate.
Deosebit de importanta in raport cu prevederile existente in legislatia interna este dispozitia art. 178 indice 14 alin. (6) potrivit careia in conformitate cu reglementarile din statul solicitant se poate cere autoritatii solicitate sa recupereze o creanta contestata sau o parte contestata a creantei, in masura in care reglementarile legale si practicile administrative in vigoare in statul membru solicitat permit acest lucru. Orice astfel de cerere se motiveaza. Daca rezultatul ulterior al contestatiei este favorabil debitorului, autoritatea solicitanta are obligatia de a rambursa orice suma recuperata, precum si de a plati orice compensatie datorata, potrivit reglementarilor legale in vigoare in statul membru solicitat. De asemenea este de subliniat faptul ca daca autoritatile competente ale statului membru solicitant sau ale statului membru solicitat au initiat o procedura amiabila, iar rezultatul procedurii poate afecta creanta cu privire la care a fost solicitata asistenta, masurile de recuperare sunt suspendate sau blocate pana la incheierea procedurii respective, cu exceptia cazurilor de urgenta imediata datorate fraudei sau insolventei. Este de precizat ca suspendarea nu mai este conditionata ca in legislatia interna de constituirea unei garantii la nivelul sumei contestate ci opereaza de indata neconditionat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de Asigurari de Sanatate: Care este cota de TVA practicata in cazul inchirierii acestor aparate? Avand in vedere ca ciorapii de compresiune medicinali nu sunt inclusi in scutirea de taxa prevazuta la art. 294 din Codul fiscal, ce cota de TVA se va practica in facturile de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic, incepand cu 01.01.2026. Astfel, avand in vedere ca exercitiul fiscal cuprinde perioada 01.05.2024?31.12.2025, conform art. 16 alin. (5^1), care este termenul de depunere pentru: - D700 ? cu adaugarea impozitului pe constructii - D100 ? obligatia de plata a impozitului pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impozit pe profit, formularul 101
Intrebare: SRL platitoare de impozit pe profit, cu activitate de bar, care are si venituri de noapte. Am calculat impozitul pe profit pe anul 2024 si imi da 14.000 lei, iar impozitul pe veniturile de noapte de 5% este de 16.000 lei pe anul 2024. Conform Codului fiscal, se achita impozitul mai mare, cel de 5%, adica 16.000 lei. Cand completez declaratia 101, se cumuleaza cele doua impozite. La randul 41.1 am calculat impozitul de 16% conform profitului impozabil = 14.000 lei (conform veniturilor si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori contabile
Intrebare: O societate A are o datorie catre un furnizor B de aproximativ 40.000 lei la luna mai 2025. In luna iunie 2025, societatea A cere o fisa partener de la furnizorul B, iar in urma verificarii fiselor se constata ca lipsesc 5 facturi cu minus din 2021 (facturi de reducere comerciala) in contabilitatea societatii A. Potrivit fisei primite de la societatea B, soldul este 0 la 31.12.2021, insa in contabilitatea societatii A figureaza o datorie catre societatea B de aproximativ 40.000 lei. La momentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Data depunere situatii financiare fuziune
Intrebare: La procedura de fuziune prin absorbtie, daca s-a stabilit in proiectul de fuziune ca data situatiilor financiare de fuziune este 31.12.2024 (la care ne-am raportat), proiectul de fuziune fiind intocmit la data de 16.04.2025 si depus la Registrul Comertului in 16.05.2025, iar data eliberarii cererii de mentiuni este 19.05.2025, va rog sa ma lamuriti: 1. Ce data se trece in formularul S1039? 2. Arhiva din formularul S1039 poate fi aceeasi cu arhiva depusa pentru situatiile financiare la 31.12.2024...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dividende nerezident
Intrebare: Asociat unic, persoana fizica romana, are de retras dividende dintr-o societate juridica (SRL). Intre timp, asociatul unic se stabileste in Germania cu toate formele legale, fara a mai locui in Romania (maximum doua saptamani pe an, in concediu). Cum se impoziteaza dividendele in cazul in care doreste retragerea lor? Exista obligativitatea achitarii CASS in cazul depasirii plafonului? Ce obligatii ii revin acestuia pe teritoriul Romaniei si ce declaratii trebuie sa depuna societatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<