Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie. Conditii pentru acordare

06-Mai-2021
3233

Titular de intreprindere individuala poate obtine indemnizatie de crestere a copilului sau stimulent de insertie incepand cu luna iunie 2021 in baza declaratiei unice depuse pentru anul 2020? Exista un plafon pentru veniturile inregistrate sau indiferent de venitul obtinut, daca este sub limita salariului minim, va beneficia de indemnizatia minima de concediu ingrijire copil? Precizez ca mama nu obtine venituri din nicio sursa, iar titularul intreprinderii este tatal.

Raspunul consultantului fiscal Dani Cucu:


In temeiul art. 8 alin. (1) din OUG 111/2010 si art. 1 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG 111/2010 aprobate prin HG 52/2011, de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului si de stimulentul de insertie beneficiaza oricare dintre parintii firesti ai copilului, daca indeplineste conditiile de acordare prevazute in cuprinsul OUG 111/2010. Asadar, daca tatal indeplineste conditiile prevazute de OUG 111/2011 poate beneficia de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului si de stimulentul de insertie reglementate de OUG 111/2011.

In raport cu determinarea indemnizatiei pentru cresterea copilului, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal beneficiaza, potrivit art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010, de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara.
Cuantumul indemnizatiei lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului. Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta (2,5 x 500 lei = 1.250 lei), iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.
Baza de calcul al indemnizatiei pentru cresterea copilului se stabileste prin luarea in considerare a tuturor veniturilor realizate de persoana indreptatita (salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe salarii/venit), obtinute in conditiile art. 3 din OUG 111/2010, precum si veniturile aferente perioadelor asimilate prevazute la art. 2 alin. (5) si (6) din acest act normativ.
Potrivit art. 3 alin. (1) din OUG 111/2010, veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura prevazute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 67, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103 din Codul fiscal, si reprezinta valoarea obtinuta dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit. Astfel, veniturile din activitati independente sunt cele definite la art. 67 din Codul fiscal si in scopul determinarii indemnizatiei este luata in calcul valoarea obtinuta dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzator categoriei de venit. Totodata alin. (2) al art. 3 din OUG 111/2010 reglementeaza veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea nivelului indemnizatiei pentru cresterea copilului. In acest sens, se precizeaza in mod expres ca veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea nivelului indemnizatiei pentru cresterea copilului reprezinta, potrivit art. 3 alin. (2) lit. a) din OUG 111/2010, veniturile rezultate dupa scaderea impozitului pe venit si, dupa caz, a contributiilor sociale obligatorii datorate, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit.


Prin urmare, intrucat singurul venit realizat este cel din activitati independente, cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului se calculeaza prin aplicarea cotei de 85% asupra veniturilor realizate din activitati independente. Veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului reprezinta suma rezultata dupa aplicarea cotei de impozit pe venit asupra venitului net din activitati independente determinat in conditiile legii.

In ceea ce priveste stimulentul de insertie, potrivit art. 7 din OUG 111/2010, persoanele care, in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului obtin venituri supuse impozitului de natura celor prevazute de la art. 3 din OUG 2010 (salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe salarii/venit) au dreptul la un stimulent de insertie in cuantum lunar de 650 lei. Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului nu se cumuleaza cu stimulentul de insertie.
Pentru persoanele care obtin venituri supuse impozitului potrivit art. 3, cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, stimulentul de insertie se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau pana la implinirea de catre copil a varstei de 4 ani, in cazul copilului cu handicap, fara a beneficia in aceasta perioada de prevederile art. 31 alin. (1) si (2) din OUG 111/2010.
Asadar, daca persoana obtine venituri din activitati independente cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani urmeaza a fi acordat pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani.
Atragem atentia asupra faptului ca prevederile OUG 111/2010 au facut obiectul completarii si modificarii prin OUG 26/2021, insa acestea vor intra in vigoare doar la data modificarii Normelor metodologice aprobate prin HG 52/2011 ce urmeaza a fi aprobate in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a OUG 26/2021. In acest sens, persoanele care, in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului obtin venituri supuse impozitului pe venit urmeaza sa aiba dreptul la un stimulent de insertie, dupa cum urmeaza:
a) in cuantum de 1.500 lei, daca persoanele indreptatite obtin venituri inainte de implinirea de catre copil a varstei de 6 luni, respectiv 1 an in cazul copilului cu dizabilitati. Cuantumul de 1.500 lei se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati;
b) in cuantum de 650 lei daca persoanele indreptatite obtin venituri dupa implinirea de catre copil a varstei de 6 luni, respectiv 1 an in cazul copilului cu dizabilitati.

Drepturile prevazute de OUG 111/2010 reprezentand indemnizatia si stimulentul de insertie solicitate de tatal copilului se stabilesc incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data. Cererile pentru acordarea drepturilor reprezentand indemnizatie sau stimulent de insertie si documentele din care rezulta indeplinirea conditiilor legale de acordare a acestora se depun la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti pe raza careia solicitantul isi are domiciliul sau resedinta.

In concluzie, daca tatal, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, a realizat timp de cel putin 12 luni venituri din activitati independente supuse impozitului pe venit poate beneficia de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, respectiv de stimulentul de insertie, reglementate de OUG 111/2011.
Cuantumul indemnizatiei lunare se stabileste in functie de media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului (85% din medie), dar nu poate fi mai mica de 1.250 lei si nici mai mare de 8.500 lei.
Totodata, urmeaza a fi avute analizate si dispozitiile OUG 26/2021 care urmeaza sa intre in vigoare in perioada urmatoare.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left


Articole similare

Tichete cadou. CONDITII ACORDARE. VIDEO
Mai multe articole despre conditii acordare




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016