Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inchiriere imobil. Ajustare TVA

06-Dec-2012
3202
Analizam mai jos cazul unei societati X care a construit un imobil receptionat in 2009, dupa intrarea Romaniei in UE, pentru care a dedus TVA (mai exact l-a si primit inapoi de la buget).
A inchiriat imobilul timp de 4 ani cu TVA, iar in al cincilea an face un nou contract de inchiriere cu alti clienti dorind sa inchirieze imobilul scutit de TVA.


In legatura cu ajustarea pe care trebuie s-o faca, vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1) trebuie sa repuna ca TVA colectat toata suma care a ramas sau pe masura ce incaseaza de la client chirie fara TVA, colecteaza TVA lunar?
2) in cazul in care contractul este doar pe 3 ani repune suma aferenta doar acestor 3 ani sau suma aferenta intregii perioade ramase pana la implinirea celor 20 ani?

Solutia consultantului:
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

Dupa cum ati precizat si dvs., inchirierea unui imobil este o activitate scutita de TVA fara drept de deducere, conform art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.

Acest lucru inseamna ca la data la care veti utiliza imobilul intr-o inchiriere scutita fara drept de deducere si presupunem ca inchiriati tot imobilul, aveti obligatia sa ajustati TVA dedus la constructie.

Procedura de ajustare a TVA este reglementata de art. 149 din Codul fiscal, iar perioada de ajustare este de 20 de ani, incepand cu 01 ianuarie a anului in care s-a efectuat receptia.

Prin ajustarea TVA intelegem o plata de TVA la buget din TVA dedusa la constructie, proportionala cu numarul de ani de neutilizare a cladirii in activitati taxabile in cei 20 de ani.

Determinarea perioadei de neutilizare se face astfel:

- primul an de utilizare, in cazul dvs anul 2009, este considerat integral ca fiind in scopul activitatii taxabile, chiar daca receptia s-a facut in interiorul anului calendaristic;
- anul in care s-a schimbat destinatia cladirii, se considera integral an de neutilizare, chiar daca inchirierea a avut loc in interiorul anului.


Normele metodologice pentru art. 149 din Codul fiscal, precizeaza ca ajustarea se efectueaza o singura data, la data schimbarii destinatiei imobilului.

Daca ulterior cladirea va fi inchiriata in activitati supuse TVA, veti ajusta TVA in favoarea societatii.

Exemplu de ajustare:
Valoare cladire 1.000.000 lei
TVA dedusa la constructie 190.000 lei ( TVA 19% valabil in 2009)
Inchirierea in regim de scutire de TVA se face din februarie 2013.

Observam ca un numar de 4 ani ( 2009, 2010, 2011 si 2012), cladirea a fost utilizata in activitati taxabile, rezulta ca trebuie ajustat TVA pentru 16 ani de neutilizare.
Societatea trebuie sa plateasca TVA in suma de 190.000 lei x 16/20 = 152.000 lei.

Inregistrare contabila:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

Documentul justificativ este o autofactura emisa de societate, iar declararea se va face in decontul de TVA aferent perioadei in care s-a efectuat inchirierea in regim de scutire de TVA.

Normele metodologice pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, stabilesc faptul ca la analiza deductibilitatii cheltuielii cu ajustarea TVA, se va tine cont de scopul realizarii de venituri impozabile. Deoarece chiria reprezinta un venit impozabil, consideram ca si aceasta cheltuiala cu ajustarea TVA este o cheltuiala deductibila.

Mai retinem si faptul ca normele pentru art. 149 din Codul fiscal prezinta cateva exemple de ajustare a TVA, inclusiv cand inchirierea imobilului se face numai in parte in regim de scutire de TVA, iar o alta parte in regim de colectare de TVA.

Daca dupa o anumita perioada de timp, in cei 20 de ani de ajustare, reluati inchirierea imobilului in regim de colectare TVA, aveti dreptul sa ajustati in favoarea societatii TVA la data la care se efectueaza o activitate supusa TVA, urmand acceasi procedura.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inchiriere imobil. Ajustare TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Efectele cresterii salariului minim brut pe tara din 1 ianuarie 2018
    • Masurile fiscale adoptate de curand de Guvern, ce prevad transferul contributiei la asigurarile sociale de sanatate (CASS) si la asigurarile sociale (CAS) de la angajator la angajat, sunt precedate de alte modificari importante. Conform spuselor Ministrului Municii si Justitiei Sociale, Lia Olguta Vasilescu, pentru a evita ca slariile romanilor sa fie afectate de noile prevederi, salariul minim brut pe tara va creste incepand din 1 ianuarie 2018. Adoptata, hotararea va produce o serie de efecte,...» citeste mai departe aici

  • Split TVA, situatie unica: 5.000 de amendamente depuse pentru a tergiversa adoptarea legii
    • Daca legea nu poate fi respinsa in intregime, atunci macar sa fie tergiversata pentru a nu intra in vigoare de la inceputul anului viitor. Cel putin acesta pare sa fie planul deputatilor USR care au in plan primul "filibuster" din Parlamentul Romaniei, apeland la o procedura prin care se tergiverseaza adoptarea unei legi prin dezbateri fara sfarsit. Deputatul Claudiu Nasui a declarat, potrivit HotNews.ro, ca USR a depus 5.000 de amendamente impotriva legii Spli TVA. "Adica 821 de pagini de...» citeste mai departe aici

  • Comunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017
    • Inspectoratul Teritorial de Munca Alba aduce la cunostinta angajatorilor ca potrivit art.VII din OUG 82/2017, pentru modificarea si completarea unor acte normative, au obligatia sa initieze negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr.79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Aceasta obligatie revine angajatorilor indiferent de numarul salariatilor. In unitatile in care nu exista contact colectiv de munca, pentru...» citeste mai departe aici

  • Olguta Vasilescu: Noi n-am spus niciodata ca prin acest transfer de contributii cresc salariile
    • Ministrul Muncii, Lia Olguta Vasilescu, a declarat recent, la o emisiunea televizata, ca bugetarii vor primi cu 4% mai mult pe luna de anul viitor, dupa ce salariile brute le vor fi majorate cu 25%. Intrebata daca trecerea contributiilor de la angajator la angajat va afecta salariile, Olguta Vasilescu a subliniat ca "Nu scad salariile, in niciun caz din aceasta cauza. Noi am spus de nu stiu cate ori si am facut un miliard de calcule cu liderii de sindicat. Am avut o intalnire cu liderii de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, spune Teodorovici
    • Eugen Teodorovici, presedintele Comisiei de buget-finante din Senat, dupa o sedinta in care s-au discutat amendamentele aduse OUG 79/2017 privind modificarea legislatiei fiscale, a declarat ca Guvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, prin ordonanta de urgenta, si sa nu astepte ca Parlamentul sa faca schimbarile prin care vor fi inlaturate efectele negative. "Astazi, la Comisia de buget-finante nu au votat nimic, am discutat toate amendamentele propuse si...» citeste mai departe aici

  • Decizia Curtii privind inspectiile ANAF pe TVA: Firmele verificate au dreptul la datele si documentele din dosar
    • Intr-o speta inaintata de Curtea de Apel Cluj, o decizie a a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) arata ca firmele si persoanele care fac obiectul unor inspectii fiscale de stabilire a bazei de impunere a TVA au dreptul sa ceara si sa primeasca de la ANAF documentele si informatiile din dosar. Prin aceasta decizie se creeaza un precedent astfel ca ANAF nu ar trebui sa mai poata refuza accesul firmelor si persoanelor verificate la documentele din dosar decat in cazuri exceptionale, atrage...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"