Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere imobil. Ajustare TVA

06-Dec-2012
9768
Analizam mai jos cazul unei societati X care a construit un imobil receptionat in 2009, dupa intrarea Romaniei in UE, pentru care a dedus TVA (mai exact l-a si primit inapoi de la buget).
A inchiriat imobilul timp de 4 ani cu TVA, iar in al cincilea an face un nou contract de inchiriere cu alti clienti dorind sa inchirieze imobilul scutit de TVA.


In legatura cu ajustarea pe care trebuie s-o faca, vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1) trebuie sa repuna ca TVA colectat toata suma care a ramas sau pe masura ce incaseaza de la client chirie fara TVA, colecteaza TVA lunar?
2) in cazul in care contractul este doar pe 3 ani repune suma aferenta doar acestor 3 ani sau suma aferenta intregii perioade ramase pana la implinirea celor 20 ani?

Solutia consultantului:


Dupa cum ati precizat si dvs., inchirierea unui imobil este o activitate scutita de TVA fara drept de deducere, conform art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.

Acest lucru inseamna ca la data la care veti utiliza imobilul intr-o inchiriere scutita fara drept de deducere si presupunem ca inchiriati tot imobilul, aveti obligatia sa ajustati TVA dedus la constructie.

Procedura de ajustare a TVA este reglementata de art. 149 din Codul fiscal, iar perioada de ajustare este de 20 de ani, incepand cu 01 ianuarie a anului in care s-a efectuat receptia.

Prin ajustarea TVA intelegem o plata de TVA la buget din TVA dedusa la constructie, proportionala cu numarul de ani de neutilizare a cladirii in activitati taxabile in cei 20 de ani.

Determinarea perioadei de neutilizare se face astfel:

- primul an de utilizare, in cazul dvs anul 2009, este considerat integral ca fiind in scopul activitatii taxabile, chiar daca receptia s-a facut in interiorul anului calendaristic;
- anul in care s-a schimbat destinatia cladirii, se considera integral an de neutilizare, chiar daca inchirierea a avut loc in interiorul anului.


Normele metodologice pentru art. 149 din Codul fiscal, precizeaza ca ajustarea se efectueaza o singura data, la data schimbarii destinatiei imobilului.

Daca ulterior cladirea va fi inchiriata in activitati supuse TVA, veti ajusta TVA in favoarea societatii.

Exemplu de ajustare:
Valoare cladire 1.000.000 lei
TVA dedusa la constructie 190.000 lei ( TVA 19% valabil in 2009)
Inchirierea in regim de scutire de TVA se face din februarie 2013.

Observam ca un numar de 4 ani ( 2009, 2010, 2011 si 2012), cladirea a fost utilizata in activitati taxabile, rezulta ca trebuie ajustat TVA pentru 16 ani de neutilizare.
Societatea trebuie sa plateasca TVA in suma de 190.000 lei x 16/20 = 152.000 lei.

Inregistrare contabila:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

Documentul justificativ este o autofactura emisa de societate, iar declararea se va face in decontul de TVA aferent perioadei in care s-a efectuat inchirierea in regim de scutire de TVA.

Normele metodologice pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, stabilesc faptul ca la analiza deductibilitatii cheltuielii cu ajustarea TVA, se va tine cont de scopul realizarii de venituri impozabile. Deoarece chiria reprezinta un venit impozabil, consideram ca si aceasta cheltuiala cu ajustarea TVA este o cheltuiala deductibila.

Mai retinem si faptul ca normele pentru art. 149 din Codul fiscal prezinta cateva exemple de ajustare a TVA, inclusiv cand inchirierea imobilului se face numai in parte in regim de scutire de TVA, iar o alta parte in regim de colectare de TVA.

Daca dupa o anumita perioada de timp, in cei 20 de ani de ajustare, reluati inchirierea imobilului in regim de colectare TVA, aveti dreptul sa ajustati in favoarea societatii TVA la data la care se efectueaza o activitate supusa TVA, urmand acceasi procedura.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016