Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere imobil. Ajustare TVA

06-Dec-2012
9322
Analizam mai jos cazul unei societati X care a construit un imobil receptionat in 2009, dupa intrarea Romaniei in UE, pentru care a dedus TVA (mai exact l-a si primit inapoi de la buget).
A inchiriat imobilul timp de 4 ani cu TVA, iar in al cincilea an face un nou contract de inchiriere cu alti clienti dorind sa inchirieze imobilul scutit de TVA.


In legatura cu ajustarea pe care trebuie s-o faca, vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1) trebuie sa repuna ca TVA colectat toata suma care a ramas sau pe masura ce incaseaza de la client chirie fara TVA, colecteaza TVA lunar?
2) in cazul in care contractul este doar pe 3 ani repune suma aferenta doar acestor 3 ani sau suma aferenta intregii perioade ramase pana la implinirea celor 20 ani?

Solutia consultantului:


Dupa cum ati precizat si dvs., inchirierea unui imobil este o activitate scutita de TVA fara drept de deducere, conform art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.

Acest lucru inseamna ca la data la care veti utiliza imobilul intr-o inchiriere scutita fara drept de deducere si presupunem ca inchiriati tot imobilul, aveti obligatia sa ajustati TVA dedus la constructie.

Procedura de ajustare a TVA este reglementata de art. 149 din Codul fiscal, iar perioada de ajustare este de 20 de ani, incepand cu 01 ianuarie a anului in care s-a efectuat receptia.

Prin ajustarea TVA intelegem o plata de TVA la buget din TVA dedusa la constructie, proportionala cu numarul de ani de neutilizare a cladirii in activitati taxabile in cei 20 de ani.

Determinarea perioadei de neutilizare se face astfel:

- primul an de utilizare, in cazul dvs anul 2009, este considerat integral ca fiind in scopul activitatii taxabile, chiar daca receptia s-a facut in interiorul anului calendaristic;
- anul in care s-a schimbat destinatia cladirii, se considera integral an de neutilizare, chiar daca inchirierea a avut loc in interiorul anului.


Normele metodologice pentru art. 149 din Codul fiscal, precizeaza ca ajustarea se efectueaza o singura data, la data schimbarii destinatiei imobilului.

Daca ulterior cladirea va fi inchiriata in activitati supuse TVA, veti ajusta TVA in favoarea societatii.

Exemplu de ajustare:
Valoare cladire 1.000.000 lei
TVA dedusa la constructie 190.000 lei ( TVA 19% valabil in 2009)
Inchirierea in regim de scutire de TVA se face din februarie 2013.

Observam ca un numar de 4 ani ( 2009, 2010, 2011 si 2012), cladirea a fost utilizata in activitati taxabile, rezulta ca trebuie ajustat TVA pentru 16 ani de neutilizare.
Societatea trebuie sa plateasca TVA in suma de 190.000 lei x 16/20 = 152.000 lei.

Inregistrare contabila:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

Documentul justificativ este o autofactura emisa de societate, iar declararea se va face in decontul de TVA aferent perioadei in care s-a efectuat inchirierea in regim de scutire de TVA.

Normele metodologice pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, stabilesc faptul ca la analiza deductibilitatii cheltuielii cu ajustarea TVA, se va tine cont de scopul realizarii de venituri impozabile. Deoarece chiria reprezinta un venit impozabil, consideram ca si aceasta cheltuiala cu ajustarea TVA este o cheltuiala deductibila.

Mai retinem si faptul ca normele pentru art. 149 din Codul fiscal prezinta cateva exemple de ajustare a TVA, inclusiv cand inchirierea imobilului se face numai in parte in regim de scutire de TVA, iar o alta parte in regim de colectare de TVA.

Daca dupa o anumita perioada de timp, in cei 20 de ani de ajustare, reluati inchirierea imobilului in regim de colectare TVA, aveti dreptul sa ajustati in favoarea societatii TVA la data la care se efectueaza o activitate supusa TVA, urmand acceasi procedura.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016